ET GODT TIPS TIL DE SMÅ I VARMEN

Da har jeg endelig fått laget en liten iskremoppskrift til de små i varmen  – som er mye sunnere enn variantene du får kjøpt på matbutikken eller kiosken på hjørnet. I varmen er det så fint å gi de små litt is så de kan kjøle seg ned med. Jeg har fått høre at jeg virker litt hysterisk når det kommer til å gi barna mine sukker. Jeg er ikke hysterisk (tror jeg hvert fall) jeg synes det er helt greit å kjøpe en is til barna en gang i blant. Men jeg synes også det er greit å sørge for at de ikke får i seg massevis av sukker i hver dag, for det er jo ikke bra for noen. Og da er det noen ganger greit å droppe den isen på butikken, og kanskje heller gå for en hjemmelagd variant.

Dette trenger du:

300 gram kokoskrem (selges på Meny) eventuelt kan du prøve å sette en boks med tilsvarende mengde kokosmelk i kjøleskapet og se om det blir kokoskrem – og dermed bruke det. Det gjorde jeg i dag. Men styr unna kokosmelken, bruk bare selve kremen. Du kan også bruke eplejuice, da vil naturligvis isen smake bedre – men da er det også litt sukker i eplejuicen 🍏 

Noen gode never bær 🍓🍍 Denne gangen brukte jeg jordbær og ananas! Isen kan bli litt tam på smak om det er for mye kokoskrem i forhold til mengde bær – så se an hva du bruker til å lage smoothien også, om mixeren er stor eller liten så er det lurt å tilpasse mengden bær.

En teskje presset lime

Slik gjør du:

Mix sammen bærene, kokoskremen (eller eplejuicen) og teskjeen med lime. Sett i isholdere og legg de i fryseren noen timer.

Isen jeg lagde i dag ble ikke noe supersøt – men barna elsket den! Jeg droppet eplejuicen denne gangen og gikk for varianten med kokoskrem. Uten tilsatt sukker, mye bær og to veldig fornøyde gutter med is på en helt vanlig tirsdag.

16 kommentarer
    1. Man skal faktisk være litt forsiktig med dette å «kjøle seg ned» når det er veldig varmt ute. Hvis man er veldig varm skal man drikke/spise mat som er lunken. Spiser/drikker man noe veldig kaldt, reagerer kroppen med å prøve å varme opp det man spiser/drikker som igjen fører til at man vil føle seg enda varmere etter en liten stund. Spiser/drikker du derimot noe varmt, vil kroppen prøve å kjøle det ned. Som igjen fører til at du faktisk får kjølt deg ned, selv om det ikke føles sånn akkurat i det du svelger, feks kaffen 😉

    2. Hei! Du skriver at sukker ikke inneholder en eneste ting kroppen trenger. Du vil nok lære mer om dette på skolen til høsten, men jeg vil bare påpeke at kroppen er helt avhengig av sukkerarter for å fungere(feks fruktose, glukose og laktose). Ikke minst hjernen vår som «drives» av sukkerarter( i noen tilfeller kan den også nyttegjøres seg fett, men grunnet blod-hjerne barrieren osv er sukkerarter hovedenergikilde..). Raske og trege karbohydrater, mengde osv er jo en annen diskusjon;) Bare vær litt obs på det:)

    3. Lurer på om du kan skrive et innlegg om det med at du er veganer? Du har skrevet at du ikke har planer om å være det for evig, har du ennå samme mening? Spiser barna dine bare vegansk? Når har du eventuellt tenkt å gå tilbake til å spise animalske produsenter igjen?

    4. Anonym: Hei! Det stemmer at jeg helt i starten av prøveperioden min for å være veganer, skrev at jeg ikke trodde jeg kom til å være det evig. Det har definitivt forandret seg. Jeg ønsker aldri å spise kjøtt igjen, og ønsker å være veganer så langt det lar seg gjøre. Dersom det skulle komme noe i veien som hadde gjort at jeg ikke kunne vært veganer, så ville jeg i hvert fall vært vegetarianer. Men forhåpentligvis vil jeg alltid kunne være veganer <3

    5. Live: Hei Live! Så flott du skrev dette til meg. Jeg var helt sikker på at det ikke var noe i raffinert sukker som man ikke trengte, men da må jeg visst lese meg mer opp. 🙂

    6. Spiser barna dine bare vegansk mat? Eller lar du dem spise “vanlig” mat fram til dem er gamle nok til å velge selv?

    7. Du har rett i at raffinert sukker ikke inneholder noen annen næring enn raske karbohydrater, Jessica.
      Live mener nok at vi trenger karbohydrater i tillegg proteiner og fett. At vi trenger raffinert sukker er ikke riktig. Karbohydrater derimot, er en ren nødvendighet for alle kroppens celler. Og de beste karbohydratene kommer fra feks fruktose og fiber/stivelse som ikke bidrar til så rask blodsukkerstigning. NB! ved feks hard fysisk aktivitet og diabetes vil det noen ganger også være nødvendig med raffinert sukker og rask blodsukkerstigning.
      Jeg tror dere egentlig er enige, men at formuleringene kan ha vært til å misforstå 😊

    8. Så bra! Virket som du unngikk å svare når andre spurte. Denne isen både hørtes og så innmari god ut! Må prøves! Takk for at du delte oppskriften med oss 🙂

    9. Husk at hvis man setter 300 gram kokosmelk i kjøleskapet vil ikke alt bli kokoskrem. Er kun øverste laget som blir det. Må derfor beregne flere bokser:) (jeg vet ikke hvor mye kokoskrem det blir per boks da, men poenget er at 300 gram kokosmelk ikke blir 300 gram kokoskrem) 🙂 hørtes veldig god ut, jeg skal absolutt prøve denne 😀

    10. Ingen trenger kvitt sukker..helt sant,men sukkerarter trenger vi som noen andre skrev
      Lurt meg hjemmelaget is…man kan fint kutte ut det kvite sukkeret til vanlig og bær er jo sukker, bare sunnere.men sukker er sukker så dine barn får i seg det de trenger alikevel 😀

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg