Å TRÅKKE PÅ NOEN SOM LIGGER NEDE

Jeg er ganske overrasket over mange av reaksjonene over mitt siste blogginnlegg. Er det virkelig min feil at noen har hacket meg? Er det virkelig min feil at noen har begått en forbrytelse mot meg? For ja, det er faktisk ulovlig. Jeg forstår ikke hvordan noen får vridd dette om til å bli min feil. Min feil fordi jeg hadde slike bilder av meg selv på telefonen min? Skal jeg ikke kunne ha privat informasjon, uansett hvilken form den kommer i, tekst, bilder hva som helst – uten å kunne føle meg trygg på at det forblir på telefonen min?

Tydeligvis ikke. Ikke i 2017. Greit det, da har jeg lært det på den harde måten men jeg må åpenhjertig innrømme at jeg aldri ville trodd at det skulle skje meg. Ikke i min villeste fantasi en gang. Uansett er det da for pokker ikke min feil at noen har gjort dette mot meg. Uten sammenligning (!) for øvrig, så får jeg litt de samme assosiasjonene til hvordan enkelte ser ut til å rettferdiggjøre voldtekt. Holdninger som går ut på at “Ja, men siden du kledde deg utfordrende, så ber du jo litt om det” –  på samme måte som enkelte ser ut til å mene at jeg kunne gjort mer for å beskytte innholdet mitt på mobilen min. Det handler ikke om hva jeg kunne gjort annerledes, jeg er ikke den som har gjort noe galt. Jeg hadde uansett en “beskyttet” konto med eget brukernavn og passord!

En annen ting som jeg stiller meg undrende til, er enkelte som tydeligvis ikke ser forskjellen på bikinibilder jeg har lagt ut på bloggen for nærmere to år siden, og bilder som har blitt frastjålet min private konto tilkoblet telefonen min. En ting er at jeg aldri ville lagt ut den typen bikinibilder nå, ei heller at bildene som er blitt spredd er bikinibilder eller av samme kaliber (selv om det ikke var nakenbilder) – men uavhengig av hvilke bilder det hadde vært snakk om, så er ikke det poenget. Noen har invadert privatlivet mitt, og noen har spredd bilder mot min vilje – det kommer aldri til å bli det samme som å legge ut bilder selv frivillig.

Jeg har vært så deppa det siste døgnet, jeg har helt vondt i magen. Jeg hadde ikke trodd at dette skulle påvirke meg såpass mye, men sannheten er at det gjør det faktisk. Den konstante følelsen av redsel for all informasjon dette eller disse menneskene potensielt kan sitte på. Alle notatene mine, kontakter, bilder. Det er heller ikke snakk om “bare” meg og informasjon om meg, men barna også. Og det at de også kan ha informasjon om barna synes jeg er mye verre enn om de “kun” har bilder av meg. Å sitte i denne situasjonen unner jeg ikke min verste fiende en gang.

Jeg har jobbet på spreng med å få bildene ned fra den ene nettsiden jeg har sett de har blitt spredt til, men dette har enda ikke latt seg gjøre. Moderatorene er ikke så flinke til å gjøre jobben sin, for å si det på den måten. Men det kommer til å få konsekvenser, det er hvert fall helt sikkert. Politiet er også varslet.

Jeg følte bare jeg måtte si noe nå, ettersom reaksjonene ikke akkurat lot vente på seg.  Jeg hater å føle at jeg blir satt i en offer-posisjon og det er ikke derfor jeg skriver dette blogginnlegget. Men det kommer nok ikke som en stor overraskelse at jeg ikke har det så veldig greit akkurat nå. Det er greit å stille spørsmål, og jeg tåler kritikk – selv om jeg ikke helt klarer å forstå hvorfor noen skal kritisere meg for å ha blitt hacket. Jeg hadde gjort alt for at dette ikke skulle skjedd, og da føles det ekstra vondt å se noen antyder at jeg har noen som helst skyld i det selv.

Ønsker leserne mine en veldig fin kveld, og vil takke for fine meldinger og støtte. ♥

17 kommentarer
    1. Det er ikke din feil!!!!! Håper du klarer å få slettet bildene fra den nettsiden du har sett de på!!!

    2. Dette er ikke din feil. Det er aldri offerets feil? Du har gjort det du kan for å beskytte ditt privatliv, og at noen velger å invadere privatlivet ditt er ikke greit – og det er ikke din feil. Jessica, du er verdens fineste jente som sprer så utrolig mye glede med bloggen din, og du virker som en fantastisk mor for dine barn. TAKK for at du orker, vil, og ikke minst tør å være en blogger, som jeg kan sitte å lese bloggen til hver eneste dag fordi jeg digger deg og bloggen din. Jeg hadde aldri turt å være en blogger i 2017, når jeg ser hvor mange som vil tråkke ned på alle hele tiden. Stå på, bloggen din er verdt min tid hver dag.

    3. Ikke la deg krenke av sånne holdninger. Viser bare hvor mange korrumperte sjeler det dessverre finnes. Sikkert samme gutta som snikfilmer og maser om nakenbilder som de respektløst bare deler rundt. De mangler helt grunnleggende ting hjemmefra, og for dem er det også helt ok å stjele eller hacke en annens pwd. For de eier 0 respekt for andre mennesker og deres privatliv.
      Å bryte seg inn hos andre og stjele bilder eller annet som de attpå til deler rundt er ikke annet enn overgrep og en kriminell handling som forhåpentligvis bør få konsekvenser for dem. Håper de blir tatt. Det er jammen merkelig nok at vi bor i et land hvor vi ellers er mer enn opptatt av å straffe vanlige mennesker så det hyler etter for små filleting som å åpne en flaske vin i parken eller en liten trafikksak. Mens ting som dette bare skal få passere??
      Viktig at du og andre står opp og får sagt tydelig ifra at dette er overgrep. Så de som driver med dette både blir sosialt ugangbare, og også kan få den reaksjonen de fortjener.
      Er nok også bare å innse at alt som finnes på nett enten det er icloud eller andre tjenester, så kan alle pwd hackes eller stjeles hvis noen bare virkelig vil. Skaff deg heller en ekstern harddisk hjemme, så er du safe for hacking.
      Ikke la dette ødelegge, og gled deg heller over at du har to herlige barn som synes de har en alle tiders mamma!

    4. Hvor mange ekstra klikk får du på bloggen din av å fortsette å skrive om disse ikke farlige bildene hver dag?
      På tide å komme seg videre. Eller er dette det mest interessante du har å fortelle?
      Skriv noe vettugt.
      Husk at det er flere norske kjendiser som har funnet sexbilder av seg selv på nettet. Da snakker vi kjendiser, og ikke en blogger. Og vi snakker virkelig belastende bilder.
      Sikkert plagsomt, men de går greit videre likevel.
      Så kan man spørre seg hva dine påstått stjålne bilder, som ikke viser nakenhet, representerer av problem egentlig.
      La nå dette ligge før det blir komisk. Tullete nok allerede.

    5. Det skal være lov å ha et privatliv. Alle har private samtaler og bilder på mobilen sin, så skjønner ikke hva som er overraskende med at du også har det. Hvem som helst kunne blitt hacket, og jeg er 100% sikker på at vedkommende ville hatt private bilder og samtaler som han/hun ikke ønsker å dele med resten av verden. Vet at jeg ville blitt stresset om det hadde skjedd meg

    6. Til Linselus: Det handler ikke om hvor mye eller lite klær på bildene. For å overføre til analog verden.
      Sett at du hadde hard-copy bilder liggende hjemme. Jeg bryter meg inn hos deg, enten ved å stjele nøkkelen din, dirke opp låsen, eller bryte opp døra. Jeg går inn og rapper bildene dine, som jeg etterpå kopierer opp og deler ut til alle som vil se.
      Det er innbrudd og tyveri av privat eiendom, og heleri av stjålet materiale. Skjønner du ingenting??

    7. Hei, Jessica,
      Du trenger ikke poste denne kommentaren, det gjør du som du vil med.
      Jeg leser ofte bloggen din og liker deg godt. Jeg sliter med et rusproblem og i går “sprakk” jeg. Jeg husker ingenting av kvelden i går, men registrerte i nettleserhistorikken at jeg hadde vært innom bloggen din og skrevet en kommentar.
      Kjenner jeg meg selv rett, basert på hva andre har sagt om meg når jeg er så rusa, var det sannsynligvis ikke noe hyggelig jeg skrev. Jeg beklager dette på det dypeste, har vært lei meg i hele dag… Så unnskyld, jeg er kjempelei meg, du fortjener ikke kritikk for det som har skjedd med deg de siste dagene. Du er en kjempeflink mamma og er både moden og reflektert for alderen din.
      Ønsker deg og dine alt godt, og beklager igjen.

    8. Folk (ikke bare du) må snart forstå at det man legger ut på nett, med og uten passordbeskyttelse, er som å ha en lommebok liggende i en delvis åpen veske …
      Å sammenligne hacking med voldtekt er tåpelig og frekt, men at man føler seg tråkket på og invadert, det forstår jeg godt.

    9. Anonym: Jeg har IKKE sammenlignet voldtekt med hacking. Jesus kristus, kan du ikke vær så snill å lese blogginnlegget før du kommenterer?

      DETTE står i blogginnlegget:

      “UTEN sammenligning (!) for øvrig, så får jeg litt de samme assosiasjonene til hvordan enkelte ser ut til å rettferdiggjøre voldtekt. Holdninger som går ut på at “Ja, men siden du kledde deg utfordrende, så ber du jo litt om det” – på samme måte som enkelte ser ut til å mene at jeg kunne gjort mer for å beskytte innholdet mitt på mobilen min. Det handler ikke om hva jeg kunne gjort annerledes, jeg er ikke den som har gjort noe galt. Jeg hadde uansett en “beskyttet” konto med eget brukernavn og passord!”

      Jeg har jo til og med satt et utropstegn bak “uten sammenligning for øvrig”. Det betyr: Jeg sammenligner ikke de to sakene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg