Å LA SEG FORFALLE ETTER MAN FÅR BARN..

I dag er jeg nødt til å ta opp noe med dere som jeg har tenkt på en god stund.

Jeg leser litt på mammaforum. Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg antar fordi det treffer meg siden jeg unektelig er midt i målgruppen. For en stund siden kom jeg, nok en gang, over en tråd hvor noen skrev om hvor oppgitte de var over at det var så mange som lot seg forfalle etter de ble mødre og fikk barn. For «Hvorfor kan ikke folk bare ta seg tid til å sminke seg litt? Det tar jo bare 5 minutter! Hvorfor kan ikke dere mødre med utvasket og slitt hår bare dra til frisøren? Og er det så forbanna vanskelig å ta på seg klær som kler kroppen sin, og ikke grå, utslitt joggebuksa hver gang man skal ut på butikken? Det verste jeg vet er mødre som skylder sin egen overvekt på at de har fått barn!» hyles ut.

Noen velger til og med å si ting som at de forstår hvorfor menn er utro og ser på andre kvinner, fordi ens egen kjæreste som fikk baby for en stund siden, ikke ser ut som hun gjorde før hun fikk barn. Fordi hun har kuttet ut dagsminken, går mer med joggebukse, kanskje går litt opp i vekt, og slutter å farge håret. Også det disse damene mente var å la seg “forfalle”.

Mest av alt kjenner jeg at jeg blir eitrende forbanna over å lese at voksne damer kan være så trangsynte. Og hva er egentlig greia med å tenke at hvis man selv klarer noe, så er det ensbetydende med at alle andre skal kunne klare det samme? Litt av en snever tankegang.

Hva om vi begynte å tenke at slitt, utvasket hår ikke er et resultat av latskap, men fordi man har dårlig råd, er alenemamma og ikke har penger til å dra til frisøren?

Hva om vi begynte å tenke at å forfalle ikke betyr at man ikke gidder å dra på trening, at man ikke gidder å lage sunn mat, og at man ikke har lyst til å kle seg etter kroppsformen sin. Men at det kan bety at man faktisk bare er forferdelig sliten?

Kanskje har man kolikkbarn. Kanskje har man krevende barn på andre måter. Kanskje har man 6 barn. Kanskje sliter man med sykdom, med psyken, går gjennom et tøft samlivsbrudd eller skilsmisse? Kanskje prioriterer vi ulike ting. Hva om vi begynner å se etter en annen grunn enn at folk er late til hvorfor noen velger som de gjør?

Du er i hvert fall ingen bedre mamma enn mammaen med joggebukse og bustete hår på butikken, fordi du har sminket deg, går velkledd, og har nyfarget hår. I beste fall er du dømmende.

8 kommentarer
    1. Eg går i joggebukse fordi eg er en mamma som elsker å leke på golvet, bake med barna og bygge hytte.
      Eg går uten sminke fordi eg ikke prioriterer meg selv, men prioriterer barna.
      Eg har poser under øynene fordi eg sover lite.
      Eg har ikke vert hos frisør eller på fest,fordi eg bruker barnevaktene når eg skal på trening og har ikke samvittighet til å være mer borte.
      Eg går i posete klær fordi alt annet er gulpet på og dette er de mest ammevennlige klærne som er rene.
      Eg pynter meg ikke, men mine barn synes at mammaen er finest i verden uansett ❤️
      Eg er kanskje trøtt, sliten og ser ustelt ut, men fytti rakkeren så lykkelig eg er 😍

    2. Jeg har ikke barn, og jeg har ikke vært hos en frisør på 6 år (klipper meg selv av og til så godt jeg kan), bruker ikke dagsminke, og drar ofte på butikken i joggebukse. Dette er fordi jeg tør å gå sånn, og fordi jeg ikke bryr meg om hva andre mener. Den dagen jeg får barn, så kommer jeg absolutt ikke til å bruke dagsminke (lol for et ord), fordi midt blant alt som skjer i min verden da, så har hvordan jeg ser ut, så ufattelig lite å bety. Hvis mannen min da er utro mot meg fordi jeg ikke bruker dagsminke av alle ting, så har jeg nok valgt feil mann.

    3. Jeg er både enig og uenig med deg. Da jeg fikk barn som ung, så blåste jeg i utseende og lot meg forfalle både i ansikt, klesstil og ikke minst vekt. Fikk 3 barn på under 6 år. Men så fikk jeg et barn i voksen alder som er meget krevende, og følte selv at jeg måtte motbevise alle disse ungjentene som alltid ser så freshe ut, at også jeg klarte dette med å bli mamma i voksen alder og alikevel se både fit og fresh ut!
      Gått ned 35 kg, litt filler og botox , frisør hver mnd, riktig hudpleie m.m….. selv om jeg sliter med et meget krevende barn.

      Har blitt mer bevisst på hvordan jeg kler meg, hvordan jeg tar meg ut for ikke virke sliten småbarnbarnsmor i voksen alder 🙂

      Så nei, det er absolutt ikke lett verken den ene eller andre veien.

      1. Hei Erica 🙂 Jeg lagde bloggen min i 2014, og når jeg først har brukt flere år på å bygge opp en merkevare og leve av den på fjerde året nå – så ville jeg ikke skifte navn. Mulig jeg gjør det i fremtiden, men tenker ikke så mye over det lenger når jeg først er blitt kjent som bloggeren med det navnet.

        Oppbrukt er det definitivt ikke, da jeg var den første som hadde et slikt bloggnavn 😉 At andre muligens har brukt samme navn i etterkant, er ikke noe jeg kan ta ansvar for.

        Du får synes det er så cringe du bare vil, jeg på min side har fokus på familien min og kan leve av å jobbe med sosiale medier og skrive bloggen – noe jeg elsker. Det er altså ikke spesielt interessant for meg hvorvidt du synes bloggnavnet mitt er cringe eller ikke, altså.

        Ha en fin kveld videre fine deg <3 <3

    4. Bloggnavnet er veldig bra, det! Glad du har beholdt det, fordi det er jo deg det, som ble ung mamma og har fokus på å være mamma, god mamma! Ellers, ja, det er mange grunner til at man ikke er like fjong som før man fikk barn, og de fleste grunnene er veldig gode! Etterhvert får man mer tid til seg selv, men før det må man godta at man plutselig har fått en flekk fra gullungen, må gå med tørkepapir i lommene og hverken har tid eller råd til å sette seg selv først lenger😊 Og jeg syns virkelig det var verdt det!♥️

    5. Så fint skrevet! 🤗 Har 2 mnd igjen før vesla min kommer og ble så glad da jeg leste dette. Hatt dårlig samvittighet for at jeg ikke har rettet håret på en stund og ikke ser ut som et “mesterverk” i trynet. Men når nattesøvnen, bekkenløsning og bekkenlåsning og leggkrampene +++ drar en ned så blir man utmattet. Mange forstår ikke at mange av svangerskapsplagene fortsetter i etterkant og kroppen trenger tid til å lege seg selv. Økonomi har også veldig mye å si! Du er flink du!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg