INGEN BARN SKAL MÅTTE GRUE SEG TIL JUL

Tidligere i sommer var jeg på ferie med mine to små barn på et særs barne- og familievennlig hotell i Spania – hvor jeg opplevde å møte på en overstadig beruset mamma da jeg var på lekeplassen med sønnen min. Dette skrev jeg om på bloggen. Det var også vanskelig å ikke legge merke til hvor mange foreldre som satt ute på hotellet på kveldene på ulike restauranter, og drakk alkohol med både egne og andres barn som tilskuere.

Nå nærmer vi oss jul. Vi nærmer oss kosen, vi nærmer oss julegavene, vi nærmer oss julematen, og vi nærmer oss høytiden hvor så mye som 150.000 tusen barn gruer seg til, fordi de opplever at foreldrene deres drikker for mye. Mørketallene har jeg ikke en gang lyst til å tenke på.

Jeg er ingen moralens vokter eller motstander av alkohol, men denne hendelsen preger meg fortsatt. I mine øyne er dette fullstendig galt! Etter at jeg skrev om hendelsen på bloggen, merket jeg allerede at folk blir rimelig sinte om du prøver å ta fra dem kosen deres i form av alkohol. Måtte det være på sydenferie med barna, på helgetur med barna, eller i julehøytiden med familien. Men jeg er ingen motstander av at du skal få kose deg, jeg er en motstander av at kosen din skal gå utover barna. For ingen barn skal måtte sitte og grue seg til jul fordi man ikke klarer å begrense alkoholinntaket sitt som voksen!

Til jul kommer jeg ikke til å røre alkohol, og den avgjørelsen har jeg ikke tatt fordi jeg blir full av ett glass vin. Det handler om prinsippet, hvorfor må man på død og liv drikke for å kose seg i julehøytiden? På ferie? På helgetur med barna? Det virker som at det er mange der ute som ikke klarer å kose seg uten å drikke. Jeg tenker som så: Hvor mye koster det meg å droppe å drikke alkohol i julen? Ikke spesielt mye, gitt.

Jeg mener ikke at andre foreldre er dårlige foreldre om de tar seg et glass vin eller øl til maten. For jeg forstår at man kan synes at det hører til for kosens skyld – og at det kan være viktigere for andre enn det er for meg. Det skal være lov og kose seg, og du skal selvfølgelig få ta egne valg når det kommer til hvor mye alkohol du skal drikke. Men drikker vi med barn i nærheten, så er vi nødt til å tenke over hvor mange glass vi tar.

Da jeg tidligere i sommer skrev om at jeg ikke drakk alkohol på feire med barna mine, stilte flere spørsmål omkring hvordan jeg skal klare å lære barna mine til å ha et sunt forhold til alkohol om jeg ikke viser at jeg drikker rundt dem og at det gjøres med omhu. Det spørsmålet får jeg sikkert nå også.

Jeg sitter kun og lurer på hvorfor jeg absolutt må introdusere barna mine for alkohol når de er 2,5 år og 1 år gamle? Og MÅ det skje pronto? Kan det ikke vente til de er eldre, til jeg kan forklare og til det kan gjøres utenom høytider, når de likevel enda er så små? 

Du merker kanskje ikke så mye forskjell på 2 og 4 glass vin til julematen, du tåler kanskje en del alkohol før du blir synlig påvirket, tenker du selv. Da blir mitt spørsmål: Hvordan vet du hvor mye barnet ditt tåler?

/ Del gjerne.

7 kommentarer
    1. Jeg glemmer ALDRI den jula jeg var hos familien på fars siden og farfar ble full. Han har hatt diabetes så lenge jeg kan huske og det i kombinasjon med alkohol ble en dårlig greie.
      Jeg huske fortsatt redselen i kroppen, at jeg tok med meg min nesten tre år yngre søster inn på ett annet rom. Der ble vi sittende på en seng…
      Det tok lang tid før vår pappa kom inn til oss.
      Har ikke kontakt med de lenger, men husker at farfar alltid forandret seg hver gang han drakk i årenes løp. Spesielt stemmen hans.
      Til dags dato blir jeg fortsatt redd rundt fulle mennesker, blir kvalm av lukta og har såvidt smakt litt (såvidt det er i ett glass) og drikker ikke i en alder av 27. Jeg vil IKKE være den som mister kontrollen! Husker i sommer at en rekke kjendiser fikk på seg vr briller, hvor de så skulle se hvordan en rekke barn hadde det på sydenferie med alkohol innblandet. Det var så sterke scener at flere av de tok til tårene etter at de hadde sett ferdig historien (var heldigvis bare oppdiktet, men for mange er det som du skriver en realitet)
      TAKK for at du skriver så mange viktige innlegg!
      Jea

    2. alt med måte tenker jeg 🙂 et lite glass vin eller øl til maten skader ikke,men 3-7 glass er jeg helt enig skal ikke skje, julaften er barnas dag 🙂

    3. Er ikke enig med anonym 20.05 her oppe med at jula er barnas dag,er like mye jul for alle og jeg i alder 30 gleder meg til pakker og god mat like mye som da jeg var 5. Men resten er jeg enig i, jeg har ikke barn, men om/hvis/når de kommer skal de ALDRI se meg beruset. Jeg vokste opp med en pappa som skremte dritten ut av oss når han drakk, og det var omtrent 2-3 ganger i måneden, og ekstra ille på juleaften. Har ikke tall på de gangene jeg hadde lillebror i blå pysj i armkroken fordi han var skremt fordi pappa skrek til mamma. Hadde heller skutt meg enn å gjøre et barn redd på den måten.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg