MITT FAVORITTROM I LEILIGHETEN

God kveld dere! Dette blogginnlegget hadde jeg egentlig tenkt til å publisere mye tidligere på dagen i dag, men herregud så fort timene på ettermiddagen etter barnehagen går. Jeg fikk helt sjokk da jeg så på klokken og at den i tillegg var blitt 18:00 allerede – så jeg lagde raskt middag/kveldsmat til barna som ble lasagne i dag – siden de ikke var så sultne til middagstider. De elsker lasagne – jeg lager både vegansk og ikke-vegansk til dem, i dag ble det sistnevnte.

Uansett tenkte jeg å vise dere noen bilder fra kjøkkenet vårt i dag! Det går liksom en stund mellom hver gang jeg viser noe annet enn bilder av meg, hverdagen og det vi finner på – så jeg tenkte det kunne passe fint nå. Jeg har planer om å bli mer variert i blogginnleggene mine fremover. Om dere har noen ønsker om å se andre rom, siden det nå er en stund siden jeg har vist dere hvordan det ser ut enkelte steder her hjemme – så må dere gjerne si i fra! Jeg fikk med meg at flere av dere ville se barnerommet på video – så det har jeg gått i gang med å planlegge nå. Forhåpentligvis er den videoen ute om ikke så mange uker, men jeg tør ikke love noen dato enda!

Jeg er så glad i dette rommet, det er mitt favorittrom her hjemme sammen med soverommet til barna! Jeg kan ikke vise dere andre enden av kjøkkenet enda siden det ikke er helt klart – men jeg ser frem til å gjøre det også.

Til alle som lurer på hvordan det går med barnehagestart her hjemme for minstemann: Det går fortsatt helt strålende! Jeg er også evig takknemlig for at barnehagen guttene mine går i har så utrolig dyktige og flinke ansatte som tar var på dem. Jeg blir helt rørt av jobben de gjør ❤️ Nå er det tid for en relativt sen middag for min del også før jeg skal dusje, se min nye favorittserie Game of Thrones, og så forhåpentligvis legge meg ikke så alt for sent. Et lite tips til dere andre småbarnsforeldre som har det hektisk på ettermiddagene og føler at ting er litt småkaotisk: Lag noen raske smørbrød når barna kommer hjem fra barnehagen, og utsett den “ordentlige” middagen til en time senere. Da slipper man stresset rett etter barnehagen når man er sulten selv og i tillegg har sultne barn som kanskje maser litt – man får slappet litt av, og samtidig får man den hyggelige middagskosen, bare litt senere på dagen.

Ha en kjempefin tirsdag videre!

17 kommentarer
    1. Sånn gjør vi det også her hjemme:) 3 åringen får litt mat med engang vi kommer hjem, det kan være alt fra brødskive til frokostblanding, frukt eller feks yoghurt. Alt blir så mye bedre når man slipper å stresse med middagen når begge 2 er sultne etter jobb og bhg(pappaen i huset er borte fra man-fre hver eneste uke) Så ikke et dumt tips det! 🙂

    2. Seriøst,ikke for å være ufin,for dette er ikke min buisness,men går ikke du hjemme HVER ENESTE DAG? Kanskje du da skulle ha vutdert å rengjøre sokkelen på kjøkkenet,samt gulvet? Fysj!!

    3. Optimisten: Hei anonym 🙂

      For å være helt presis er jeg faktisk ikke så mye hjemme, mye ute på ting 🙂 Så at jeg bare «går hjemme hver eneste dag» kan jo diskuteres.

      Når det er sagt: Selvfølgelig vasker jeg gulvet og sokkelen på kjøkkenet mitt! Hver eneste uke, noen ganger flere dager i uken. I går vasket jeg hele kjøkkenet (sokkelen inkludert) men for at jeg skulle rekke å få fint lys på bildene jeg skulle ta av kjøkkenet til bloggen, lot jeg vaskingen av gulvet vente til etter vi hadde spist – dermed også etter jeg både tok og publiserte disse bildene. Jeg tenkte faktisk tanken om at jeg kom til å få kommentarer om det, men konkluderte med at jeg har en stor andel småbarnsfoteldre som helt sikkert vil forstå. Min feil 🙂

      Beklager virkelig at jeg ikke fikk vasket gulvet på kjøkkenet før jeg tok bildene 🙂

    4. Optimisten: Og så vil jeg bare si med all respekt: Det hjelper ikke å skrive «ikke for å være ufin, men..» når du er ufin.

      Hadde skjønt at noen kommenterte det eller kanskje stilte spørsmål omkring det dersom det var gjennomgående skittent på alle bildene jeg la ut på bloggen av hjemmet vårt, men ærlig talt..

    5. Omg..Kommentere på at det er skittent? Det la jeg overhode ikke merke til. Blir dessuten glad av å se at folk tørr å vise at det ikke er strøkent til en hver tid, for drt har vi vell neppe noen av oss! 🙂

    6. Er man hjemmeværende, kan middagen lages på dagen mens barna er i bhg/skole og så varme opp når de kommer hjem. Middag kan også lages på kveldstid dagen før slik at man sparer tid. Man kan også lage store porsjoner og fryse ned, så er det bare og ta opp noen timer før middag😊
      Jessica : Når du lager middag til barna som ikke er vegansk, spiser du noe annet sammen med de eller spiser du ikke når du ikke har laget vegansk mat?

    7. Silje: Takk for tipset! 🙂

      Jeg spiser noe annet, men gjerne noe lignende som feks at jeg spiser samme tilbehør som de (pasta, saus så lenge den er vegansk og grønnsaker) men at de spiser kjøttdeig og jeg vegansk farse. Blir litt ekstra styr noen dager om det ender opp med å bli to retter, derfor prøver jeg å gjøre det sånn 😀

    8. Anonym: Hei!

      Jeg har delt bilder av kjøkkenet mitt flere ganger tidligere – deriblant også badet, soverommene våre og gutterommet til barna fra de var yngre. Her er et par eksempler på blogginnlegg hvor jeg viser frem slike rom her hjemme fra så langt tilbake som i 2015:

      http://jessicaenerberg.blogg.no/1446925541_hjemmet_vrt.html
      http://jessicaenerberg.blogg.no/1436284365_house_tour_badet_vrt.html
      http://jessicaenerberg.blogg.no/1422530704_babyrommet.html

      Så ved mindre Mammatilmichelle var den som fant opp det å vise frem hjemmet sitt på bloggen sin, så har jeg selvfølgelig ikke kopiert Mammatimichelle. Jeg forstår at Mammatilmichelle har mange unge lesere som kanskje ikke helt forstår begrepet plagiat, og hva det å kopiere noen faktisk vil si. Her kommer en kjapp forklaring:

      Når det er flere hundretusener av blogger bare i Norge, kommer man ikke foruten det å skrive om samme tema en gang i blant. Et tema vil for eksempel være å skrive om amming, om nyfødttiden med barnet sitt, eller om barneoppdragelse. For eksempel har jeg sett flere ganger at andre mindre bloggere har blitt inspirert etter at jeg har skrevet om et tema her på bloggen min, for eksempel når jeg har skrevet om amming.

      Men bare det at noen skriver om det samme temaet som deg, gjør jo ikke at man dermed kan konkludere med at det er plagiat eller kopiering? Da har man jo åpenbart ikke forstått hva disse begrepene betyr. Å beskylde noen for plagiat er rimelig alvorlig, og da bør man ha noen ordentlige begrunnelser for dette i bunn. Jeg opplevde at en annen blogger også plagierte mine blogginnlegg for en stund tilbake, og eksemplene på åpenbart plagiat kan du se i dette blogginnlegget: http://jessicaenerberg.blogg.no/1529443067_jeg_er_ndt_til__si_ifra.html

      Som allerede skrevet: Å skrive om samme tema kommer man ikke utenom når man blogger. Det vil alltid være noen som har skrevet om samme tema, men det er jo en million ulike måter å legge frem innholdet sitt på – hvordan man formulerer seg, hvilke ord man bruker og hva slags mening man har. Hvordan skulle det i praksis fungert dersom man aldri kunne skrevet om samme tema som har blitt skrevet om tidligere? Det hadde jo ikke gått, og blogging hadde heller ikke fungert siden det alltid kunne vært noen som hadde skrevet om hva slags middag man spiste den dagen, eller at man hadde vært ute på shopping. Eller at man skrev sin egen mening om offentlig amming.

      Skille på plagiat går på om selve innholdet er likt. Hadde jeg kopiert deler av Mammatilmichelle sitt blogginnlegg (altså kopiert hennes ord, eller brukt hennes bilder) så hadde det vært plagiat og brudd på åndsverkloven, dersom jeg ikke viste til henne som kilde.

      Konklusjon: Det at man viser bildet av kjøkkenet sitt hjemme, og en annen blogger tilfeldigvis gjør det samme – kan på absolutt ingen måte kategoriseres som plagiat.

      Ha en fin kveld!

    9. Ærlig talt, hvor er det skittent at det må kommenteres? I et hjem med unger er det vel mer regelen enn unntaket at det ligger noen smuler her og der. Ingen har så langt dødd av at kjøkkenet ikke er kjemisk rengjort til en hver tid.
      Flott kjøkken forresten, mye god skap- og benkeplass.
      Men pssst…tror vinduene dine trenger en vask. Tips til enkel vask; ha litt skyllemiddel i ei bøtte med varmt vann og vask. Du trenger hverken å skylle eller bruke nal etterpå

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg