UKENS SPØRSMÅL: ABORT, VENNER, POPULARITET ++

«Hører ofte at bloggere med en del følgere opplever at folk vil bli venner med dem for å få popularitet og status. Opplever du at du er populær og at folk vil bli venner med deg, kanskje for popularitet?»

– Haha, jeg er ikke akkurat Kim Kardashian da – men du er veldig søt som stiller dette spørsmålet. Selv når bloggtallene mine har vært som høyest og man per definisjon vil si at en stor blogger er “populær” har jeg aldri valgt å referere til meg selv som populær – det hadde bare blitt sært og fokuset mitt er ikke der i det hele tatt. For meg er jeg den jeg er, og sånn har det alltid vært. En 20-åring med en jobb jeg er veldig glad i – bloggen min. Jeg har tidligere opplevd at noen sender mye meldinger og åpenbart ønsker å bli bloggere selv og som åpenbart håper på litt promotering og følgere – men det merkes fort om de ser på meg som “Jessica” eller “Mammasom16”. Så lenge jeg har den fine vennekretsen min som jeg har kjent ganske lenge nå, og de har meg, så er jeg storfornøyd med det.

«Hvorfor har du ikke lappen? Tenker du å ta den? Ikke ment kritisk, kun av nysgjerrighet. Det gjør reising med små barn (og reising generelt) enklere.»

– Det er helt greit å stille kritiske spørsmål også, altså! Men tolket ikke ditt spørsmål slik, det skal du vite. Jeg har ikke prioritert å ta lappen fordi jeg helt ærlig ikke opplever at jeg har et behov for den enda. Vi bor særs sentrumsnært og tross at det er et lite stykke til barnehagen (15 min gange) synes jeg det er utelukkende positivt å bli “tvunget” til å bevege meg litt ekstra i hverdagen. Om jeg så må stå opp litt tidligere i hverdagen, så går det helt fint. Det har nok også litt med at tiden ikke har strukket til å gjøre – samtidig lyver jeg jo om jeg sier at jeg ikke hadde rukket det bare jeg hadde prioritert det da jeg var hjemmeværende – men da tenker jeg også at det er grunn til at jeg ikke gjorde det – at vi følte at hverdagen går veldig fint uten. Med det sagt – før guttene starter på noen aktiviteter, føler jeg meg nødt til å ha lappen. Derfor er det nok ikke veldig langt unna, men jeg stresser ikke så lenge vi ikke kjenner på behovet i det hele tatt. Håper dette virket litt oppklarende, er stadig vekk noen som lurer på hvorfor i alle dager jeg ikke har tatt lappen. Haha! Jeg forstår tankene deres!

«Hei Jessica! Jeg lurer på hva du synes om at KRF har gitt ut forslag om totalforbud mot abort?»

– Vet ikke hvor jeg skal starte. Skal prøve å holde meg kortfattet her, men skal ikke nekte for at slike forslag overrasker meg såpass at jeg begynner å lure på hvilket år vi egentlig lever i. Jeg er for at kvinner skal kunne bestemme over sin egen kropp. Abort kan være riktig, men også feil – på samme måte som at å beholde barnet kan være riktig, men også feil. Det er ikke uansvarlig å ta abort om man blir gravid i ung alder, det er uansvarlig å ta på seg et ansvar man ikke har resurssene til å klare. Fakta er; Vi kan endre abortloven. Vi kan nekte kvinner å bestemme over sin egen kropp. Men det vil fortsatt være kvinner som vil forsøke å utføre en abort, lovlig eller ikke. Så da har vi valget, enten er det lovlig og det blir gjort på en skånsom måte på sykehuset under kontrollerte forhold, eller, vi kan nekte å utføre abort i Norge og resultatet vil bli at kvinner vil dø i forsøket. Jeg forstår åpenbart at KRF er et kristelig parti og klarer å respektere hva de mener tross at jeg er sterkt uenig.

Noah som vinket til oss på ultralyd da jeg enda gikk gravid med han ✋🏼

«Spør ikke for å være frekk, men har du venner/noen å være sammen med i friminutter o.l. på skolen? Er det vanskelig å være såpass mye eldre og i en annen livssituasjon enn den gjennomsnittelige vgs1-eleven? Synes du prater mye om karakterer og prøver når det kommer til skolen, men ingenting om det sosiale.»

– Denne kommentaren dukket opp for flere dager siden i kommentarfeltet mitt her på bloggen, så beklager at jeg ikke har fått svart deg som skrev denne tidligere. Fikk tilsendt at det var noen flere som lurte på dette også. Jeg har alltid noen å være sammen med og har kommet inn i en utrolig fin klasse som har tatt meg veldig godt i mot. Jeg skal innrømme at jeg hadde mine tanker før jeg startet om at de jeg startet med faktisk skulle være 4 år yngre enn meg – men det viste seg fort at jeg møtte meg selv i døren. Jeg synes ikke det er vanskelig at jeg er eldre enn dem, de overrasker meg stadig vekk med alt de kan og hvor hyggelige de er. Av og til kan jeg minnes meg selv på den alderen (15-16 år) før jeg fikk barn, og skjemmes litt. De er en gjeng med skikkelig oppegående, flinke og modne unge mennesker. Jeg stortrives i klassen min, og har nok vært veldig heldig!

«Hvilke andre studier er det du vurderer? Jeg lurer på psykolog og to studier til selv, bare til neste år! Litt morsomt å se om vi tenker det samme her!»

– Skulle ønske jeg hadde baller nok til å svare på dette! Inntil jeg har karakterene mine å vise til svart på hvitt, tror jeg at venter med å svare på dette. Utrolig gøy at du også tenker på psykolog, da!

«Har du noen gang angret på navnene du gav barna dine? Hva ville du eventuelt kalt dem om du kunne velge på nytt?»

– Jeg har aldri angret på navnene pappaen deres og jeg ble enige om, nei! Det er blitt en del av hvem de er for meg, så navnene deres ville jeg aldri byttet om. Jeg synes de har fått navn som passer dem helt perfekt.

«Har du sluttet å smile med tennene på bilder igjen? I så fall Ikke slutt med det! Husker at du aldri gjorde det før!»

– Nei, jeg har ikke det. Men det er koselig at dere etterlyser!

«Hva kler du barna dine i om dagen? Har ei datter selv på ca samme alder, og synes det kan være vanskelig ettersom det er minusgrader og snø den ene dagen, og mildt og 9 grader dagen etter..»

– Skjønner så veldig godt hva du mener! Det er litt sånn på denne tiden av året. Her går det i ull, ull og mer ull. Evig takknemlig for all den hjemmestrikkede ullen vi har fått av de vi kjenner til barna. Det kommer så utrolig godt med! M. Ull har temperaturregulerende egenskaper, og varmer på en annen måte enn feks fleece. Men fleece er sikkert fint i noen tilfeller det også, for all del! Men ull brukes det mest av – spesielt for barna. Ullundertøy under vanlige klær hele vinteren er helt topp i barnehagen.

«Har du mye fravær fra skolen?»

– Jeg har, utrolig nok, bare et fåtalls timer fravær. Og jeg har dokumentert alt jeg kan dokumentere, så har kun 1,5 time såkalt udokumentert. Må nok tilbake til legen min neste uke for å få dokumentasjon på det også. Blir noen legetimer i år, får en si!

«Siden du skrev at du ønsker deg en gutt neste gang du eventuelt blir gravid, ville du da tatt abort om babyen skulle vise seg å være en jente?»

– Dette har jeg fått overraskende om mange spørsmål på mine andre sosiale medier etter at jeg skrev dette blogginnlegget. Selvfølgelig hadde jeg ikke tatt abort om en fremtidig baby skulle vise seg å være jente (!) Det er reinspikka GALSKAP! Finnes det faktisk noen som gjør det? Jeg sliter med å kunne forstå det. At man kan ønske seg ett av kjønnene er selvfølgelig helt greit – et ønske er et ønske, og ikke på noen som helst måte et krav. Men å fremprovosere en abort ene og alene fordi det har “feil” kjønn – nei, det kunne rett og slett ikke falt meg inn.

Takk for alle som har sendt inn spørsmål denne uken også! Morsomt at dere fortsatt har så mange ulike spørsmål, tross at jeg har svart på spørsmål på bloggen med jevne mellomrom i 3 og et halvt år nå.

Endelig er det fredag og jeg gleder meg alt for mye til denne helgen. Spise god mat, ta godt vare på og få tilbrakt mye tid med guttene mine, og få slappet av og tatt meg en pause fra hverdagen. Ønsker dere alle en veldig fin helg!

10 kommentarer
    1. Jeg gikk selv vgs med de som var 3 år yngre enn meg og jeg må bare si at det er den beste klassen jeg har gått i. Men skal innrømme jeg hadde litt fordommer før jeg startet heh. Heldigvis endret det seg raskt!

    2. Jeg gikk selv på vgs de som er 4 år yngre enn meg. Jeg følte meg veldig utenfor, og følte at jeg var et annet sted i livet. Så jeg endte med å slutte på skolen, begynte på kveldsskole etter litt pause borte.
      Utrolig bra at du trives

    3. Fin innlegg du hadde der,vil du se mitt innlegg og diktsamlinga min😊 hjerne følg bloggen😊 Du er sterk dame hjerne se på min blogg og kommentere noe😊

    4. Heldigvis kan ingen ta abort pga kjønn. Man får ikke påvist kjønn på ultralyd før etter uke 12, altså grensen for selvbestemt abort. Det ville selvsagt ikke bli innvilget av abortnemda!

    5. Desverre tar personen over feil.
      Kjønnet kan man finne ut ved hjelp av en blodprøve etter uke 10 og dette gjøres i USA. Jeg vet at fra f.eks Canada reiser noen til USA for å ta denne testen for å kunne ta abort om det er “feil” kjønn.
      Sist jeg sjekket var den ikke lovlig å utføre i Norge nettop fordi folk vil kunne velge bort et barn basert på kjønn.
      les mer her: https://www.babycenter.com/0_nipt-noninvasive-prenatal-testing_10404483.bc
      “You can have NIPT at 10 weeks of pregnancy or later. (You can also find out your baby’s sex when you have this test.)”

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg