SVAR PÅ SPØRSMÅL

Er operasjonen du skal gjennomgå sponset?

– På absolutt ingen måte. Dette betaler jeg for helt selv og ville aldri i verden gått med på å reklamere for plastiske inngrep. Jeg fikk faktisk forespørsel om å få sponset operasjon dersom jeg reklamerte om det på bloggen og andre sosiale medier (det er for øvrig ikke fra den samme klinikken jeg har valgt å operere meg på) og da skrev jeg en sint mail tilbake hvor jeg fortalte akkurat hvor uaktuelt det er. Er det i det hele tatt lov?! Ikke at det spiller noen rolle, for det hadde aldri vært aktuelt, men det er lenge siden jeg har blitt så sjokkert. Et valg om å gjennomføre et slikt inngrep bør jo i en ideell verden ikke tas i det hele tatt, men om det først skal tas, bør det være helt uten innblanding fra andre og HVERT FALL ikke fra reklame! Får helt vondt i magen av hele greia. Skjønner jo at unge jenter med en del følgere på Instagram og blogg kan falle for den fristelsen selv om de i utgangspunktet ikke er misfornøyd med noe – men når man får det gratis mot promotering på sosiale medier forstår jeg at det kan bli enklere å finne “feil” ved seg selv som man vil fikse på. Her mener jeg faktisk at klinikkene som tilbyr dette har et ansvar. Men pengene rår, selvfølgelig. Trist!

Jeg skjønner på en måte at du ikke spiser kjøtt, men hvorfor drikker du ikke melk? Hva er det som er så galt med det?

– Jeg drikker ikke kumelk fordi jeg er ikke en babyku. Rett og slett. Haha! Det er så rart å se hvor dypt matvaner og matkultur sitter i oss, kanskje spesielt når det kommer til oss nordmenn og melkeprodukter/melk i seg selv, brunost, melkesjokolade osv. Kuer må som de fleste andre pattedyr være gravide for at de skal kunne produsere morsmelken sin, og jeg personlig finner det vanskelig å forsvare at melkekyrene skal bli kunstig inseminert og bli gjort konstant gravide for at jeg skal få drikke melken deres. Det er flere aspekter av dette som jeg personlig finner uetisk og problematisk, men det blir fort avsporinger til en større diskusjon om veganisme og det er jo ikke det dette spørsmålet gikk ut på.

For å avslutte svaret mitt synes jeg et viktig poeng er at dersom kuene fikk velge selv – tror jeg neppe de hadde ønsket å være konstant gravide for å donere bort all morsmelken de hadde produsert – og i tillegg bli fratatt kalvene sine noen dager etter hver fødsel. Jeg er ikke en av de som mener at mennesker og dyr er likestilte – selvfølgelig mener jeg at et menneskebarn er mer verdt enn en kalv! Men jeg mener at levende vesner med hjerte og hjerne – som kan føle redsel, frykt, og kjærlighet – har rett til å leve, og det uten å bli utnyttet bare fordi de ikke kan motsette seg handlingen. Så blir det kanskje et spørsmål om hvor grensa skal gå og hvilke levende vesner som har rett til det og ikke, i den grad noe kan kalles et levende vesen, blant annet er det noen som argumenterer med at: «Det er blitt forsket på at planter også føler smerte, så hva skal du spise til slutt da?» jeg rister litt på hodet av slike sammenligninger, men jeg regner med at de fleste er enige med meg om at det er en viss forskjell på en plante og en ku 💚🐮

Jeg synes bloggen din er blitt kjedeligere etter du sluttet å eksponere barna. Mener du at du ikke skal eksponere dem noe mer i det hele tatt?

– Dette er selvsagt kjedelig å høre! Jeg har faktisk fått ganske mange tilbakemeldinger som går på det motsatte, og kun et par om at den er blitt kjedeligere. Jeg føler at jeg har mer motivasjon og blogglyst enn jeg har hatt på veldig lenge – noe jeg synes lesertallene mine i det siste har vist godt også. Om lesertallene har noen sammenheng med at jeg har sluttet å eksponere barna, er jo selvfølgelig vanskelig å si – men jeg liker å tro (og håper?) at de fleste trofaste lesere ikke slutter å lese fordi jeg velger å skjerme barna. Når det kommer til spørsmålet om jeg aldri skal eksponere dem igjen, så er det mulig at dere vil se ansiktene deres igjen – men det vil tilhøre sjeldenhetene. Informasjon om dem og bilder av dem på daglig basis vil ikke finnes her inne lenger, og jeg har en god følelse på at det er det riktige.  Noen skrev en veldig fin og nyansert kommentar til meg da jeg luftet tankene mine med dere om å slutte å eksponere dem – den gikk ut på at “Istedenfor å ha fokus på om det direkte skader, så kan man spørre seg selv: Gagner dette barnet mitt?” 👍

Har du tenkt litt på å få ny kjæreste siden du allerede har gjort deg opp så mange tanker om når en eventuell ny partner skal få treffe barna dine? Refererer til flere av blogginnleggene dine den siste tiden.

– Er det en ting jeg har innsett den siste tiden, så er det at jeg ikke er klar for noen ny kjæreste i det hele tatt etter mitt forrige forhold. Jeg orker ikke lenger en gang tanken på noe nytt 🙅‍♀️ Jeg klarer meg bedre på egenhånd!

Nå som du har vært alenemamma en stund – kjenner du deg fremdeles like sikker på at du ikke vil flytte tilbake til hjembyen din hvor du har store deler av familien din?

– Haha, synes det er litt morsomt at så mange av dere spør om dette. Jeg kommer nok aldri til å flytte tilbake til Gjøvik, hele byen gir meg litt sånn dårlige vibber. Har jo ikke hatt en dårlig oppvekst der eller noen ting, men jeg vil aldri tilbake. Nå har jeg jo uansett litt familie her i Larvik, og jeg har fått mange nye venner her som jeg ikke vil flytte fra. Barna, eller da spesielt Leo – har barnehage og venner her. Nei, det får nok holde med noen besøk på helger til hjembyen min!

Hvis Leo og Noah hadde vært jenter, hva ville du ha kalt dem da? 

– Haha, morsomt spørsmål! Leona og Norah? 😂 Neida – hvis det KUN var opp til meg ville det nok endt med jentenavnene Alma og Astrid – kanskje?

Beklager en litt sen oppdatering i dag! Jeg er ikke helt i form, men forhåpentligvis er jeg bra igjen til i morgen. Det håper jeg i hvert fall! Nå står regnskap for tur for min del, før jeg skal prøve å ikke legge meg alt for sent i dag. Håper dere alle har hatt en fin mandag!

32 kommentarer
    1. Synes du har noen merkelige meninger. Hvis kua hadde fått bestemme…. For ikke så lenge siden skrev du at du kunne tenke deg katt, men hadde nok ansvar. Så det er altså greit å ha hund og katt, men sau og kyr? For en tankegang, hvis hunden og katten fikk bestemme selv så hadde de faktisk fortsatt vært ville dyr.
      Men det er jo in blant bloggerne å gå med skinnveske og dunkåpe i demonstrasjonstog mot….. pels….. eller også, som det heter, skinn. Gjerne med veskehunden i vesken på armen.

    2. Kuene blir ikke kunstig inseminerte å får tatt fra seg kalven for sin for at folk skal få melk. Bare at kalven blir satt i egen binge i fjøset, slik som alle kalver blir etterhvert.
      De går ikke gravide hele tiden, de er melkekyr, og er avlet fram for å lage melk. Blir ikke tvunget på noen måte til å bli gravide. Varierer fra plass til plass om kuene blir inseminerte eller om de har sex.
      Bor i ei lita bygd på landet et sted så er omringa med fjøs omtrent 🙋🏽‍♀️

    3. Dyr kan jo ikke “beskytte seg mot graviditet” sånn som oss mennesker ved å gå på prevensjon så hadde kyr gått fritt ville de blitt parret på av okser når de har eggløsning (brunst) og dermed hadde de blitt gravide likevel. Dette er drevet av dyrets naturlige instikter om å føre sine gener videre. Norske kyr og norsk matproduksjon har dessuten svært strenge krav og det finnes regler for det meste hva kommer til husdyrshold. Argumentet ditt holder derfor ikke mål. Jeg skjønner det er trendy å være veganer/vegitarianer eller hva det måtte være, men ikke spre feilinformasjon.

    4. Hei,
      Glad for å høre at du ikke tok imot spons og ikke skal reklamere for operasjon. Men håper ikke du har tenkt til å skrive så mye mer om operasjonen i bloggen nå. Det at du skriver om det på bloggen bidrar til å normalisere plastisk kirurgi. Mulig du ser det litt annerledes siden du faktisk skal operere deg og dermed har tenkt mye på det naturligvis. For hver blogger som skriver om dette, selv bare litt, jo mer vanlig virker det.
      Synes forøvrig det er flott at du ikke eksponerer barna 😊

    5. Kyr (flertall av ku) er ikke gravide. Faktisk er ingen dyr gravide. Dyr er drektige. Og så finnes det ikke «babyku», men kalv. Når en kalv blir født, heter det kalving.
      Synes forøvrig argumentene ang melk fra kyr er ganske så «blonde». Kildekritikk er viktig!

      1. Wow!!! Du vet ikke så mye om melkekuer du… Melkekuer blir melker to ganger om dagen. Dette stimulerer de til å produsere mer melk. Alle dyr (og mennesker) har melk for å kunne mate barna sine når de blir født. Hadde ikke kua blitt stimulert og melker to ganger om dagen, hadde den heller ikke produsert i nærheten av den melken. Der hadde blitt mindre og mindre. De dør ikke! Det melkekuer derimot dør mest av, er jurbetennelse, som følge av denne overmelkingen. En melkeku blir dessverre avlivet stort sett når den er bare 5-6 år gammel. Da er jurene ødelagt!!

    6. Anonym: Hei!

      Synes du det er merkelig at jeg ikke vil støtte oppunder at kyrene er tvunget til å donere bort melk til menneskene? Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det kuene sine morsmelk som er beregnet til kalven – ikke til mennesker. Jeg synes dette er problematisk fordi vi strengt tatt ikke trenger melk – men er kommet så langt at vi kan drikke andre ting, uten at det går utover på den måten det gjør med kyr i dette tilfelle, og likevel få i oss alt vi trenger av næring, vitaminer og mineraler.

      Vær så snill og hold deg saklig – hva har andre bloggere med hva jeg har valgt å skrive om i dette blogginnlegget å gjøre? Og spekulasjoner om pels og dunkåpe synes jeg også er totalt unødvendige. Jeg kjøper ikke dyreprodukter. Ferdig snakka.

      Synes ikke at sammenligningen med hund og katt holder vann. Har man katt går den jo fritt og gjør som den vil, både ute og inne – forskjellen er vel bare at de har en eier som tar hånd om den om den må til dyrelegen, som sørger for at dyret får medisiner og nok mat og vann. Skjønner at akkurat den delen gjelder med kyr også – men synes likevel ikke vi mennesker har noen rett til å ta melken som egentlig er forbeholdt kalven.

    7. Lise: Hei! Jepp, jeg skulle skrevet drektig istedenfor gravid – men valgte bevisst å skrive babyku selv om jeg er fullt klar over at det heter kalv.

      Jeg hadde satt stor pris på argumentasjon på hva du mener jeg sier er galt, istedenfor en enkel: “argumentene dine er blonde”. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så utnytter vi kyrene for å bruke melken deres – og melken deres ER forbeholdt kalven. Det kommer man jo ikke foruten. Jeg mener det er feil å frata kyr friheten deres på den måten og muligheten til å leve med avkommene sine (kalvene sine) oftest blir jo melkekyrene også slaktet om de ikke produserer nok melk lenger etter noen år.

      Skjer det på 100% av alle gårder i Norge? Nei, for det finnes selvfølgelige unntak. Men vi fratar kyrene melken deres uansett hvordan man vrir og vender på det, og jeg mener det er galt.

    8. Wow: Hva i alle dager er det du mener? Kuene produserer ikke melk til menneskene, den produserer det til avkommet sitt. Akkurat slik mennesker gjør.

      Det er menneskene som sørger for at kuene produserer mye melk slik at det kan tappes, renses og selges i butikkene. Kuene hadde ikke dødd om den ikke ble melket, men melken er jo i utgangspunktet forbeholdt kalven.

    9. Håper hvertfall du gir barna dine melk. Det inneholder så mye viktige næringsstoffer, så hysteriet bør hvertfall ikke gå utover dem. Hva du som voksen gjør trenger ikke folk legge seg opp i syns jeg:) personlig skjønner jeg ikke tankegangen, men det får nå være, hehe. Men barn bør hvertfall få melk mtp alt det sunne i melka;)

    10. Det er klart kumelk er forbeholdt kalven! Det er jo helt åpenbart fra naturens side, akkurat som for mennesker. Her er det mange som er veldig fastsatt i et mønster og føler de må forsvare vanene sine – til tross for at det i bunn og grunn er utnytting av dyr. Synes det er veldig fint at du prøver å forklare dette, og kanskje får folk til å innse litt mer hva de støtter! 🙂

    11. Jeg syns der er flott at du skjermer barna dine! Å ikke dele for mye om små barn på internett er et tema som egentlig burde blitt diskutert mer. I mine øyne er nemlig det å la barna i fremtiden få muligheten til å utvikle sin egen identitet på Internett, utrolig viktig. Vil også gi deg litt skryt, for du har alltid vært flink med å ikke nevne for personlige detaljer og har hatt en tydelig grense. Helt supert! Du blir å være et godt forbilde for barna dine! 😉
      Og som mange andre har nevnt synes jeg at bloggen din har tatt seg veldig opp i det siste og er helt super. Stå på og god bedring!

    12. Jeg synes svaret ditt på hvorfor du ikke drikker melk var kjempebra! Morsmelk er for menneskebabyer, det er unødvendig å drikke melken fra et annet pattedyr når vi kan får næringsstoffene på andre måter. Folk som mener at dette er hysteri bør tenke litt over hvor dypt matvaner og melkeindustrien har påvirket oss til å tro at vi trenger kumelken. Kua blir kunstig inseminert mye oftere enn det som er naturlig kun for at vi skal drikke melka hennes. Når kua blir fratatt kalven sin roper hun etter den, og kalven etter sin mor. Hvis ikke dette er hjerteskjærende så vet ikke jeg.
      Hvordan man behandler de forsvarsløse -dyrene- sier mye om et samfunn. Jeg synes det er flott at du står opp for de svakeste Jessica!

    13. Fine og reflekterte svar! Jeg skjønner ikke hvorfor man på liv og død må drikke melken til en annen art, i voksen alder? Eneste grunnene til at det pushes så mye melk i media osv er jo fordi tilbyderne tjener altfor gode penger på det. Det er absolutt ingen gode grunne til at man skal fortsette å drikke melken til noen andre sin mor, etter at din egen mor har sluttet å melke deg. Er det ikke rart at vi mennesker er de eneste som fortsetter å drikke melk helt til vi dør?

    14. Anbefaler deg å lese dette innlegget skrevet av en ernæringsfysiolog.
      http://heleneragnhild.no/veganer/
      Må også bare få si; tror du virkelig at kus får det bra om alle slutter å drikke melk? Hadde du likt å gått med konstant melkespreng? Det er viktig å tenke på at kyrene er avlet til å melke så mye, og det er ikke bare å slutte med det. Dessuten hadde veldig mange kalver dødd om ikke bønder og dyrleger var tilstede under kalvingen.Hva med melken da? Tenk litt over argumentene dine før du er så bastant å mener at det bare er du som gjør rett.

    15. Selv om vi “utnytter” kua for å få melk – betyr det at kua ikke har det bra? Vi er på verdenstoppen når det kommer til dyrevelferd, og de aller fleste bønder ønsker det beste for dyra sine, og jobber mye lengre dager enn andre yrkesgrupper hver eneste dag, hele året. Dessverre er det unntak, og tilfeller av dårlig dyrehold, men det er selvsagt ikke noe vanlige bønder støtter. Takk for den gode jobben til alle dyktige bønder der ute, som sørger for at vi har mat på bordet, og at landet vårt ikke gror igjen!

    16. Er helt enig med deg ang melkespørsmålet. Hadde mennesker hatt bevhov for melk så hadde mødrene våres produsert det hele livet. Å rettferdighetgjøre kumelk ved at det er viktige næringsstoffer er bare tull, disse kan vi fint få i oss ved inntak av andre varer. Norge er et av de landene med mest inntak av melk, likevel sliter vi mest med ledd. Kan jo tenkes at melk forsvares ved tradisjon og at det kanskje ikke er så bra for kroppen som samtlige tror.

    17. Nå er det sånn at vi slutter å amme babyen så forsvinner melken, fortsetter du å amme så er selvsagt også melken der, noen ammer etter at barnet er begynt på skolen.
      Forøvrig et dumt argument for ikke å drikke melk. Da kan du like godt si at når vi slutter med morsmelk så skal vi ikke drikke noe annet? Hvorfor akkurat kumelk? I andre land drikker de sauemelk, geitmelk. Vi slutter med morsmelk fordi vi får tenner og har behov vitaminer, kalsium, jod mm som vi får fra annen mat og drikke.
      Du kan ikke, jeg gjentar, kan ikke, på noen måte, ha et fullverdig kosthold basert på planter (vegan), da må du ta tilskudd av vitaminer. Så hvor sunt er et kosthold der man må spise piller for at det skal være fullverdig?
      Nei, man må ikke ta tilskudd om man har et normalt og variert kosthold som inneholder melkeprodukter, kjøtt, fisk, grønnsaker og frukt.
      Det anbefales, for enkelte grupper, å ta tilskudd av D-vitaminer på vinteren. I tillegg får de aller fleste av oss for lite jod, da Norge av en eller annen grunn ikke følger de anbefalte dosene og tilsetter mer jod i kosten, feks er svensk salt å anbefale da det har mer jod.
      Det er forøvrig bedre å ta kalven fra kua med en gang enn å la de gå sammen noen måneder og så skille dem.
      Kalven får all den morsmelken den trenger, resten går til meieriet.
      Hva er forskjellen på å skille ku og kalv i forhold til å ta kattunger fra katta, valper fra tispa? All forskning viser at dess fortere du skiller ku og kalv dess mindre blir savnet.
      Dyr har ikke samme tidsperspektiv som mennesker, heller ikke samme tilknytning. Naturen er brutal, de aller fleste ville dyr går drektig minst en gang i året. Før neste fødsel støter de fra seg forrige avkom. Jeg har sett (og grått mange tårer over) ett år gamle elgkalver følge mor og den nye kalven på 50-100 meter avstand, kommer den for nært er elgkua med en gang og jager den unna.
      Hvis vi skal være så forbanna perfekte, og begrunne et melkefritt kosthold med at kalven tas fra mor, hvorfor etterlater vi ett år gamle, kanskje til og med yngre, barn i barnehagen, blant vilt fremmede (både for dem og oss) mennesker, der de føler både frykt, redsel og ikke minst stress? Barn har ikke tidsperspektiv, en ettåring kan ikke snakke, vet ikke at mor/far kommer tilbake og henter dem. Så kan man skylde på at man må på jobb, skole, osv….
      Men å ikke drikke melk fra kua for at den ikke skal måtte gå tvangsgravid, og kalven blir tatt fra den, nei det skal man ikke gjøre…..

    18. Støtter deg helt i den beslutningen om å ikke drikke melk. Sammensetningen er ikke laget for oss, men for kalver. Og ja, kuene har det ikke godt som melkemaskiner. Tror mange faktisk ser for seg melkeproduksjonen sånn som det ser ut på melkesjokoladepakken og melkekartongen: dyr som beiter i en ås helt fritt for mennesker og som lykkelige kommer tilbake for å bli melket.
      Det er bare ikke sånn det funker.

    19. Hei.
      Jeg lurer på hvordan man får i seg det animalske vitaminer B12 når man er veganer. Jeg spørr ikke for å være krass, jeg lurer rett og slett fordi det er et av mine hinder for p ikke bli veganer. Har lyst, men klarer det ikke helt, om du skjønner!?

    20. til dere som kommenterer så jævlig negativt til melk osv. DET ER IKKE NATURLIG Å DRIKKE NOEN ANDRE SITT MORSMELK. og i et glass med melk er det tuuuusenvis av partikler med “puss” som er det gule ekle i kviser 🙂 Sjekk opp om dere er i tvil, søk ” milk and puss”. SUPER EKKELT. Men det er noe vi er vandt med å høre fra vi var unge at melk er bra og blabla, men det er OVERHODE ikke naturlig å drikke noen andres morsmelk uansett. Når vi får bebbiser så produserer vi melk til dem som de skal ha så så lenge, også er det en GRUNN til at vi slutter å produsere melk, det er fordi bebbisen ikke lenger TRENGER melk! Så å si at det er dårlig å ikke gi barn glass med melk,gi dere. Det er så unaturlig å drikke en annens art morsmelk. Dere ser ikke andre vesener drikke andres morsmelk gjør dere? Så værsegod drikk melk, men ikke hakk på andre som ikke gjør 🙂 et glass du drikker med melk,er et glass med morsmelk som kalven ikke får. Trist.

    21. Kan forstå at folk synes det er “unaturlig” å drikke annen art sin melk. Andre dyr gjør ikke det. Men så blir også andre dyr intollerant mot laktose i ung alder når de ikke lenger trenger melk. En “feil” eller forandring hos mennsker har gjort at vi ikke blir det, og da er det kanskje ikke unaturlig lenger i og med at naturen har tilpasset seg det? Bare en tanke. Mennesket er øverst på neringskjeden, og dyrene som er øver på neringskjeden utnytter andre dyr. At mennesket skal sette det til side og kun spise plater er heller ikke naturlig. Men spørsmålet er: styrer dere da unna alt som er unaturlig kosthold for et mennekse? Kunstige tilsettninger, e stoffer osv. Hva med egg som er naturlig for et rovdyr/altetende dyr?
      Dessuten gir du ut total feilinformasjon om melking av kyr og bør faktasjekke påstandene dine før du publiserer noe på en populær blogg. Dette er ikke informasjon vi ønsker at dagens ungdom skal gå rundt å tro.
      kyrne er avlet frem til å alltid produsere melk. Hvis de ikke tømmer melken vil de få melkespreng… De fleste fjøs har frittgående kyr som selv går inn i melkemaskinen hvor alt går automatisk også får de litt kraftfor tilbake. Store fine beiter har de også. Melkekyr i norge har det som regel veldig bra og bønnene har yrkesstoltet og er flinke i jobben de gjør. Påstandene dine får det til å høres ut som at kyrne lider, noe som er nokså provoserende. Du bør kanskje besøke en gård eller ta en ekstra naturfagtime.
      Hvordan kan du være for hundehold men imot melkekyr? Begge dyrene er domestisert og vil ikke kunne klare seg alene. Begge er avlet for å få et spessielt utsende eller “funksjon”, mange hunder er innavlet til den grad at de sliter med helseplager typisk for arten. Begge blir (som regel) tatt hånd om og trives hos eier/bonden. En forskjell er at kyrne brukes til noe matnyttig mens hunden (bortsett fra jakt- og jetehund) er der ene alene for menneskets underholdning og at mange uerfarene kan skaffe seg hund som ikke får tilstrekkelig oppfølging.

    22. Så utrolig mange merkelige kommentarer det er her, les dere litt opp på fakta før dere kommenterer. Det er på ingen måte naturlig og drikke en annen art sin melk, eller i det hele tatt drikke melk i voksen alder. 80% av verdens befolkning er laktoseintollerante, da kroppen naturlig slutter og produsere enzymet som bryter ned melk når man er ferdig med og amme. Det er også derfor man ser at mange dyr kan bli veldig syke hvis du gir de meieriprodukter. Grunnen til at spesielt vi her i norden tåler melk, er at vi har god økonomi, og har mulighet til å drive oppdrett av melkekyr, og dermed fortsetter og drikke melk i voksen alder.
      Og dere som sier at melk har utrolig mange viktige vitaminer og mineraler, jeg er litt nyskjerrig på hva dette er? Norge er et av landene i verden der det er størst forekomst av benskjørhet, for eksempel. Melken vi drikker fra butikken er behandlet mye, for å fjerne mesteparten av fettet og puss som finnes i naturlig melk, så det er ikke mye næring igjen.
      Så er det også det etiske spørsmålet. Er ok og la kuene gå drektige store deler av livet, for så og ta fra dem kalven, melke de til de får betennelse i jurene, og la de være inne i små fjøs mesteparten av livet? Nå er jeg fult klar over at norge absolutt ikke har de verste forholdene for kuene sine, men det er ikke alle matvarer som inneholder melk som kommer fra norge.
      Og så må vi ikke glemme hvor mye energi det tar og fore opp så store dyr som kuer og okser. De spiser mye mat, det krever store områder med beite for å kunne produsere nok mat til. Det hugges skog i store deler av verden for å lage områder der de kan så gress. Dette er for eksempel en av grunnene til at så mange dyrearter snart er utdødd.
      Og jeg er fult klar over at norge ikke er de verste her, men dette er et stort globalt problem, og vi kan ikke kun tenke på oss selv, og vårt bittelilel land.
      Må bare legge til til slutt at nei, jeg er ikke en fanatisk veganer. Jeg er ikke veganer i det hele tatt, selv om jeg prøver så godt jeg kan og kutte ut mye animalske produkter. Men har i alle fall lest meg opp på fakta 🙂

    23. Takk for at du opplyste om melk.. Jeg føler meg så dum som ikke engang har tenkt på dette. Jeg måtte igår derfor googke litt og ble litt sjokkert. Jeg har lyst å vertfall prøve ut plantebasert melk å se om jeg liker det. Men virker lettere å finne veganutvalg på større steder. På typ lokal jokerbutikk har de omtrent ingenting (vegansjokolade, vaganost, veganis..). Og på buktur har de jo ikke engang vegetar på kiosk og bensinstasjon. Jeg er jo ikke veganer. Men har blitt nysgjerrig og lest litt.
      Takk for du deler skik info iblant. Til oss uvitende 🙂

    24. Hmm, dersom du er så opptatt av naturlig mat for oss mennesker osv. Hvorfor ikke like godt kutte ut alle de kjemikaliene du smører utover ansiktet hver dag. Sminkeindustrien generelt er jo i bunn og grunn fundamentert på dyreforsøk, enten sminken er fri for det eller ei. Den kunnskapen om hva som er trygt for oss, baseres fremdeles på tidligere dyreforsøk. Samme med plastiske operasjoner. Finnes hverken sunt eller naturlig det. Hvordan tror du de teknikken ble testet ut i starten? Joda, mye dyreforsøk i den bransjen også.
      Hvorfor ikke gå all the way, når du først er på denne “organic” stien.
      Lykke til på veien:)

    25. Beinskjørhet og jeg er 29. Noe sier meg at melk hadde vært smart tidligere. Det inneholder viktig næring. Hva så om den da er ment på dyr? Er det dyreplageri av den grunn?

    26. Hei…ei som skriver at vi melker kuene til de får betennelse…er faktisk sånn at hvis de ikke blir melket det er DA de får betennelse…bor på gård og har 24 melkekyr.vi tar kalvene i egne binger når de blir født, MEN de får fra de blir født råmelk fra mor og melk så lenge de trenger! Og det som er “tilovers” går på tanken og blir sendt videre til meieriet så vi stjeler jo ikkje melka fra kalvene, de får akkurat det de trenger de og!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg