SVARER PÅ KRITIKKEN

Hei dere! Ettersom jeg lovde dere et svarinnlegg i dag angående kritikken som har dukket opp den siste tiden og spesielt med tanke på operasjonen min, så kommer det nå.

“Hvorfor velger du å prioritere en plastisk operasjon ovenfor å ta lappen, kjøpe leilighet etc? Siden du fortsatt leier og ikke har tatt lappen!”

– Det er vel ikke enten eller? Jeg kan vel foreta en operasjon og samtidig fortsette sparingen til å kjøpe leilighet/hus, og begynne med lappen? Dette skriver jeg med all respekt altså – men jeg må få lov til å svare saklig på det jeg mener blir feil å kritisere meg for.

Jeg synes det begynner å bli litt dumt hvordan enkelte virker så forferdet over at jeg ikke har kjøpt leilighet/hus. Jeg er fortsatt 19 år, og selv om jeg har barn så klarer jeg ikke helt å se at barna skulle merket at vi bor i en leid leilighet kontra en som er kjøpt. Vi har bodd på samme sted i 3 år nå, stortrives i denne fine leiligheten og kommer trolig til å bo her helt frem til jeg en gang i fremtiden kjøper meg noe eget. Fordelen med langtidsleie er jo nettopp det! Det er et norskt fenomen at man MÅ ha kjøpt leilighet når man får barn. Spiller det egentlig noen stor rolle? Så lenge man ikke flytter rundt som en gal med barn på slep så ser jeg ikke problemet med å leie frem til man kan kjøpe seg noe ordentlig. Jeg vil heller vente til jeg kan kjøpe meg et hus eller en leilighet jeg ser for meg at jeg kan bo mange år i, istedenfor å bare kjøpe noe asap fordi «det MÅ man når man har fått barn» Det tenker jeg er best med tanke på stabilitet for barna også – så slipper man å flytte mer enn det som strengt tatt er nødvendig.

Når det kommer til lappen hadde jeg tatt den for lenge siden hadde det ikke vært for at Fredrik kun manglet å øvelseskjøre + selve oppkjøringen og teorien når vi var sammen.  Jeg synes det var dumt om jeg skulle begynne helt fra starten av med trafikalt grunnkurs når han likevel var kommet dit i prosessen. Men den desidert største grunnen til at jeg ikke har tatt lappen er at vi bor 2 minutter gange fra sentrum og har alt av legekontor, apotek, butikker, barnehagen, togstasjon og så videre i kort gangavstand – så for å være fullstendig ærlig med dere har vi egentlig aldri følt noen behov for å ha lappen og det er nok også grunnen til at Fredrik drøyet å gå i gang med det han manglet for å få tatt lappen ferdig da vi var sammen. Er det ikke viktigst at vi kjenner på hva vi trenger og ikke, ikke hva andre mener at vi skal behøve? Jeg forstår selvfølgelig at behovet for billappen kommer til å melde seg før eller siden – spesielt når barna begynner med aktiviteter og blir litt eldre, og det er også grunnen til at jeg skal begynne med den snart😊 Det er ikke enten operasjon eller lappen, eller enten sparing til leilighet eller operasjon – jeg håper virkelig jeg har vist meg såpass oppegående for dere at dere vet at jeg aldri ville prioritert en operasjon foran alt annet om jeg var nødt til å velge!

“Hvorfor kan du ikke bare si hva du skal operere?”

– Jeg kunne sagt det, men jeg valgte å la være fordi jeg tenkte at det var det lureste å gjøre om jeg først skulle skrive at jeg skulle gjennomføre en slik operasjon – så tenkte jeg at det var av liten betydning så lenge dere visste om det. Jeg ville bare spille med åpne kort, og samtidig gjøre det jeg trodde var riktig med tanke på påvirkningen som potensielt kunne ligge i å fortelle eksakt hva jeg skulle operere – og fordi jeg ville ikke ha fokuset på hva jeg skulle operere. Jeg tror at det hadde vært galt uansett hva jeg hadde valgt å gjøre og at dersom jeg hadde valgt å si hva jeg skulle operere, så hadde jeg endt opp med å bli kritisert for det også. For min del var det ikke noen god følelse å lese kommentarfeltet og se at enkelte gjetter på hva jeg skal operere – altså indirekte forteller meg ting ved meg selv som jeg ikke burde være fornøyd med. Ørene, puppene og nesa mi er noen av de tingene folk har gjettet på. Noen mener sikkert at jeg la opp til det selv – men jeg holdt da virkelig ikke tilbake informasjonen om hva jeg skulle operere for min egen del, men med tanke på mine yngre lesere.

“Du rosemaler hvordan det er å være alenemor til to barn”

– Synes dere det? Det er et oppriktig spørsmål altså – personlig mener jeg at jeg er flink til å skrive om de dårlige dagene, men jeg tar det selvsagt til meg dersom dere mener dette. Jeg prøver mitt beste å skrive akkurat hvordan jeg opplever ting – og samtidig holde fast ved privatlivet vårt. Jeg ble singel mamma, som jeg liker å si kontra «alenemamma» for en måned siden – og selvsagt er det tøft å være alene med to relativt små barn. Men jeg fikser det, og det går fint. Jeg har det bra selv om noen dager er vanskeligere enn andre, jeg liker livet mitt og og jeg prøver å sette pris på alt jeg har og fokusere på det positive. Det er bare sånn jeg er som person. 

“Hvorfor har du sagt tidligere at du er i mot operasjoner, om du nå skal gjennom en selv?”

 Fordi jeg i løpet av alle disse årene hvor tanken på operasjonen har vært tilstede, underveis tenkte at jeg kanskje kunne klare å leve med det. Så skrev jeg blogginnlegg om temaet som jeg kanskje ikke burde gjort, men leser dere tilbake i arkivet mitt fra 2016 så skrev jeg aldri da at jeg var i mot operasjoner. Bare at jeg stiller meg kritisk til de som mener at flerfoldige operasjoner kommer til å endre et ødelagt selvbilde, for det skjønner jo jeg også at det ikke gjør. Og så ble det jo ekstremt utelukket å få gjennomført noen operasjoner i løpet av de årene hvor jeg gikk gravid, ammet og fikk barna, så kanskje det forsterket det hele siden jeg visste at det uansett ikke var mulig å få gjennomført på såpass lang tid? Jeg vet ikke. Men tanken på å gjennomføre dette har vært tilstede siden jeg var 11-12 år, så det sitter ganske dypt. Jeg er villig til å gå til psykolog som flere av dere tipser meg om, men jeg har ikke noen ødelagt selvbilde selv om jeg ønsker å gjennomføre èn operasjon. Skal ikke bagatellisere det for det er i grunn “ille nok” og jeg er klar over det, men jeg opplever at mange tenker at jeg har seriøse problemer med mitt eget selvbilde – for meg handler det mest om det komplekset som sitter så dypt i meg, og ikke bildet jeg har av meg selv i helhet.

Jeg er forresten flink til å svare på Instagram meldinger om dere har andre spørsmål som dere vil stille – det gjelder spesielt dere som ikke ønsker å kommentere med navn (eller bare i det hele tatt) her på bloggen – for vet det er noen av dere. Jeg heter Mammasom16 på Instagram. I kveld får jeg besøk av ei venninne, så det gleder jeg meg til. Ellers er det jo faktisk torsdag allerede i morgen! Jeg håper dere synes jeg svarte greit på kritikken jeg har fått, og vil at dere skal vite at jeg setter pris på leserne mine selv om jeg skjønner at denne avgjørelsen kom overraskende på mange av dere som har fulgt meg lenge. ❤️

8 kommentarer
    1. Skjønna deg godt e, har sjøl starta med invisalign tannregulering tell 50000 no, å ska etterkvert operer nesa. Det e førdi den e skreiv da, ska ikke ender utseendet, bære rett den opp så nesetippen orka rett framover 🙈 but still, gjør det meg tell en dårlig mor førr sønnen min? Neppe 💁🏼 Ska såklart ikke bagatelliser operasjona, men om det e nåkka som har plaga deg heile livet så ser e ingen grunn tell å la vær… hadd det vært snakk om både puppa, rumpe, nese, øra og heile pakken hadd jo saken vært en anna 😅 du e langt fra aleina om å ender litt på utseendet, så ser absolutt ikke problemet! E vel bære førdi du blogga

    2. Det at folk begynner å gjette, det legger du jo helt opp til selv når du velger å skrive at du skal operere, men lar være å si hva. Du kunne jo droppet hele innlegget, og ventet til ETTER du faktisk hadde operert, og heller kun skrevet at ja du har operert og det er ditt valg osv osv og ferdig med saken. Men istedenfor så bruker du det for klikk, ved at folk nå skal bli nysgjerrige på hva du skal operere, og i tillegg skape diskusjoner. Du gjør jo akkurat slik som frøken Raad. “Jeg legger meg under kniven” altså det er bare latterlig å skulle nekte for at du ikke skrev det for klikk og oppmerksomhet. Og JA dette er selvfølgelig “jobben” din, du skriver jo for at folk skal klikke seg inn osv, men å begynne å bruke operasjoner for klikk – det er bare drøyt. Jeg likte deg veldig godt før, men det siste året syns jeg du har skrevet veldig mye dumt kun for klikk

    3. Når det gjelder penger er det faktisk enten/eller. Enten bruker du x antall tusen på en operasjon eller så bruker du de på noe annet. Det betyr ikke at det er feil å bruke de på en operasjon, men da er akkurat de pengene brukt.
      Er ikke hovedsakelig leilighet og lappen jeg reagerer på. Som du sier er det ikke normalt at en på 19 år har kjøpt egen leilighet. Lappen burde du nok ta uansett, og da går det med en del tusen, men det regner jeg med at du har budsjettert.
      Det jeg reagerer på er at du om bare noen måneder skal starte et nytt kapitel i livet ditt. Du skal begynne på vgs med lange dager og mye skole. Sannsynligheten for at du kan legge like mye tid i bloggen er derfor liten. Du vet ikke hvordan dette kommer til å påvirke inntekten din i mange år fremover, og burde ta det med i beregningen. Du lever kanskje godt økonomisk akkurat nå, men når du vet at det kommer en så stor endring om under ett halv år vet jeg ikke om jeg hadde turt å bruke så mange tusen på noe “unødvendig”…

    4. Jeg syns du er utrolig pen! Du har en herlig utstråling, og jeg er heelt sikker på atdu er veldig god mamma. Du må ikke bli lei deg for at folk gjetter hva du skal operer, og at du da tenker at det er noe du “burde” operere. Altså DAMN for noen pupper du har! Og dette er ETTER to graviditeter og amming! Du er så heldig! Og nesen din er kjempesøt! Du ER virkelig kjempepen, jessica! Så utrolig dårlig at folk skal være så kjipe mot i kommentarfeltet- men serr, du er søren meg milf. 😍

    5. Syns du skal få gjøre akkurat det du vil med din egen kropp, selvom jeg syns du er vakker som du er! Håper bare for din egen del at du ikke lar den ene operasjonen føre til enda flere (plastiske, ikke av medisinske årsaker)… For jeg mener virkelig at du er nydelig!<3
      Og det med å leie leilighet når man får barn... Kjøpte ikke komikerfrue sitt første hus i fjor? Er absolutt ingenting galt med å leie selvom man har barn!
      Nei jeg heier på deg Jessica! Du er ei super jente, har lest bloggen din i noen år og tror dette er første gang jeg kommenterer hehe
      Ha en fin uke med guttene dine :*

    6. Fredrik manglet kun øvekjøring, teoriprøva og oppkjøringa? Så egentlig manglet han alt bortsett fra trafikalt grunnkurs?? xD

    7. I utgangspunktet mener jeg at voksne mennesker skal få velge selv hva de ønsker å endre med kroppen sin. Jeg syns ikke at man nødvendigvis blir en dårligere person dersom man velger å utføre en operasjon. Jeg synes likevel det er viktig å være forsiktig med hvordan man velger å snakke om temaet, spesielt når man har flere unge lesere. Selv om jeg forstår at du har prøvd å gjøre det riktige ved å fortelle at du skal operere deg, så blir dessverre dette for tynt for meg. Du forteller nemlig ikke hva, noe som åpner en spekulasjon. Du åpner for en gjettelek bland de som ser opp til deg, om hvilken kroppsdel du har operert, som de også kan operere, akkurat for å se ut som deg. Du gjør ingen spesifik operasjon attraktiv, du åpner for at alle operasjoner er mulige. Synes at du bør være helt ærlig med hva som er naturlig, og hva som er operert, nå som du først forteller det, hvis ikke blir poenget helt borte for meg.
      Lykke til!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg