JEG MÅ TENKE MEG OM

Hei dere!

Helt siden jeg startet bloggen, har jeg med jevne mellomrom fått høre at jeg tror jeg vet alt best selv. Da jeg de første gangene skrev om at jeg ikke kom til å eksponere barna mine på bloggen, husker jeg enda kommentaren jeg fikk om at jeg var så forbanna veslevoksen. Jeg kan garantere dere at jeg har gjort flere feil siden jeg startet å blogge, men jeg har alltid prøvd å gjøre mitt beste og ta gjennomtenkte avgjørelser. Jeg tror ikke jeg har gjort noen flere feil enn andre på min alder, men jeg vet at de kan gjøre feil og at det samtidig går ubemerket hen. Det gjør det ikke for meg, og det er også en del av valget jeg har tatt ved å fortsette å skrive bloggen min selv om jeg har visst at det har hatt sine ulemper – sammen med fordelene den gir meg.

Har jeg endt opp med å legge ut flere bilder av barna, enn jeg trodde på forhånd? Ja. Eksponeringen av barna er noe jeg tenker på daglig, og selv om dere gjerne fortsatt ser bilder av barna ofte og leser at vi “har kost oss i dag” eller at jeg har hentet Leo i barnehagen, så begynte jeg for en stund siden og kutte ned gradvis her på bloggen om hva jeg skriver om dem – for ekponeringen handler om veldig mye mer enn bare bilder. Vi kan diskutere opp og ned i mente om det er OK eller ikke at jeg legger ut bilder av dem i utgangspunktet, men jeg tror (håper?) at de fleste vil være enige med meg om at bildene jeg legger ut av barna er uskyldige.

Når jeg ser tilbake på de siste årene, er jeg veldig glad for at jeg alltid har holdt meg til å legge ut fine og anstendige bilder av barna. Jeg har aldri lagt ut nakenbilder av dem, jeg har aldri lagt ut bilder av dem når de har vært skitne, slitne eller lei seg. Det har for øvrig vært en eneste stor selvfølge for meg, så det er ikke noe jeg ønsker skryt for – bare en bemerkelse på at jeg har hatt et bevisst forhold til eksponeringen helt fra start.

Synes jeg det noen dager er rart at jeg startet bloggen fullt innstilt på å ikke dele et eneste ansiktsbilde, og at jeg har endt opp med å legge ut mange ansiktsbilder av begge barna? Utvilsomt! Og da må jeg stoppe meg selv noen dager, og tenke på om jeg vil at det skal fortsette sånn. Hva går greit, og hvor går grensa? For meg hadde det ikke gjort noe om min mamma hadde hatt en blogg hvor hun hadde delt bilder og den informasjonen jeg har delt om mine barn. Men det er det som er vanskelig, for jeg er jo ikke barna mine. Jeg tror ikke at jeg har lagt ut noe som kan få skadet dem på noen som helst måte – men kan jeg garantere for at de vil synes at det er 100% greit at jeg har delt mange bilder av dem, selv om bildene er både delikate og uskyldige? Nei, det kan jeg ikke – og derfor er jeg nødt til å tenke meg skikkelig om fremover.

26 kommentarer
    1. Bilder er en ting, men samtidig har du jo utlevert privatlivet dems i tillegg. Jeg er ivertfall ubeskrivelig glad for at dagbøkene mine fra jeg var 15-19 ligger godt bevart i ekser på loftet.

    2. Endelig. Du burde slutte helt med denne eksponeringen! Se på Anja Johansen, hun har ikke eksponert barnet sitt i det hele tatt, og driver blogg. Det er ikke bare bilder du eksponerer med, men med tekst også!

    3. Anonym: Hei!

      Jeg er litt nysgjerrig på hva du mener jeg har utlevert rundt privatlivet til barna mine? Jeg føler at jeg har bevart det veldig godt, så dette er bare et spørsmål stilt med nysgjerrighet og ikke noen dårlig tone fra min side 🙂

    4. Synes du gjøre en fin jobb med og være mamma og eksponering av barna dine. Er lov og forandring til, skjønner jo også at du la ut en del i starten. Man er jo stolt over barna sine og vil gjerne vise dem fram til verden.

    5. Still deg et spørsmål: Kanskje ikke eksponeringen skader barna,men er det til det beste for de? Vil man ikke gjøre det beste for sine barn? Jeg tror ikke du for eksempel gjør de noen tjeneste med å eksponere de,ei heller tror jeg de kan bruke det til sin fordel når de blir eldre. Kanskje fælt å skrive det så brutalt men nå blir de jo brukt som en del av din måte å tjene penger på. Barna dine liksom. Jeg personlig er så glad for at jeg kan tjene penger til livets opphold uten å bruke barna mine. Håper du bestemmer deg for å skjerme barna dine 100%, for det fortjener de. Dette er ikke ment som en stygg kommentar til deg, dette er kun mine tanker. Dette gjelder for min del alle bloggere som bruker barna sine på denne måten. Lykke til med valget:)

    6. Ser flere bloggere som unngår å vise ansiktet på bilder av barna, men tar det fra vinkler som skjuler det. Og det syns jeg er en fin ting å gjøre! barna er jo en utrolig stor del av livet ditt, så blir jo nesten rart hvis man aldri ser et eneste bilde av de, så kanskje det å skjule ansiktet kan være måten å gjøre det på? Veldig enig i det du skriver med å ikke utlevere private detaljer av barna 🙂

    7. Du forteller jo “alt” om forholdet til deg og barnas far. Når dere sliter og når dere ikke sliter. Sikkert ikke kult for ungene at alle vennene kan lese om hvordan dere slet da barna var små. I mine øyne er dette like mye barnas privatliv som ditt og Fredriks privatliv.
      Bloggen har virkelig tapt seg i det siste og du har endret deg veldig etter du ble singel. Om det er en eller annen form for reaksjon kan selvfølgleig hende det er. Men jeg håper du kommer deg raskt til overflaten igjen og kan være (fremstå) litt mer fornuftig enn du gjør nå.

    8. Jeg tenker litt på at kanskje ikke barna dine har lyst til å bli gjenkjent på gata når de blir litt større ?

    9. Jeg synes du er flink jeg. Du utleverer ikke barna mer enn folk gjør på facebook, selv om det klart er en forskjell da dette er en offentlig blogg. Samtidig er det et flust av mammablogger og barna er en stor del av ditt liv. Syns du balanserer veldig bra, og bare så det er sagt: de fleste som har en mening om dette virker konstruktive og ålreite, men det vil alltids være noen som mener du ikke bør dele noe i det hele tatt og da blir det jo ikke noe blogg lengre. Man kan aldri gjøre alle fornøyde ❤

    10. Du spør hva du har utlevert av barnas privatliv? Bare sånn kjapt så kan jeg jo svare at de første månedene med Noah så fikk vi jo høre veldig om hvor mye han gråt og hvor slitsomt det var. Du har nevnt at han er sein med språket (senere enn Leo) og nylig at dere måtte på sykehus + at du fikk ekstra oppfølging under svangerskapet pga noe (som lett setter i gang spekulasjoner). Ser du ikke at disse få eksemplene er utlevering av barnas privatliv? Jeg mener i tillegg at ditt og Fredriks forhold, fram og tilbake osv, også berører barnas privatliv…

    11. Om du ser på bloggere rundt deg, så er det ikke mange av de «store» bloggerne som fortsatt eksponerer barna i bloggen, foruten om små glimt i ny og ned. Da gjerne med ansiktet skjult. Og heller ikke noe skrevet om de, foruten om at de er med som en normal del av familien om de drar plasser osv.
      Men forstå det er vanskelig for deg å skulle skjerme de fra bloggen, da barna og du som ung mor er hva bloggen handler om. Kanskje må du ta sjansen på å utvikle bloggen din til å handle mer om deg, og ikke deg som mor? En sjanse å ta, da du må fange leserne på en annen måte og med annet innhold. Barna dine er stort sett nevnt og skrevet om i hvert innlegg, og bilder er det mye av. Tenker at «mammas16» er litt over, og du nå kunne brukt ditt eget navn og heller fokusert bloggen på deg. Les andre blogger som carolinebergeriksen, anjajohansen og isabellalowengrip, for gode eksempel på OK eksponering av barn i blogg.

    12. 09.37: Hun slettet innlegget “Du burde bare si hva du skal operere” fordi hun fikk så mye kritikk for å blåse opp temaet om operasjonen. I det innlegget motsier hun seg selv blant annet med at hun mener hun gjør det rette når hun ikke lar operasjonen bli et gjennomgående tema, noe hun absolutt gjør da hun gjør alt hun kan for å melke det og få klikk. I et svar i kommentarfeltet for “Konsultasjon og Oslotur” skriver hun at hun “kun har nevnt den i relevante blogginnlegg, når jeg blar meg nedover bloggen :-)”, noe som gjerne kan stemme når hu slettet det innlegget.

    13. Tror det er lurt å ta bilder fra siden eller mens de leker. Altså ikke med ansiktet mot kameraet. Da skjermer du barna greit. Ellers synes jeg du burde starte på førerkortet nå, før du begynner på skolen. Prioriter det litt intensivt mens barna er i barnehagen og du har fri. Det vil gi deg en stor fordel siden med mulighet for å kjøre barna til fritidsaktiviteter etc. Bare sett det som førsteprioritet og få det gjort. Du vil ikke angre på det!

    14. Anonym: Jeg kan jo svare selv: Jeg slettet blogginnlegget fordi jeg så at det var unødvendig av meg å skrive det 🙂 Jeg beklager, og håper dere kan tilgi meg for det.

    15. Anonym: Hei! Jeg slettet det blogginnlegget fordi jeg så at kritkken jeg fikk for det var berettiget, og at det var unødvendig av meg. Jeg legger meg helt flat, og beklager for at jeg skrev noe om det i utgangspunktet.

    16. Du må ta en sjanse som hun her over skriver. Du kan ikke leve på “mammasom16”-imaget år etter år. Til høsten begynner en ny epoke i livet ditt. Utdannelse og investering i fremtiden. Du har selv sagt at du er helt sikker på at bloggen din ville bestått selv om du lot være å skrive om barna. Vel – så bevis det. Du liker og skrive og har tydligvis et formidlingsbehov.
      Da synes jeg du skal tenke nytt. Du er altfor personlig og privat, og det kan virke som du egentlig ikke har så mye i skrive om.
      Du har allerede delt altfor mye. Du unnskylder deg for å ikke ha oppdatert osv, akkurat som om du skylder leserne dine noe. Det gjør du ikke. Slutt i dag , om du vil.
      Men vær så snill, TENK DEG OM. Det er aldri for sent å snu.

    17. synes at dette bestemmer du selv, synes ikke du har så mange bilder av guttene, og jeg personlig synes dette er veldig koselig og se på

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg