UKENS SPØRSMÅL OG SVAR!

Hei dere! Håper dere har hatt en ålreit onsdag. Jeg startet litt senere på skolen i dag og det var helt fantastisk å sove litt lenger enn vanlig. Jeg vil nok alltid være et B-menneske som er ekstra glad i å ligge lenge å dra meg om morgenen uansett hvor mange barn jeg en dag ender opp med, men jeg fikk en herlig start på dagen takket være barna. Jeg fikk med meg at noen etterlyste Ukens spørsmål-innleggene mine her på bloggen, så derfor kommer denne spalten i dag! Til neste ukens spørsmål kan du sende inn spørsmål på snap (Mammasom16) DM på Instagram, eller bare kommentere under blogginnleggene mine!

Hvorfor ønsker du deg flere barn? Har sett at du har skrevet at du ønsker deg 5. Blir det aldri nok for deg? – Vet du hva, dette har jeg tenkt at jeg skulle svare på i lang tid nå. Grunnen til at jeg ønsker meg flere handler i utgangspunktet om at jeg føler at barn er veldig viktig for meg, og fordi det gir meg veldig mye å være mamma. Nå hørtes jeg kanskje en smule egoistisk ut – det handler selvfølgelig også om at jeg vet at jeg har mye å gi, og at jeg opplever at jeg er en veldig god mamma for de barna jeg har. Når det kommer til den tidligere uttalelsen min om at jeg ønsker meg 5 barn, var det spørsmål om hva jeg ønsket meg. Et ønske er bare et ønske, og Ikke nødvendigvis hva som er realistisk å få til. Skal jeg være realist tenker jeg at et barn til holder. Man må tenke litt på at barna kommer til å vokse opp og kreve mye av deg på andre måter enn hva de kanskje gjør når de er små.

Hvilken alder barna har vært i hittil liker du best? – Jo eldre Leo blir, jo morsommere synes jeg det er. I kveld da jeg skulle legge han var han så fornøyd etter dagen og kom med den lange tiraden om hva vi måtte finne på i helgen og at vi rett og slett var helt nødt til å kjøpe sjokoladeis på fredag (noe jeg sa ja til fordi han spurte meg om vi vææær så snill kunne det, mens han så på meg med store øyne – og da var egentlig slaget tapt for min del) Det er noe utrolig fint over å se barnet sitt vokse opp og bli større, og få ta del i det. Å se alle gledene gjennom øyenen deres, på den måten kun barn ser på ting. Derfor synes jeg at hver ny alder er like fin. Men jeg må innrømme at jeg også synes at babytiden er helt herlig. Til tross for at jeg fortsatt har skrekken etter at Noah hadde kolikk som baby. Haha!

Jeg lurer på om du merker forskjell på klikk og lesertall nå kontra da du utleverte barna/familien mer? Og sliter du oftere med å finne ting å blogge om nå? – Lesertall og klikk er høyere nå enn på samme tid i fjor (hvor jeg eksponerte mye mer og la ut en del bilder av barna) og nå har jeg jo vanligvis bare ett blogginnlegg om dagen også, i fjor på denne tiden hadde jeg jo to blogginnlegg per dag i og med at jeg ikke gikk på skolen. Synes ikke nødvendigvis at det er vanskeligere å finne ting på ting å blogge om nå, men det er selvfølgelig dager hvor det er vanskelig å finne på nye ting – det tror jeg for øvrig handler mer om at jeg har blogget i 4 år nå, enn at jeg ikke eksponerer barna så mye lenger!

Hvorfor vil du ikke svare på hvem kjæresten din er? – Fordi jeg ikke har noen hastverk med å dele det, og jeg vil at det skal gå litt tid først. Det er noen som blir irritert over at jeg ikke bare kan bekrefte/avkrefte hvem det er, forstår selvfølgelig at noen er nysgjerrig. Men med all respekt, så er det er mitt valg når jeg eventuelt ønsker å dele noe mer om det.

Jeg har ikke skjønt helt hvordan du går på skole, er det voksenopplæring? Går du deltid? – Jeg går på vanlig videregående skole i en vanlig klasse. På en måte kan man si at jeg går deltid – jeg følger 23/5-reglen på VGS, så jeg skal kun bestå fellesfagene før jeg har studiekompetanse (siden jeg har jobbet flere år samt fått barn) Fellesfagene jeg må bestå er altså matematikk, norsk, naturfag, engelsk, sammfunsfag og historie. De to sistnevnte har jeg neste år sammen med norsk ett år til, og muligens litt matte (om jeg husker riktig?) Derfor vil jeg trolig være ferdig på 2 år. Jeg går ca 23 timer på skolen i uken, til sammenligning er en vanlig skoleuke for en fulltids-elev på 35 timer.

Har du planlagt hvilke frittidsaktiviteter barna skal begynne på? – Nei, det har jeg ikke – men det er nok ikke noe jeg ville utlevert på bloggen uansett. De skal for øvrig få lov til å begynne med akkurat hva de vil når den tid kommer! Akkurat nå er de ganske slitne etter barnehagen og hverdagen ellers, så det å begynne på fritidsaktiviteter kommer vi nok til å drøye et år eller to.

Jeg husker du skrev om at du synes det var veldig slitsomt å ta med barna til syden i fjor. Kommer du til å gjøre det igjen? – Absolutt! Det var slitsomt, men å ha barn er slitsomt. Det var bare kanskje litt unødvendig å reise med dem når de enda var så små, og selv om jeg er helt sikker på at eldstemann synes det var gøy – så er det jo ikke sånn at destinasjonen er utslagsgivende for om barna koser seg på ferie eller ikke. Det trenger ikke være i varmere strøk! Med det sagt, jeg kommer nok til å gjøre det igjen. Men jeg vil ikke gjøre det til noen fast greie at man MÅ dra til syden hvert år. Det finnes mange andre fine land man kan reise til, eller så kan man alltids finne på ting andre steder i Norge eller i nærområdet sitt. Sistnevnte er veldig kjekt med små barn, for da slipper man å reise så langt. Og det er faktisk veldig mange fine tilbud her i Vestfold i hvert fall! Regner med at det er det i andre deler av Norge også. 

Hvordan har du det om dagen? – Så koselig det er at dere lurer på dette! Jeg har det jevnt over veldig fint. Selvfølgelig er det enkelte dager hvor jeg rett og slett er møkkasliten, men stort sett går det strålende altså. Alle har vel dager som ikke er helt toppen. Dagene mine går stort sett til skolen, barn, trening og jobb – men heldigvis får jeg også tid til venner, familie og andre som betyr mye for meg. Jeg er veldig fornøyd med hvordan livet mitt er nå ❤️

15 kommentarer
    1. Hei! Mulig jeg husker feil, men hadde ikke du bestilt en ferie tur i høst som du skulle reise på alene eller med søster/venninne?

    2. Du vet 23/5 reglen kun gjelder utdanning innen samme område som msn har jobbet i 5 år sammenhengende? Er vel ikke noen utdanning hvor blogging er relevant jobb? Dette er ikke for å virke frekk, men er viktig å tenke på.

    3. Anonym: Heihei 🙂 Har du satt deg helt inn i denne regelen? Jeg har hatt flere samtaler med rådgiver(e), og det er ikke sånn at man kun kan ta utdannelse innenfor det feltet man har jobbet innenfor de siste årene.

    4. Karoline: Hei hei! Det stemmer 🙂 Hadde planlagt å dra uken før skolestart, men da ble jeg syk. Ukene før var det såpass mye med barna at det ikke var mulig å få til. Veldig synd, da det var noe jeg hadde sett frem til! Men håper på å få til turen til vinteren/våren eller i «verste fall» sommeren 🙂

    5. Hørt sånt tøv. Du kan ta studiekompetanse 23/5 uansett hvilken jobb du har hatt. Det er videre til fagbrev som er innen samme yrke. (Kl.23.34)
      Jeg synes det er flott at du vil ha flere barn. Det fødes for få barn i Norge i dag. Du er også en flink mamma og så ung som du er har du mange år på å få flere barn. Hadde selv et ønske om 5-6 stk, men fikk ikke stopp fra legene etter nr fire. Medisinske årsaker. Da ble det et par fosterbarn i stedet.

    6. Hei, må bare skrive denne kommentaren her 🙂
      Var og hentet datteren min i barnehagen, og bort til meg kom en løpende liten gutt. Han spurte meg om jeg kunne passe på krittet han lekte med. Ja svarte jeg. Videre lurte han på hvem jeg skulle hente, svarte han så på dette.
      Så kom det et spørsmål: hva skal dere ha til middag?
      Pasta svarte jeg. Det så ut som han stod og tenkte litt, før han sa: da håper jeg dere koser dere med pasta, det skal ikke jeg ha!
      Hahahaha, syns han så veldig kjent ut, og kom nettopp på hvor jeg hadde sett han før. Det var jo her, hehe.. må si sønnen din er utrolig skjønn!!

    7. Selv om den historien over er aldri så lite søt og uskyldig, så undres jeg om man som forelder med barn i barnehage ikke har taushetsplikt ovenfor hva andre barn der sier eller gjør. Uavhengig om man har det eller ikke så synes jeg det er en uting å dele slikt uten å gi barnets foreldre en mulighet til å velge om denne informasjonen skal deles med “alle”. Jeg forstår at dette mest sannsynlig ikke var vondt ment, men man bør tenke seg litt om. Allikevel synes jeg ikke noe om eksponering av andres barn. Barna hennes har rett til å være trygg og uttrykke seg fritt i barnehagen uten at det er fare for at “morsomme” hendelser skal plukkes opp og deles- slik som alle andre barn. Nå vet jeg ikke hva Jessica synes selv, men dette er min mening.

    8. Syens du svarer så fint for deg <3 Det med at klikkene dine kanskje har økt siden samme tid i fjor kan ha noe med at når barna ikke blir i fokus på bloggen slik som før, og hos andre mammabloggere så blir ikke bloggen en ren mammablogg lengre - men noe mange unge kan relatere seg til og ikke minst for unge som ønsker å stifte familie og ønsker erfaring. Synes du er så flink jeg, Jessica <3 stå på 😀

    9. Oi, beklager for kommentaren over. Tenkte ikke over taushetsplikt, Selvom jeg ikke nevnte noe spesifikt om det.. Bare slett den, var bare tilfeldig at jeg kom på hvem det var… unnskyld. Skulle ikke skrevet noe her.

    10. Leste kommentaren din 1839 og såvidt jeg så var det ikke mulig å spore opp hvor dette var. Det egentlige “problemet ” er vel kanskje at du faktisk visste hvem en helt fremmed gutt var fordi hun har eksponert han på bloggen:)

    11. Ja, mente ikke å gjøre en sak ut av dette.. var bare ment som morsomt. Slikt skjer hele tiden i barnehagen.. Beklager virkelig… vær så snill å bare slett kommentaren.. mente aldri å få noen til å føle seg ukomfortable eller noe slikt.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg