2018 DEL 2: KJÆRLIGHET, SKOLESTART, OG MYE OPPMERKSOMHET

God lørdagskveld alle sammen! Utrolig koselig at så mange av dere likte del 1 av årskvaladen min her på bloggen, som jeg publiserte dagen før i går. Her kommer del 2, jeg håper dere liker det!

Juli 2018

For meg var juli en morsom, rar og innholdsrik måned. Det var veldig mye som skjedde bak bloggen i privatlivet mitt denne måneden, som kanskje gjør det litt vanskelig for meg å se tilbake på den med et smil. Det var trøblete i kjærlighetslivet mitt, og det var i starten av juli jeg gjennomgikk operasjonen jeg nevnte i del 1 av årskvaladen. Jeg tilbrakte dessuten en fin uke i Gjøvik og fikk møtt både gamle venninner og en del familie. Jeg var på favorittstedet mitt i hele verden – Ikea – og shoppa duftlys til den store gullmedalje, samt forberedte til barna skulle begynne i barnehagen. Leo hadde dessuten sin første dag i barnehagen mot slutten av måneden, mens Noah ikke skulle begynne før august – den siste sommermåneden. Jeg lagde den første videobloggen til dere på lenge, og var på Stavernfestivalen en liten tur.

Mest leste blogginnlegg i juli: “Det skal de alltid vite”

(Klikk på bildet over for å komme til videobloggen)

August 2018

August startet med et brak, og jeg hadde klart å briste nesa mi innen 5 august. Hvordan, spør du? Noah hoppet på meg da vi lekte i senga og traff nesa mi med bakhodet sitt. Nå i etterkant ser jeg at nesa mi er bittelitt skeiv på et punkt, haha.. Det var mye som skjedde jevnt gjennom hele august måned, og det var høy aktivitet i kommentarfeltene. For øvrig gjaldt det også lesertallene mine her på bloggen – og jeg fikk så ørene flagret da jeg la ut et bilde av meg selv i badedrakt. I august hadde vi en god måned, den besto av mange turer på stranda, mye bading, mange koselige dager i solen, og barna gikk rundt i bleie og sandaler på butikken når gradestokken bikket 30 grader. Herlige tider! August er den siste sommermåneden, og mot slutten av august var tiden inne for skolestart for min del, og barnehagestart for min yngste sønn Noah. Både skolestart og barnehagestart gikk strålende, og når jeg tenker tilbake på det fatter jeg ikke hvorfor jeg var så nervøs! Men det er alltid lett å si sånt i etterkant, når man vet at det gikk bra. Når man står oppe i noe helt nytt og ukjent, så er det ikke rart man kan føle seg både nervøs og redd for hvordan det skal gå. Apropos barnehagestart, gjorde jeg et intervju med Østlandsposten  i august som ble tatt veldig godt i mot om akkurat det temaet.

Jeg ble også oppringt av NRK mot slutten av måneden, fordi de hadde lest et debattinnlegg på bloggen min angående unge venstre og at lederen til Unge venstre hadde lagt frem (og støttet) et forslag om å utvide abortgrensen slik vi kjenner den i dag på 12 uker, helt til 24 uker ut i et svangerskap. Jeg raste over dette, og mener også fremdeles at det er ren idioti og et av de mest ræva forslagene når det kommer til politikk, som jeg har hørt om i hele 2018. Det var stort for meg at NRK lagde sak om dette, husker jeg!  Det er alltid gøy å se at meningene man har blir hørt, når man driver en blogg. Mot slutten av august, delte jeg også hvordan den første uken min hadde vært på videregående, og fortalte dere at jeg hadde brettet opp armene og var klar for veien videre.

Mitt mest leste blogginnlegg i august: “Dette er uakseptabelt!”

September 2018

I september hadde vi en slitsom, men fin måned. Det var på god vei til å bli høst, men likevel var det fortsatt ganske varmt. I kjent stil ble Noah (som ferske barnehagebarn ofte blir) en del syk. Jeg var dessuten bare sekundet unna å endre bloggnavnet mitt – men her hadde dere lesere noe dere skulle sagt og mange var ikke enige i endringen av bloggnavnet mitt. Dermed satte jeg det på hold inntil videre, og her sitter jeg jo enda med bloggnavnet Mammasom16. Kanskje det endrer seg i 2019? Jeg slapp dessuten også nyheten om at jeg egentlig skulle være å se som deltaker i programmet “unge foreldre” men at jeg trakk meg i siste liten. Det var rart å se reklame om dette programmet gå på tv, når jeg visste at jeg kunne vært med på det. Likevel, landet jeg trygt på at det var riktig avgjørelse. Denne måneden var jeg også hekta på å dele snacks/matbilder med dere, og lagde både det ene og det andre – for å så kunne dele noen fine inspirasjonsbilder med dere lesere. Iskrem, pizza, pannekaker, smoothies.. På grunn av alt stresset som skolen førte med seg (og tross det faktum at jeg stortrivdes) slet jeg noe vanvittig med et fenomen som kalles søvnparalyse. Jeg måtte til søvnspesialist. Jeg skrev også litt om at jeg følte meg veldig forelska.

Mitt mest leste blogginnlegg i september: “Jeg kommer aldri til å nekte barna mine en far!”

Oktober 2018

I oktober var det for alvor blitt høst. Og høsten er fin, den. Det var den i hvert fall for meg. Det var dessuten varmt et stykke ut i oktober også, før høstkulda virkelig satte inn. Jeg startet oktober med å forberede til Noah sin fødselsdag, som var 10 oktober.  Vi fikk overraskelsesbesøk av familien min i Gjøvik, og jeg husker enda at Leo begynte å gråte av glede da de kom til oss. Fineste, herligste Leo! Vi var på lekeland med halve familien min, var en del ute og spiste, og Leo begynte å spørre om et lillesøsken. Det var ganske heftige diskusjoner i kommentarfeltene mine, og det ble en stor greia ut av at jeg hadde satt meg ned 15 minutter på sofaen en kveld mens gutten min spiste kveldsmat ved spisebordet. Selvutnevnte mammaeksperter var helt rystet over dette. Og jeg? Jeg rista på huet. Og kom med noen fine vidsomsord om hva en god mamma er, som jeg gjerne vil gjengi i dag: “Og til alle dere mødre som tidvis har glemt å vaske av spisebordet, som kanskje til og med har opplevd å ha et rotete hjem og føle et behov for å slappe av noen minutter på sofaen i en ellers hektisk småbarnstid: En god mor måles i de nære tingene. Det ingen andre ser. Det du ikke kan legge ut på Facebook eller blogg, men som du kjenner på ovenfor barna dine hver eneste dag.” ❤️

Bursdagen til Noah ble feiret med bursdagsfrokost og hele pakka, og han var storfornøyd! Endelig var han 2 år. Det gikk fort! Det gikk bra på skolen, men det var travle dager med barnehagehenting/levering og løping til skolen. Tror jeg løp ganske ofte til skolen, husker jeg riktig. Sånn er det når man er evig tidsoptimist og alltid tenker at man har god tid.. Helt til man plutselig ikke har det lenger, likevel. Haha!

Mitt mest leste blogginnlegg i oktober: “Gratulerer med dagen, lille venn”

November 2018

November var rett og slett et evig stress! Med mange sene netter og kvelder med både bloggskriving og skolearbeid, da jeg skjønte at det nærmet seg siste innspurt, bloggen fikk lide noe for dette og jeg følte definitivt at november var min dårligste måned bloggmessig i år. Jeg følte ikke at jeg hadde verken tid eller energi til å klare noe mer enn et blogginnlegg om dagen, og var tvunget til å si meg fornøyd med at det bare var sånn det måtte bli. Bloggen er en stor del av meg, som dere sikkert har lagt merke til, og det er ingenting jeg avskyr mer enn å føle at jeg av en eller annen grunn ikke kan eller får til å gjøre en skikkelig jobb med den. Nok om det – denne måneden var jeg en del ute på shopping for å finne ting til barnas nye soverom, jeg hadde en del kvalitetstid med Leo (vi var både i Gjøvik en tur helt i starten av måneden, og fikk noen turer på kafe sammen helt alene mot slutten av måneden) Jeg var nok en gang på IKEA, og barna stortrivdes i barnehagen. Vi begynte å glede oss til jul, og jeg begynte smått med julegavene mot slutten av måneden! Jeg engasjerte meg i tillegg i mammablogg-spons debatten, som herjet i starten av måneden.

Mitt mest leste blogginnlegg i november: “Dumme mammabloggere og sponsing”

Desember 2018

Og nå sitter vi her da, i desember. Slutten av desember er det riktig nok nå, så jeg skal spole litt tilbake i tid for å kunne oppsummere desember skikkelig også. Jeg startet måneden med å være dausyk, sånn omtrent. Det var helt forferdelig, men heldigvis varte det ikke lenge – og det gikk heller ikke utover skolen. Og så lenge det ikke gikk utover skolen eller at Gud forby, barna skulle bli syke også, så var jeg mer enn fornøyd. Det ble de nemlig ikke. Skolemessig var desember hardt for meg, og jeg ble syk på nytt mot de siste skoledagene før jul og kunne ikke komme på juleavslutningen en gang. Haha, typisk min flaks. Men jeg gjennomførte prøveeksamen i engelsk, skrivedag på nynorsk og kapittelprøve i naturfag og visste at jeg hadde gjort mitt aller beste. Jeg delte min favorittoppskrift med dere, på vegansk bolognese med pasta, og jeg gledet meg mye til jul. Jeg bakte pepperkaker med barna, lagde veganske karameller, og var på julebord. Jeg fikk besøk av lillesøsteren min noen dager, hvilket var superkoselig, og tok med dere på juletreshopping. Lillesøsteren min skrev gjesteinnlegg her på bloggen – som ble flittig lest, og jeg delte julen 2018 med dere.

Mitt mest leste blogginnlegg i desember: “Hvorfor gråter du, mamma?”

Jøss – disse blogginnleggene tar virkelig mer tid enn jeg tror på forhånd! 2 timer tok dette å gjennomføre, men gjett om det var verdt det da. Da var året vårt oppsummert skikkelig, en gang for alle. Og jeg vet ikke med dere, men jeg er skikkelig gira og klar for et nytt år. Nå skal jeg bruke resten av kvelden på å slappe av, se en skrekkfilm eller to – og kjenne på takknemligheten for året som har gått, og for det som venter i 2019. Nyt lørdagskvelden deres!

3 kommentarer
    1. Her går det unna. Litt av ett år, Jessica. Men sånn er jo livet for de fleste. Det går opp og ned og ut og inn. Tre steg fram, 4 tilbake. Jeg er mektig imponert over hva du har gjort, gjør og måten du skriver på. Har stor respekt og digger når du legger ut temaer som angår oss alle. Klart man kan være dønn uenig, men hallo….enkelte, mange nok desverre som bare skal kverulere og være sure og ekle, og ta deg på minste bitte lille mikroskopiske greie. Halleljua! Du er så vakker på det første bilde. Jeg husker du la det ut, for jeg syns du var så fin. Og det er du. Nyt ferien med familien. Romjulsklem

      1. Hei hei 🙂

        Åja – så flott at du gav meg beskjed 🙂 Jeg leste først om disse kavalkadene på andre blogger, så jeg dobbeltsjekket ikke at ordet var riktig skrevet da jeg skulle lage slike blogginnlegg selv.

        Ha en fin nyttårsaften når den tid kommer!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg