ER DET VIRKELIG AKSEPTERT Å SLÅ BARN?

I dag leste jeg en artikkel på Tv2.no hvor det kommer frem at amerikanske popstjerne Kelly Clarkson gir den tre år gamle datteren sin jenvlig ris på rumpa. Som mamma til en gutt som blir 3 år i mars var det vanskelig å la den artikkelen forbigå i stillhet uten at jeg skriver akkurat hva jeg synes om det.

I artikkelen kommer det frem at «Kelly understreker at hun ikke slår datteren hardt på rumpa ? og sier at hun synes at det er vanskelig å gi ris ute blant folk.» Men er det egentlig relevant om Kelly Clarkson slår datteren hardt eller ikke? Det forandrer ikke det faktum at du bedriver med fysisk avstraffelse ovenfor dine barn. Og kan det tenkes at hun synes det er vanskelig nettopp fordi det er, vill gjetning her, ikke greit?!

For det som forbauser meg mest med denne saken er at det liksom skal være greit å rise forsvarsløse barn, mens jeg neppe tenker at det ville vært greit dersom det hadde vært snakk om voksne. Vold er vold, og man slår ikke. Det er heller ikke noe mer greit å slå kun fordi man ikke slår hardt, er det vel?

For meg er dette mangel på annen kommunikasjon, og et særs dårlig alternativ til kommunikasjon. En gjenganger blant de som mener dette er helt uproblematisk – i kommentarfeltene hvor denne aktuelle artikkelen er blitt delt, er at de selv fikk ris da de var små – og at de hadde da vitterlig mer respekt for voksenpersoner enn mange andre barn i dagens samfunn, mener de selv. Men hvor kom denne respekten fra? Kom den fra frykt for å bli slått på rumpa, eller kom den fra å oppriktig ha respekt for voksenpersoner som satte grenser og som ikke minst viste barna respekt tilbake?

Det er noe som heter at vold avler vold, for la oss si at du gir datteren din ris. Men du slår ikke hardt, sier du selv. Og det kan godt stemme det. Men hva forteller  du datteren din den gangen hun blir tatt for å slå et annet barn i barnehagen, et annet barn på lekebutikken, eller en annen elev når hun begynner i første trinn? Hvordan skal du forklare henne at dette er galt når du selv har gjort eller fortsatt praktiserer denne typen barneoppdragelse? Hva sier du den gangen hun blir tatt, og hennes respons ender opp med å være: “Men mamma, jeg slår jo ikke hardt!”

Og fra en mamma til en annen: barn er sårbare. Noen er mer såbare enn andre. Glem heller ikke at noen foreldre er mer hardhendte enn andre. Vi er i 2018 nå, og vi vet bedre. La “ris på rumpa” og annen fysisk straff mot barn være noe som tilhører fortiden, sammen med da unger satt i baksetet uten bilsete. Respekt skal ikke komme av redsel!

Hvis du som forelder ikke klarer å sette grenser uten å bli fysisk, kanskje du skal gå litt i deg selv?

24 kommentarer
    1. Anonym: Ja, og det er jeg fryktelig glad for. Jeg tror for øvrig fortsatt det eksisterer bruk av “ris” på barn i Norge selv om det ikke er lovlig – og i og med at dette ble et aktuelt tema nå som Kelly Clarkson forsvarte denne type barneoppdragelse, så følte jeg for å si noe om det 🙂

    2. Helt enig! Kan ikke se hvordan det på noen som helst måte skal føre noe godt med seg. Barn trenger å få skryt når de gjør noe bra! Lysten til å gjenta gode handlinger for å få positive tilbakemeldinger er også mer logisk å forstå seg på. Dette gjelder jo oss voksne også…
      Tror forøvrig ingen ville godtatt en artikkel hvor det stod «Jeg slår kona noen ganger.. Men ikke så hardt selvfølgelig!»

    3. Det er bra skrevet av deg Jessica, det går an å sette grenser på andre måter enn å slå barn og selv om det ikke er lov i Norge så tror jeg det er mange som gjør det uansett pga de også er oppvokst med det og tror det er den riktige måten. Men det de ikke vet er at det kan skade barn mentalt.

    4. Fantastisk at du tar opp dette! Jeg må bare spørre: har du vært på Circle of Security kurs? Man får det via helsestasjonen. Jeg spør fordi du tenker mye som det kurset baserer seg på 🙂 hvis ikke, anbefales det virkelig 🙂

    5. Dagens ungdom har overhode ikke noe respekt for voksne, eldre eller autoriteter. Dette skyldes at de blir dullet med fra tidlig alder. Selv fikk jeg både lusinger og ris på stumpen av mine foreldre da jeg vokste opp på slutten av femti-tallet og begynnelsen av seksti-tallet. Jeg fikk bare fysisk avstraffelse når jeg hadde fortjent det, og mener selv at dette er riktig framgangsmåte og at jeg ikke har tatt skade av dette. Jeg har selv brukt fysisk avstraffelse på mine tre barn når dette har vært nødvendig/fortjent, og de har alle vokst opp til å bli gode samfunnsborgere. Men de har ikke ført dette videre til sine barn som dermed, som forventet, er noen ordentlige rakkerunger hele bunten. Ja det er så ille at når barnebarna kommer på besøk, gleder jeg meg bare til de skal dra igjen så jeg kan få fred. At det er ulovlig å slå barn i Norge er like idiotisk som at man ikke lenger kan ta seg en tur til Thailand og treffe en jente der og hygge seg med uten å titte over skulderen for å se om norsk politi følger med.

    6. I USA er det faktisk utrolig vanlig å slå barna sine. Jeg bodde der en periode, og jeg fikk mye dritt slengt mot meg fordi jeg var I MOT å slå barn! Jeg hadde en lærer som en gang sa «jeg kan se at du ikke ble slått som barn, fordi du tror du er like bra som meg». Det har frustrert meg lenge at USA er så langt tilbake i fortiden når det kommer til saker som dette.

    7. For det første må jeg si kjempe bra innlegg! Man skal ikke slå sine barn. Det er rett og slett forkastelig og kvalmt at noen gang gjøre noe sånt. Og til deg Kåre Knut så liker du virkelig å ta folk over en kam!! Du sier at ungdommer Og barn ikke respekterer de voksne, men hva med de som faktisk gjør det! Og du nede virkelig tenke deg om hva du gjør! Og du snakker om respekt du respekterer jo fader ikke barna dine når du godtar at du kan slå de. Nei fysj a meg! Skal man respektere de voksne så får jaggu de respektere de unge også! Godt at det er en lov som sier at det ikke er lov å slå barn! Stakkars barn som må vokse opp slik!…

    8. Herregud, “Kåre Knut”, om du i det hele tatt er ekte, burde du tenke deg om før du inviterer barnebarna dine på besøk. Kanskje det er like greit for begge parter om dere forblir hver for dere…

    9. Her er det åpenbart fortsatt noen kulturelle forskjeller.
      I samfunn som vi ofte omtaler og betrakter som “laverestående” kulturer er det å slå barna ikke bare akseptert, det er svært vanlig. Jeg har alltid trodd at når det gjelder USA var dette en fenomen knyttet til de “fattige” miljøene, og den lavere middelklassen. Historien med Kelly Clarkson viser at det kanskje ikke har vært helt riktig. Men så kom vel hun også egentlig fra en lavere middelklasse opprinnelig, før hun selv ble kjent?
      Nedover på vårt eget kontinent, i syd-Europa har dette med å gi baren et klaps som irettesettelse vært ganske normalt, men synes å bli mindre og mindre av.
      Det vi vet i dag er at å slå barn aldri fører til at man oppnår det man ønsker. Barneoppdragelse skjer ikke gjennom vold, men gjennom omsorg og kommunikasjon. Man kan godt være streng og ha veldig tydelige grenser, å slå eller fike til har ingenting med grensesetting å gjøre.
      Det blir iallfall en umulig oppdragende oppgave å forsøke å få barna til å forstå at vold ikke er akseptert, når det faktisk er det man selv gjør.
      Så la oss slå fast med en gang, det er IKKE under noen omstendighet akseptabelt å slå barna.
      Alle som hevder noe annet tilhører et samfunnslag av mindre intelligens.

    10. Hmm.. det er en kulturforskjell mellom USA og Norge. Det er veldig vanlig der borte, har bare vært der på ferie men sett det i offentligheten. Venner av meg som var der på utveksling sa at de så det ofte og at det var ubehgalig..

    11. Så utrolig enig med deg , helt forferdelig at noen slår babyer/barna sine, tenker på den lille jente på 3mnd som ble drept av faren, så grusomt :,(

    12. Det som alltid går igjen i disse diskusjonene, er de som mener at “barn nå til dags oppfører seg respektløst, ergo fysisk avstraffelse burde være lov. Mine foreldre gjorde det med meg, og jeg har ikke tatt skade av det”.
      Fysisk avstraffelse og upppdragenhet har ingen sammenheng. Det er foreldrenes ansvar å oppdra barn, og viss man ikke klarer å lære de respekt, ansvarsfølelse og høflighet uten å gi de ris på rompa, har man en lang vei å gå.
      Det å oppdra barn med frykt, kontra å oppdra trygge og gode barn er to vidt forskjellige ting
      Det er jo ikke greit å slå voksne eller dyr, barn har ikke lov å slå barn, hvorfor skal da voksne gjøre det?
      Og, de fleste som gjør dette gjør det mens de er sinte. Er det ikke veldig lett å gå over streken når man er sint? ‘Jeg skulle ikke slå hardt, men så ble jeg så sint og tenkte meg ikke om.’
      Bra du tar dette opp, selv om det for mange år siden burde vært ett ikke tema. Det er jo tross alt gode grunner for at dette ikke lengre er lov i Norge.

    13. Kåre Knut. Jeg ble forbanna når jeg leste kommentaren din. Å slå barn er ikke lov uansett, jeg syns det er bra at det er forbudt. Barn kan faktisk ta veldig skade av at foreldrene slår dem. Jeg ble selv slått mange ganger som barn, og jeg sliter mye psykisk, jeg har tatt skade av det. Mine barn skal aldri oppleve det jeg opplevde. Mange barn og ungdommer har faktisk respekt for voksne i dag også. Syns det er bra at barna dine har såpass vett i hodet at de ikke selv slår barna sine. For barn fortjener ikke juling uansett. Og at det er en lov mot å slå barn synes jeg er veldig bra.

    14. Hei vi 2 heter Ciaran & Ciara Cassidy. Vi er en gutt og ei jente på 16 år. Vi 2 er bror og søster, tvillinger og bestevenner. Vi 2 mener at det er bra at det ikke er lov å slå barn i Norge. Vi mener at barn som blir slått av foreldra sine, kan få psykiske skader av det seinere i livet. Og barn som blir slått av foreldra sine, vil få et skikkelig dårlig forhold til foreldra sine når de blir voksne. Vi 2 har begge fått ris på blanke messingen av foreldra våre da vi var liten. Så vi 2 veit hvor pinlig, flaut og nedverdigende det er å bli slått på den måten. Hilsen Tvillingbror og Tvillingsøster på 16 år. Som er Bestevenner.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg