JEG GIKK PÅ BARBIE-DOP

I dag tenkte jeg å åpne meg om noe jeg kun har sagt til et par personer noen gang. Jeg har alltid vært lys i huden, noe som kanskje vil overraske noen av dere som har fulgt meg på bloggen en stund. Jeg får overraskende ofte spørsmål om jeg er helt norsk, og bemerkninger på at jeg er så “brun og fin”. Det er så klart ikke naturlig. Jeg tar solarium og bruker selvbruning, jeg har så og si aldri opplevd å bli ordentlig brun naturlig fra solen ute.

Det var vel en periode jeg var yngre, hvor noen venner tullet litt med at jeg hadde så lys hud. Jeg husker enda de gangene enkelte tullet litt med dette, og selv om det bare var ment som tull og garantert ikke noe stygt ment, så tok jeg meg innerst inne nær av det. Kanskje noe de fleste unge, usikre mennesker ville gjort – ikke vet jeg. Jeg har aldri vært noe blekere enn den typiske Kari eller Ola Nordmann med nordisk hud.

Meg på jenterommet mitt, tidlig 2013

Dette endte rett og slett med at jeg ble så usikker at jeg begynte å bokstavelig talt grille meg i solarium. Jeg tok solarium hver dag i en periode på ca 2 måneder, i 40 minutter av gangen, og fikk faktisk en ganske fin farge til slutt. Dette naturlig. Jeg hadde skikkelig skille, men følte meg fortsatt ikke brun nok. Da saumfarte jeg Google, og fant ut at det fantes noe som heter Melanotan – mest kjent som barbiedop. La meg bare først påpeke at dette ikke er et dop per definisjon, det er et syntetisk fremstilt hormon som i all hovedsak skal gjøre deg veldig brun – men det er kalt barbiedopet fordi det også skal gjøre deg slank fordi du mister matlyst. Dette bestilte jeg meg fra en utenlandsk nettside, sammen med sprøyter og det jeg trengte for å sette sprøyten på meg selv. Jeg injiserte dette stoffet på meg selv i over 30 dager, men merket lite forskjell. Jeg følte meg bare voldsomt uvel mye oftere, og fant i etterkant ut at stoffet jeg hadde fått, ikke var barbiedop.

Gudene vet hva jeg hadde sprøytet inn i kroppen min, og hva det var som hadde fått meg til å føle meg så dårlig i en hel måned. Jeg får helt vondt i magen av å tenke tilbake på dette, og det er derfor jeg skriver dette blogginnlegget. For å advare dere der ute mot dette. Det stoffet jeg sprøytet inn i magen min som jeg hadde bestilt på nettet, kunne for alt jeg visste vært fullt av bakterier som i verste tilfelle kunne tatt livet av meg. Det kunne også vært et helt annet stoff enn det jeg bestilte.

Jeg hadde flaks, og med hjelp av noen jeg kjente fant jeg ut at det mest sannsynlig var saltvann jeg hadde sprøytet inn i kroppen min, og at jeg hadde blitt svindlet. Men det stoppet ikke meg som ville bli brun, så jeg prøvde på nytt. Bestilte nytt barbiedop fra en annen nettside, og denne gangen fikk jeg nok det jeg bestilte siden jeg merket forskjell og i tillegg fikk de typiske bivirkningene. Etter det møtte jeg min nåværende kjæreste, og sluttet relativt fort. Mest fordi han mente det var galskap, og fordi det gikk opp et lys for meg om hvor farlig det jeg hadde holdt på med faktisk var.

Dette føles helt sykt å tenke tilbake på, og jeg forstår virkelig ikke hvordan jeg turte å holde på med dette. Det er flere år siden i dag, og jeg ville aldri i verden gjort det igjen. Aldri! Siden det ikke er lovlig å kjøpe eller selge, så vet man aldri hva man får hvis man først får tak i det. Det finnes ikke noen eller noe som kontrollerer det som blir solgt, og for alt du vet kan det du skal sprøyte inn i kroppen din ha blitt laget på en skitten benk i et annet land, hos noen som er desperate etter å tjene penger. Å bruke dette stoffet er som å spille russisk rullett med helsen din.

Å være brun er en del av dagens skjønnhetsideal, og det var nok også litt av grunnen til at jeg startet med det. Jeg skjønner at man ønsker å være brun, for min del handlet det også om å passe inn. Men vet dere hva? Da får man heller ta spray tan eller bruke selvbruning. Eventuelt reflektere litt over hvorfor det er så forbaska viktig. Jeg har lest om flere som har havnet i koma etter å ha injisert barbiedop fullt av bakterier inn i kroppen sin i desperat forsøk på å bli brune. Ingen brunfarge er verdt å risikere livet sitt for!

16 kommentarer
    1. Det er så deilig og lese på bloggen når du virkelig åpner deg opp og slipper leserne innpå! Har fulgt deg siden du var gravid med Leo, og elsker virkelig bloggen. De innleggene hvor du er mest ærlig er absolutt de beste❤️

    2. Utrolig tøft av deg å åpne opp med dette! Tipper at dette et ett innlegg som du har tenkt mye frem og tilbake på. Vi alle har hemmeligheter fra tåpelige ting vi gjorde da vi var yngre for å passe inn, men det er utrolig tøft av deg å være åpen og ærlig om det! Tøft å kunne være en rollemodell og advare andre om det, når det er ett litt sårt tema for deg selv ❤️ Takk for at du er åpen!

    3. Kjære vene. Hvordan fikk du egentlig til å bestille og betale slikt i en alder av 13-14(?) år???
      Hvor var foreldrene dine?

    4. Anonym: Hei!

      Dette kan du virkelig ikke skylde på foreldrene mine for. Hva skulle de gjort? Jeg bestilte meg ofte klær på nett blant annet, selvfølgelig hadde de ingen mistanke om at jeg denne gangen bestilte meg barbiedop? De hadde jo ingen grunnlag til å tro det. For øvrig sjekket foreldrene mine hva jeg hadde bestilt de første gangene jeg bestilte klær, sminke, sko og så videre på nett – men etter en gitt tid velger man selvfølgelig å stole på barnet sitt når man ikke har noen grunn til å gjøre noe annet. Foreldrene mine stolte på meg, her var det jeg som begikk en feil – ikke mine foreldre.

      Om foreldrene mine hadde overvåket meg og mobilen min konstant, så ville jo det også vært galt i og med at de da hadde invadert privatlivet mitt. Jeg ser ikke hvordan de kunne ha gjort noe annerledes.

      Jeg tar all skyld og ansvar for det jeg gjorde. Jeg var vanvittig utspekulert og hadde til og med fått tak i et mini-kjøleskap (på størrelse med en 1,5 liter flaske) som sto under sengen min og som jeg oppbevarte barbiedopet i siden dette skulle holdes avkjølt. Ergo var det jo heller ikke sånn at foreldrene mine så det i kjøleskapet og godtok det, de ante jo ingenting fordi jeg skjulte alt så godt.

    5. Fint at du er open om at alt ikke er like perfekt som det virker som med deg heller.
      Tror forøvrig anonym over her kanskje siktet til hvordan du fikk tak i penger til dette? Det koster vel litt, gjør det ikke? Tjente du egne penger på den tiden eller brukte du kortet til en av foreldrene dine? Om så siste tilfelle kunne det jo ha blitt merket på kontoutskrifter 🙂 Jeg beskylder ingen altså! Bare lurer, og var slik jeg tolket kommentaren over også 🙂

    6. Meg: Hei du!
      Ja, og som jeg skriver kjente jeg igjen bivirkningene da jeg begynte på stoffet andre gang. Første gang ble jeg dårlig, men kjente ikke igjen bivirkningene når det kom til hvordan jeg følte meg 🙂 Hvis du skjønte? Haha, jeg er kanskje ikke den beste til å forklare!

    7. Unnskyld men jeg synes du må fjerne navnet på stoffet som er «barbie dop» dette pga at det er jenter som leter etter akuratt dette stoffet å dersom du opplyser om hva det heter er det lettere for unge jenter å finne det!!

    8. A: Heihei!

      Jeg ville også i utgangspunktet tolket den kommentaren du nevner slik du gjør – men jeg opplever av vedkommende skriver spydige kommentarer titt og ofte på bloggen min (Kjenner igjen IP-adressen) så det var nok derfor jeg reagerte som jeg gjorde 🙂

      Jeg hadde ikke jobb da jeg var 13-14 år, foreldrene mine forsørget meg og betalte derfor selvfølgelig også klær og andre ting for meg 🙂

    9. Hei, kan du si noe om vippene du bruker, hvor de er fra, gjenbruker du de, vedlikehold osv? Er veldig fine!

    10. Ann: Hei du! Det kan jeg selvfølgelig. Jeg kjøper vipper på VITA og Ebay, og dobler dem. Altså tar 2 par oppå hverandre. Et par av de jeg kjøper på vita, og et par av de jeg kjøper på Ebay.

      De jeg kjøper på Ebay finner du her: https://www.ebay.com/itm/3-Pairs-Black-Faux-Mink-Natural-Cross-Long-Thick-Eye-Lashes-False-Eyelashes-Best/262892850243?ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT&_trksid=p2060353.m2749.l2648

      Og de jeg kjøper på VITA er fra Revlon og heter Volumizing.

      Jeg gjenbruker mine mange ganger. Jeg drar av limet som sitter igjen på selve vippene, og vasker de med en våtserviett eller sminkefjerner. Lar dem tørke og så bruker jeg dem på nytt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg