ER DET SÅ FORBANNA VANSKELIG?

Jeg skriver ikke dette blogginnlegget for å rakke ned på noen, men jeg må bare si noe om noe jeg mener begynner å bli for dumt. 

De største bloggerne i Norge tjener penger på sin blogg, det vet du, det vet jeg, og det vet forhåpentligvis de fleste. Vi som er bloggere ønsker at blogging som yrke skal bli tatt seriøst, fordi det krever mye mer jobb enn de fleste kanskje tror. Fredrik som har en “vanlig” jobb, fortalte meg her for en stund siden at han trodde blogging bare var å sitte i sofaen og slenge ut et par blogginnlegg i løpet av dagen. Det var helt til jeg plutselig levde av bloggen min, og han så hvor mye som krevdes hver eneste dag, hele året. Det ser ut som lettjente penger, men det ligger en del jobb bak en god blogg. Jeg setter det på ingen måte opp mot andre viktigere jobber, men om det kun er de aller viktigste jobbene i samfunnet vårt som skal kunne få tittelen “jobb”, så vil det jo være en del andre yrker enn blogger som også ryker.

Jeg er også en av dem som mener at de som jobber i barnehage og med eldreomsorg burde tjene mer enn de største bloggerne, men det er en annen sak. Verden er dessverre veldig urettferdig.

Men uansett: Det som da gjør meg ganske sint, er at det finnes store bloggere der ute som gang på gang ikke merker reklamen på bloggene sine riktig. Etter flere runder med advarsler fra forbrukerombudet, får mange av de samme bloggerne bare fortsette med feilmerking av reklame. Jeg vil bare understreke at jeg på ingen måte er ute etter å angripe noen, da angriper jeg i så fall saken. For dette handler ikke om å “ta” noen blant de andre bloggerne i Norge eller angripe noen av dem personlig, men at jeg finner det fryktelig frustrerende at enkelte bloggere ser ut til å jobbe mot det at blogging skal bli sett på som et ordentlig yrke. Du blir ikke tatt alvorlig om du ikke klarer å følge reglene som følger med jobben din. Sånn er det bare. Og ærlig talt, er det så forbanna vanskelig å merke reklamen sin?

Enkelte bloggere skylder på at det er så vanskelig å forstå seg på reglene til forbrukerombudet. Jeg har lest dem en gang, og jeg forsto dem. Mener ikke at det nødvendigvis betyr at alle skjønner dem. Men er man usikker, så kan man jo bare gjøre det man ellers ville gjort og heller (merke) en gang for mye, enn en gang for lite? Eventuelt kontakte dem og stille de spørsmålene man ønsker svar på for å kunne gjøre jobben sin ordentlig.

Jeg er dessuten stolt av de jeg inngår bloggsamarbeid med, og merker det tydelig. Skulle da bare mangle. Jeg vet selv hvor mange tilbud jeg takker nei til, fordi jeg for det første ikke vil ha en blogg fullstappet av reklame, og for det andre ikke gidder å fronte ting jeg ikke kan stå for.

Personlig synes jeg ikke dette burde være et tema en gang, for er det ikke bare å følge reglene? Skulle likt å se at man i andre yrker satte seg på bakbeina og ikke ville følge reglene. Det blir rett og slett for dumt. Det er greit å glemme – jeg har selv glemt og rettet opp så fort jeg har fått beskjed. Men når det skjer igjen, igjen, og igjen og man i tillegg får flere advarsler, så har jeg liten tro på at det er hukommelsen det er noe galt med. Da er det vel heller viljen.

En liten alvorsprat fra meg i dag, men måtte bare få det ut.

Klem

12 kommentarer
    1. Du er en av de bloggerne jeg følger som reklamerer minst, noe som gjør det MYE mer troverdig når du først reklamerer! Synes også at nesten alle bloggere reklamerer for det samme, og for min del virker det bare kunstig – kjøpt og betalt… kunne likt å hørt om negative erfaringer også/eller midt på treet, og ikke bare overdrevet positivitet, hvis du skjønner?😄

    2. Helt enig, men- for en stund tilbake kommenterte jeg at du hadde merket feil (du merket i midten av innlegget når du alltid skal merke øverst) og den ble rett og slett ignorert, uten at du forandret på innlegget for å merke riktig.
      Kanskje du kunne merke riktig før du skriver et helt innlegg om andre bloggere ikke merker riktig? Men, bra innlegg for det da. God helg til deg og dine 🙂

    3. Mia: Hei Mia! Jeg tror ikke det du skriver her stemmer etter det jeg kan huske, de (få) gangene jeg har fått beskjed om at jeg har merket feil så har jeg rettet opp i det så fort jeg har kunne – så jeg føler absolutt at jeg kan skrive dette blogginnlegget med god samvittighet. Har du link til blogginnlegget du snakker om?

      God helg til deg og dine, også! 🙂

    4. Enig, bra innlegg 🙂 Kanskje du kunne gi oss leserne litt innblikk i hvordan jobbhverdagen til en blogger er? Tror kanskje mange er kritiske fordi de ikke vet?! Alle har jo en viss forståelse for hva tannlegen eller læreren gjør på jobb, men blogging er jo ganske nytt.. Ville vært spennende å lese 🙂

    5. Jeg synes du gjør en bra jobb med reklameinnleggene, du reklamerer for relevante ting også.
      Jeg lurer på en ting, er det ikke slitsomt å være blogger? Oss fleste drar på jobb, jobber i noen timer, kommer hjem også kan vi legge jobben bak oss fram til vi skal på jobb igjen. Blir ikke bloggen liggende i bakhodet hele tiden?
      Vil uansett si at du gjør en flott jobb med bloggen!

    6. Stemmer det! Da beklager jeg! Jeg så aldri at du kommenterte tilbake eller rettet på det, går litt fort i svingene noen ganger haha. Fortsatt god helg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg