GJØR SOM JEG SIER, IKKE SOM JEG GJØR

Vi sitter rundt middagsbordet hjemme hos foreldrene mine. Vi har akkurat kommet frem og spist middag, og etter middagen er jeg som alltid veldig opptatt av at 3-åringen skal si tusen takk for maten. Selv forlater jeg bare middagsbordet når jeg er ferdig, uten å si noen ting.

Senere spiser jeg en sjokolade foran tven, og sønnen min kommer forsiktig bort til meg. Jeg vet hva han skal spørre om, så jeg kommer han litt i forkjøpet og utbryter bare: “Nei, vennen – vi kan ikke spise sjokolade midt i uken.”

Dobbeltmoralskt, ikke sant? De fleste av oss ville nok sagt seg enig i at man aldri ville gjør noe sånt bevisst.

Men jeg tror dessverre det er ganske mange foreldre som gjør dette, ubevisst eller bevisst, flere ganger på nett. Hvor det kanskje er enklere å være litt dobbeltmoralsk, fordi man bare er et klikk unna å kunne gjemme seg bak alias som “Anonym” uten å kunne bli stilt til veggs med det man har skrevet.

Jeg har skrevet om det tidligere, at voksne mennesker stort sett er verst med hatytringer på nett. Jeg har erfart det etter mange år hvor jeg har skrevet blogg. Mange år hvor jeg har lest utallige kommentarfelt både på egen blogg, men også andres – og diverse fora og kommentarfelt på Facebook. Mange gjemmer seg og sine respektløse og stygge kommentarer bak ytringsfriheten vår. Det er virkelig flott at vi har ytringsfrihet, men vi er faktisk nødt til å huske på at det ytringsfriheten ikke er en unnskyldning for å være ufin og respektløs mot andre for valgene de tar. Vi skal være takknemlige for ytringsfriheten vi har, som så mange andre mennesker i andre land aldri vil kunne bruke rettmessig en gang, og så skal vi som har denne retten misbruke den. Det er jo ikke annet enn fryktelig trist.

For det er faktisk sånn at du får ikke lært barna dine å si tusen takk, om du aldri takker selv.

Du kan ikke lære barna dine at man ikke burde spise sjokolade midt i uken, om du gjør det selv.

Og du kan hvert fall ikke lære barna dine at man ikke skal skrive stygge ting til andre på nett, om du holder på slik selv.

For å lære barna dine hvordan man skal oppføre seg, så er man til syvende og sist nødt til å oppføre seg selv.

5 kommentarer
    1. Helt enig med det du sier! Det var faktisk det første jeg lærte av sjefen i min første jobb, hehe. Tror kanskje du mente omvendt i tittelen, at det burde stå “gjør som jeg sier, ikke som jeg gjør” 🙂 Det er ihvertfall det som gir mening i samsvar med teksten, men jeg kan ta feil – uansett, flott innlegg!

    2. Er i prinsippet enig, men barna sitter gjerne ikke vedsiden av foreldrene og ser hva de skriver eller får høre foreldrene fortelle om det grufulle de har skrevet på nett før foreldrene legger til: “-men du må ikke skrive stygge ting til andre på nett!”. I eksemplene om å takke for maten og ikke spise sjokolade så blir kontrasten fra hva en sier og hva en gjør så stor, men barn vet som regel ikke om alt det de voksne driver med på nett. For å fremstå som et bedre forbilde så drar man gjerne frem litt godteri på kvelden etter barna har lagt seg heller og spiser dette i skjul og serverer barna en liten hvit løyn om at “mamma spiser heller ikke godteri midt i uka”. Slik tror jeg det også er med nettmobbing- man vet det er galt og ønsker å skjule det slik at barnet ikke skal få den samme “uvanen”. Man kan gjøre alt rett etter boka og aldri ha skrevet noe slemt på nett, sagt noe slemt til noen eller snakket nedlatende om noen foran barna, fortalt barnet om viktigheten om å oppføre seg og være snill med andre, og allikevel så ender barnet opp med å mobbe på nett. Desverre er ikke foreldrene de eneste som påvirker barna sine. Når det er sagt så tar du opp et veldig viktig tema og det er såklart viktig at foreldre snakker med barna om nettmobbing og selv oppfører seg på nett . Ha en fin dag!

    3. Sier alltid takk for maten, selvom eg har laget den selv og servert andre
      Spiser aldri sjokolade og ikkje delt med datteren min da hun var liten-er anderledes nå da hun gjerne har sitt eget godteri når hun vil. Ellers er vi ikkje godtefamilie. Da hun var liten var det kun lørdag,men etterhvert bestemte hun selv og det er mange lørdager hun heller valgte grønnsaker og bær fra hagen i Hardanger enn godteri
      Ellers tenker eg at om en troller og heteser på nett er en gjerne slik i virkeligheten også ihvertfall til en viss grad…og det plukker barna opp og tror er ok

    4. Syns ikke sjokoladespising/si takk for maten har så mye med nettmobbing å gjøre akkurat. Her fyker det titt og ofte inn en eller annen kjeks/sjokoladebit inn i brødsaksa på undertegnede når hun føler for det. OGSÅ FØR MIDDAG(!!!) Blir jeg ferska av barna, blir det en bit på de også:) Virker som om alle har blitt så hysteriske anng sukker, skulle tro det var gift. Ikke det at jeg gir godteri til barna mine hver dag, men en gang iblandt da…. husker da jeg var liten, fikk noen kroner her og der for å kjøpe en is el. Innimellom, Det var LYKKE.
      Når vi er på middagsbesøk sier jeg alltid takk for maten, og da også på vegne av mine barn, er ikke alltid jeg tenker over om de sier det, faktisk husker jeg ikke akkurat nå, og det er fordi sånne ting gidder jeg ikke å gå rundt å tenke på. Men sånne ting lærer de seg med tiden etterhvert, istedet for å prente det inn ved to års alder. Vi har aldri blitt oppfattet som uhøflige av den grunn. Hvorfor må vi være så korrekte og perfekte hele tiden? De er jo barn, og barn har et stort behov for å være seg selv. Jeg syns synd på mødre som hele tiden er livredd for å bli oppfattet som dårlige mødre, som ikke tør å være seg selv, og la barna få være seg selv. Kanskje det er her nettroll skapes? Uansett, har aldri skrevet stygge kommentarer på nett, og kunne aldri falt meg inn heller, men en sjokoladebit i ny og ne over hodene på barna, det unner jeg meg, og jeg er ikke perfekt, men jeg er dritsnill, og det er nettopp derfor jeg er værdens beste mamma for mine barn:)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg