KAN GUTTER HA ROSA BURSDAGSSELSKAP?

Jeg sitter i sofaen en tidlig kveld sammen med Leo og ser på ting til bursdagsselskapet hans på nett. Ballonger, duker, og litt pynt er det som skal kjøpes inn – og de to bursdagene han har hatt før 3-årsdagen som nå er like rundt hjørnet, har vært to veldig blå bursdagsselskap. Nå som han begynner å bli stor gutt og har egne meninger om hvordan han vil at ting skal være, tenkte jeg at Leo kunne få være med på å se på bursdagsting i år – og la han bestemme litt. Det er tross alt hans selskap!

“Jeg vil ha rosa!” kommer det fra en bestemt liten barnemunn ved siden av meg.

Jeg må innrømme at jeg ble litt overrasket, uten at jeg gav uttrykk for det til Leo selvsagt, kanskje mest fordi gutten vår er særdeles glad i typiske «gutteting» (enda hvor lite jeg liker å bruke det ordet) som biler og traktorer.

Jeg spør han igjen: “Vil du ha et rosa bursdagsselskap, gutten min?”

Han utbryter: “JA! Rosa bursdag, rosa ballong, og…” og slik fortsatte han.

Vi ble sittende å se på nettopp ballonger, duker og bursdagsting sammen på ulike nettsteder. Leo pekte, og jeg viste frem. Og når jeg spør han i dag, så svarer han fortsatt at han vil ha rosa selskap.

Jeg tok det opp med Fredrik: Leo har lyst på rosa selskap, skal jeg kjøpe inn rosa til han? For meg er det ingen problem om det er det han vil ha – verken om han vil ha rosa selskap nå, eller rosa jakke i barnehagen om et par år. Men jeg tenkte bare å høre med deg hva du synes.

Etter at vi har snakket litt sammen hvor vi kommer frem til at Leo skal få hvilken farge han vil ha i selskapet sitt, måtte det være gult, grønt rødt eller rosa – så kommer vi etterhvert også inn på noe annet som har med jente- og guttefarger og små barn å gjøre. Dette med å kjøpe knæsjrosa jakker til gutter første året på skolen, og/eller rosa blinkesko, rosa ryggsekk og så videre. Er det greit å kjøpe dette til små gutter, selv om man vet at det kan føre til at poden blir den eneste gutten med rosa ryggsekk eller jakke på trinnet?

Fredrik er i utgangspunktet helt enig med meg om at barna skal få velge selv hvilke farger de vil ha på ting – uavhengig av hva som kategoriseres som jente- og guttefarger. Men samtidig uttrykker han litt bekymring for om det hadde vært Leo i den situasjonen første året på skolen, og om det kunne føre til at de andre barna kunne vært slemme med han som et resultat av “jentefarger” på tingene hans.

Fredrik sier noe jeg er fullstendig enig i: “Barn kan være nådeløse med hverandre”

Jeg skjønner så godt hvordan Fredrik tenker, han ønsker jo bare det beste for Leo og skjerme han for situasjoner som potensielt kan være sårende for han. På samme tid, så synes jeg heller ikke det blir helt riktig å prøve å viske ut forskjellene blant barna våre, ved å ikke la dem få gå i de fargene de vil eller leke med leker som egentlig er forbeholdt det motsatte kjønn – fordi vi er redd for at barna skal skille seg ut og dermed potensielt være et offer for mobbing eller erting. Alle foreldre har dessuten et ansvar for å lære barna sine at mobbing ikke er greit. 

Så om Leo vil ha rosa bursdagsselskap, så blir det rosa bursdagselskap på 3-års dagen til gutten vår. Rosa er tross alt bare en farge!

Les også: “TENK OM HAN BLIR HOMO!”

24 kommentarer
    1. Har en gutt som konsekvent velger rosa/lilla. Det har han gjort siden bhg. Det har ikke vært noe problem for han. Han er så trygg i seg selv at han ikke bryr seg om hva andre måtte si.
      Hvis gutten deres vil ha rosa sekk på skolen må dere jo bare sørge for at han har styrke til å stå i det hvis andre finner hans valg problematisk

    2. Åååh jeg er en skikkelig stolt bloggfølger her nå! Jeg digger dere mer og mer😃 Sku ønske fler tenkte som dere! Så håper jeg dere får en fantastisk fin feiring, rosa blir nydelig <3 husk på at før i tiden var det gutter som skulle gå i rosa og jenter blå, dere gjør ingenting galt og kan også argumentere ved dette og at det er hva man skaper 🙂

    3. Er nok bare alderen. Flrste sønnen min hadde rosa krone i bhg å ville hatt rosa selskap om han fikk det i 3 års dag. Men nå snart 5 så er rosa æsj jente garge hahaha 😂

    4. Hehe. Kjenner meg igjen, min tre åring vil og har rosa for tiden😊 Så da blir det en gebursdag her og, med en del rosa.

    5. Anonym: Hei! Bare nysgjerrig her nå altså, hvorfor er det så ille med bilder av et rosa 3-års selskap i ettertid?

      Jeg elsket blå da jeg var liten, blir bare glad av å se tilbake på hvordan mine foreldre ordnet et selskap med fargene jeg likte.

    6. Utrolig rart hvordan farger blir kategorisert i jente- og guttegjenger. Bra du tar det opp! Altså jeg tenker at farger har ikke kjønn, det er jo bare vi mennesker som har tilegnet fargene kjønn og hva som er gutte- og jentefarger. Utrolig rart, egentlig!

    7. Så godt skrevet! Er helt enig, har alltid sakt at jeg kommer ikke til å kle opp barna mine etter kjønnet de er, men heller velge farger jeg selv synes er fine, frem til de selv kan velge farger.
      Har også tenkt en del på at det virker som det er vanskeligere for folk å kle opp gutten i rosa klær med katter på enn det er å kle opp en jente i blå klær med biler. Det er liksom litt mer akseptabelt at jenten er litt guttete, men ikke motsatt. Hva tror du er grunnen til det?

    8. Min strax 18 år gamle sønn og hans kompiser på idrettsfag har satt sammen et fotballag som de deltar på turneringer med. De har valgt rosa drakter 😊 Vi fokuserte heller ikke på gutte og jentefarger i oppveksten og opplever barna som veldig trygge på seg selv.

    9. Snakket med ei i byen i dag som sa «jippiii, du kler gutten din i lilla» med et stort smil om munnen. Aubergine (gullkorn, villvette) og da utbrøt jeg glad «har den i rosa også» (lavendel). 1,5 år. Han kan ikke si selv hva han har lyst på da. Men den dagen det kommer skal han nok få det han peker på. Fikk bare plutselig trang for å kjøpe noe «mer jentete». Blir jo lei av blått, grått og grønt. Gå for rosa <3

    10. Hei igjen! Nei. Jeg tenker at jenter gjerne vil se tilbake på rosa bursdager, og at gutter gjerne vil se tilbake på blå bursdag, evnt en annen farge. Hvit om så er. Det er i allefall nøytralt. Jeg tenker leo er for liten til å velge det, og at det kan være uheldig for han senere – mest av hensyn til hva han vil tenke om seg selv. Men det er min mening 🙂

    11. Kjempeflott 😀 min sønn på 5 var veldig glad i rosa før, så han hadde et par år der han hadde rosa leiker, tannbørster, sengetøy og kjoler. Han gikk i rosa kjole på juletrefesten i barnehagen husker jeg! Mannen satte grensen da han ville ha kjole i dåpen til kusinen sin 🙈 men nå har det snudd litt av seg selv, og han liker mest typiske guttefarger. Fint at de kan styre det selv 😊

    12. så kult at dere lar leo velge 🙂 jeg har en 5åringer som velger både rosa og lilla i skjorter og t skjorter, ser ikke problemet 🙂

    13. Syns barn skal få være barn og velge farger selv. Min gutt på 4 fikk velge farge på parkdressen og krona si i bhg og valgte lilla. Kjente jeg ble glad, for jeg er så lei av at alle “forventer” at de skal ha mest mulig blått fordi de er gutter. Rosa og blått er kun farger, intet mer eller mindre. 🙂

    14. 3 åringen min lagde rosa krone med brannbiler på i barnehagen til 3 årsdagen sin. De i barnehagen følte de måtte spørre oss foreldre først om det var greit. Ble veldig overasket, selvfølgelig er drt greit!
      Nå er han snart 4 år, er ikke like fan. Men han vil ha rosa pannebånd og lue 😄
      Jenta mi på 7 liker best blå og svart. Frem til hun begynte i 2.klasse elsket hun rosa og lilla. Rosa er tydeligvis ut😂

    15. Kjør på! Min gutt på 2år får velge farger selv. Selvfølgelig er de gamle nok til å velge selv 🙂
      Sjekk ut Facebook-gruppen som heter genusbevisste foreldre.
      Jeg synes du er en topp mamma!

    16. For å være ærlig tror jeg ikke dette med at barn kommer til å erte for jentefarger er noe man trenger å tenke så mye på i så ung alder. Når barn akkurat har begynt på skolen er de fortsatt for små til at dette er noe de tenker på. Det pleier ikke å komme før litt senere. Så hvis Leo har lyst på rosa jakke (eller noe annet rosa) når han begynner på skolen tror jeg at det er helt greit å la ham ha det. Så blir forskjellene mellom gutte- og jentefarger mindre.

    17. Har en på snart 6,å han elsker frost og vaiana.
      Han har hatt både frost og vaiana bursdag uten at noen noen gang har kommentert at det er anna og Elsa eller vaiana på kaken.
      Han hat også lego elves,prinsesselego og lego friends.
      Ironisk nok er det voksne som har reagert på lego ønskene,mens han og kompisene leker med det uten at noen sier noe som helst.
      Han har også «jente»boblejakke med dyreprint og rosa for inni.
      For han er det aldri noe problem og han har valgt selv.
      Vil gutten ha rosa,gi han rosa.
      Det er vel strengt tatt når de blir nektet ting de liker de blir usikker på seg selv og påvirker dem i en negativ retning.
      Synes dere gjør helt rett jeg.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg