TANKER ANGÅENDE ALT SOM SKJER FOR TIDEN

Hei dere, og riktig god fredag! I dag tenkte jeg å dele noen egne tanker med dere fra den siste tiden og som har med alt som skjer om dagen å gjøre.

♥ Jeg fikk den første karakteren min på skolen denne uken, og dere aner ikke hvilket nervevrak jeg var i forkant av det. Det er første gangen på veldig lenge jeg har blitt så overrasket over min egen reaksjon. Jeg satt og analyserte alt jeg hadde gjort og ble helt på gråten til slutt fordi jeg var så redd for at jeg skulle få en dårlig karakter. Det gikk for øvrig bra altså! Det er så viktig for meg at jeg går ut med de beste karakterene jeg kan få disse to årene – og jeg er klar over at det kanskje kan høres litt ekstremt ut for noen, men jeg føler et enormt ansvar ovenfor barna mine med å gjøre det bra. Føler at jeg skylder dem såpass, hvis dere skjønner. Dessuten synes jeg tanken på at når jeg er ferdig med videregående og ikke skal komme inn på de studiene jeg ønsker av den grunnen at jeg ikke hadde gode nok karakterer, og dermed ikke godt nok snitt – er så forferdelig tåpelig. Spesielt når jeg vet at jeg er kapabel til å få gode karakterer i de fleste fag minus matte, hvor jeg håper på å lande midt på treet. Så jeg kunne helt sikkert ha slappet av og roet ned noen hakk, men jeg har ikke lyst til å risikere å ikke kunne gå de studiene jeg ønsker – uavhengig av hva det skulle ende opp med å bli.

♥ Når vi først snakker om studier: I det siste har jeg sjekket at psykologi-studiene jeg i utgangspunktet ønsker å gå når jeg er ferdig med VGS, befinner seg i Tromsø, Bergen, Trondheim og Oslo. Her er jo rett og slett alle stedene uaktuelle, med tanke på barna og hverdagen de har her i Larvik. Jeg kan ikke flytte dem rundt for å få gå på de studiene jeg personlig helst vil, så egoistisk kan jeg ikke tillate meg å være. Kanskje jeg finner på noe lurt i løpet av de to-tre neste årene. Ellers må jeg jo bare innse at barna må komme først, og finne på noe annet! 

♥ Da jeg frontet veganisme og vegetarisme for et par uker siden i et blogginnlegg, som jeg pleier å gjøre med jevne mellomrom her på bloggen – så fikk jeg høre at jeg burde vise til flere kilder om at soya ikke er hormonforstyrrende. I og med at mange veganske og vegetariske produkter inneholder nettopp soya i ulik form. Soyamelk, soyafløte, soyafarse etc. Har for øvrig tenkt litt i det siste på det morsomme faktum at så mange er livredde for å spise soya når det er blitt motbevist at det ikke er hormonforstyrrende, men at det er en myte – samtidig som de drikker masse kumelk. Kumelk kan jo uten tvil virke hormonforstyrrende, i og med at kuene er nødt til å være gravide når melken blir tappet av dem – og melken vil derfor naturligvis inneholde både østrogen og progestron. Er ikke ute etter noen stor diskusjon om dette, ei heller er dette noen type angrep mot dere som drikker kumelk – for det har jeg ingen problemer med å respektere. Synes bare det er rart hvordan noen som er livredde for å spise soya fordi de mener det kan inneholde hormonforstyrrende stoffer (dette er det jo en stor diskusjon rundt) samtidig har ingen problem med å drikke noe som man vet inneholder hormoner og dermed kan være hormonforstyrrende? Skal man følge den tankegangen, ville jeg mye heller gått for alternativet hvor det var en sjanse for at noe var hormonforstyrrende, enn å helle nedpå noe man visste var det. Bare en liten tanke her altså.

♥ Jeg sliter så vanvittig med søvnparalyse for tiden, og det er så slitsomt! Kanskje noen av dere lesere gjør det samme? Hvis du ikke har hørt om søvnparalyse før, så er det en tilstand som skjer når man sover. Gjerne ved innsovning eller når man er i ferd med å våkne, altså i det siste steget i søvnen. Tilstanden er slik at hjernen våkner før kroppen gjør det – så man sover, men man føler at man er lys våken. Man kan ikke bevege seg, men kan for eksempel se rundt seg. Siden dette også er en type søvn, kan man også ha mareritt – men når hjernen din er “våken” og du kan se rundt deg når du har søvnparalyse, så vil marerittene være veldig virkelige. Et slikt hadde jeg i natt, hvor jeg så at noen sto rett foran meg, foran sengen hvor jeg lå. Så det endte opp med at jeg etter en stund begynte å hyle i søvne og vekket minstemann.. Følte meg passe dum da jeg våknet for alvor. Og var jo livredd, selvfølgelig! Heldigvis er det ikke farlig, og 65% av alle vil mest sannsynlig oppleve det i løpet av livet. For drømmen var selvfølgelig ikke virkelig, men jeg trodde det siden disse marerittene som gjerne er forbundet med å ha søvnparlayse – er voldsomt virkelige. Det finnes flere dokumentarer om dette som jeg anbefaler dere å se! Blant annet “The nightmare” som ligger på Netflix.

Ønsker dere en superfin helg, og håper dere har det like fint som jeg har det om dagen. For det har jeg virkelig!

23 kommentarer
    1. Angående studier, så er det mulig å ta nettstudier. Vet det er flere forskjellige skoler som tilbyr dette, samt privatskoler. Tar selv et årsstudium i bedriftsøkonomi på nett ved siden av jobb. Fungerer veldig fint, og har kun obligatorisk oppmøte på eksamen

    2. Hva med å bli psykiatrisk sykepleier, utrolig mye du kan jobbe med. Ps. Du kan jo bli helsesøster ( helsesykepleier) også? Som sykepleier kan man jo gå i alle rettninger. Lykke til!

    3. Søvnparalyse er helt forferdelig 🙁 Hatt det selv. Det som hjalp for meg var å lære meg teknikken å drømme lucid. Du vet når du får en sånn aha opplevelse i en drøm der du skjønner at du drømmer? Det er en lucid drøm. Og når du først skjønner at du drømmer, kan du også bestemme hva du skal drømme om/forandre drømmelandskapet.
      Jeg begynte å øve meg på dagen (fant en video for nybegynnere på YouTube) og fikk dreisen på det. Det man gjør da er å på en måte få kroppen til å sovne mens man selv inni hodet sitt er våken. Så det blir en slags kunstig søvnparalyse om du skjønner.
      Når jeg hadde fått dreisen på det, og lært meg åssen jeg kom ut av det + kunne ta kontroll inni en drøm, så kunne jeg bruke samme teknikken når jeg fikk søvnparalyse også 🙂 Da stoppet det ganske fort på meg.
      Anbefales sterkt! Gøy er det også, man får rett og slett kontroll over en del av psyken og hodet sitt som man ellers ikke har kontakt med. Veldig spennende i seg selv.

    4. Det er vel ikke så mange dagene siden du hoverte over at du elsket at folk tok feil og du skulle bevise at man kunne ta utdannelsen med barn. Allerede nå bekrefter du ved at du lager unnskyldninger for ikke å ta psykologiutdanningen du ønsket deg ved å si at barna ikke kan flyttes på. Hvilket universitet tenkte du å studere ved i Larvik? Har de overhode psykologi der? Det er tusenvis av mødre som hvert år flytter med barn fordi de vil ha utdannelse. Mange er enslige. Pappakontakt ordnes ved at barna reiser til far, far reiser dit barna er. Ingen barn tar skade av det. Derimot kreves det meget gode karakterer for å komme inn på enkelte profesjonsstudier.
      Hvorfor prøver du å latterliggjøre de som drikker melk? Neida? Joda. Du har fortsatt ikke vist til den ordentlige forskningen som sa at soya ikke kunne være hormonfremkallende. Hvor uvitende er du egentlig som påstår at kua må være drektig (eller gravid, som du kallet det) for å melkes? Tappet du melken av deg før eller etter fødselen?
      Hjelpes altså, jeg blir rett og slett stum…..

    5. Anonym: Hei du 🙂 Det er helt greit at du ønsker å kritisere meg, så får det være opp til alle og enhver å avgjøre om det egentlig er berettiget kritikk eller ikke. Men først av alt har jeg et spørsmål til deg: Har jeg noen gang gjort deg noe? I og med at du aldri – virkelig aldri – klarer å i det hele tatt ha en hyggelig tone i kommentarene dine?

      Det går jo an å kritisere men samtidig være høflig – faktisk er det vel det som er vanligst, å kommunisere på en høflig måte. Enten man er enig eller uenig.

      Du blander, drar ting ut av kontekst og trekker egne konklusjoner uten å i det hele tatt stille spørsmål. Det er synd, men jeg skal selvfølgelig ta meg tiden til å forklare.

      I 4 år nå har jeg blitt fortalt ukentlig at jeg er ubrukelig og at jeg aldri kommer til å starte på VGs. Poenget med blogginnlegget jeg skrev etter jeg startet på nettopp VGs som het «Jeg elsker å bli undervurdert» som jeg regner med er det du sikter til i kommentaren din – er fordi jeg synes det er litt morsomt at andre, ukjente mennesker skal fortelle meg hva jeg kan gjøre og ikke kan gjøre. Det er det jo nemlig kun jeg som vet.

      At du tolker det at jeg har tanker og refleksjoner rundt hvordan jeg skal kunne ta psykologi-studier når jeg har to barn med livene sine her i Larvik, og studiene jeg ønsker meg befinner seg i byer flere timer unna som Tromsø, Trondheim og Bergen – som et tegn på at jeg forsøker å lage unnskyldninger for å ikke gjennomføre disse studiene – gjør meg rett og slett ordentlig trist.

      Jeg tenker på barna mine og de vil alltid komme først. Er det virkelig sånn jeg har fremstilt meg selv gjennom bloggen? Du klarer ikke tro at det er for barnas skyld at jeg ikke ser det som det lureste å ikke flytte fra livene deres her i Larvik – du tror oppriktig det er fordi jeg vil ha en unnskyldning for å «sluntre unna»? Så trist!

      Nå var det jo også for øvrig en leser som kommenterte lenger oppe i dette kommentarfeltet at det går an med nettstudier også – noe jeg faktisk ikke hadde tenkt så mye på da. Kanskje det er en mulighet? Eller kanskje det blir litt mye å skulle gå gjennom alt stoffet på egenhånd, og at en løsning hvor jeg har forelesninger er bedre – ergo muligens andre studier? Eller kanskje psykologi- nettstudier hvor jeg får leid inn privatlærer til å gå gjennom studiene mine sånn 1 gang i uken også kunne vært en løsning? Eller kanskje ikke. Ingen kan spå fremtiden, men det er jo likevel liten tvil om at jeg aller helst ønsket meg vanlige psykologi-studier med forelesninger, andre studenter/medelever og alt det innebærer.

      Vet du hva – du har helt rett i at kuen ikke nødvendigvis MÅ være drektig for at melken skal kunne tappes, så her ser jeg at jeg kunne ordlagt meg annerledes. Nå har det seg faktisk sånn at jeg for en stund siden har sendt Mail til TINE og fått det bekreftet at 70% av melken deres er fra drektige kuer, så jeg regner med at det var grunnen til at jeg ordla meg som jeg gjorde. Alle kan gjøre feil en gang i blant, det regner jeg med at du også har gjort en gang. Gjør det at man dermed er å regne som uviten – slik du skriver at jeg er?

      Du sier ikke noe om tankene jeg har rundt melk og soyamelk ellers. Hvis du var en av dem som er superkritiske til om soyamelk er hormonforstyrrende eller ei, så hadde det jo vært interessant å høre om hva du tenker hvis du på samme tid drikker kumelk – som man vet med sikkerhet at inneholder hormoner og som dermed kan virke hormonforstyrrende? 🙂 Er jo ikke sikkert du var en av dem, men tenkte jeg kunne spørre deg siden du hengte deg så opp i den ene tingen jeg skrev feil i avsnittet!

      God helg videre 🙂

    6. Jeg støtter det Inat sier! Psykiatrisk sykepleier er en mulighet. Eller hva med en master i spesialpedagogikk? Det gir mange jobbmuligheter, f.eks i 1. linjetjenesten (PPT) og 2. linjetjenesten (BUP). Kontakt karriereveilederen på din videregående skole for info og drøfting! Det er fullt mulig å være student i Vestfold! Du kan sjekke littt her: https://www.usn.no
      Lykke til!

    7. Hva med barnevernspedagog eller sosionom? Det hadde nok vært noe for deg. Jobbe som saksbehandler på feks nav, jobbe i barnevernet, eller i institusjoner. Mulighetene er mange 🙂 Rus og psykiatri kan du og jobbe i. Min søster studerte ett år med psykologi på Blindern i Oslo. Men hun fant ut etter det første året, at hvis hun ville ha best mulig jobbmuligheter burde hun studere noe annet, og byttet over til sosionom. Regner med de har høyskole i Larviksområdet? Du må ikke gå på universitetet, men kan jo heller gå på høyskolen. Bare et tips fra meg.

    8. Hei! vil tipse deg om sosionom eller barnevernspedagog som en over her skriver. Både OsloMet og VID i Oslo tilbyr deltidsutdanning, som gjør det mulig å studere i Oslo og bo et annet sted 🙂 det er samlinger et par ganger i året og resten leser en hjemme osv.

    9. Åh, er så trist at det finnes mennesker som har så stor glede av å dytte andre ned, som i kommentaren over. Fint du ikke lar deg tråkke på! Syns du er skikkelig flink, jeg. Ingen tvil om at du kommer til å få deg en utdanning:-)

    10. Hei jessica! Må si jeg ble litt sjokkert av denne bloggposten. Dette er ikke ment som kritikk, men jeg skjønner ikke helt problemet med å flytte så du kan ta utdanningen du vil ha. Jeg forstår at du ikke vil flytte på sønnene dine fordi de bor i Larvik, men du kan jo ikke legge bort hele livet ditt bare fordi du har fått barn. Barn tilpasser seg jo et nytt sted, ivertfall når de er så små. Jeg syns heller du burde studere det du vil og heller risikere å flytte én gang, for det er bedre enn at du får en jobb du ikke liker. Jeg tror de hadde tatt større «skade» av det. Du kan ikke sette hele livet ditt på pause bare fordi du har fått barn, det går helt fint å sjonglere både å vere ungdom og ung mor til en viss grad. Som da du skrev at megleren spurte når du skulle få tid til å vere ungdom, så skjønner jeg ikke hvorfor du reagerte på det. Det er jo klart at du må gjøre ting alene og med venner selv om du har barn. Jeg skjønner at du vil sette barna først, men du må også tenke på deg selv. Hva når barna er tenåringer da? Og du har en jobb du ikke liker og kan telle på én hand hvor mange ganger du var ute iløpet av tenårene etter at du fikk barn? Jeg vet jeg overdriver, men jeg vil at du skal se at du må også leve for deg selv og ikke bare for barna dine selv om du setter de først. Om du tar en utdanning bare fordi du ikke vil flytte med barna tror jeg du kommer til å angre veldig.
      Håper du ikke tar dette som kritikk 🙂
      Ha en fin dag

    11. Bachelor i psykologi kan du også ta på høyskolen i Lillehammer. Det er jo ikke så langt unna hjemstedet ditt, og da er du jo i nærheten av familie. Bare et tips i og med de andre byene ikke var aktuelle for deg! 🙂

    12. Først vil jeg bare si at jeg synes at du er utrolig flink, to barn, skole og blogg – imponerende! 🙂 Når det kommer til studier, så synes jeg virkelig ikke du burde droppe drømmen din pga barna. Det er en utrolig fin tanke at du setter barna dine først, men barn er utrolig tilpasningsdyktige, spesielt når de er så unge. Jeg tror ikke barna dine vil ta noe som helst skade av å måtte flytte. Har selv flyttet veldig mye som liten, og kan ikke huske noe av flyttingen som dårlige opplevelser. De gangene vi flyttet før jeg var rundt 8 år, husker jeg nesten ikke en gang. Jeg tror barna i lengden vil få det bedre med en mamma som fullførte drømmen sin, og er glad og lykkelig fordi hun jobber med noe hun elsker. Jeg håper virkelig du vil følge drømmen din, og innse at det IKKE gjør deg til en dårlig mamma <3

    13. Flott innlegg,men som eg har skrevet før, folk tar soyaprodukter MOT overgansgalderen fordi det inneholder soya som er hormonpåvirkelig.
      De aller færreste får melk som hjelp mot overgangsplager-ergo kan ikkje kumelk ha samme effekt på hormonene våre selvom det inneholder kuhormoner.
      Soya påvirker østrogen som vi mangler når vi er i overgansalderen, og når man tar enkelte medisiner kan man ikkje spise mat eller ta medisiner som påvirker hormonene uten nøye samtale med legen fordi man er mer utsatt for kreft ( med de medisinen pluss hormonpåvirkende medikamenter og mat) aldri hørt at man har samme effekt av melk. MEN når det er sagt kan man ikkje vite med mindre man tar hormon prøver.
      Eg drikker ikkje melk eller bruker det, ikkje av hormongrunner eller etiske,men fordi eg ikkje tåler det.
      Har jobbet med en naturlege som også la frem flere artikler om hvorfor man skal styre unna soyaprodukter pga det hindrer opptak av andre ernæringstoffer.
      Når det er sagt vet de ikkje hva overgangsalder er i asia, de har ikkje engang et ord for det og der høvler de nedpå med soya så det holder.
      Who knows, muligens det er kulturen, mat, miljø, vann og klima som spiller inn? Uansett den soyaballen kommer til å rulle lenge, så myte er desverre ikkje knust med dette desverre
      Ha en magisk helg <3

    14. Dersom drømmen er å bli psykolog må du ikke studere til å få en bachelor i psykologi. Psykolog er en beskyttet tittel og oppnås på ingen måte ved å ta bachelor innen psykologi. Arbeidsoppgavene og arbeidsmulighetene er også totalt forskjellig.

    15. hei, så du skrev at du var ferdig med vgs om to år? vil det si at du skal ta hele vgs på raskere tid enn andre? eller? hehe, er bare meg som ikke skjønner hvordan det funker

    16. Kanskje du kan finne en sammingsbasert variant av ønsket studie? Da er du borte maks en uke i måneden😀

    17. Du har så rett, Jessica! Hvis man faktisk går forbi de shady overskriftene om alle risikoene med soya, finner man fort ut at soya kun funker hormonforstyrrende på andre planter. Sist jeg sjekket er ikke mennesker en plante. <3

    18. Søvnparalyse har jeg et råd mot. Sov på siden. D e nesten garantert mindre shangs for at d da skjer. Googlet mg frem t d tidligere og har gjort d i senere år d virker mn lett å glemme seg av.

      Overtrøtthet trigger paralyse så unngå om du kan

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg