“DIN JÆVLA RASIST”

Nå nærmer det seg 17 mai, på denne tiden av året de siste 2 årene blir blogginnlegget jeg publiserte for 2 år siden «Jeg vil ikke se utenlandske flagg på 17 mai» lest og delt i hytt og pine, og jeg får høre at jeg er en jævla rasist som kan mene noe sånt. Jeg har lyst til å svare litt på dette nå.

Jeg blir helt trøtt på at så mange velger å dra rasisme-kortet fremfor å diskutere saklig, men det er kanskje fordi det er mye enklere å dra det kortet enn å sette seg inn i saken. La oss først bare stadfeste hva det å være en rasist innebærer: “Begrepet rasisme handler om å rettferdiggjøre negativ forskjellsbehandling av enkeltpersoner eller grupper med utgangspunkt i deres hudfarge eller nasjonale eller etniske opprinnelse”

Jeg er selvfølgelig ikke for forskjellsbehandling og synes et svenskt flagg har like lite å gjøre på Norges nasjonaldag som et kinesisk eller indisk flagg har. Jeg er ingen rasist selv om jeg mener at jeg kun vil se norske flagg på 17. mai, og at jeg mener det er feil å veive med noe annet enn det norske flagget på akkurat denne dagen. Jeg mener at alle er verdt like mye uansett hvilket land de kommer fra eller hva slags hudfarge de har – dette mener jeg er en selvfølge. 

“Men herregud.. Er det egentlig så nøye!?” tenker du kanskje.

Jeg synes generelt at Norge er et land som er flink til å ta imot mennesker som flytter hit fra utlandet. Man kan alltids bli bedre på integrering, Norge inkludert, og det er jo sikkert uansett enkelt for meg å si som ikke er en av dem som styrer landet vårt. Ofte synes jeg også Norge er utrolig fleksible og villig til å lage massevis av rom for annen kultur enn bare den norske, i noen tilfeller til og med villige til å la noe norsk kultur vike for at nye landsmenn skal føle seg imøtekommet og velkomne i landet vårt.

Men hvis vi alltid skal tenke at det «Ikke er så nøye» og at det bare er en fillesak med alt som har med landet vårt, nasjonaldagen vår og flagget vårt å gjøre – hva vil vi egentlig sitte igjen med av norsk kultur til slutt da?

Det må være lov å stille disse spørsmålene, og jeg synes ikke man skal la være å ytre seg om dette i frykt for å bli kalt rasist. Jeg vet utmerket godt at jeg ikke er noen rasist. Jeg synes virkelig at det er helt fantastisk at vi har fått et såpass mangfoldig og flerkulturelt samfunn, og jeg håper at Norge også i fremtiden kan være et land spekket av mange forskjellige kulturer og med respekt for hverandre og for forskjellene våre. Men akkurat på 17. Mai, den ene dagen i året når det er Norges nasjonaldag – er det Norge sin grunnlov som feires, og jeg mener at det mest naturlige valget må være å veive med det norske flagget.

21 kommentarer
    1. Jeg skjønner hva du mener, men argumentasjonen din er ikke helt overbevisende. Du blander sammen poengene med dine subjektive erfaringer. Det blir litt tynt! Men det er fint du står opp for saken 🙂

    2. Debatten om bruk av andre flagg under 17.mai feiring har strekt seg øver mange år nå. Faktisk har debatten 10-års jubileum i år om man regner ut i fra da debatten virkelig blomstret opp.
      Du sier at du mener det er feil å veive med andre flagg enn det norske, men utdyper ikke konkret hvorfor du mener det er feil. Derfor går jeg ut i fra at du insinuerer at det er feil på grunn av at det tar bort eller ødelegger en del av den norske kulturen vår, ut i fra det du skriver senere om kultur. Bare rett meg om jeg tar feil, jeg skal ikke sette ord i munnen din, men ettersom at du ikke nevner det så må leseren i stor grad tolke hva du mener og da kan misforståelser raskt oppstå. Du skriver heller ikke hvordan du mener at et utenlandsk flagg på selveste nasjonaldagen tar bort en del av kulturen vår. Er den norske kultur så sårbar at synet et annet flagg vil svekke det? Du understreker flere ganger at du ikke ønsker å få rasisme kortet rettet mot deg og at du ikke er rasistisk, og det må jeg bare understreke selv at jeg ikke påstår at du er. Med det sagt, lurer jeg på hvordan du reagerer om du ser andre flagg enn det norske på nasjonal dagen som ikke er nasjonale flagg, men flagg som Røde Kors som man også ofte ser i tog. Provoserer disse like mye, og ødelegger disse like mye for kulturen og feiringen av dagen? For det er jo som du påpeker grunnloven vi feirer, ikke diverse frivillige organisasjoner og klubber.
      Jeg mener at du skriver litt for vagt, og bruker som nevnt over svake argumenter. Jeg nevnte innledningsvis at debatten har pågått i årevis og dersom den forsatt skal holdes interessant eller mot all formodning endre loven slik at utenlandske flagg skal forbys på denne dagen, så må man komme opp me nye vinklinger og sterkere overbevisninger om hvorfor.

    3. Det påstås heller ikke at Røde Kors er et land. Les gjerne kommentaren igjen. “Med det sagt, lurer jeg på hvordan du reagerer om du ser andre flagg enn det norske på nasjonal dagen SOM IKKE ER NASJONALE FLAGG, MEN FLAGG SOM RØDE KORS som man også ofte ser i tog.” Caps lock er her ment som understrekning. Du har helt rett i at Sveriges nasjonaldag ikke er 17.mai, den er 6.juni.

    4. Klart det er det norske flagget som skal brukes 17. mai. Det er jo Norges «bursdag» og da feirer vi Norge uansett hvor vi kommer fra opprinnelig. Når noen har bursdag feirer vi jo vedkommende og ikke alle de andre gjestene. Så enkelt og så greit. Å dra rasismekortet inn i dette blir jo bare så feil og på grensen til latterlig.

    5. enig me deg vi veiver jo ikke med norsk flagg på den franske nasjonaldagen akuratt. folk kommer fra andre land for og feire Norges dag . vil de feire sin dag kan de gjøre de hjemme ..

    6. Så enig med Inger og med Jessica. Og skulle man begynne å dra inn rasisme-kortet her så måtte det være hvis noen mener at ikke-etniske nordmenn/innvandrere/osv ikke får være med på feiringen fordi de ikke er “norske”. DET er rasisme!
      Andre flagg, tilhørende land eller organisasjoner, kan man veive med alle andre dager.

    7. Lurer på det samme som Trine, da jeg ikke så et svar på det spørsmålet på det gamle innlegget heller.
      Hva med det samiske flagget?
      Samene var her før Nordmenn 🙂

    8. Hei! Jeg vet dette ikke har noen ting med innlegget å gjøre egentlig haha, men hvor har du kjøpt buksen på bildet? Den så veldig fin ut.

    9. Vi feirer Norge, men hva er Norge? For meg er det blant annet alke menneskene som bor her. 17 mai er så norsk med norsje tradsjoner at jeg tenker at det er rom fir at de som ønsker kan markere at de lever med flere kulturer. Kansje de vil gp med to flagg? Tenk så vakkert de norske 17 mai toget ville være om det også hadde andre flagg representert! Det å evt tilate andre flagg vil ikke gjøre dagen mindre norsk men vise at vi i norge lever i et samfunn med folk med opprinnelse fra mange land. De norsje flagget vil jo uansett vøre i fkertall og vaie fra alle flaggstenger. Jeg lurer på hvir mye 17 mai betyr for den enkelte om den ødelegges av onnslag av andre flagg?

    10. Det øverste bildet her må være det fineste av deg du har lagt ut på bloggen. Du er så fin når du smiler med tennene og dette bildet ser så naturlig ut. Det ser ut som om du slapper av… på mange av bildene blir du veldig stiv og unaturlig, men du er jo kjempepen uten å gjøre seg til!

    11. Siden 17 mai ofte omtales som Norges bursdag: Når jeg har bursdag så vil jeg gjerne at alle som er der skal ha en fin feiring og jeg deler gjerne på oppmerksomheten. Det gjør bare min bursdag enda finere! Er det mulig å se 17 mai på samme måte, og se andre flagg som en berikelse?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg