NEI, DET ER IKKE SYND PÅ BARNET DITT

Det var da jeg skrev i desember at barna ikke skulle få julegaver av oss, at jeg begynte å få høre at det var synd på barna mine. Vi snakker om barn som har alt de trenger og vel så det, sammen med et juletre stappfullt med gaver under på julaften i fjor. Men siden de ikke fikk gaver spesifikt fra meg og pappaen deres (fordi de har så himla mye greier) så var det synd på dem. Forstå det den som kan.

I tillegg har jeg skrevet om at barna trolig ikke skal på utenlandsferie til sommeren, og at det blir hjemmeferie på dem i år. Da var det visst også synd på dem som ikke fikk dra til syden, bade og spise is. Og det at 3-åringen trolig måtte høre på de andre barna i barnehagen fortelle om kule sydenferier og bading, når han ikke kunne fortelle noe slikt selv.

Jeg har også vært åpen om at barna mine ikke får noe godteri av meg sett bort i fra spesielle anledninger. Altså sjeldent. Jeg mener at de er alt for små til å få lørdagsgodt, blant annet, og at de ikke har godt av å få i seg for mye sukker. Første gangen jeg skrev om det fikk jeg høre at det var synd på de som ikke fikk godteri på lørdager når så mange andre barn får det. Og at «tenk om 3-åringen min fikk høre av de andre i barnehagen at de får godteri på lørdager, og ikke han?»

Og etter jeg ble mamma – har jeg særlig sett mye av denne tendensen.

Men ærlig talt, gjør vi ikke barna våre en bjørnetjeneste ved å forsøke å viske ut alle forskjeller og gjøre alt likt for alle?

Barn skal selvfølgelig få være barn, men jeg mener at ved å skjerme barn fra å kjenne på alle følelsene sine – så gjør vi dem en stor bjørnetjeneste. En tjeneste jeg tenker at de vil ha mer skade enn nytte av.

Jeg vil at barna mine skal kjenne på alle følelsene sine i løpet av oppveksten sin. Noen ganger er livet urettferdig, og det vil de også være nødt til å kjenne på før eller siden. Jeg ønsker heller at de skal vokse opp og bli oppdratt slik at de er klar over at det er sånn det er – enn at de skal få seg tidenes sjokk når de begynner å bli større og innser at den verden hvor absolutt alle barn får godteri på lørdager, alle barn får dra på utenlandsferie på sommeren og alt er likt for alle – egentlig bare er en fantasiverden.

Og når vi først er i gang..

Vi må slutte å si at det er synd på barn det ikke er synd på.

Det er ikke synd på barn som ikke får julegaver av foreldrene sine når de har alt de trenger. Det kalles et I-landsproblem.

Det er ikke synd på barn som ikke får dra på utenlandsferie hver sommer. Det er latterlig.

Og det er hvert fall ikke synd på små barn som ikke får godteri på lørdager.

Jeg blir veldig provosert av de som mener at det er synd på mine barn på grunn av overnevnte. Ikke fordi jeg ikke tåler at noen mener noe annet enn meg, men fordi jeg opplever det som et hån mot de barna det faktisk er synd på.

Det er synd på barn som lever i krig.

Det er synd på barn som har foreldre som ikke viser dem kjærlighet og omsorg.

Det er synd på barnearbeidere.

Det er synd på barn som blir utsatt for psykisk og/eller fysisk vold.

Og det er synd på barn som ikke får være barn.

Det vil alltid være noen som har det verre – det betyr ikke at man ikke kan ha det kjipt. Jeg mener ikke at det kun er synd på barn som lever i krig eller blir utsatt for vold. Men at det kan være lurt å tenke litt på hva vi legger til grunn for at det skal være synd på et barn, at lista kanskje ikke ligger så høyt som den burde – og at barn følger vårt eksempel. 

For det er ikke synd på barn som lærer at det finnes begrensninger. Det er synd på de barna som ikke lærer det.

48 kommentarer
    1. Tenk så heldige dine barn er som har en så reflektert mamma! Kunne ikke sagt det bedre selv, det er virkelig synd på barn som vokser opp uten å vite at det finnes begrensninger! Du er en flott mamma😊

    2. Flott innlegg, og du har selvfølgelig helt rett! Burde postes overalt til ettertanke for alle. Vi har blitt et kjøpesamfunn uten like, og at hvor bra man har det måles i hvor mye penger man klarer å vise at man kaster rundt seg. Sikker på att gutta dine får en flott sommerferie i Norge. Jobber selv i barnehage, og etter påskeferien fortalte en at han hadde vært i Lanzarote, mens en annen fortalte om en død fugl i vinduet hos bestefar – og det var den døde fuglen som var mest interresant for de andre barna! 😉 fine opplevelser kan man få hvor som helst. Spesielt hvis man er 3 år og nysgjerrig 🙂

    3. Hei! Vil bare spørre deg siden du sier at barna dine ikke skal få i seg for mye sukker. Det forrige innlegget ditt; du viser jo til maten du har kjøpt til en mandag formiddag. Nesten kun sukker/karbohydrater. Jeg tenker at nesten alt du viser frem der kan betegnes som godteri for små barn, også eplejuicen, fordi det er totalt unødvendig drikke når de er så små. Misforstå meg rett, jeg har selv barn som får søtsaker.

    4. Helt enig i det du skriver!
      Men når det kommer til deg, så er det noe jeg har lurt på en stund. Er du en person som er enkel å bli kjent med, eller trekker du deg litt tilbake når det er noen nye personer rundt deg/som tar kontakt med deg? Du virker så utrolig åpen og inkluderende på bloggen!

    5. Helt enig! I oktobergruppa på Facebook snakka folk om at barna fikk sjokoladekalender i desember liksom. Jeg fikk faktisk litt sjokk og skjønte ikke hvorfor i alle dager 1 åringer skulle få sjokolade hver dag. De har ingen behov for det?! Samme med påskeegg i år. Folk ga ungene på 1,5 år store påskeegg med sjokolade osv. Forstå det den som kan…
      Vi koser oss med hjemmeferie, spesielt nå som det har vært varmere her enn i Syden. Min datter liker ikke var en så godt heller, så her er det best for alle å være hjemme 😉 vi koser oss gløgg med stranda, basseng og leker i hagen!

    6. Anonym: Hei! Selvfølgelig – du må gjerne spørre om det er noe 🙂

      Som jeg også skrev i blogginnlegget, så foretrekker jeg at vi har fått planlagt i forkant – slik at vi kan ta med oss hjemmelagd snacks og egenlagde smoothier. Det barna spiste som var avbildet på bildet fra i går var bananer, kjeks, og eplejuicen. Helt enig med deg at både eplejuicen og kjeksen er unødvendig – men det tilhører sjeldenhetene at barna får sukkerholdig og/eller godteri drikke av meg, og i går var et av de tilfellene 🙂

      (selve lunsjen var for øvrig ikke avbildet, siden det var et annet familiemedlem som tok den med)

    7. Barna bryr seg ikke så veldig hvor de er, mest det voksne det. Barna bryr seg mye mer om de voksne leker med dem eller sitter og ser på telefonen..

    8. Hei, som pappa til en 4 åring, så kjenner jeg meg litt igjen. Jeg har ikke lørdagsgodteri, gaver fra foreldrene er som regel noe fornuftig, og ikke bestandig innpakket. f.eks barnesete til bilene. Hjemmeferie er helt naturlig når vi har tilgang til flere hytter, dessuten så det å være hjemme også veldig bra! Jeg støtter dine tanker helt og holdent, det viktigste for barna er kvalitet på tid. Om det er hjemme, i syden, på hytta etc.. er ikke relevant.
      Ha en fin dag!

    9. Jeg er så glad jeg vokste opp i en tid uten blogger, facebook og alt det andre dritet hvor kåte mødre skal ha oppmerksomhet. Det vil si at i dag er det ingen som kan lese på internett om alg min mor mente om meg når jeg dret i bleiene, spydde pga dårlig brystmelk samtidig som hun skriver og fremstiller seg som en annerledes ob bedre mor. Vi er alle født med foskjellige skjebner og det er ikke synd på en kjeft som overlever dagen. Ja vi lever jo som kjent i flere liv og noen ganger er vi rike dittunger født inn i en rederfamilie og bor i London. Går med krokkedillevæske med 100 mill på konto til lunsj. En annen gang dør vi av sult etter 5 mnd i et tørt krigerks land.
      Og så skal vi lærr alle sammen at vi er her bare for å knulle litt og deretter dø.
      Hvem i helvete er du som utleverer barna dine på denne måten ? Du har ikke peiling på følelseslivet til barna dine. Og kanskje de har en helvetes psykisk slit med å værr barna dine om noen år når de har vært mobbet av de andre barna i hakkebakkeskogen pga moren bruker all sin tid på å gjøre dem til spesielle små duppedipper som enten hengers ut på denne kvinnfolkbloggen eller blir tatt bilde av og hengt ut på facebook.
      Få deg litt fremmed i sommer og skriv om det istedenfor om barna dine. Masete mødre er værre en enn far som gir en lusing…..

    10. Du er et forbilde, digger deg <3 Synes du er modig, tøff som står opp for deg selv. så enig med deg.

    11. Jeg er helt enig med deg! Har ikke barn selv, men da jeg var barn var vi bare på norgesferie 🙂 jeg var ikke i Syden før jeg ble 20 (er 26 nå). Og jeg var sjalu på den tiden, men jeg følte aldri at sommerferien min var mindre dårlig! Nesten ingen av mine venner som var på sydenferier da de var små husker så mye, men jeg har utrolige fine minner fra norgesferier! Og veldig mange har ikke vært mer nord enn Trondheim liksom, og nord-norge har så fantastisk mye fint å by på. Som en over her skrev, ungene bryr seg ikke om hvor de er så lenge de kan leke og ha det gøy:) den dagen jeg får barn skal jeg garantert ta de med på Norgesferie selv, da jeg selv har så fine minner og Norge er et så vakkert sted med mange steder som må utforskes!

    12. Beklager om du føler dette er kritisk, men jeg klarte ikke la vær.
      “jeg mener at ved å skjerme barn fra å kjenne på alle følelsene sine – så gjør vi dem en stor bjørnetjeneste” er en positivt ladet setning fordi ordet “tjeneste” er postivt. Derfor blir det veldig feil at du følger opp med “En tjeneste jeg tenker at de vil ha mer skade enn nytte av” siden det ikke (grammatisk sett) er mulig at noe negativt kommer ut av noe positivt (de tar skade av den tjenesten du gjør dem).
      Hvis du skjønner hva jeg mener?
      Må legge til at jeg syns du er utrolig flink til å formulere deg, det var kanskje nettopp derfor jeg reagerte. Stå på 🙂

    13. Til Malin Brynildsen:
      Jeg forstår at du mente å gi konstruktiv kritikk, men her må jeg nesten gi deg litt kritikk 🙂 Fordi uttrykket «bjørnetjeneste» eksisterer på ekte, og brukes nettopp til å betegne en velment tjeneste som ender med negative konsekvenser. Altså, som du sier, at noe negativt kommer ut av noe som var ment til å være positivt. Så jo, det er helt mulig å si det. 🙂 Dessuten, skjønte jeg ikke helt hva grammatikk hadde med det hele å gjøre?
      Ha en ellers fin dag!

    14. Helt enig! 🙂
      Også lurer jeg svært på hvem denne Freddy-fyren er? Direkte stygge ting han sier i kommentaren sin! Har han ikke noe konstruktiv kritikk å komme med så kan han vel bare la vær!

    15. Hei!
      Jeg har ikke barn og er vel strengt tatt ikke helt i målgruppa for denne bloggen, men jeg er her stadig likevel, og grunnen til det er at jeg synes du er vanvittig flink til å skrive. Det, kombinert med at du er beintøff og har dine egne, sterke meninger synes jeg er veldig kult.
      Hundre prosent enig i alt du skriver her 🙂

    16. Leste nettopp en reportasje i ei avis om akkurat dette. En ettåring og en treåring har ikke behov for sydenferie (som de uansett var på i fjor) eller lørdagsgodter, de vet ikke om noen av delene. Hvor mye tror du de husker? Å få høre det i barnehagen? Hjelpes altså, tror ikke ett- og treåringer skryter av sydenferie, det er noe de ikke har begrep om. De kan si at de har vært borte og badet, men avstander er faktisk veldig for abstrakt for dem.
      Det barn husker er turer i fjellet, overnatting i telt, rett og slett de enkle feriene uten at de må gjøre ditt og datt fordi det har kostet så mange penger å reise på ferie. Og de minste barn har det best med hjemmeferie, sove i egen seng og heller småturer, evt ferie hos besteforeldre eller annen slekt.
      Samtidig så synes jeg det er litt merkelig at du gang på gang gjentar at de ikke fikk julegaver, når du bestilte (i allefall skulle bestille) en dyr babyseng fra utlandet til Noah, kjøpe splitter ny vogn til han (nå arvet vel han storebrors vogn til slutt da), men planene hadde du. Da hadde du lite betenkeligheter med å bruke massevis av penger egentlig helt unødig. Dette blir en smule dobbeltmoralsk, for meg låter det litt umusikalsk at du plutselig er blitt moralens vokter.

    17. Utrolig godt budskap, sunn holdning og vell formulert. Som 2 barnsmor kunne jeg ikke vært mer enig!
      Dyktig blogger, med hodet og hjertet på rett plass, er du!
      Tommel opp og klemmer i fleng fra mammapoliti-motstander

    18. Anonym: Hei anonym! Helt enig med deg i det du skriver angående hjemmeferie 🙂

      I det siste avsnittet ditt henviser du til da jeg skulle bestille dyr babyseng til Noah og kjøpe splitter ny barnevogn – og at du derfor synes det er dobbeltmoralskt at du mener at jeg så plutselig har snudd. Men dette er da virkelig ikke noe som har skjedd helt plutselig.

      Episodene du henviser til – er godt over 2 år siden, altså i 2016 – helt i starten av svangerskapet til minstemann Noah. De to siste årene har jeg gradvis blitt mer og mer bevisst på forbruk og miljø – jeg føler jeg har vokst mye siden da. Jeg er ganske sikker på at du vil se at jeg gradvis er blitt mer bevisst om du leser i arkivet etter 2016 også.

      Siden den gang har jeg jo til og med blitt veganer for dyrene og miljøet sin skyld. Jeg har blant annet også skrevet om halloweenkostymer (dette skrev jeg om i 2017) hvor man kan bruke det man finner hjemme istedenfor å kjøpe – det samme med 17.mai antrekk (også 2017) I tillegg har jeg jo lenge holdt på med barnerommet til guttene – hvor jeg også har vært åpen om at jeg ikke ønsker å kjøpe masse nytt bare fordi jeg kan – men at jeg heller kan bruke om igjen ting jeg finner her hjemme (vi har jo så mye greier, nettopp fordi jeg ikke var like bevisst når det kommer til forbruk tidligere)

      Det er lenge siden jeg har lagt fra meg den bruk-og kast-mentaliteten. Men jeg er fullstendig enig med deg om at det var ute av kontroll en periode – selv om det nå begynner å bli noen år siden.

      Jeg kunne nevnt flere ting jeg har gjort og skrevet om her på bloggen for å vise at jeg har endret noen holdninger. Men jeg tror og håper du tok poenget. Jeg er med andre ord ikke på samme sted når det kommer til forbruk og miljø som jeg var i tidlig 2016 – så takk og pris for at man kan endre seg, få ny kunnskap og ta bedre valg 🙂

    19. Er mamma selv, jenten min får ikke lørdags snop, hun vet ikke hva det er, hun er snart 3 år. Fikk heller ikke julegave av meg. Hun har alt!
      Veldig bra innlegg! Kjenner meg godt igjen! Og blir veldig irritert da jeg også får høre slikt

    20. Fra jeg var 0 til 18 så var jeg på 2 sydenturer og en danmarkstur. Noe som er mye mindre enn de fleste jeg kjenner og kjente når jeg var liten.
      Men når barn er så små som dine barn er så husker de ikke årets ferier når de blir eldre.
      Men jeg vet om foreldre som ikke tar med barna på utlandsturer men drar på hytteturer og koser seg hjemme. Jeg tenker at da har foreldrene råd til å spare til andre ting.
      Også tenker jeg at det med sukker er veldig bra..man ser at fler og fler barn og ungdom blir overvektige. Og hvis de ikke blir vant til sukker i ung alder så vil det vel være mer usannsynelig at de vil ha mye av det når de kan kjøpe det selv.
      Også synes jeg heller man kan gi julegaver fra foreldre når barna faktisk skjønner mer og husker hva jul handler om. Det er et sjukt gave hysteri i dag synes jeg. Jeg blir nesten irritert over at folk gir gaver til tusenvis av kr til hverandre fordi det skaper så store forventninger til gaver for de som har dårligere råd synes jeg. Men for din så tenker jeg at jeg kan kjøpe litt bedre gaver når jeg har god råd. Men å bruke 2000 kr+ på gaver til en pers synes jeg er ekstemt..

    21. TAKK ! selv feirer vi verken jul eller bursdager i huset, barna får velge seg nesten minst en ny leke hver mnd. men allikevel får vi høre hvor synd det er på våre barn som har rommene sine stapp fulle av leker men ikke får noe på julaften eller bursdagen sin.

    22. Helt enig med deg her!!
      Vi dro på campingferie og var mye hjemme i oppveksten og hadde de fineste somrene. Først etter jeg ble 19 at vi startet å dra til syden sammen som familie.
      Utrolig fint innlegg med mange gode poeng. Barna dine får gode verdier!!

    23. Så flott skrevet! Enig i det du skriver altså, det er virkelig blitt kjøpehysteri synes jeg, og det er nesten så man må overgå både seg selv og andre fra år til år! Nå bor vi jo i ett av verdens fineste land, og jeg og min familie er i allefall ikke så veldig god på å utnytte de ressursene og ferieparadisene vi har her til lands. Men vi prøver! Synes ikke små barn er nødt til å ha ferie i syden jeg heller, vi har både strender, is og tidvis meget pent vær i Norge og det kan bli en like verdifull ferie for barna det 😊 kos dere både i ferien og til jul når den tiden kommer! 😁

    24. Utrolig godt skrevet. Jeg er så enig med deg. Du skulle skrevet dette som et leserinnlegg i dagbadet eller VG, for det er så utrolig viktig. Og jeg tror folk trenger litt perspektiv.

    25. Jeg er enig I ganske mye, Jeg er 16år å vært på en ferie I syden I løpet av de 16 årene. Sånn ellers så drar vi på Camping I sverige, og koser oss hjemme! Det er heller ikke all som har penger nok til å dra til Syden hvert eneste år. Dette er så viktig å huske på!

    26. Jeg gir ikke lørdagsgodt til sønnen min heller, her kutter jeg opp litt frukt og bær som han får, i tillegg til jeg gir han smoothie for det er det han vil ha som lørdagsgodt:) jeg har ikke vært på mange sydensferier, men har vært mye andre plasser i Norge. Å det er faktisk sydenturen jeg snakker minst om:) vi snakker mest om feriene vi hadde på Stadlandet, dyreparken i Kristiansand, båtturer, sydenturen ble nesten glemt 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg