ÆRLIG TALT!

I går kveld da jeg lå i sengen og skulle legge meg, scrollet jeg meg gjennom feeden min på Facebook. Slik jeg gjør ganske mange ganger i løpet av en dag ellers også. Til forskjell fra andre ganger, kom jeg over noe vanvittig urovekkende akkurat i går. Det har gjort meg så forbanna at jeg ikke klarte å la være å si noe om det. Jeg tror ikke en gang jeg kan huske sist gang jeg var så sint over å ha lest noe.

Jeg kom nemlig over en artikkel delt fra TV2.no om at et kjærestepar kjent fra tv-programmet Farmen – jeg har for øvrig ikke fulgt programmet, nylig mottok et hatbrev som gikk på at de var kjærester og av samme kjønn. Avsenderen skriver blant annet at “«Hei. Du, lesbiske *Navn*, vi aksepterer din legning og dine spesielle seksuelle lyster sammen med din såkalte jentekjæreste. Vi, som mødre, vil eller kan derimot IKKE akseptere denne massive lesbe/homo propagandaen som dere bedriver, som gjør våre barn syke.» Avsenderen skriver dessuten avslutningsvis i brevet at det er skrevet av 10 mødre som har gått sammen om å sende brevet til dette fine kjæresteparet.

Fra en tobarnsmamma sitt perspektiv, er det direkte skremmende å tenke på at vedkommende som har sendt brevet – faktisk alle ti av dem, har barn selv! Tenk å vokse med en forelder som har slike holdninger til andre mennesker utelukkende fordi de er glad i noen av det samme kjønn. Det må være en så skrudd situasjon at jeg kan ikke annet enn å riste på hodet igjen, og igjen, når jeg tenker på det.

Takk, kjære mamma og pappa for at dere alltid har latt meg være hvem jeg vil, og for at dere alltid har lært meg til å vise respekt for andre mennesker uavhengig av deres legning, tro og etnisitet. Det er vondt å tenke på at alle ikke er like heldige som meg. Det er vondt å tenke på barn av mennesker med slike holdninger, som aldri får lov til å være seg selv og elske den de vil.

En annen ting som umiddelbart fanget oppmerksomheten min med dette brevet er hvordan avsender finner det relevant å nevne seksuelle lyster..? Kan noen fortelle meg hva greia er med å nedverdige homofile og det å forelske seg i samme kjønn til å handle utelukkende om sex. Sånn som «Dere er homofile ja? Kos dere så mye dere vil dere, bare ikke prøv dere på meg» Regner med at kjærligheten du har til din heterofile kjæreste ikke utelukkende handler om det seksuelle, så kanskje vi bare skal slutte å anta at det er tilfelle for homofile også?

Å påstå at man gjør noens barn syk ved å være vitne til et menneske som elsker et annet, sin egen kjæreste faktisk, faller i grunn på sin egen urimelighet. Er det noe som skaper syke barn her, så er det disse forhistoriske, idiotiske holdningene knyttet til homofile og det faktum at de hører hjemme på 1800-tallet.

9 kommentarer
    1. Viktig budskap du kommer med her! Er det slik vi skal oppdra våre barn? Vi bor i et kristent land, hvor man skal elske sin neste. Men her er det ikke mye neste-kjærlighet ute å går! Hva har andre med hvem man forelsker seg i å gjøre? Ingenting! Så til alle dere 10 mødre som har skrevet dette brevet; skjerp dere, klapp igjen og fei for egen dør!!!

    2. Jeg er samboer med ei flott dame, og jeg har to barn, to gutter på 11 og 15 år, jeg kan love dere at de er ikke psykisk skadet og de er ikke redde. Snarere tvert i mot, de er stolte av mamman sin som turte og følge eget hjerte og de forguder kjæresten min❤ nei til 1918 ja til 2018! Til dere 10 mødre som skrev dette brevet, skjærp dere det er dere som gjør barna deres redde med denne skremsel propagandaen. De barna har vel fått det inn med teskje at homofili er synd, og at de vil komme til hælvette om de forelsker seg i noen med samme kjønn….det er det de barna får psykiske lidelser av!!! Ikke av oss som viser kjærlighet!!!

    3. Denne diskusjonen hadde eg med ei eldre superkristen dame som var på besøk hos mormor, ho hadde tusen argument for slik stod det i bibelen. Eg sa at «i bibelen står det mykje om tilgivelse og aksept også. Gud skapte menneske. Han skapte og dei lesbiske. Mest truleg er nokon i din eigen omgangskrets enten lesbiske/homofile eller usikker på sin egen legning – tenk kor grusomt det må være for dei å føle på at t.d mormora deira ikkje godtar dei for den dei er. Meinar du verkeleg at det er betre at lesbiske lever heile livet sitt aleine enn å få bu i lag med nokon dei elskar? Få dele kvardagen med nokon. Dele oppturar og nedturer – for det er jo det eit forhand handler om uavhengig av kjønn og være der – for kvarandre». Ho klarte ikkje å svare meg, men ho gjekk der i frå. Mormor… ho var litt flau over meg og litt stolt .. 😅

    4. Hei Jessica!
      Enig i at å sende hatbrev ikke er veien å gå om man vil nå fram med et budskap. Og jeg er heller ikke enig i ordlyden i det omtalte brevet.
      Men når jeg leste innlegget ditt, skapte det likevel noen tanker hos meg. Jeg er blant de som tror på det som står i bibelen, og dermed tror på et livslangt ekteskap mellom én mann og én kvinne. Med det opplever jeg også å tilhøre en minoritet som blir karakterisert med å ha forhistoriske og idiotiske holdninger som hører hjemme på 1800-tallet, og å ha et forskrudd hjem. Noen ganger lurer jeg på om det er å vise respekt for andre sin tro å omtale andre på denne måten? Jeg er vant til å høre dette, det tåler jeg godt og det endrer ikke på min tro. Men jeg bare undrer meg på om det egentlig er rom for toleranse og respekt andre veien også?
      Det jeg egentlig vil fram til, er at vi alle må tenke på hvilken måte vi omtaler og karakteriserer hverandre på. Neste generasjon fanger opp måten vår å snakke om og til hverandre på, og skal de lære seg respekt for andre, må vi voksne gå foran som gode eksempler, uansett hvem vi omtaler og hvilke meninger vi har.

    5. Jeg leste også denne saken, men har helt ærlig vanskelig for å tro at det er hele ti mennesker som har gått sammen om å skrive dette brevet. Antagelig dreier det seg om EN (veldig umoden og patetisk) person, som skryter på seg at h*n har støtte fra flere. Det at brevet blir underskrevet anonymt tyder jo på at vedkommende selv har en viss anelse om hvor latterlig h*n er.

      JA til kjærlighet uavhengig av kjønn, og NEI til folk som sender stygge brev til andre.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg