KOMMER ALDRI TIL Å GJØRE DET!

Nå for tiden er Noah inne i en fase hvor han hater å sitte alene. Om jeg setter han ned på gulvet på leketeppet sitt, så kan han begynne å hyle på få sekunder. Jeg klarer selvfølgelig ikke å la han gråte, så jeg tar han opp og han får sitte med meg. For det er det han vil, absolutt hele tiden – sitte med meg. Da skal han få lov til det. Jeg vet jo uansett at det ikke varer evig, og husker dessuten samme fase med Leo.

Helt siden den dagen jeg ble mamma for første gang, er det spesielt en ting jeg har vært opptatt av: at barna aldri skal måtte ligge og gråte seg selv i søvn. En ting er når et større barn trasser og simpelthen ikke vil sove, men små, forsvarsløse barn skal aldri måtte ligge alene og gråte. Mine skal i hvert fall aldri måtte gjøre det, og sånn er det med den saken.

Jeg har fått høre at jeg skjemmer bort barna mine fordi jeg for eksempel aldri ville latt dem ligge og gråte på den måten. Det får så være, jeg har fått veldig trygge, omtenksomme barn – så hvor ille kan det egentlig være? Jeg tror også at man ikke får skjemt bort små barn med kjærlighet og trøst, eller i det hele tatt tilstedeværelse.

Dessuten klarer jeg faktisk ikke å si nei til han når jeg setter Noah på gulvet og jeg går bort til sofaen for å sette meg ned selv, før han begynner å gråte litt og kommer krypende bort til meg og sier “Amma”. Han sier jo med sitt språk at han trenger nærhet og at han ikke vil sitte alene. Jeg tar det som et tegn på at han allerede er trygg på meg at han søker meg for å få trøst, og da vil jeg jo i hvert fall ikke skuffe han. Han trenger meg jo ♥

8 kommentarer
    1. Du er en god mor! Så bra at du stoler på deg selv, og gjennomfører dette slik du føler er riktig for dere 👏
      Det funket ikke med mine heller å få dem til å sovne selv. Gjorde noen forsøk, men føltes helt feil, – og skulle ønske jeg hadde stolt like mye på magefølelsen min den gang som det du gjør:) nå er de 3 og snart 5, og først nå føles det som de begynner å bli klare for å sovne uten at vi sitter der..:)

    2. Makan til hva folk får seg til å si. Hvordan blir et barn bortskjemt av kjærlighet? Barnet viser jo bare at det vil ha nærhet. At barn skal ligge å gråte seg i søvn er i mine ører uakseptabelt!! Du gjør det som er rett for dine barn også får andre holde på slik de vil…

    3. Et barn kan aldri få får mye kjærlighet, omsorg og nærhet! <3 stol på deg selv og mammahjertet ditt. Mange har sagt at jeg skjemmer bort mine to fordi de aldri gråter seg i søvne og får sove i dobbeltsenga vår. + at minstemannn får sovne med puppen, han er 16 mnd. Jeg har ingen tro på gråtekurer og den slags. Den kommer en tid hvor ungene er klar for å sove i egen seng, bli mer selvstendige osv.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg