DET MÅ TA EN SLUTT

Jeg har gjort gjort en stor feil i det siste, egentlig også de siste månedene. Jeg har blitt helt opphengt i eget utseende og det er faktisk litt skummelt å innse hvor ille jeg har vært. I syden for eksempel, visste dere at jeg hadde på meg løsvipper og lipliner hver eneste dag? Jeg klarte ikke å gå ut dørene helt ut av sminke selv i et land hvor jeg ikke kjenner noen, flere timer med fly hjemmefra. De fleste kan kanskje ta seg en tur på butikken med joggebukse og uten sminke, for meg føles det helt umulig.

Noen av dagene i syden endte jeg faktisk med å gå opp på hotellrommet rundt lunsjtider for å ta på meg hudsminke også, fordi jeg rett og slett ikke taklet å gå uten lenger. Jeg følte meg så uvel og fæl. Jeg klarte ikke å la være å tenke på hvordan jeg så ut, og hadde konstant indre uro. Det høres sikkert helt latterlig ut, men det var helt grusomt. Dessuten følte jeg meg også som en dårlig mamma som tenkte på hvordan jeg så ut for andre hele tiden, det lå på en måte alltid i bakhodet. Og det burde det ikke gjøre når man er på ferie med barna sine.

På andre måter har jeg lagt merke til at det også har gjenspeilet seg litt på bloggen også, veldig ofte lar jeg være å legge ut bilder av meg selv fordi jeg ikke synes de er bra nok. Jeg legger sjeldent ut bilder av meg selv i joggebukse, når jeg slapper av med familien eller med mindre sminke lenger – slik jeg gjorde før. Jeg føler ikke jeg ser bra nok ut når jeg gjør det, og det er litt flaut å innrømme.

Så derfor bestemte jeg meg for at i dag skulle jeg drite i det. Hvilket forbilde er jeg for barna om jeg fortsetter slik? Det er ikke realistisk heller. Det verste man kan si til noen burde ikke være “stygg”, og det fineste man kan si til noen burde heller ikke være at man er pen. Jeg sitter også i sofaen i joggeklær og med gårsdagens sminke på søndagene. Jeg er også sliten og får poser under øynene. Noen morgener rekker jeg ikke dusje og må bruke tørrsjampo i stedet, og jeg har ikke perfekt sminke hver eneste dag. Jeg er menneskelig, og det er jeg nødt til å tillate meg selv å være òg.

Så i stad da Fredrik skulle ta noen bilder av meg med barna, så ville jeg ikke skifte til finere klær, ta på meg løsvipper og bruke både mer sminke og mer tid på at det skulle se så bra ut som hodet mitt har fortalt meg at det burde gjøre. Jeg ville bare at han skulle ta bilder av oss sammen, på en fin og avslappende søndag. Så da gjorde vi det. Jeg er så lei av å ha det slik jeg har hatt det i alt for lang tid nå, så selv om dette er vanskelig og sårt så jeg setter en stopper for det. Jeg synes faktisk det var veldig vanskelig bare å åpne meg om dette, men jeg orker det rett og slett ikke lenger – og da tror jeg ting blir veldig mye bedre fremover nå som jeg forandrer det. Ønsker alle sammen en kjempefin søndagskveld!

22 kommentarer
    1. Du er sykt pen, tenk på det
      Jeg wr 23 år, og de skrw fire årene har jeg gått helt uten sminke, sminker meg bare når jeg skal pynte meg. Veldig greit at jeg ikke trenger så mye sminke da for å pynte meg, fordi jeg ikke bruker til vanlig. Jeg anbefaler å slutte med en ting av gangen. Hudsminke var det siste jeg «sluttet» med, da huden gjerne kan være litt rød, og kvisete og det er greit å dekke til. Sluttet tidlig med å stresse med bryn og lepper

    2. Du er så nydelig, Jessica! Jeg har lest bloggen din siden du startet den, men aldri kommentert. Jeg ville bare si at du ser helt fantastisk ut både med og uten sminke, og du er virkelig et flott forbilde. Du har egne meninger som du tør å stå for, du ser ut som en fantastisk mamma og ikke minst kjæreste. Tøft av deg at du tør å dele dette innlegget. Jeg ville bare si at du er vakker som du er<3 Stå på videre. God kveld til deg og dine! Stor klem

    3. Her så du virkelig vakkert ut! Fortsett uten sminke noen ganger, du er jo så pen! Livet er for kort til å henge seg opp i utseendet sitt <3

    4. Stå på, har selv vært der, men er flinkere nå 🙂 Bra at du ser det selv og ønsker å gjøre noe med det, det er det første skrittet 🙂

    5. Da jeg var yngre brukte jeg mye sminke. Jeg startet å sminke meg da jeg var 11 år gammel, og mellom 11 og 18, hadde jeg på meg sminke HVER ENESTE dag på skolen. Om vi hadde svømming, brukte jeg selvsagt vannfast mascara, og var veldig opptatt av hvordan jeg så ut.
      Etter videregående startet jeg på folkehøgskole, og etter et par uker der var det liksom litt tåpelig å fortsatt bruke sminke, så jeg sluttet med hverdagssminke (som var ganske stort for meg). Men da jeg kom hjem i ferier var jeg komfortabel med å gå i butikken osv uten sminke, som var ganske deilig. Av og til dro jeg steder, og kom på at jeg hadde glemt å sminke meg, som stresset meg litt.
      Nå er jeg 23 år, og bruker kun sminke om jeg skal ut på noe spesielt eller pynte meg (med sminke mener jeg mascara og kanskje pudder). Jeg går på univiersitet, og bruker aaldri sminke på skolen. Alle er vandt med å se meg uten sminke, så det er liksom ikke noe noe stor greie lengre.
      Jeg ville anbefalt deg å kutte ut litt om gangen, sånn at du føler at andre sakte blir vandt med å se deg mer og mer naturlig, for det er du nok mest komfertabel med selv. Det er alltid litt mer komfortabelt om det blir en glatt overgang hvis du skjønner. Og du sier jo selv at du har fregner, og fregner er så nydelig! Jeg ville started med å kutte ut hudsminke om jeg var deg haha

    6. Hvordan har du tid til å sminke deg sånn med 2 barn?Syns du er naturlig pen jeg så hva er vitsen å ha på masse ekstra?Barna dine ser ikke sminka di men deg:)

    7. Du er en vakker jente både på innsiden og utsiden! Godheten lyser gjennom og jeg håper du føler deg bedre snart ❤ Alle har nok vært, eller er, i denne situasjonen. Tenk på at du er unik og fantastisk akkurat som du er 😊

    8. Sminke er like avhengighetsskapende som sjokolade, kaffe o.l. dessverre. Jeg bruker ikke sminke i hverdagen, kun når jeg pynter meg for mannen en kveld i ny og ned eller hvis jeg skal ute og spise. Less is more og man er så mye mer enn bare utseende sitt. 🙂

    9. Du er alltid fin på bilder, men på dette synes jeg du var nydelig! Du trenger ikke løsvipper +++ 🙂 Forøvrig likte jeg at du tar opp temaet. Det å føle seg naken uten sminke er et litt forvrengt syn (og jeg kjenner selv på det innimellom), at man føler at det er unormalt å gå uten og klarer ikke å la være, så bra at det snakkes om. Tommelen opp!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg