KJÆRE MAMMA OG PAPPA

// Dette blogginnlegget ble publisert her på bloggen i fjor – men er like aktuelt i år som i fjor. Del gjerne videre!

“Kjære mamma og pappa.

Jeg gleder meg så til jeg snart skal dra til syden med dere og lillesøster! Jeg gleder meg så til å bade, spise masse is, og spise middag med dere på restaurant på kvelden. Kanskje kan jeg få lov til å sitte opp helt til klokken halv ti på kvelden i år også, sånn som jeg gjorde i fjor. Da fikk jeg til og med spise 3 is samme dag!

Kjære mamma og pappa. Endelig har vi kommet frem! Jeg har gledet meg så lenge. Men.. Jeg kjenner ingen andre enn dere her. Dere, ja, og lillesøster da. Jeg skjønner ikke hva noen andre enn dere sier, de snakker så rart her. Jeg synes det er litt skummelt med så mange som jeg ikke kjenner, men det går bra, for dere er jo her og passer på meg!

Kjære mamma og pappa. Jeg sitter og spiser pizza sammen med lillesøster og dere på hotellrestauranten. Jeg har badet masse i dag og jeg har hatt det så gøy. Lillesøster og jeg fikk bestille hver vår cola, men deres cola lignet ikke på min og lillesøster sin.

Kjære mamma og pappa. Hvorfor snakker dere plutselig så mye høyere enn vanlig? Hvorfor ble dere plutselig så glade og rare? Vi har sittet her lenge nå, siden dere møtte noen som kom og satte seg ved bordet vårt. De snakket ikke rart sånn som alle andre her, men de snakket like høyt som dere. Jeg fikk plutselig lov til å spise 6 is mens vi satt ved bordet. Jeg savner bamsen min og sengen min. Men mest av alt savner jeg dere, mamma og pappa.

Kjære mamma og pappa. Lillesøster gruer seg til middagen i kveld. Hun vil at jeg skal passe på henne. Men skjønner dere ikke at jeg trenger noen som passer på meg også?”


Kjære mamma og pappa der ute.

“Lykkepromille” ser ikke likt ut for barn som for voksne. Du som forelder skal være den tryggeste personen i hele verden for barnet, men plutselig er du helt annerledes. Hvordan føles dette for et barn?

Men du tar jo tross alt bare et par glass vin, ikke sant? Men hvor flink er man egentlig til å vurdere sitt eget alkoholinntak? Selv etter bare et par glass vin så tror jeg det kan være vanskelig å vite hvordan de små oppfatter oss. Og er det verdt å sjanse med, når man er på ferie og barnas to viktigste mennesker er ekstra sentrale for trygghetsfølelsen deres?

Kjære mamma og pappa der ute. Bruk alkovett i sommer. Hvis formålet med ferien din er å få mest mulig alkohol ut av bestillingen din med all inclusive, kanskje du bare skal la være å ta med barna?

12 kommentarer
    1. Anonym: Det er det altså! Viktig at det snakkes om. Likte spesielt godt den videoen av gutten som var 6 år hvor man kunne se en kveld med alkohol og foreldre gjennom hans øyne, som gikk ganske viralt her i Norge i fjor sommer!

    2. Fatter egentlig ikke hvorfor noen tar med barn til syden, det er pissedyrt og barna synes det er like stas med stranda hjemme. Spar det heller til de blir tenåringer og kan passe seg selv,kanskje tilogmed smake på et glass vin med foreldre når de er 16-17. Ja, da fikk jeg et halvt glass til en bedre middag av mine, var veldig stas selv om det smakte dritt. Små barn har ingenting utenlands å gjøre er min mening, da kan man heller la besteforeldre glede seg over dem en uke og dra selv til Syden med all inclusive,kan være bra for mor og far med en uke uten barn også!

    3. Jeg er ekstremt konservativ på det området jeg synes ikke barn skal være rund alkohol i det hele tatt. Alkohol gjør ting mindre trygt og barn skal ha det trygt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg