BLOGGERE OG PLASTISKE OPERASJONER

Det har herjet en vill diskusjon i bloggnorge den siste uken – jeg skriver ikke dette blogginnlegget for å ta noens parti, men fordi jeg føler at det er mye som ikke blir sagt når det snakkes om bloggere og plastiske operasjoner.

Det er uten tvil slik at bloggere så vel som offentlige personer har et visst ansvar for hva de velger å fronte. Det er lett å tenke at man ikke burde lese blogger dersom man er lettpåvirkelig. Men sannheten er at man ikke en gang trenger å være det. Alle påvirkes vi av omstendighetene våre og samfunnet rundt oss, i større eller mindre grad. Det kalles å være menneskelig. Sådan er nok også bloggere, spesielt de som gjennomfører flere plastiske operasjoner, et godt eksempel på nettopp dette. Man påvirkes. Ikke bare dere som leser blogger påvirkes – men det er klart at det er uheldig at plastiske operasjoner i noen tilfeller fremstilles som løsningen dersom man har dårlig selvtillit.

Spesielt et eksempel jeg husker fra en annen blogger selv, illustrerer dette godt (uten at det betyr at jeg blander person og sak) Bloggeren gikk ut og sa at operasjonene vedkommende hadde tatt ikke hadde hjulpet det spor. Deretter foretok vedkommende en ny operasjon kort tid etter denne uttalelsen. Slike tilfeller er jo ikke helt heldig spør du meg – for til tross for at det ikke nødvendigvis er sånn at det faktisk hjalp å fortsette med å operere seg, så gir det unektelig et bilde av at det hjalp – og det vil nok kanskje være uheldig for yngre lesere som naturligvis vil være mer usikre og lettere påvirkelige. Å skylde på foreldrene som lar barna sine leser blogger og dermed også potensielle «ofre» for å bli påvirket av innholdet blir også for dumt for meg, man kan ikke fraskrive seg alt ansvar og så lukke døren forsiktig bak seg.

Jeg dømmer ikke vedkommende for den uheldige uttalelsen, for jeg prøver alltid å tenke at jeg ikke skal dømme noen før jeg har gått i deres sko: men jeg synes det var et viktig eksempel å trekke frem.

Når det er sagt synes jeg generelt det blir lagt lite vekt på hva jeg nevnte innledningsvis: At vi bloggere påvirkes også. Jeg lurer på hvor mange kommentarer jeg har fått angående mitt eget utseende siden jeg startet å blogge. Har det påvirket meg? Selvfølgelig har det. Jeg tror det er på tide å innse at plastiske operasjoner er kommet for å bli – enten vi liker det eller ikke, og da må vi faktisk forholde oss til det på den sunneste måten vi kan. 

Hva er det riktige å gjøre for meg som blogger om jeg skal gjennomføre en slik operasjon? Om jeg ikke sier noe, så er det bare et tidsspørsmål før spekulasjonene dukker opp – og ikke minst så fremstiller man også noe som er falskt som noe ekte – og er dermed også med på å bidra til et urealistisk kroppsideal.

Sier man noe om hva man har operert, så er man med på å normalisere disse inngrepene og bidrar til økt interesse rundt det og muligens også til at andre følger ditt eksempel ved å operere.

Sistnevnte blir naturligvis lagt særlig vekt på om man har mange unge lesere – men på samme tid synes jeg ikke vi skal undervurdere unge mennesker og deres evne til å tenke kritisk.

Dessuten synes jeg også at plastiske operasjoner-diskusjonen har en tendens til å være litt enten/eller. Enten opererer man flere kroppsdeler, er et dårlig forbilde og burde vite at operasjoner ikke er løsningen på dårlig selvtillit. Eller så er man naturlig, et godt forbilde og vet at operasjoner ikke er løsningen. Jeg tror det finnes flere nyanser.

Jeg mener ikke at man skal løpe ned dørene på Fornebuklinikken, men om du har komplekser med nesen din som du har slitt med hele livet, så mener jeg at ingen har rett til og indirekte fortelle deg at du ikke er verdig et liv i en kropp du føler deg komfortabel i.

4 kommentarer
    1. Jeg kommenterer aldri blogger, men følte jeg måtte kommentere her! Har fulgt med på denne debatten, og så glad for at noen endelig ikke tenker svart hvitt på slike operasjoner. Er faktisk ikke sånn at man enten har dårlig selvtillit og opererer seg, eller har god selvtillit og lar være. Så takk for at du tenker litt lenger!
      Jeg har aldri vært fornøyd med puppene mine, så lenge jeg kan huske. Men jeg er en jente med ekstremt høy selvtillit, kanskje litt for mye til tider. Jeg har lenge planlagt silikon, ganske enkelt fordi jeg føler at mine pupper ikke passer til min kroppsfasong, og hvordan jeg føler meg inni meg.
      Uansett, ville bare gi deg ros for at du faktisk klarer å se denne debatten fra alle de tre sidene som faktisk finnes, og ikke bare diskuterer svart eller hvitt slik som de fleste andre uttalelsene jeg har lest. Stå på videre!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg