JEG ER NØDT TIL Å SI IFRA

I dag er jeg nødt til å ta opp noe som frustrerer meg.

Helt siden jeg startet bloggen har jeg opplevd at noen kopierer litt fra bloggen min her og der. Å bli inspirert og skrive om samme tema er selvfølgelig en ting – dette vil jeg bare tydelig presisere at jeg selvfølgelig er klar over at det er en forskjell på det og direkte kopiering, altså typ klipp ut og lim inn fra noen andres blogg og inn på sin egen. Dette er faktisk ikke greit, og innebærer faktisk også brudd på åndsverkloven.

Kall det I-landsproblem. En bagatell, ikke viktig. Men fakta er at dette er jobben min og noe jeg bruker innmari mye tid på, mange timer hver dag. Blogginnleggene jeg jobber mye med kan jeg ha begynt å skrive for flere uker siden. Da er det ikke noe morsomt at noen tar det og utgir det som sitt eget arbeid, når jeg faktisk var den som jobbet for å formulert tankene mine på best mulig måte, når det faktisk var jeg som skrev det og la mange timer i det aktuelle blogginnlegget. 9 av 10 ganger hever jeg meg over det når jeg får slike tilfeller av kopiering tilsendt, men nå som det er en person som har gjort dette for andre gang – føler jeg for å si noe om det. Første gangen dette skjedde var med et ekstremt personlig blogginnlegg, hvor jeg skrev om tiden hvor mitt yngste barn hadde hatt kolikk. Den andre gangen, altså blogginnlegget som ble publisert på hennes blogg i dag, hadde to avsnitt som var direkte kopiert ut av et av mine gamle blogginnlegg.

Jeg legger også ved screenshots av blogginnleggene slik at dere kan se og bedømme selv. Nå har jeg for øvrig fjernet navnet til vedkommende på grunn av personvern, jeg måtte også fjerne bloggadresse og bilder fra screenshotsene fra hennes blogg – derfor ser de tomme ut, bort sett fra teksten selvsagt. Jeg har prøvd å si i fra til vedkommende første gangen dette skjedde, men ble avfeid og vedkommende mente jeg burde ta det som et kompliment at hun ble “inspirert”.. Eh, altså for all del hyggelig å høre at noen synes at innholdet mitt er bra – men det betyr jo ikke at jeg skal ta det som et kompliment når noen direkte kopierer det og utgir det som sitt eget? Det henger jo ikke på greip. Bare så det er helt klart: Det hadde vært helt greit om hun skrev sine egne tanker og refleksjoner om temaet, for det å bli inspirert av noen er jo bare positivt. Det å skrive om samme tema som noen andre er selvfølgelig også helt fint og innafor, selv om man til og med skulle vise seg å ha samme mening så vil jo to ulike mennesker formulere tankene sine på to ulike måter. For det er et ganske tydelig skille her mellom overnevnte som er innafor, og plagiat.

Vedkommende sitt blogginnlegg (publisert 05.12 2017)

Mitt blogginnlegg (publisert 03.12 2017)

Noe som også provoserer meg en del er at vedkommende byttet til eget domene helt i slutten av 2017 etter at hun påsto at hun hadde blitt hacket på sin blogg på blogg.no

Jeg snakket med Blogg.no og fikk vite at det absolutt ikke var tilfellet, men at hun hadde historie med å kopiere og at hun derfor var blitt kastet ut av blogg.no.

Bloggen hennes derimot – fortalte en historie om at hun hadde blitt hacket og at hun var helt knust, at hun hadde mistet bilder og så videre. I følge blogg.no hadde hun fått en advarsel, som hun valgte å ikke ta til etterfølge. Sorry, men jeg er en oppriktig person og jeg klarer det bare ikke når folk lyver så det renner av dem mens de høster full sympati fra følgerne sine.

Vedkommende sitt blogginnlegg publisert i dag (19 juni 2018)

Mitt blogginnlegg (publisert 31 juli 2015)

Jeg føler meg nødt til å gi noen tydelig signaler om at dette faktisk ikke er greit, og derfor hadde jeg lyst til å vise dere denne gangen. 

48 kommentarer
    1. Jeg vet at Anne Brith(?) har hatt noen runder med stjålne bilder, det burde jo finnes lignende rettigheter for tekster også? Opphavsrett er jo opphavsrett enten det er tekst, melodi, kunst osv?

    2. Forstår godt at du lar deg provosere ! Abslulutt ikke greit å benytte andres tekst på denne måten. En ting er å bli inspirert (som du selv sier), en annen ting er og stjele.
      Du kan gå i butikken og ønske deg en genser og bli inspirert til å spare opp til den, en annen ting er når du faktisk bare tar den under jakken din og går !

    3. Jeg er målløs. Snakk om å ha frekkhetens nådegave, dette er virkelig ikke greit. Jeg vet at hun som har bloggen steinihavet skrev et innlegg etter at hun som har gladehejm hadde stjålet hennes tekster et par ganger.
      Men hun ble utestengt fra blogg.no etter dette, men jeg skal ikke påstå det sikkert. Hun er i allefall på nytt domene nå, fortsatt like aktiv med “inspirasjon” av andre.
      Litt usikker på åndsverksloven angående tekster, de må vel være ganske så nøyaktig like om man skal kunne hevde at de er kopiert, med bilder og divserse strikke-/heklemønster er det enklere, der er beviset konkret.
      Uansett ikke greit, jeg synes du bare skal linke direkte til vedkommende, ingenting som gjør at det ikke er tillatt. Du kan bare be leserne se på tekstene (med dato)
      Jeg synes i allefall at det er trist at ikke bloggere klarer å skrive sine egne tekster, inspirert eller ei.

    4. Anonym: Hei! Takk for støtten 🙂

      Det er ikke Gladehjem, jeg vet om henne og det hun holder på med er heller ikke greit.. Synes det er så overraskende at enkelte bloggere holder på som dette altså..

    5. Enig i at man ikke skal stjele andre sitt arbeid, men må spørre hvorfor det ikke er kilde/link til bilde du har i innlegget om kjønnsroller? Mulig du har grunn til at det er slik det er, men kunne vært greit for oss leserne å fått info rundt det når vi snakker om det å bruke andre sitt arbeid.

    6. Kristin: Hei Kristin!

      Helt enig med deg! Nå har det seg sånn at bildet og blogginnlegget ble publisert på bloggen samme året jeg begynte den, altså i 2015, så jeg var ikke klar over at kilde til bildet skulle oppgis da jeg brukte det fra en bildenettside. Den feilen lærte jeg av for lenge siden, og dette har jeg aldri gjort igjen. Men supert at du holder øynene åpne, for det er selvfølgelig heller ikke greit!

    7. Hei!
      Jeg føler også jeg må si fra nå. Kjenner litt til bloggeren det er snakk om her og vil bare tilføye at hun har hatt det ganske tøft mtp første blogginnlegget. Det er ikke fullstendig oppdiktet. Har du tenkt over at hun kanskje bare leste innlegget ditt og kjente seg igjen? Jeg sier ikke at det er rett å kopiere deler av andre tekster, for det er det ikke, men kanskje prøve å se saken fra begge sider?
      Det er vanskelig i det hele tatt å google opp frem du mener når du forteller at hun blogger på eget domene og ikke har sladdet navnet til sønnen i blogginnlegget. Det blir som å oppfordre til “alle mot en” og nettmobbing når hun ikke har noen måte å forsvare seg og forklare seg på.
      Ting er kanskje ikke alltid som de ser ut.
      Synes heller dette er noe du kunne tatt med henne på privat melding i stedet for å bruke det for klikk.
      Igjen, støtter ikke det hun har gjort, men synes også det er feil håndtering av det fra din side.
      Klem fra fast leser.

    8. Karoline: Hei Karoline!

      Selvfølgelig – det at hun kjente seg igjen tviler jeg ikke på dersom det stemmer at hun hadde en tøff periode med sitt barn også. All respekt for det. Men hun kunne for eksempel merket det, siden det er så åpenlyst mye kopiert fra mitt blogginnlegg at “Dette er et blogginnlegg fra xxx som jeg valgte å skrive om i min situasjon, siden jeg kjente meg så igjen i dette” Det hadde vært helt innafor. Når hun derimot sletter alt av kommentarer på blant annet Facebook hvor jeg prøvde å si i fra til henne på en ryddig og høflig måte, så finner jeg det litt vanskelig å forsvare. Leserne mine prøvde også å si ifra på eget iniativ i kommentarfeltet, men ingenting slapp gjennom.

      Jeg prøver ikke å oppfordre til noen nettmobbing på noen som helst måte, det er også en grunn til at jeg har utelatt å nevne navnet på bloggeren og bloggadressen hennes – selv om jeg fra et juridisk ståsted kunne gjort det uten noen følger valgte jeg likevel å la være. Første gangen dette skjedde forsøkte jeg å sende henne en privat melding hvor jeg sa i fra høflig, og hun avfeide meg tvert, var frekk og mente at det kun var litt inspirert av mitt innlegg. Når det da skjer igjen, hvorpå jeg prøver å si i fra i kommentarfelt etc – og hun bare sletter unna og ignorerer, så håper jeg at det er forståelig at jeg føler et behov for å si i fra et eller annet sted. Det handler på absolutt ingen måte om å henge noen ut, da ville jeg jo lagt ved navn. Jeg holder meg for god til det. Jeg vil bare at det skal komme frem i lyset om noen regelrett kopierer andres arbeid, i dette tilfellet mitt som jeg har jobbet veldig hardt med.

      Jeg er for øvrig uenig i det du skriver om at hun ikke har noen måte å forsvare og forklare seg på. Det har hun hatt flere ganger på privat melding, men hun går i forsvar og står på at det på ingen måte er kopiert av mine blogginnlegg.

      Jeg er derfor helt enig med deg i at jeg heller kunne tatt det på privat melding, men reponsen hennes var som jeg skrev ovenfor ingen ydmykhet, ingen unnskyldning, ikke en gang en hyggelig tone. Når hun da velger å fortsette klipp og lim ut fra mine blogginnlegg til egne, ser jeg meg nødt til å si ifra at dette ikke er greit. Som jeg også skriver i blogginnlegget pleier jeg å la slike ting gå, men jeg synes det er vanskelig når det skjer gjentatte ganger. Dessuten tenker jeg litt på hvilke signaler jeg sender om jeg alltid skal la det gå – da sier jeg jo indirekte at dette er greit. Og det er vi jo alle enige om at det ikke er.

      Det er jo også rett og rimelig å påpeke at det faktisk ikke er lov å kopiere andres verk på den måten, selv om man skulle kjenne seg igjen, ha en tøff periode med barnet sitt, og føle for å si noe om det på egen blogg. Da må man bruke egne ord, eller så må man merke kilden sin. Sånn er det jo for alle som er på Internett.

      Jeg respekterer for øvrig meningen din her, men jeg er nok ikke helt enig.

      Klem fra meg

    9. Dette har du helt rett i å reagere på Jessica, det er ikke greit å kopiere andre! Og du har prøvd å si ifra, men kommer ingen vei, derfor logisk at du sier det her slik at vi lesere er obs på det. I tilleg har eg full forståelse for at du ikke legger ved link eller navn, fordi dette ville gitt vedkommende mer oppmerksomhet og det ønsker vi ikke at hun skal tjene på.
      Dette er ditt arbeid og andre skal ikke ta æren for din reflekterte og velformulerte måte å skrive på.

    10. Er vel godeste linn Therese. Tar ho ikke til seg når du sender en privat melding heller? Kjenner litt til ho, har alltid vært litt “tyv” ;p

    11. Denne bloggeren er en falsk, uetisk person! Hun lyver som det renner av seg, å det ikke bare på bloggen men også på privaten! Jeg har støttet henne, stilt opp for henne og forsvart henne, så ufattelig mange ganger! Men nå er det slutt! Jeg var så glad i henne… Men en person som sitter å lyver, stjeler og lurer leserene sine.. Nei vet du hva.. Jeg håper dette spres ordentlig og at hun innser hvor idiot hun har vært.

    12. Jeg vet hvem hun er, og hun har holdt på sånn siden hun startet bloggen og har kopiert MANGE bloggere. Jeg har prøvd å legge igjen kommentar til henne om det mange ganger, en den blir aldri godkjent. Jeg er i utgangspunktet i mot å ta opp slike ting som dette på en blogg, men i dette tilfellet er jeg så fullstendig enig med deg. Det er ulovlig å kopiere andre på den måten hun gjør, og derfor er det faktisk på sin plass at noen tørr å ta det opp offentlig (siden hun tydeligvis ikke tar det til seg når folk henvender seg til henne).
      Nei, jeg kjenner jeg ble skikkelig provosert nå. Hun er et voksent menneske som burde forstå at det hun holder på med IKKE er ok! Håper hun leser innlegget ditt og skammer seg..

    13. Dette la jeg faktisk merke til lenge før hun ble kastet ut fra Blogg.no. Hun kopierte 20 Spørsmål som Marthe Borge hadde hatt på sin blogg,det er jo helt greit det, bare at hun også tok med eksakt de samme svarene til spørsmålene.
      Prøvde forøvrig å bemerke det ved å kommentere på innlegget, men den ble ikke godkjent..
      I mangel av bedre ord.. Teit.

    14. Dette er en kjent sak, gitt. Husker godt når hun kopierte Marthe Borge sine innlegg og oppskrifter.
      Flott du eksponerer henne!

    15. Hei.
      Skjønner at hun har gjort noe dumt, og hun angrer nok på det, men hallo..hvor slem er ikke du nå??? Er det mulig? Hun har sin historie og du har din historie.

    16. Hun driver også og lager falske slemme tråder om seg selv på Kvinneguiden for å få folk inn på bloggen, lager lureoverskrifter og utleverer sønnen på det groveste. Har også et voldsomt kroppsfokus og utnytter enhver dramatisk situasjon i familien til å få klikk på bloggen. Forferdelig utleverende med mye unødvendig informasjon og syke mengder bilder i disse innleggene.

    17. Du er hverken slem eller noe som helst når du krever å få ha dine blogginnlegg på din blogg. Det hadde vært helt greit om hun delte, men samtidig henviste til deg. Eller skrev at hun var inspirert av deg, men lagde sitt eget innlegg med sine ord.
      Ser hun har lagt seg helt (delvis) flat på FB, men samtidig kritiseres du for ikke å ha kontaktet henne før du la ut innlegget. Ser og svaret ditt. Men hensikten med innlegget var jo nettopp at hun ikke tok det til etterretning da du ba henne stoppe etter første gang hun kopierte.
      Det hjelper ikke med tusenvis av unnskyldninger, man kan ikke bare gjøre som man vil om man ikke har det greit. Det skulle tatt seg ut.
      Det blir interessant å se om hun har tatt lærdom av dette og slutter med kopiering av andre. Noen beklager, skal skjerpe seg, går fint et par dager, så er hukommelsestapet stort og de5 er på?an igjen

    18. Til du anonym som kommenterte noe om en trikk i dette kommentarfeltet: Jeg ble nødt til å fjerne kommentaren din, og ville bare informere om dette i tilfelle du sjekker etter svar fra meg til kommentaren din. Jeg forstår at du kun kanskje mente å være støttende, men jeg synes kommentaren din var å dra det litt langt, og håper du har forståelse for det. Jeg ønsker ikke denne bloggeren noe vondt, men jeg håper virkelig hun har tatt lærdom av denne episoden med plagiat og at det aldri gjentar seg.

      Ha en fin kveld videre <3

    19. Vet du hva.. Stå på ditt! “Å heng ut noen på den måten du gjør”.. nei, du står for det som er ditt, og sier ifra! Det er helt korrekt, spør du meg. Men på andre siden, bør du ta det som et kompliment. FOR, du er en god mamma, du gjør en utrolig god jobb, du levere gode tekster og du ER et forbilde.

    20. Veldig bra skrevet ! Synes egentlig du kunne lagt med hvem dette gjelder slik at andre bloggere kan være litt på hogget slik at vi får henne av listen for dette har hun drevet på med lenge. Heier på deg ❤️

    21. Må ærlig innrømma at detta blogginnlegget konne du spart deg for. Forstår veldig godt at du blir frustrert og irritert (hadde eg blitt skjøl og), men at du ska henga na ut på denna måten syns eg e utrolig lite voksent av deg. Hu har gjor 1-2 feil på heile 7 år som blogger, halloen d må gå ann å ta detta her i pm, og ikkje blåsa d opp på bloggen. Skjønne d e kjekt me leserer så lure på ka d dreie seg om, men syns detta va en heilt feil måte å ta d opp på. Ka har me med detta å gjør? Ingenting. Tenk deg litt mer om før du skrive. Hadde du likt å blitt skreve så masse dritt om? Tror hu har d ganske vansklig fra før skjønne du.

    22. Nå vet jo alle hvem det gjelder, og når hun nå får sinnsykt stygge kommentarer, drapstrusler osv så burde DU slette dette innlegget før det går for langt. Ærlig talt. Du har også et ansvar.

    23. Detta e søsterå te linn therese detta 😉 Ikke snakk du vett kim så skrive.
      Sko du ikkesvare kommentaren min?

    24. Altsåå: Hei!
      Jeg har gitt henne beskjed om at jeg tar fullstendig avstand fra slike kommentarer, og har bedt vedkommende gå til politiet dersom hun har fått drapstrusler. Det er selvfølgelig ikke greit. Men jeg må fremdeles få si ifra, uten at det at noen velger å drapstrue henne på bakgrunn av blogginnlegget mitt skal være mitt ansvar.

      Det jeg har gjort er å skrive et saklig blogginnlegg om kopiering av andres blogginnlegg og brudd på åndsverkloven, og hvorfor jeg mener at dette er galt. Når noen på bakgrunn av det velger å drapstrue noen, så burde det meldes fra til politiet – for da kan de ikke være helt gode i hodet sitt.

    25. Anonym: Kan godt kalle deg søstra hennes – men det har seg slik at hun har kommentert på bloggen min tidligere med sitt fulle navn, så ved mindre du har gjort det av en eller annen grunn, så er ip-adressen uenig. Men nok om det.

      La oss si du er søsteren hennes. Jeg er uenig det, men la oss bare gjøre det.

      Forstår at du hvis det hadde vært tilfellet, ønsker å forsvare henne for alt i verden fordi du er glad i henne og fordi du ser at hun synes det er kjipt at dette ble gjort offentlig. Stopp opp et par sekunder og tenk litt over følgende:

      Jeg tok kontakt med henne første gangen dette skjedde (du ser jo blogginnleggene – og du kan vel helt ærlig ikke nekte for at de ER veldig like og tydelig plagiat?) da avfeide hun meg tvert, enda jeg prøvde å si i fra på en høflig og ryddig måte. Hun benektet det fullstendig og mente at hun kun hadde blitt litt inspirert.

      Dette var etter at hun hadde slettet alle kommentarene jeg hadde skrevet under delinger av det akutelle blogginnlegget, som var kopiert fra meg, på Facebook. Jeg minnes at jeg kommenterte både på hennes private Facebook-konto, på Facebook-siden til bloggen hennes, og under delingene av blogginnlegget i ulike blogg-grupper. Hun slettet dem tvert. Hvordan ville du følt det om det var deg? Skjønner at det er vanskelig å være helt nøytral når det er “søsteren din” men ville du ikke følt deg provosert? Og skuffet? Når det var jobben din å skrive og du hadde jobbet med det aktuelle blogginnlegget over flere dager, og delt rimelig personlige ting fra sønnen din sin periode med kolikk?

      Ville du ikke blitt provosert om noen tok ditt arbeid og utga det til å være sitt eget?

      Jeg lot det gå, selv om tanken provoserte meg og gjorde meg ordentlig skuffet.

      Så skjer det samme igjen. Jeg kommenterer under to av blogginnleggene hennes på Facebook, altså delingene av blogginnleggene hennes, og de blir slettet tvert. Og så antyder hun liksom nå at hun hadde respondert annerledes på privat melding dersom jeg sendte henne en, når hun allerede sletter bort kommentarene mine, som var skrevet på en høflig og informerende måte, som om det skulle vært ingenting? La oss være realistiske her. Det er lite som tyder på at hun ville respondert annerledes på privat melding, når hun slettet to kommentarer tvert under blogginnlegget på Facebook?! Hun prøvde jo åpenbart å skjule det. Om du ikke har noe å skjule, så sletter du ikke kommentarer på Facebook.

      Så da har jeg svart på spørsmålet ditt om “hvorfor det ikke går an å ta dette i privat meldinger” jeg prøvde på det lenge før jeg tok steget med å skrive dette blogginnlegget – hvor jeg for øvrig ikke navngir personen en gang.

      Du skriver at jeg henger henne ut. Det er feil. Jeg holder meg saklig og diskuterer saken, ikke personen. Jeg navngir heller ikke. Du skriver at det er lite voksent av meg å skrive et blogginnlegg hvor jeg føler for å si noe om at en person kopierer blogginnleggene mine og sletter unna alt som sier noe om det på sosiale medier. Er det virkelig min handling som er lite voksen, eller kan det tenkes at “søsteren din” har tatt en korttenkt og lite voksen beslutning ved å kopiere blogginnleggene mine gjentatte ganger?

      Du skriver at det er feil måte å ta det opp på. I utgangspunktet enig, men viser til saken hvor jeg prøvde å ordne opp på privat melding med vedkommende første gangen det skjedde. Hjalp ikke det spor. Hva mener du jeg skal gjøre? La hun bryte åndsverkloven når det er meg det går utover? Hva ville du selv gjort, om vedkommende bare slettet unna og var helt umulig på privat melding – og deretter fortsetter å kopiere arbeidet ditt?

      Du spørr om jeg hadde likt å bli skrevet så mye dritt om. De fleste holder seg til saken og vil si noe om at dette er galt, hvilket det faktisk er (om vi skal følge åndsverkloven, da) at noen kronidioter skriver drapstrusler er helt vanvittig og selvfølgelig på ingen måte greit. Jeg har skrevet flere meldinger til vedkommende hvor jeg skriver at jeg tar fullstendig avstand fra det, hvorpå jeg også ber henne gå til politiet med disse drapstruslene. Det må slås ned på.

      Det er trist å høre om vedkommende ikke har det noe bra, jeg ønsker personlig vedkommende ingenting vondt. Men det er ikke lov å kopiere andres verk på den måten, selv om man skulle ha det tøft. Da må man bruke egne ord, eller så må man merke kilden sin. Sånn er det for alle som er på Internett.

    26. Det er nok søsteren min du snakker med ja. Jeg bodde i samme hus og brukte samme internett før, og derav er nok ip-adressen lik. Ip-adressen du får opp på denne kommentaren er min 🙂
      Mvh.
      Linn Therese Dagsland

    27. Kan godt verr du ikke tror jeg er søsteren hennes. Ikke vet jeg om vi har samme Ip- adresse eller ikke. Hun har jo bodd i dette huset før hu også så kanskje derfor den er lik. Hun hadde uansett aldri skrevet søsteren dersom det va henne selv. Det vet jeg hu ikke hadde gjort. Men tusen takk for lang og utfyllende melding. Ble bare veldig overasket over hvordan du valgte å løse d hele på. Jeg skjønner deg litt i d du skriver altså, jeg gjør d! Men føler bare jeg måtte komme med en kommentar der jeg forteller hvordan d føles å være «på den andre siden» hvis du skjønner. men forsår deg som sagt, men mener bare du som har så pass stor blogg burde tenkt deg litt mer om før du skriver så pass mye om dette. Hu har d ikke lett fra før, og jeg skal love deg hu har d enda verre nå. Du har gjort d du har tenk var rett for deg, og det får bare være. Mvh Søsteren til Linn Therese

    28. Linn Therese Dagsland: Det kan forklare det, men det var signert med ditt navn da? 🙂

      Svarte uansett ganske utfyllende på spørsmålene hennes, så vil jeg bare nok en gang si at jeg personlig ikke ønsker deg noe vondt, og det håper jeg du vet, men at det kommer til et punkt hvor nok er nok.

    29. Men koffer komme de ingen beviser fra noen av meldingene eller kommentarene? Det blir jo bare ord mot ord om ingen av dåkke kan bevisa at dåkke har hatt kontakt eller ikkje på private meldinger? Utrolig kjipt for deg Jessica ang innleggene, men når det bare blir ord mot ord på meldinger og kommentarer så vet kje eg Kim eg ska tro på!

    30. Hei. Helt klart har hun gjort en stor feil. Men synes du har et visst ansvar når du legger ut et innlegg som dette, at dine lesere ikke blir en gjeng med nettmobbere, som skriver kommentarer som at verden hadde vært bedre uten henne og at hun burde hengt seg. Dette er noe du burde ta helt avstand fra og samtidig be leserne dine om å ta avstand fra det.
      Selvfølgelig har hun gjort noe sinnsykt dumt, og ja, det er vel greit å si ifra, men hun fortjener da virkelig ikke trusler om å bli banket opp osv. Det blir bare for dumt.

    31. Nei nå ble jeg så overrasket.
      Leser begge deres blogger , og jeg synes dere begge to virker som tøffe og oppegående jenter. Jeg har allikevel ikke fått med meg at dette har skjedd. Noe jeg ikke kan forstå eller begripe at det har. Dere kan da virkelig formulere dere bra på egenhånd begge to uten at det trengs å stjeles fra den ene. Helt greit at det unnskyldes nå og den ene parten legger seg flat og sier at de angrer, men at dette har skjedd ikke bare 1, men 2 ganger har jeg vanskelig for å forstå. Ingen har lov til å stjele, uansett hvordan omstendighetene eller livssituasjonen er. Man skal alltid behandle andre slik man vil bli behandlet selv.
      Ellers synes jeg det er dumt at noen føler seg truet eller at folk tar denne situasjonen å drar strikken litt for lang i forhold til mobbing. Det er ikke greit. Igjen, behandle nå for all del andre slik du vil bli behandlet selv og hold deg alltid saklig!
       Jeg kan forstå at man blir såret og irritert over at noen har tatt noe fra deg for å selv ta æren for det. Men innerst inne så er det jo en ære også, av alle som har skrevet om dette så ble dine ord og setninger valgt, noe som må bety at vedkommende synes du er veldig flink og sikkert ser opp til deg 🌞

    32. Anonym: Hei!

      Det er jo akkurat det jeg har gjort – jeg har gitt henne beskjed at dette er noe jeg tar fullstendig avstand fra, og at hun burde gå til politiet med de tilfellene hvor noen har gått over streken. Her burde det bli vist nulltoleranse. Jeg har holdt meg saklig hele veien. Det var aldri min intensjon å henge noen ut (da ville jeg jo bare navngitt selv, noe jeg fra et juridisk ståsted hadde rett til) men å belyse plagiat-problematikken som er svært ødeleggende for oss som lever av skrivingen.

    33. Tydelig at “søstra” til Linn Therese blander dialektene her og glemmer seg bort. Linn Therese skriver bokmål og “søstra” skriver dialekt men glemmer seg bort.
      Hvorfor ikke bare legge seg flat..

    34. Jeg har fulgt deg helt siden bloggen ble laget, og alltid følt at du har vært den jordnære av de generelle bloggerne, men det at du skriver et langt blogg innlegg om denne personen, og henger henne ut er ikke greit. Jeg blir rett og slett skremt, og håper du får konsekvenser for å henge vedkommende ut. Ikke bare gjorde du det i innlegget, men også i kommentarfeltet. Det hun gjorde var ikke greit, men det gir deg ingen rett til å henge henne ut på denne måten. Dette er noe du bør ta til deg. Du kunne ha stoppet der etter å ha tatt kontakt med henne, men fremdeles så velger du å publisere et innlegg og venter på clicks. Se deg i speilet, og tenk at du har selv gjort feil, men det var ingen som sendte deg trusler og hengte deg ut.

    35. Anonym: Hei!

      Jeg har ikke hengt ut vedkommende. Det var hun selv som begynte å kommentere på bla Facebook. Jeg har ikke navngitt, men om jeg skulle ha navngitt hadde det fra et juridisk ståsted vært innafor siden hun har kopiert gjentatte ganger og siden dette kan dokumenteres. Jeg valgte likevel å la være å navngi, fordi jeg ikke ønsket å henge ut noen. At hun selv «står frem» helt frivillig, må du nesten ta med henne i så fall – om du mente det var galt.

      Du har rett til å tro akkurat hva du vil – men kan du ikke prøve å sette deg litt inn i min situasjon? Ville du virkelig bare latt noen kopiere arbeidet ditt og bryte åndsverkloven – når det er deg selv det går utover? Ville du stått og sett på? Og hvordan ville du reagert om vedkommende bare slettet alle spor når du forsøkte å si i fra direkte til vedkommende på sosiale medier?

      Jeg ville forklare min side av saken og at vedkommende lyver når hun sier at jeg ikke kontaktet henne i forkant av publiseringen av dette blogginnlegget samt gjøre det tydelig for absolutt alle at jeg tar fullstendig avstand fra drapstrusler og øvrige trusler som noen har sendt henne – og som hun legger frem på en måte som kunne tolkes dithen at jeg hadde navngitt henne og «sendt bloggleserne mine på henne» det er virkelig ikke tilfelle.

      Den bloggeren har et lavt lesertall, så jeg forstår ikke hvorfor du drar «du bruker dette for klikk på bloggen din»-kortet. Åpenbart skrev jeg innlegget fordi jeg ville at folk skulle vite dette og for å sende noen tydelige signaler om at det ikke er greit.

      Trist å høre at du har det synet på meg etter dette. Jeg respekterer meningen din, men jeg er ikke enig.

    36. Forstår at du sier fra på denne måten, på en helt saklig og godt skrevet måte. Håper det løser seg for begge parter!

    37. Hahah. For en lystløgner… Virker ikke helt god ut. Hun burde heller beklage istedenfor å forsvare oppførselen sin, og benekte at hun har drevet med plagiat. Jeg ser også at det garantert er hun som er «søsteren» også. Leser ikke bloggen hennes, har vel klikket meg innpå en gang for ett år siden – kommer aldri til å gjøre det igjen.

    38. nei nei nei, dette syns jeg ikke var en ok måte å gjøre det på Jessica. du er vanligvis så reflektert og snill (virker det som). men dette var et dårlig og slemt valg (syns jeg)

    39. Malin: Hei! Synd å høre at du synes det 🙁 Hva ville du selv gjort? Dette er et oppriktig spørsmål altså. Dette er jo et tydelig brudd på åndsverkloven og når jeg lever av skrivingen, kan jeg ikke sitte og se på at dette blir gjort når det er meg selv det ville gått utover.

    40. Nei, vet dere hva, dette blir faktisk for dumt. Dere som sier dere har fulgt Jessica i flere år, da burde dere faktisk vite at Jessica ikke gjør dette for å henge ut noen?
      Jeg har fulgt Jessica i flere år, fra starten faktisk, fordi Fredrik er fetteren til eksen min, og jeg da fulgt henne siden den gang. Ikke én gang på de årene hun har blogget har hun navngitt noen, uansett hvor slemme/ufine folk har vært mot henne.
      Men de innleggene hu publiserer har hun jobbet hardt med, akkurat dét vet jeg. Og når det er én person som gjentagende ganger regelrett stjeler hennes innlegg, da har hun all rett til å stå opp for seg selv og sitt arbeid.
      Hadde ikke dere gjort det samme? Om noen stjal deres arbeid? Jeg vet i alle fall at jeg hadde reagert på det. Og det tror jeg dere også hadde, om dere hadde satt dere ned og virkelig tenkt over det.
      Hun har faktisk prøvd å kontakte vedkommende, men når det ikke får respons, så må man ta det videre, som Jessica her har gjort.
      Det kommer jo også tydelig frem fra folk som kjenner vedkommende som har kopiert tekstene at dette ikke sjokkerer, og hvor mange før har kanskje opplevd dette, men ikke turt å si ifra?
      Jessica står her opp for seg selv, sitt arbeid og for alle andre som måtte oppleve det samme.
      Du er flink, Jessica! Fortsett å være like fantastisk som du er.

    41. Det er ikke greit å kopiere fra andre. Og at du har slitt med dette over så lang tid bør gi konsekvenser til vedkommende. Men jeg tok en titt på bloggen hennes etter dette, og hun har virkelig fått mange stygge kommentarer mot seg. Blant annet at hun skulle gå å henge seg før sønnen rekker å bli så gammel at han husker henne. Det er heller ikke OK. Håper dere kan ordne opp dere imellom, regner med at hun har skjønt poenget nå.

    42. Jeg er uenig i at Jessica henger ut noen her. Hun legger faktisk bare ut skjermbilder uten navn, eller noen personopplysninger. Det er derimot bloggleserne som legger ut hvem dette er, og det er ikke Jessica sin feil.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg