JEG KUNNE TJENT DOBBELT SÅ MYE

I dag har jeg vært rimelig sint, jeg måtte faktisk ta en liten pause fra skrivingen istad bare for å roe meg litt ned.

I dag fikk jeg nemlig et tilbud om å gjøre et reklame-blogginnlegg for en god slant med penger i løpet av september, og det er jo ikke så overraskende for de fleste, for nå er det jo sånn at bloggere får godt betalt for markedsføring – hvilket definitivt bare skulle mangle med tanke på hvor effektiv markedsføring på blogger er. Forskjellen fra tilbudet jeg fikk i dag, lå i at de ønsket at jeg skulle markedsføre kredittkort og forbrukslån. Av alle ting.

Jeg elsker bloggingen og skrivingen, men det er helt vilt hvor kynisk en del av denne bransjen er. Det gjør meg rett og slett uvel noen ganger. Når jeg ser andre bloggere takke ja til slike kampanjer, forstår jeg hvorfor blogger som yrke kan oppleve å ha et litt frynsete rykte. Alt kan tydeligvis kjøpes.

Men vet dere hva? En hvilken som helst stor blogger kan takke ja til alle tilbudene som kommer inn, og dermed tjene helt sykt bra. Det som faktisk krever noe er jo å si nei til de tilbudene som burde takkes nei til (og som det burde være lover mot!) Ved å vise at man har en viss integritet, og at ikke ens egen moral kan kjøpes vekk for den riktige summen med penger.

Plastiske operasjoner, fillers, forbrukslån, pelsklær, altså jeg kunne nevnt i fleng. 

Jeg velger heller å takke ja til de tingene jeg faktisk bruker og/eller liker selv, så kan jeg alltid stå inne for all reklame jeg publiserer. Det er ikke det at jeg ikke tror at det finnes mennesker der ute som bruker og/eller liker både forbrukslån og pelsklær også, det er bare det at jeg finner det vanvittig uetisk å skulle markedsføre det som noe bra og nyttig.

Man bestemmer faktisk selv hva slags menneske man vil være, og om man ønsker at penger skal ha den verdien at man er villig til å la alt annet vike for det. Sunn fornuft, for eksempel.

8 kommentarer
    1. Greit nok, men dette med kreditt og forbrukslån er det ikke sikkert alle hater. Bare fordi du ikke er for det, så synes jeg det er synd du er pessimistisk til det. Nevn heller fillers, plastiske operasjoner og tannbleking. Det er tull!

    2. Du har sikkert fått dette spørsmålet tusen ganger før, men hva har du tenkt å gjøre med førerkort? Nå som du er alene med barna og alt. Du har jo sagt tidligere at du bor nær alt, men det gir jo en helt annen frihet med førerkort og bil.

    3. Jeg kan være rask til å kritisere deg (dog konstruktivt (håper jeg)) når det er noe, og jeg må bli flinkere til å rose deg også.
      Det jeg liker aller best med deg som blogger er at jeg føler jeg kan stole på deg. Jeg stoler på at du ikke forsøker å selge meg dritt for å selv tjene penger, din ærlige mening er ikke til salgs.
      Tillit er noe som er viktig for meg som leser, og det skaper du ved å være ærlig og ikke minst ved å respektere leserene dine. Vær så snill, fortsett med det!

    4. Jeg synes det er bra at du ikke reklamerer for alt mulig som enkelte andre bloggere gjør. Dessverre helt ukritisk, det virker som de gjør alt for penger og da blir det til slutt lite troverdig.
      Ser forøvrig at flere nå retter (og med rette) kritiske blikk på akkurat dette, spesielt på måten de “baker” reklamen inn i innleggene. Når en blogger skriver at hen får bleket tenner hos tannlege, så reklamerer for tannbleking hjemme, se hvor pent smilet mitt er…da holder de leserne sine for narr.
      Kredittkort er nok ikke for alle, spesielt bør kanskje yngre være litt bevisst, som student kan det være fristende, de lever ganske sparsomt på studielån/stipend.
      Jeg har et kredittkort, brukes mest når jeg skal ut og reise, men jeg betaler alt tilbake når jeg er hjemme igjen. Synes det er greit å ha med når jeg er på reise om noe uforutsett skulle skje. Er forøvrig oppdratt til å ikke bruke mer penger enn jeg har.

    5. Snart kommer reklamer for forbruker lån på andre blogger. Da får alle vite hvem du takket nei til. Antireklame er en reklame det og. Ofte mer effektiv. Du skaper diskusjoner og trekker oppmerksomhet. Om den er positiv eller negativ.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg