EN GOD OG EN DÅRLIG NYHET

Hei alle sammen, og riktig god onsdag! Vi er kommet såpass langt i uken allerede, og nå venter snart påsken. I påsken i år blir vi hjemme – i motsetning til i fjor da vi tilbrakte den på fjellet. Det er virkelig noe ekstra koselig med det å ha påsken på hytta, men vi skal da klare å få en fin påske her hjemme i Larvik også!

I dag startet dagen rimelig tidlig, og jeg var nesten litt forbauset da jeg våknet opp klokken 06:00 med Noah smilende foran ansiktet på meg. Nå skal jeg ikke klage, for de siste dagene har barna våknet alt fra 05:00 til 05:30 – og det er tidlig å starte dagen for et stakkars b-menneske altså. Haha! Dagen starter jeg med å ta barna opp i sengen min, og gi dem bananer – og når vi har snakket litt og de har spist opp bananene sine – så får de se litt på Netflix kids i et kvarters tid før vi går inn på badet for å pusse tenner.

Fredrik kom deretter innom oss for å hente Leo for å ta han med og levere han i barnehagen (siden han skal samme vei) – og etter det ble noen rolige timer på Noah og meg her hjemme med rydding – før vi utover dagen kom oss ut på kafetur for å treffe venninnen min, og deretter fikk hentet storebror i barnehagen som hadde lekt masse ute i vårsolen i dag.

Jeg har også en god og en dårlig nyhet å dele med dere. Vi har fått barnehageplass til Noah til høsten! Jeg ble egentlig kjempeglad for å se det, før det slo meg at jeg muligens ikke bor her til høsten. Det er nemlig litt uklart enda. Å flytte med barna, bare det å flytte de vekk fra alt de kjenner her i Larvik, er noe jeg virkelig vil unngå – samtidig har jeg jo familien min langt unna, og det føles naturligvis litt tungt nå som jeg er blitt alene med barna.

Det kan derfor hende at jeg kommer til å flytte til Oslo etter hvert, men som sagt er det å flytte med barna noe jeg helst vil unngå – og dersom jeg ender opp med å flytte, så er jeg nødt til å sørge for at det kun blir en episode med flytting. Barna skal føle stabilitet og da føles det ikke riktig å flytte rundt – en ting hadde vært om det bare var meg, men det er to barn oppe i dette også. Jeg forstår at det selvfølgelig er forskjell på å flytte rundt som en gal og det å flytte et par ganger, men skal jeg være ærlig er det å flytte mer enn nødvendig noe jeg virkelig vil unngå. Jeg flyttet kun 1 gang da jeg var liten av det jeg kan huske (altså sett bort i fra da jeg var en liten baby) og er det noe jeg har satt pris på under oppveksten og barndommen min selv – så er det at jeg alltid har visst vite hvor hjemme er 🏠❤️

Noen lurer sikkert på hvorfor jeg ikke tenker på å flytte tilbake til Gjøvik hvor familien min også bor. Grunnen til at jeg ikke ønsker det er at for det første ville det vært litt urettferdig ovenfor Fredrik å måtte bo så langt borte fra barna sine – og så er Gjøvik rett og slett et sted jeg ikke kunne tenke meg å bo i det hele tatt. Jeg har hatt en super barndom og oppvekst i Gjøvik – det er ikke det. Men jeg føler meg bare så ferdig med hele byen og vil helst ikke tilbake. Derfor har jeg tenkt på Oslo som en fin midt-i-mellom ting. Uten at noe er sikkert enda, vel og merke.

Nå sover barna og jeg skal ha litt alenetid og tid til å trene, noe jeg gleder meg til! Håper dere har hatt en fin uke så langt, for meg går det litt opp og ned men det hjelper å ha lykkelige barn og at våren nærmer seg.

Klem

34 kommentarer
    1. Lykke til med alt fremover, du er sterk så dette klarer du! Iforhold til å flytte, så kan du ikke flytte ut av kommunen (eller fylket, noe usikker) uten at far godkjenner dette, så lenge dere har delt foreldreansvar. Han har litt han skulle sagt over hvor barna skal bo også.

    2. Oslo blir jo uansett så langt unna at det blir vanskelig for den som ikke har hovedomsorgen å stille opp for barna. Om ikke Fredrik har tenkt å flytte etter selvfølgelig. Og hvordan tenker dere å gjøre med samvær da? Skal ungene måtte reise frem og tilbake annenhver helg? Det blir jo umulig for Fredrik å stille opp på kort varsel/hente i barnehagen ved sykdom/følge til fritidsaktiviteter/gjøre andre spontane ting…Dette høres ikke gjennomtenkt ut, men jeg skjønner at du ikke har bestemt deg. Og du har vel heller ingen rett til å flytte så langt fra pappan til barna dine mot hans vilje heller? Det viktigste er vel at de har dere i nærheten, du kan jo ikke belage deg på hjelp fra foreldrene dine når dere har valgt å flytte så langt unna.

    3. Beklager, må rette meg selv. Det er bare forslag til dette nå, ang flytting. Men du har 6 ukers varslingsplikt på at du skal flytte ut av kommunen så far/mor har mulighet til å ta saken opp i retten. Der kan dommer avgjøre om du kan flytte, om far burde ha barna mest feks pga miljø, barnehage osv.

    4. elly: I starten blir nok i så fall barna mest hos meg (om jeg da flytter herfra) siden Fredrik jobber så mye enda, og jeg er hjemmeværende hvert fall frem til høsten og har en mer fleksibel hverdag når jeg da begynner på vgs enn Fredrik har med full jobb. Om 50/50 blir det beste for barna etter hvert, så blir det slik. Vi har mer fokus på hva som er best for dem <3

    5. Anonym: Ja, det er også sant. Det er mye å tenke gjennom og som du også nevner, så er ingenting bestemt enda. Det er mange valg å ta, og vi må tenke på at barna skal ha det best mulig <3

    6. Ville satset alt på å bo i nærheten av den andre forelderen. Samme skolekrets. Det gjør alt mye enklere. Ikke ta noen forhastede beslutninger nå.

    7. Guttemamma: Regner ikke med at studier avgjør hvor hun bosetter seg. Det beste for barna er selvfølgelig å ha både mor og far i nærheten.

    8. Selvsagt er ikke studier viktigst, det viktigste de jo barna <3 men hvis man først nevner å flytte ganske langt og Oslo er nevnt, så er jo det lurt med tanke på studiene da 🙂 Jessica har flere ganger skrevet om det ønsket 🙂 Tror det er vanskelig å pendle såpass langt som til Oslo med småbarn når man er alene/delt omsorg.. Så var bare en tanke, dersom flytting ble aktuelt!

    9. Ville vel vært veldig dumt å flytte vekk fra Fredrik, er jo det beste for barna å ha både mor og far i nærheten. Som noen andre nevner ovenfor så blir det jo veldig vanskelig for Fredrik å se barna når han jobber så mye, i tillegg til at han ikke kan spontant hjelpe til hvis det skulle være noe. Dersom du feks skulle bli syk, og skulle trengt hjelp med feks følge/hente barna i bhg så ville det jo vært veldig dumt å bo helt “alene” i Oslo

    10. Må si meg enig med kommentarene ovenfor ang flytting. Du føler deg alene i Larvik nå, men hva med i Oslo? Der har du jo ingen? I Larvik har du Fredrik, tenker da på hjelp med barna og samvær for barna med Fredrik.

    11. Silje: Hei! Jeg har ikke sagt at jeg føler meg alene her i Larvik, og det gjør jeg heller ikke altså 🙂 Dette var kun en tanke, ingenting er bestemt og Fredrik og jeg må ha laget en plan for hvordan vi skal gjøre ting.

    12. Anonym: Vi ønsker selvsagt å bo i nærheten av hverandre, og tror vi skal få funnet en ordning som passer oss begge. Men viktigst av alt for barna 🙂

      Ingenting er bestemt enda, og dette er bare noe jeg har tenkt på.

    13. Kjære Jessica! Du virker som ei meget oppegående jente med hode på rett plass. Selv om du har det vondt nå, det vil gå over! Fattig trøst, men dog… Sikker på du finner din plass i livet og at de de to skjønne gutta du har, vil få den beste oppvekst. Heia deg!

    14. Lykke til med valget! Er sikker på dere finner den rette løsningen for dere og barna 🙂
      Hvordan er det forresten med skoleplass til deg? Hvilke linje har du søkt deg inn på, og er det evt. mulig for deg å søke overflytting til annen skole om du flytter til høsten, eller tar du da ett fri/jobbår? 🙂

    15. Oslo er vel ikke det beste stedet å flytte til med småbarn? Og barna trenger et stabilt hjem hvor de kan både henvende seg til mor og far, og det vil bli enklest for deg å Fredrik å finne et sted nærmere også. Selvom Fredrik er enig den dag idag, vil det ikke si at han foreksempel om 2-3 år er like kult, jeg ser den med å flytte, men kanskje tenke på et sted nærmere Larvik? Foreksempel Sandefjord/ Tønsberg? Da er det 20 min vekk og ikke over en time. Jeg forstår at du har lyst, men det som er viktig er å tenke godt igjennom før du tar et valg. Grunnen til at jeg skriver dette er for at jeg har gått igjennom typ det samme selv, bare på enn annen front det er ikke kult.

    16. Anonym: Jeg synes bare det er supert at dere lesere skriver akkurat hva dere mener til meg når jeg tenker på dette. Jeg setter pris på det 🙂 Ingenting er i nærheten av bestemt enda, og inntil videre bor jeg her i leiligheten vår i Larvik med barna <3

    17. Hei igjen Jessica <3
      Jeg har skrevet til deg før og synes du har en helt fantastisk måte å være på. Jeg bor selv i Oslo med to gutter ca på dine barns alder, men bor sammen med mannen min og er en del eldre da så ikke for å sammenligne selvfølgelig. Oslo er fantastisk, mangfoldet og blandingen av alle type mennesker er det jeg elsker. Kommer fra et lite sted selv og føler heller ikke for å flytte dit igjen selv om jeg hadde en god oppvekst der 🙂 Uansett, du har god tid til å finne ut av ting, viktigste er vel før Leo begynner på skole og det er jo noen år til <3
      Lykke lykke til videre! Dette kommer til å gå så utrolig fint og guttene dine har to oppegående foreldre som elsker de og hva er vel et bedre utgangspunkt i livet 🙂
      Ta vare på deg selv, er jo virkelig beintøft med to små til tider.
      Stor klem og heia :-*

    18. Oslo er faktisk et fint sted og bo, hvis man flytter der det passer med barn 🙂
      men viktigste er barna som du sier 🙂 du er utrolig flink som fokuserer på dem, det er ikke alle for og si det sånn

    19. Det beste er jo å bo veldig nær hverandre. Stakkars RX om du flytter til Oslo, kanskje han ikke har noe han skulle sagt?! Er helt uenig om du flytter lengre enn et kvarter unna! Du tenker da ihvertfall ikke på barna først.

    20. herregud så dømmende folk er . Oslo er flott for barn , så lenge man bør uttafor sentrum . mange barn og kjemme osv . jeg trivdes godt i min oppvekst .

    21. Nina: Vi finner nok en løsning på det sammen; ingenting er bestemt enda og det jeg skriver i dette blogginnlegget er bare tankene mine i det siste. 🙂

      Hvem er RX? Hvis du sikter til Fredrik så hadde jeg selvsagt aldri flyttet noen steder uten at han også var enig i det! Jeg forstår ikke hvorfor du konkluderer med at Fredrik ikke har noe han skulle sagt?! Selvfølgelig har han det. Du har absolutt ingen grunnlag til å si at jeg ikke setter barna først, utrolig vondt å lese at noen tror jeg ikke tenker på barna mine først.

    22. Tror det kommer til å gå kjempefint det her så lenge dere tenker skikkelig godt gjennom alt. Dere er ansvarlige og elsker barna så høyt at hvis man først skal gå igjennom et samlivsbrudd så er måten dere gjør det på nærmest malen. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg