JEG HAR GLEDET MEG TIL DETTE LENGE!

Hei dere! I dag har jeg vært på min første skoledag, det er utrolig fint å være i gang til tross for at det på samme tid er ekstremt rart å være tilbake på skolebenken. Nå er det 4 år siden sist jeg gikk på skolen, og det var jo ungdomsskolen også – så det var noe helt annet enn videregående. Jeg skal ha kun ha fagene engelsk, norsk, matte, naturfag og samfunnsfag fremover og ut dette skoleåret.

Neste år har jeg kun fagene norsk, matte og historie – og når det året også er fullført, altså mitt andre år, så har jeg studiekompetanse og kan studere videre når jeg har fylt 23. Akkurat nå er det altså bare 5 fag jeg har, så jeg har ingen full timeplan hver uke og det må jeg innrømme er veldig deilig. Og ikke minst nødvendig, med tanke på at barna også kommer til å kreve minst like mye av meg som tidligere. De vil alltid komme først, og jeg vet at jeg takket være dem kommer til å ha masse motivasjon til skolen. Jeg har gledet meg lenge til å begynne på skolen, og til å vise at jeg selvfølgelig klarer dette selv om jeg har fått to barn. Ikke misforstå, for jeg tror ikke at alt kommer til å gå av seg selv av den grunn. Selv med en litt roligere timeplan, tror jeg dette blir hektisk nok uansett – fortsatt jobbe fulltid med bloggen, skole og barna. Jeg tror ikke jeg kommer til å kjede meg så mye det neste året, for å si det sånn. Haha!

Jeg beklager at det ble en såpass sen oppdatering i dag – men sånn måtte det bare bli i dag! Jeg håper dere har hatt en grei mandag, uansett om dere har hatt første jobbdag etter ferien, første skoledag på høyskole, videregående eller om noen av dere kanskje fortsatt har ferie. Ha en fin kveld videre ❤️

13 kommentarer
    1. Lykke til, håper du trives!
      Vil bare si at jeg håper du klarer å bli kjent med noen, til tross for at du er der for å lære. Jeg vet at det ER enorm forskjell fra en 16 åring til en 20-åring i modenhetsnivå, men håper du klarer deg fint! På samme måten som at det egentlig er veldig fint at du begynner å studere nårdu er over 23 og litt eldre, for jeg kan skrive under på at det er ikke bare bare å være 19 år og studere fordi alle andre er eldre – og selvfølgelig mer moden enn en person som nettopp er ferdig med russetiden. Dette greier du!!!

    2. Anonym: Hei! Jeg har ikke påstått at jeg jobber med hvert enkelt blogginnlegg i 8 timer, men at det er veldig mye mer jobb bak en blogg en man kanskje tenker ved første øyekast. Nå sikter jeg da spesielt til de som lever av bloggen sin, slik jeg gjør.

      Det er planlegging av blogginnlegg, skriving, retting, bildetaking og bilderedigering, oppdatering av andre sosiale medier i forbindelse med bloggen og dens innhold – samt at man må holde seg aktuell og interessant – skape innhold som leserne dine liker hele tiden og utvikle seg. I tillegg kommer da også regnskap og fakturering, som jeg gjør selv (altså har jeg ikke regnskapsfører)

      Til tross for at jeg kunne rakk dette relativt korte blogginnlegget i går, skrev jeg to andre som sto på planleggingslisten, jobbet med regnskap osv. Totalt sikkert 6 timer i går til sammen.

    3. For å benytte deg av 23/5 reglen. Altså studere når du er 23 år med studiekompetanse, så krever det 5 år med fulltidsjobb i tillegg. Du får avskrevet ett år per barn..

    4. Så spennende! Du er skikkelig flink som kombinerer barn, skole og full jobb. Er lærer selv på vgs og ble veldig interessert i løpet du kjører. Tar du fag som privatist eller går du i en “vanlig klasse”? Fortell gjerne enda mer hvis du vil. Ønsker deg veldig masse lykke til! Det er så kjekt å følge deg og de fine barna dine. 🙂

    5. Mari: Tusen takk, Mari! Så gøy å høre 🙂

      Jeg går i en vanlig klasse, men har skrevet meg av de fagene jeg ikke skal ha – som vanligvis vil være programfag, gym, og fremmedspråk. De fagene jeg har er altså norsk, engelsk, naturfag og matte dette året. Ca 23 timer i uken 🙂

      Når man har vært så og så mange år ute i jobb/og/eller fått barn samtidig, så kan man når man begynner på videregående igjen følge det som heter 23-5 regelen. Da trenger man kun å fullføre og bestå de seks studiekompetansefagene – og så får man studiekompetanse 🙂 Veldig fin regel synes jeg!

    6. Men hvorfor må du da «ta opp» en plass på Medier og kommunikasjon? Kunne du ikke like gjerne stått på listene på Studiespesialisering?

    7. Lise: Jo, og derfor har jeg blitt satt i en klasse hvor det var nok plasser uavhengig av om jeg ville vært der eller ikke 🙂 Er blitt flyttet fra Medier og kommunikasjon-linjen nettopp fordi det ikke var nok plass i fellesfagene.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg