45 000 KRONER FATTIGERE

Haha, kan ikke tro at jeg velger å skrive om dette til dere – men la gå. Synes jo egentlig det føles litt bedre om jeg kan være helt ærlig og åpen med dere, for jeg mener at den kontakten jeg har med leserne mine er utrolig viktig og ikke minst unik. ♥

I løpet av en måned får jeg nok av samarbeidsforespørsler fra ulike aktører som ønsker at jeg skal gjøre et bloggsamarbeid med dem. Vanligvis takker jeg bare ja til to per måned, for å sette en begrensning selv for hvor mye reklame jeg vil gjøre på bloggen min. De som leser bloggen min fast vet at jeg er veldig flink (om jeg får si det selv) til å begrense antall reklameinnlegg. Nettopp fordi jeg selv var bloggleser i mange år før jeg begynte å blogge, og vet hvor ufattelig kjedelig det er når bloggerene man leser bare pøser på med reklame etter reklame. Dessuten: Pengene har aldri vært det store for min del med det å blogge. Det har vært veldig gøy, selvfølgelig, å kunne leve på bloggen min og mine sosiale medier. Lille meg, liksom. Men utover det, er det å tjene mest mulig penger ikke et mål for meg i det hele tatt.

Den siste måneden har jeg takket ja til tre bloggsamarbeid som jeg gleder meg til å dele med dere – ett samarbeid mer enn jeg vanligvis ville takket ja til fordi jeg fikk en mulighet jeg ikke har fått før, så det kommer totalt 3 samarbeid nå i desember på bloggen min. Ganske tett også faktisk, men etter det kommer det ikke noe mer reklame før i januar. Dette er samarbeid jeg er stolt av å gjennomføre, og som jeg er ganske sikker på at også vil gi dere noe som lesere! Det er også relevant for bloggen min og dens innhold.

På samme tid – har jeg også fått forespørsler fra tre helt andre (!) aktører, uavhengige av hverandre, og de ønsket at jeg skulle selge dere:

  1. Piller for “bedre og finere” hår
  2. Piller for “bedre” hud
  3. Og noe gambling-greier på nett.

Okei, la oss bare starte med det verste: Dere influencere som fronter gambling burde faktisk skamme dere. Det mener jeg fra bunnen av hjertet mitt, det er faktisk så kynisk at det nesten ikke går an. Skam dere!

For det andre: Å takke nei til disse tre andre kampanjene (som jeg følgelig gjorde!) har svidd litt, fordi det har vært snakk om 45 000,- totalt. På sett og vis taper jeg jo ingenting ved å takke nei siden jeg som sagt allerede har andre flotte samarbeidspartnere som jeg skal ha kampanjer for i desember, men jeg kunne altså tjent 45 000,- mer for disse tre kampanjene. Jeg kunne aldri ha takket ja uansett hva altså, men der ser dere hvordan dette fungerer.

Jeg kan faktisk ikke lyve, for når jeg forsto det tenkte jeg bare: Jeg skjønner faktisk at noen takker ja til slike kampanjer når de betaler godt. For om det kan være fristende? Jovisst, det er utvilsomt ganske mye penger. Likevel er det helt uaktuelt for meg å gjennomføre. Jeg er ingen kynisk person, og kommer faktisk ikke til å selge følgerne mine tull bare fordi jeg selv tjener på det.

Faktisk skjønner jeg ikke hvordan dette ikke er et tema blant flere! Dette burde jo snakkes om.

Bare ved å trykke meg inn på noen av Norges største influencere både på blogg og Instagram ser jeg ganske raskt at flere velvillig selger både hudpiller (som visstnok skal få huden din til å se fantastisk ut) og feks tannbleking.. Tannbleking, dere.. Tannblekingen som selges i Norge har så lavt innhold av blekemiddel at det ikke vil fungere utover kanskje akkurat der og da. Det er fysisk umulig at det kan ha en varende effekt om du leser på ingrediensene og vet hvor mye blekemiddel, blant annet, som må være tilsatt for at produktet skal gi varig effekt. Og innhold av b.la blekemiddel er det, så vidt jeg vet, strenge restriksjoner på her i Norge. Og hudpiller og hårpiller da, som gang på gang blir slaktet i Helsekontrollen på Tv2.. For ikke å snakke om manglende dokumentasjon på effekt. Jeg er stor tilhenger av forskning og fakta, og det er det jeg forholder meg til. Når piller lover bedre hud og hår, må det kunne dokumentere dette med skikkelig forskning. Ellers er det rett og slett bullshit, noe det i mange tilfeller dessverre er.

Dere som følger influencere og leser blogger sitter med all makten hver enkelt blogger og influencer har. Det ser tilsynelatende ut som at mange av dere må åpne øynene deres, for dere blir faktisk svindlet..

Sorry altså, men jeg er en oppriktig person og jeg kjenner at jeg blir sint av tanken på hvor mange som blir lurt.

Jeg skjønner omsider at det er et eneste gigantisk tap for meg å ha integritet i denne bransjen, men jeg har faktisk en, og den er ikke til salgs.

10 kommentarer
    1. Elsker deg, og det du står for altså! Har fulgt deg helt fra starten, og du er så ærlig, oppriktig og fantastisk som det går an. Det burde ha vært flere influencere som deg, isteden for alle disse falske! Keep up the good work!

    2. Enig, det er provoserende at noen skal sko seg på at godtroende (naive) sjeler blir lurt trill rundt!!
      Folk må være mer kritiske enn før, ettersom vi blir bombardert fra alle kanter med diverse lovnader, reklame, falskheter og løgner.

    3. Så flott å se at du klarer å holde fast ved integriteten din til tross for fristelsene “på bordet” – det står det dyp respekt av.

      Du reflekterer også fint rundt dette i forhold til andre i din bransje. Mitt håp er at ditt innlegg vil skape noen reflekterende tanker hos de også, for det er en enorm påvirkningsmakt dere besitter, ofte ovenfor unge mennesker som lett lar seg påvirke.

      Så vær enormt stolt av din integritet, den vil nok ta deg bedre frem her i livet enn det å “selge seg” billig for litt penger der og da. Måtte du få mange nye følgere med dette innlegget, kanskje til og med meg som ikke følger noen? 😊

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg