SANNHETEN OM MAMMALIVET

I dag har jeg dårlig samvittighet fordi jeg var så utslitt i natt ettersom det var den andre natten på få dager at 1-åringen bare gråt og ikke ville sove før morgengry. Og jeg er så sliten. Enda. Helt hinsides sliten!

Jeg har venninner som ikke blir så slitne som meg, som står opp etter våkennetter med et smil, som lager seg en kopp kaffe mens de plystrer og som tåler disse nettene imponerende bra. Gjør det at de er en bedre mamma enn meg av den grunn? Nei.

Leiligheten vår er ofte helt kaotisk, med klær og leker over alt. I senga, på spisestuen, på badet. You name it! Soverommene våre er et kapittel for seg selv, og det er sjeldent helt ryddig her. Jeg kjenner flere mødre som alltid har det strøkent hjemme hos seg, det til tross for at de til og med har ett eller flere barn enn meg selv. Er de bedre og mer suksessfulle mødre enn meg? Nei, det er de ikke.

Helt siden jeg fikk barna mine, har jeg vært opptatt av å lage hjemmelaget mat, og vi spiser sjeldent Toro. Barna mine får hjemmelaget havregrynsgrøt til kveldsmat nesten hver kveld i tillegg til hjemmelaget middag. Gjør det meg til en bedre mamma enn mammaen som serverer helfabrikat og Toro? Nei!

Jeg ammer. Er jeg en bedre mamma enn de som ikke ammer? Nei. Keisersnitt hadde jeg også med barna mine, er jeg en dårligere mamma av den grunn? Er de som har tatt epidural under fødselen sin en dårligere mamma av den grunn? Er det kun de som har født vanlig helt uten noen typer smertelindrende i det hele tatt, som kan skryte på seg å være en god mamma og superkvinne? Nei, for ingen av oss er bedre enn den andre!

Jeg er veldig streng med tanke på å ikke gi barna mine mye sukker eller godteri. Jeg har venner som gir barna lørdagsgodt hver lørdag og som generelt har et mer avslappet forhold til sukker. Er noen av oss bedre enn den andre? Nei!

Hva med de økologiske, BPA-frie, E-stoff-frie, mødrene som gror egne ikke-sprøytede grønnsaker i bakgården sin? Er de bedre mødre enn oss?

Nei!

Hva med mødrene som alltid henter først i barnehagen? Er de bedre enn mødrene som henter sent? Nope! Hva med å, Gud forby, sende barna sine i barnehagen et par dager romjulen, da? Gjør det deg til en dårligere mamma enn om du ikke gjør det?

NEI!

Hva med oss mødre som velger å gå hjemme med barna våre ett ekstra år, før vi begynner på jobb igjen eller studier? Er vi dårligere enn de som går tilbake i jobb etter endt permisjonstid? Nei!

Motsatt da?

Fortsatt nei!

Vi som er sammen med barnefar er ikke bedre enn single alenemødre. Jeg som sukkerfri-tilhenger er ikke noe bedre enn mammaen som sender med sjokoladepålegg til sønnen sin noen dager i barnehagen, og hun er ikke noe bedre enn meg.

Hvis vi slutter å sette hverandre i bås, så innser vi kanskje at vi egentlig er ganske like når alt kommer til alt. Vi gjør alle så godt vi kan. Hva med å være litt grei? Hva med å tenke at vi alle er mødre og at vi bare vil det beste for barna våre.

Det samme gjelder selvsagt for fedre, men de har utrolig nok ikke den samme tendensen til å kritisere hverandre selv om de er ulike.

Hva med at vi begynner å tenke at mammalivet kan være tøft nok i seg selv, uten at vi trenger å dra hverandre ned i tillegg?

19 kommentarer
    1. Enig i at det ikke er en konkurranse. Å gi barna mindre sukker og mindre fabrikert mat er likevel veldig positivt da! Men fatter at alle ikke har tid.

    2. Må bare si i fra, for om ikke kan du jo ikke vite. Jeg har vært fast leser siden du gikk gravid med Leo, som er rimelig lenge siden, og nå synest jeg desverre at bloggen din nesten ikke er verdt å lese mer. Bare på grunn av en ting! Du skriver opp igjen såå utrolig mange innlegg! Dette har du skrevet om før, sist innlegg har du skrevet før. Veldig mange av desse innleggene som ikke er hverdagsinnlegg har du skrevet før. Og hver gang noen kommenterer det svarer du “ja, men jeg har fått mange nye lesere”. Jada, men de gamle innleggene finnest i arkivet. Da kan du heller linke til de om noen spør. Er litt lei av å lese det samme om og om igjen 🙁
      Mener ikke noe vondt. Det er derfor jeg sier ifra istede for å bare slutte å lese bloggen din. Men vær grei å tenk litt mer på de gamle trofaste følgerene, for jo, det er nok stas med nye lesere, men vi gamle har hukommelse, og gjennkjenner fort innlegg. Om du ikke kommer på noe nytt å skrive om uten å kopere og endre på gamle innlegg, bør du ta deg en liten bloggpause på en uke eller to, så kommer den nok tilbake 🙂
      Igjen! Ikke vondt ment! Vil lese bloggen din, men gidder ikke om det blir det samme igjen og igjen. (Er ikke sikkert du er enig, men det får så vere).

    3. Anette: Hei Anette. Synes det er kjempefint at du sier i fra! 🙂 Skjønner jo at det ikke er noe gøy å lese like blogginnlegg for dere som har fulgt meg fra langt tilbake. Takk for at du formulerte deg så høflig og ordentlig.

      Jeg legger ikke skjul på at jeg har hatt en dårlig periode nå med tanke på blogginspirasjon. Skal skjerpe meg nå 🙂

    4. Så bra du ikke tolket det vondt, for det var ikke meningen! Synest du har såå mange gode innlegg, og du skriver veldig bra! Så er kjedelig om noe så “teit” skal ødelegge det.
      Om du selv føler at du sliter med inspirasjon ville jeg annbefalt en liten pause. Ta deg tid til å tenke, og bare vere Jessica! Vi stikker ikke noen sted 🙂 (Men vær grei å informer først om du er lenge borte 🙈). De beste innleggene kommer når du har inspirasjon 😉
      Bare noe å tenke på! Om inspirasjonen kommer av seg selv er det bare fantastisk 😀 Husk at du jobber hver dag, så en liten ferie må få være innafor 😉 (Men bare om DU føler det kan hjelpe! Og ikke blir for lenge borte da!!)

    5. Om du har skrivd lignende innlegg som dette før gjør ikke det meg noe! Noen temaer burde bli tatt opp ikke bare en gang, men kanskje to også? Det er nok godt å lese for di som ikke føler seg som verdens beste mødre eller fedre. Det er hvertfall godt for meg som selv har en datter på snart 4 måneder som begynte å få en tann før hun var 3 måneder, ble da styr me legging og jeg ble skikkelig sliten. Jeg har det heller ikke så ryddig da det ikke blir tid til rydding før natta!
      Følte meg bedre av dette innlegge jeg, så takk Jessica<3

    6. Bra innlegg, men personlig mener jeg at mødre som ikke gir barn sukker, og som lager hjemmelaget mat, er bedre enn de som ikke gjøre det 🙂 Ulike meninger må vi ha rom for!

    7. Utrolig fint innlegg<3
      Anonym kommentar rett over her: Så hvis man ikke gir barna sukker og bare lager hjemmelaget mat kan man bare drite i barnet ellers, for man er jo tross alt en bedre mamma enn de som gir barna sukker og ikke alltid hjemmelaget mat:)
      Er helt enig i at det er en fordel at man er streng på sukkeret og helst lager hjemmelaget mat, og slik har vi det her hjemme og, men synes ikke noe dårligere om andre mødre (eller fedre for den saks skyld) om de gir demmes barn litt mer sukker og ferdigmat.

    8. Anonym: Hei Anonym!

      Selv om det er samme budskap: Man er en god mor uansett – så synes jeg ikke blogginnleggene var spesielt like i sin helhet. Men hver sin mening 🙂

      Jeg merker det alltid dersom jeg blir inspirert av andre blogginnlegg og det har jeg null problem med. Dette er jeg veldig opptatt av, spesielt siden jeg titt og stadig opplever at andre bloggere stjeler mine blogginnlegg uten å henvise til inspirasjonskilden selv 🙂

      Så hvis det var det du mente, at jeg har blitt inspirert av blogginnlegget du henviser til og latt være å merke med inspirasjonskilde (Hvilket ikke er tilfelle, men her skriver jeg bare om det skulle vært tilfellet) så er det jo litt rart at jeg alltid merker med inspirasjonskilde på andre blogginnlegg jeg skriver hvor jeg har blitt inspirert av debattinnlegg, andre blogginnlegg etc – og ikke dette. Da ville jeg jo bare merket dette også, dersom det var tilfelle 🙂 Har jo aldri noen problem med å gjøre det ellers.

      Her er noen av mange eksempler jeg fant i farten:

      http://jessicaenerberg.blogg.no/1497203229_kjre_drlige_mamma.html
      http://jessicaenerberg.blogg.no/1438964024_til_alle_mdre.html
      http://jessicaenerberg.blogg.no/1507620882_det_gikk_jo_bra_med_oss.html
      http://jessicaenerberg.blogg.no/1468085582_5_ting_du_ikke_visste.html

      God torsdag!

    9. Så bra! Jeg synes det er så teit at folk skal granske kommentarfelt for å ”ta andre”. Hele poenget er å kommentere bloggerens innlegg og ikke skape debatt med andre. Haha. Med ønske om en fin jul til deg og dine 🙂

    10. Da jeg leste dette innlegget så visste jeg med en gang hvor fu hadde hentet ideen fra. Dette er faktisk så likt at det bør merkes. Det er ikke bare budskapet som er det samme, men også hvordan det er lagt opp, hvordan det er skrevet og en del av innholdet. Så det er feil å ikke merke. Ellers syntes jeg du har en veldig fin blogg og skriver bra 🙂 Så dette er kun ment som konstruktiv kritikk. Stå på videre 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg