JEG ELSKER HALLOWEEN!

Gjett hva vi har gjort i dag?! Vi har skåret opp gresskar-lykt. Det er første gangen vi gjorde det, men det var så gøy at det blir definitivt ikke siste gangen. Ungene storkoste seg også, og i dag lot jeg være å legge på filter og redigere lys på bildene vi tok underveis også – tenkte det kunne være koselig for dere å se hvordan vi har det når vi har en slik koselig kveld med barna helt uten filter♥

Jeg synes det er så rart at det er så mange som har lagt halloween for hat! Det ser jo ut som at denne tradisjonen er kommet for å bli, enten man liker det eller ei, og da kan man velge å delta, eller velge å la være. Verre er det faktisk ikke! For meg er ikke denne tradisjonen ny, med tanke på at jeg har vokst opp med dette. Jeg husker jo fra jeg var liten hvor morsomt jeg synes dette var, så å bidra til at andre barn også får en morsom halloween-feiring ved å dele ut godteri om noen skulle dukke opp på døren vår i morgen, ja, det gjør jeg med stor glede! Her i hus gleder vi oss alle mann, ikke nødvendigvis fordi vi skal spise oss kvalme på godteri – men fordi vi skal tilbringe tid sammen, spise god mat, se på barneserier med ungene – og unne oss litt kake og gele til dessert også.

Og akkurat dèt er kanskje hva ganske mange mener er galt med Halloween-feiringen. At det er blitt en unnskyldning for å “kose seg” og spise godteri. For det første tviler jeg på at de fleste av oss står opp på julaften og roper ut “Gratulerer med dagen, Jesus!” eller tilsvarende i påsken. Vi koser oss og spiser godteri på merkedager og i høytider – og det ser jeg ingenting galt med. Da er vel første skritt å ta tak i hverdagene og helgene istedenfor om man mener at summen blir for mye godis. For er det en ting jeg føler meg ganske sikker på, så er det at det er hverdagene det er flest av. Om man passer litt på ellers at barna ikke spiser seg stappmette på godteri, kaker og diverse i tide og utide, så synes jeg er det er helt uproblematisk å spise godteri på Halloween. Men det er min mening. Og så får heller ikke mine barn lørdagsgodt, så når jeg først serverer godteri eller kake så er det garantert lenge siden sist! På dette området er jeg rett og slett ganske streng.

Dessuten trenger ikke Halloween bety masse godteri. Det blir litt hva man gjør det til!

Klem

8 kommentarer
    1. Jeg misliker Halloween og synes det er en usikk, og vi kommer til å slukke utelysene og alle lys som vender mot veien.

    2. Jeg er ikke noe begeistret over halloween. Rett og slett fordi tradisjonen i Norge bare handler om å tigge godteri. Tror ikke et eneste barn (eller nja, kanskje en liten promille) av de barna som går knask eller knep som egentlig vet hvorfor man feirer halloween. Og det å kaste egg etc. På de husene som ikke åpner/gir snop synest jeg bare er barnslig og tragisk (for det blir faktisk gjort!). Så når man først skal ta inn en tradisjon, synest jeg man skal gjøre det ordentlig!
      Og når det gjelder sammenligningen din med jul, bør du til neste gang du drar den tenke over at det er veldig mange som går i kirken på julaften 🙂 Bare et heads up! 😉
      Elles synest jeg det er koslig at du finner på noe kjekt med barna, og jeg liker at du ikke går å “hater” på de som ikke feirer halloween. Er desverre alt for mange foreldre der ute som blir forbanna om noen ikke åpner døren for 3åringen som går knask eller knep. Det blir for drøyt for meg!

    3. Spørsmål til spørsmålsrunde/innlegg:
      Kan du skrive et innlegg med tips til julegaver av ulike typer? Trenger inspirasjon, og hadde vært et morsomt innlegg å lese 🙂

    4. Halloween er Abolutt ikke noe jeg bryr meg om eller liker noe ærlig,men og være hyggelig mot barna som kommer og det er viktig for gutten min og feire setter jeg han og andre barn foran

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg