NEI, DET ER IKKE EKKELT

Stadig vekk er det oppe til diskusjon i mammaforum og i mødregrupper om hvor lenge det er “innafor” å amme et barn. En gang i blant dukker det også gjerne opp saker i media hvor mødre som ammer større barn frontes, som for eksempel 4,5 og 6-åringer, og det oppfordres til diskusjon. Ironisk nok er det oftest andre mødre som slenger mest dritt om mødrene som velger å amme lenge i kommentarfeltene.

Personlig ville jeg nok aldri ammet veldig mye lenger enn jeg gjorde da guttene mine var små – men det handler mest om praktiske årsaker og hva som føles riktig og nødvendig for meg og for barna mine. Hva andre ønsker og hva som måtte føles riktig for andre, får være deres sak. Er det virkelig noe å henge seg opp i?

For nei, det er faktisk ikke ekkelt at noen ammer barnet sitt – uansett hvor gammelt barnet er. Når en liten baby mates er det bare søtt, men er det et litt større barn er det plutselig ekkelt og motbydelig og fysj. At du er vant til å se at barna er små når de ammes, er en annen sak. Det gjør ikke at det motsatte automatisk er ekkelt – kun fordi det er nytt eller ukjent for deg. WHO (Verdens helseorganisasjon) anbefaler faktisk amming i tillegg til annen mat frem til 2-års alder og gjerne lenger. Så lenge mor og barn trives, så ser jeg ikke hvordan ammingen kan skal føre til noe negativt. Så hvorfor skal da andre utenforstående legge seg opp i hvor lenge en mamma velger å amme barnet sitt? Det burde virkelig være helt opp til en selv.

For hvor lenge du ammer, hva angår det meg? Akkurat. Jeg tror vi av og til kanskje glemmer at vi ikke  ha en mening om absolutt alt. For folkens, som mamma må jeg bare lære å velge mine kamper, på samme måte prøver jeg å velge å ytre meningene mine om ting som faktisk betyr noe.

14 kommentarer
    1. jeg personlig synes det er merkelig og amme en 2,5 åring for eksempel, hva som skjer innenfor 4 vegger bryr jeg meg ikke om,men og amme et så stort barn ute ,er ikke greit for min del. når barnet er over 1 år kan de spise vanlig mat ute, hjemme er det helt ok og amme. skulle virkelig ønske jeg fikk til ammingen med mine,men mistet melken etter 6 uker med alle 3

    2. Til anonym 22:19 og 00:27: Dette handler om dine innebygde holdninger til at bryster er seksuelle. Brystene er faktisk til for en ting, og det er for å gi mat til babyen. Amming når baby er over ett år har fortsatt næringsmessige fordeler og babyen får morens antistoffer gjennom morsmelken. Dersom det er så ubehagelig for dere å se et barn på over ett år amme, så er det vel dere som burde holde dere innenfor husets fire vegger, så slipper dere å bli provosert av en helt uskyldig handling.

    3. Til anonym 08:19: Hvor mener du grensen skal gå, da? Eller er det ingen grense? Skal man amme barna til de flytter hjemmefra, kanskje? Du sier jo faktisk selv at brystene er til for å mate babyen, men en 2,5-åring som nevnes over her er ingen baby i mine øyne.

    4. Hei. Jeg er helt enig. Ammer fortsatt min 1åring, og det er jeg VELDIG glad for nå som han er syk og ikke vil spise eller drikke. Slår et slag for amming LENGE. Selvom jeg, før jeg fikk barn ikke ville amme mer enn typ 10 måneder.

    5. Anonym 16:09:
      Selvfølgelig går det en grense og den må hver enkelt mamma kjenne på selv. Så det blir vanskelig å svare generelt på det. Jeg synes at man skal respektere at andres grense for når amming bør ta slutt kanskje ikke samsvarer med din egen. En 2,5 åring er ingen baby nei. Men når man ammer en på over 2 år så har nok ikke dette kunn ernæringsmessige årsaker, puppen kan være kos, trøst, trygghet osv. Det kan være fint å huske på at de som ammer barna sine lenge gjør det ikke for å provosere eller tvinge andre til å gjøre det samme. De gjør det av omsorg og morskjærlighet for sine barn.

    6. Silje: På absolutt ingen måte. Unormalt og utenfor normen? Ja. Ekkelt? Nei, skal virkelig mer til for at jeg synes noe er ekkelt. Amming er naturlig selv om det gjøres lenger enn normalt.

    7. Enkelte som deg altså. Hvilken god grunn har du til å nekte andre å ha egne meninger? Dette er ikke et debattforum 8:19. Ferdig!

    8. De er heldig de som faktisk kan amme barnet sitt på heltid. Det er ikke en selvfølge. Min datter ble født i uke 27 av svangerskapet med katastrofesectio pga lav fosterlyd i magen. Født med medfødt hjertefeil som rett og slett gjorde det veldig vanskelig å amme. Hun sovnet og var sliten. Dårlig utholdenhet og var vanskelig å vekke. Fikk kun i seg 5 og 10 ml. Legene bestemte flaske og det er slitsomt. Skulle så gjerne ønske jeg kunne amme henne på fulltid! Fikk Leo flaske? Pumpet du deg eller fikk han morsmelkerstatning?

    9. 23:39: Du må gjerne ha dine egne meninger, det har jeg aldri nektet deg. Synes imidlertid det er underlig at du hisser deg sånn opp…

    10. helt greit og amme en baby når den er 1 år ute, men tenker at jeg selv synes det er merkelig og amme store barn over 1 ute, hva de gjør hjemme er jo opp til dem 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg