EN 19-ÅRING SAMMEN MED EN 50-ÅRING

Det er vanskelig å glemme den gangen jeg var gravid og var på besøk hos foreldrene mine i Gjøvik. Jeg måtte på sjekk på sykehuset på grunn av akutte smerter. Siden mamma hadde tatt et glass vin, kokte det ned til at pappa måtte kjøre meg, og bli med meg på sjekken. Legen på sykehuset trodde min pappa var faren til barnet mitt og det hele endte i en skikkelig klein episode som jeg ler av enda om jeg tenker for mye på det. 

Historien gjentar seg til det kjedsommelige hver gang jeg er med pappa og barna mine ute i offentligheten. I fjor sommer var for eksempel pappa og mamma med meg og barna mine på BØ sommerland. 2-åringen skulle leke litt med bestemoren sin, så “plutselig” var det kun pappa, meg, og lille Noah som var 8 måneder gammel på denne tiden, og som satt rolig i vognen sin. Vi bestemte oss for å kjøpe litt is og kaffe for å sette oss litt ned i en kiosk utendørs, og endte opp med å stå i en halvtime i kø (uten å overdrive) og køen var rett ved alle bordene, som for øvrig var opptatte av mengder med folk. Ja, dere ser sikkert hvor dette går hen.

Jeg skjønner jo hvordan det kan ha sett ut. Meg selv, som ikke kan skryte på meg å se så innmari voksen ut selv om jeg var 19 år på dette tidspunktet. Med mine 160 centimeter, hvor jeg knapt hadde på meg sminke og dermed så enda yngre ut enn jeg er – sammen med at jeg er veldig liten av natur, og babyen i vognen som åpenbart også var min. Og pappa da. Snille pappa, som er i 50-årene, og han ser absolutt ikke gammel ut i den forstand, men man ser at han har levd et liv og sånn skal det jo være når man har levd i fem tiår.

Hvis blikk kunne drepe, så tror jeg pappa hadde blitt massemordet den sommerdagen. Jeg måtte faktisk ved flere anledninger holde meg for å ikke bryte ut i latter. Det er lett å tenke at “men du vet jo ikke med sikkerhet hva folk rundt deg tenkte” men tro meg… Hadde du vært der hadde du nok ikke vært i tvil du heller. Folk ristet på hodet, hvisket, og noen pekte for seg selv også. Jeg tror ikke pappa umiddelbart var den mest populære mannen innenfor rekkevidde. Jeg husker spesielt ei dame som satt ganske nærme som kikket på pappa fra vi stilte oss i køen, til vi gikk. Hun hadde et “Hva faen er det du holder på med?”-blikk siktende inn mot pappa og hun bommet definitivt ikke.

Greit, så har det ikke alltid vært like morsomt å bli stående i slike situasjoner. Men vet dere hva? Jeg liker faktisk det faktum at folk reagerte. For om jeg hadde hatt en tenåringsdatter, og hun hadde blitt sammen med en 50-åring – så tror jeg nok at jeg med stor sikkerhet hadde reagert.

Spørsmålet da blir hvorfor. Hvorfor hadde jeg reagert? Jeg tror jeg hadde vært redd for om hun som ung, sårbar og muligens usikker jente hadde blitt utnyttet. Jeg tror det for mange handler om frykt og redsel for de man er glad i. Men samtidig kunne jeg aldri visst om det virkelig hadde vært ekte, og om de to virkelig elsket hverandre og at de hadde giftet seg i fremtiden. Ei heller om hun like greit kunne blitt utnyttet av en mann på samme alder. Så er det riktig at man setter en stopper for et kjæresteforhold som for alt man vet kan være ekte, på grunn av egne fordommer?

Man kan jo ikke alltid velge hvem man forelsker seg i, og hvem man er handler om mer enn alderen som står på passet ditt.

Samtidig tror jeg også at noen av reaksjonene også kommer av frykt for pedofili. Hvis en mann forelsker seg i en 18 eller 19-åring, er han også da i stand til å forelske seg i litt yngre jenter? Som da per definisjon er å regne som barn.

Hva tenker dere? Hva er greit og hva er ikke greit? Hvor går grensa når det kommer til aldersforskjell i et forhold?

23 kommentarer
    1. Dele på 2 og plusse på 7. Enkelt og greit, haha! Men hadde nok gitt faen i den regelen om jeg hadde funnet meg en på over 26 år, hehe 🙂

    2. Du skriver så bra!!
      For min del kunne jeg aldri forelsket meg i mye eldre menn. Jeg er 20 år og tror ikke jeg hadde klart å falle for en som var 30 🤔
      Syns det er verre å være 20 år og være kjæreste med en som er 30, enn å være 30 år og være kjæreste med en som er 40 🙄 Hmm merkelig tanke haha..

    3. Skjønner så godt hva du mener. Jeg er litt eldre enn deg, men i sommer skulle jeg kjøpe vogn med stefaren min. Og jeg kaller jo han med navn, så det var fryktelig rart å være i butikken med han og gravid magen 😂

    4. Tror du må lese eg opp på hva pedofili er. Er man en mann på 30, 40 eller 50 år og forelsket seg i en jente på 18, så har det ingenting med pedofili å gjøre, eller at man kan bli forelsket i unger. Man kan mislike at det er stor aldersforskjell, men det å bare nevne pedofili i samme setting er utrolig umodent og dumt.

    5. Kristin: Hei! Nå tror jeg du misforsto meg. Jeg er fullt klar over hva pedofili innebærer.

      Det jeg mente å si var at jeg tror at noen av reaksjonene man kanskje møter på når en mann i 50-årene blir sammen med en tenåring, kan være bunnet i frykt for pedofil. Dette fordi man kanskje kan tenke at om denne mannen forelsker seg og viser interesse i feks en 18-åring, er han da også “i stand til” å vise interesse for enda yngre jenter også? Siden 18 og 19-år åpenbart er rimelig ungt. Jeg tror dette kan være noe enkelte frykter, hvilket jeg forstår.

      Beklager om jeg formulerte meg litt knotete i blogginnlegget, håper det ble mer forståelig nå 🙂 Dette er egne refleksjoner og det er vel ikke umodent å reflektere over dette.

      Ha en god helg!

    6. Alder betyr en vesentlig rolle i et forhold, selv om noen sier at alder bare er et tall er jeg ikke enig. Hvis en 20 åring blir sammen med en 40 åring vil det ofte bli konflikter pga. ståsted i livet, 40 åringen ønsker kanskje barn, ekteskap osv. og 20 åringen vil leve livet, er kanskje ikke ferdig med utdanning osv. Men når det er sagt så tror jeg det er “lettere” å være sammen med en 40 åring hvis man er 30 enn hvis man er 20. For det er stor forskjell i mental alder og livsituasjon for mange fra man er 20 til 30 år. 🙂

    7. Hehe, opplevde samme som deg her for en liten tid tilbake. Er i 20 årene og gikk gravid på jobb, hadde en mannlig kollega i 50 årene som jeg alltid tok følge med hjem etter jobb!(Vi dro samme vei) Var såå mange blikk der jeg gikk rundt som en hvalross høygravid og kollegaen min følte seg ikke akkurat komfortabel med alle blikkene han fikk!
      Var på et tidspunkt en mann som kom bort for å spørre om han var faren min.. (jeg ser ganske ung ut for alderen og!)

    8. Tenker at +- 10 år er innafor for begge kjønn. Aldersforskjellen kan brått bli for stor og forskjellene kommer. Som feks med venner til begge partene. ER stor forskjell på venner i 20 årene, kontra venner i 40/50 årene.

    9. Elsker man hverandre så får man det til 🙂 Mellom samboeren min og meg er det hele 17 år, og vi stortrives sammen! Selvfølgelig var det en del tanker om alderen i starten av forholdet, men nå merkes det ikke i det hele tatt faktisk. Jeg kan ærlig si at jeg ikke ofrer det en eneste tanke at han er 17 år eldre enn meg. Kan si at jeg merker blikk, men driter fullstendig i de, jeg koser meg, og elsker han, da har det ikke noe betydning hva andre mener 🙂

    10. 18 åring og 30 åring blir for meg helt feil – men selvsagt så kan det oppstå ekte følelser og det hender jo også at det varer livet ut. Vanskelig det der med alder – men jeg tenker det blir helt feil hvis en mann vil ja ei veldig ung jente pga utseende. Jeg har en litt stereotyp tankegang – nå som jeg selv har blitt eldre, så tar jeg meg selv i å tenke at hvis alle menn hadde mulighet – så ville de bytter ut dama / kona si med ei ung og pen jente i begynnelsen v 20 årene. Jeg tenker ihvertfall at det er litt sånn i blandt rike menn som tjener godt – og er dem gift, så har dem unge elskerinner i 20 årene. Det er fryktelig forhåndsdømmende å tenke slik – og det er helt sikkert ikke alle som er slik, men jeg tror jo mer penger du har jo større er sjansen for at du er utro eller har ei ung elskerinne. Og grunnen til at jeg tenker slik, er nok det bildet jeg har i hode av eldre mann og ung pen jente. Og disse jentene får påspandert dyre middager, klær etc Mens de eldre konene får steykhjern eller en blomsterkvast i bursdagsgave. Menn med penger og makt bruker penger på investeringer og det de mener er verdt å bruke pengene sine på og du kan vel si at unge pene jenter blir en slags investering – og hvor mye mannen bruker på dama gjenspeiler dama sin verdi.
      Dette ble veldig off tema – men jeg kom bare til å tenke på hvilken betydning kvinner sin alder har for menn, og ellers i samfunnet. Og hvorfor ser eldre kvinnner ned på de parrene son det er stor aldersforskjell ? Det kanskje ikke så rart at kvinner kan føle at unge jenter er en trussel – fordi dem minner oss på at vi kan bli skiftet ut for noen som er yngre. Det minner oss på at vi ikke er gode nok lengre.
      Dette ble veldig enkelt. Jeg tror ikke alle er så enkle. Alder trenger ikke ha noe å si, hverken den ene eller andre veien. Og selv om det finnes de som ser på forhold som en ting, så finnes det heldigvis enda mennesker der ute som er sammen og er sammen fordi dem virkelig elsker hverandre.

    11. Pappa og jeg blir også tatt for å være et par hvis vi er sammen uten våre ektefeller. Blir like flau hver gang jeg… Han har også blitt tatt for å være faren til sønnen min, og det er ordentlig kleint. Selv om jeg er 34 år så synes jeg hele greia er pinlig… 😛

    12. Jeg er 23 og kjæresten 35. Vært sammen i 4 år og har et barn sammen. Jeg har fått MANGE spørsmål og blikk. Det plaget meg tidlig i forholdet, men nå driter jeg i det. Jeg elsker han og han er verdens beste pappa i tillegg. Man velger ikke hvem man forelsker seg i. Jeg driter i hva andre gjør. Er de lykkelige så ser jeg ikke problemet

    13. jeg ville ikke vert sammens med noen som hadde vert 10 år eldre enn meg, men har ei venninne som er 30 og sammens med en på 52, respektere det 🙂 og jeg ser ikke ned på folk som dater yngre eller de som dater eldre, så lenge det er lovlig, er det helt greit

    14. Eg va 18 når eg fant meg ein på 29. Nå 5 år seinare har me 2 barn sammen og bryllup til sommaren 🙂 men over 20 år for min del er for stor forskjell

    15. Helt greit så lenge dei er 16 eller over lavalderen at partene er sammen, alder er bare eit tall, som dette er respekt! Faktisk mange som er ilag med yngre jenter, kult det å finne seg ei unge og fine så lenge hun er 16 eller over😀😀 det er ikke lov å gifte seg før Eline parten er fylt 18 da, men jeg synes alder ikke skal ha Noko å si for dette er så og si lovlig og så lenge det er lovlig er dette greit synes jeg, verre om dine parten hadde vert 15 år, da blir det mer alvorlig!

    16. Så lenge ein er forelsket har alder ingenting å si, for alder er bare eit tall, forelskelse er det som betyr mest i eit forhold so hvis eine parten er for eks. 18 år og andre 50 år så ha det ingenting å si så lenge eine parten er 16 eller over den seksuelle lavalderen har alder ingenting å si, men det er ikke lov å gifte seg meg med eine parten om han/hun er bare 16 år men forhold med hun med hun er lov men hvis eine parten er 18 år eller eldre er det lov å gifte seg med han/hun. Jeg synes dette er bare kult å helt greit at vedkommende fann ei på 19, alderen har ingenting å si så lenge dei stoler på hverandre og får forholdet til å funke. Som sagt så er det mange som faktisk blir sammen yngre parter og det synes jeg er helt naturlig og greit så lenge eine parten er over den seksuelle lavalder en har det som sagt ingenting å si. Folk må få gjere som sei vil når det kommer til sanne ting så lenge forholdet er lovlig er det greit og hvis folk reagerer så bare la deigen gjøre det😀😀 forelskelse betyr alt❤️

    17. Er med ei som er 19 år. Selv om jeg er 37 år føler jeg at alderen ikke er noe stort problem. Å nei dette er i allefall ikke utnyttelse fra min side. Er stormforelsket, å tenker at fordommer mot aldersforskjell må vekk. På lik linje med homofili osv. Tenker at kjærligheten er kjærlighet, så lenge den er gjensidig. Å selvsagt må begge være over lovlig alder. Ja mange tenker sikkert, hva har de til felles. Egentlig utrolig mye. Spiller ingen rolle hvem som er eldst heller. Mye gamle fordommer og muligens missuelse ute å går. Regner selvfølgelig med at man møter motstand hos hennes foreldre, men tenker at hvis det er dette hun virker vill og gjøre henne lykkelig, ja da ser jeg ikke problemet. Heier på kjærligheten og aksept for forskjeller. Kan ikke se for meg et liv uten henne. Kunne funnet hver vår jevngammel, men da tenker i allefall jeg kun på henne her. Hun holder litt tilbake på grunn av foreldrene å det tar jeg hensyn til. Lar henne få tid til å finne ut om dette er sånn det blir. Uansett alder eller kjønn, har vi faktisk ingen garanti. Å så lærer man mye på tvers av generasjoner også. Føler jeg har noe å bidra med for henne, å hun for meg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg