DERFOR SPISER JEG IKKE KJØTT

Jeg har lurt litt på om jeg skal skrive dette blogginnlegget eller ikke, men nå falt jeg på at jeg ønsket å gjøre det.

Jeg har siden januar 2018 levd fullstendig kjøttfritt og så og si plantebasert. Jeg synes det er skummelt å kalle meg veganer for tiden, for noen mener at dersom man bruker bunad så er man ikke veganer på grunn av ull, andre mener man ikke kan kalle seg veganer om man dreper edderkoppen man finner på rommet sitt om kvelden – men dere tar poenget: Jeg spiser ikke dyr, og slik har jeg nå levd i 1,5 år. Det er en av de beste valget jeg har tatt, og å spise kjøtt er for meg blitt noe helt fjernt.

Jeg pleier aldri, og da mener jeg aldri å starte noen diskusjoner med de som spiser kjøtt om hvorfor de spiser kjøtt, slenge stygge bemerkninger deres vei, eller på noen annen måte være ufin. Jeg er ikke den som prakker mitt valg på andre, jeg har ingen problem med at andre velger annerledes enn meg, og det er noe jeg synes er utrolig viktig. Respekt går faktisk begge veier. Når noen spør meg om hvorfor jeg eksempelvis ikke spiser kjøtt, så svarer jeg selvfølgelig ærlig på det – men jeg sender ikke stikk eller er uhyggelig.

Så hvorfor spiser jeg ikke kjøtt? På grunn av miljøet, og fordi jeg opplever det som feil at dyr skal dø for at jeg skal kunne spise dem – når jeg kan få i meg alt av næringsstoffer, mineraler og vitaminer uten at de trenger å dø. Med tanke på intelligens er det lite forskjell på hund og gris, og i mine øyne er ikke den ene øremerket “mat” og den andre “kjæledyr” – de er begge levende vesener, og jeg vet at jeg aldri hadde klart å ta livet av en gris for å spise den, så derfor ønsker jeg heller ikke at noen andre skal gjøre det for meg.

Er det en ting har jeg fått høre mye siden jeg valgte å kutte ut blant annet kjøtt fra kostholdet mitt for drøye 1,5 år siden – så er det: “Hvorfor spiser du ikke norskt kjøtt? Dyrene blir behandlet bra her i Norge!”

For bare et fåtalls dager siden ble det sendt en dokumentar på NRK kalt “Griseindustriens hemmelighet” det er resultatet av at en råtøff dame har gått “undercover”, lot som om hun selv ønsket å bli grisebonde, og filmet med skjult kamera i 13 ulike grisefarmer her i Norge. Ikke i Kina, ikke i Afghanistan, ikke i andre land enn fine, trygge Norge.

For hvordan er det egentlig bak lukkede dører for dyrene her i Norge? Ikke det spor bedre enn i andre deler av verden, skal vi tro dokumentaren.

Tror jeg det er tilfeldig at det ble oppdaget grov mishandling og tortur (!) hos 13 av 13 besøkte gårder? Nei, det har jeg skikkelig vanskelig for å tro.

Tror jeg at jeg kan konkludere med at absolutt alle grisebønder behandler dyrene sine på denne måten? Nei, det tror jeg ikke.

Tror jeg at det dessverre er veldig mange flere som gjør det, når 13 av 13 gårder som ble sjekket bedrev grov vold mot grisene sine? Ja, det mener jeg er helt logisk å tenke.

Jeg skjærer ikke alle over samme kam, men 13 av 13 gårder som ble sjekket bedrev grov vold mot grisene sine. Det signaliserer et alvorlig problem blant grisebønder, og det bør blinke noen knallrøde varsellamper for både oss som forbrukere, og politikerne. Jeg mener at det ikke holder vann å argumentere med at det “sikkert ikke gjelder alle” vi kan faktisk ikke forholde oss til det vi tror når det er snakk om levende vesener som føler smerte på lik grad som hunden din gjør, som alle dyr gjør. Som vi selv gjør.

Da må vi forholde oss til fakta, og fakta er følgende:

Nyfødte grisunger blir kastet og slengt i veggen. Når de akkurat har blitt født.

Grisene kastreres uten bedøvelse. Dette er såpass smertefullt at det kan kategoriseres som tortur.

Grisene blir dratt etter ørene sine og sparkes.

Legg til hylingen av et dyr som får vondt, og du har grunnen til at jeg ikke klarte å se hele dokumentaren. Har du noen gang hørt lyden av dyr som hyler av smerte? Det er ikke spesielt koselig.

Jeg gjentar: 13 av 13 gårder ble sjekket med skjult kamera: Hos alle gårdene ble det oppdaget grov vold mot dyrene.

Jeg har fremdeles ingen problem med at andre velger annerledes enn meg og velger å spise kjøtt, alle må ta sine egne valg og det er sånn det burde være – men jeg synes faktisk at det er fair at man vet hva man støtter.

LES OGSÅ: Derfor spiser ikke barna mine vegansk som meg

12 kommentarer
    1. Veldig bra innlegg!
      Selv er jeg kjøttspiser, men er inne på tanken om å trappe ned på det. Sakte, men sikkert!
      Kred til deg for din respektfulle innstilling både for dyrene og ikke-veganer!

    2. Så utrolig bra at du skriver om dette. All ære til deg! <3 Jeg er veganer av samme grunn som deg, og håper og tror at vi skal bli mange som ser hvordan ting faktisk er, og at det ikke er i nærheten av sånn som reklamen sier.

    3. Hvor mange gårder var hun innom hvor det ikke var noe å finne? Man skal være bra naiv om man tror at hun kun var innom disse tretten gårdene, samme hva hun sier. Det har vi kun hennes ord for. De tretten er også kun noen få prosent av alle grisebønder.

      Nei, jeg forsvarer ikke dyremishandling. Jeg håper inderlig at alle disse er avviklet eller at noen andre har overtatt dyrene. Dyremishandling er forbudt med lov.

      Nå skal jeg snakke om hundene våre
      Det finnes mange kyniske oppdrettere. Er en av deres tisper så uheldig at den parer seg med en annen rase blir valpene avlivet. Ikke for at det er noen feil med valpene men fordi de er blandingshunder. Siden de har et kennelnavn kan risikere sanksjoner fra NKK (Norsk Kennelklubb)
      De avliver renrasede valper som ikke er perfekt, som ikke vil kunne brukes til utstilling. Friske valper med skjønnhetsfeil.

      Er da alle oppdrettere dyremishandler? Som dreper sine egne valper med kaldt blod?

      Eller sykehjemmet der min mor bodde. Eldre som satt i stoler med bleier full av urin og avføring i timesvis. Mange ba om hjelp til å gå på toalettet, nei du har bleie på deg, bare tiss i den. Er det verdig at et et menneske, klar i hodet, ikke skal få bruke toalettet bare fordi beina er dårlige og de ikke kan gå dit selv?
      Jeg har sett gamle som har fått hardhendt behandling, det jeg vil kalle mishandling.
      Gamle blir ikke tatt opp før klokka er både ni og ti på morgenen og i seng igjen klokka sju på kvelden. Verdig?
      Jeg har hørt skjulte opptak fra sykehjem der personen ble hardhendt behandlet og kjeftet på, mishandling.
      Er alle sykepleier, hjelpepleier og pleiemedhjelpere mishandlere?

      Neida. Det finnes folk av ulike sorter i alle yrker. Man kan ikke ta hele bransjen for det enkelte gjør.

      1. Selvfølgelig er alt du nevner her uakseptabelt, men som en helt vanlig person blir det vanskelig å reise rundt på sykehjem og hjelpe alle eldre på toalettet, eller stoppe kennelhunder fra å parre. Hva vi derimot kan gjøre som en helt vanlig enkeltperson er å la være å spise kjøtt, og å la være å kjøpe hund fra en kennel.

        Og som kommentar til det du skrev først: i dokumentaren får vi kun se 8 gårder, men hun var i 13 totalt. Tror man er naiv om man tror at behandlingen på disse gårdene er unntaket

    4. Jeg er slev bonde, og jeg må si at det vi så i den dokumentaren var forferdelig. Du skal vite at vi bøndene som jobber hardt hver eneste dag for at dyra våre skal ha det best mulig, vi har nulltoleranse for det vi fikk se. For det første er det uakseptabelt å drive med ulovlige ting, for det andre har vi ikke plass til de som holder på sånn.

      Håper resultatet av dette er tettere oppfølging, strengere krav og at de som ikke kan behandle dyra sine godt blir slått hardt ned på. Jeg selv og alle kan redusere vårt kjøttforbruk, vi kan alle være beviste hva vi kjøper og hva som ligger bak billig-ribbe.

      Som stolt bonde vil jeg og alle mine gode kollegaer kjempe hver eneste dag for at dyra skal ha det så bra som overhode mulig og jobbe for å stenge ute de som ikke har noe i næringen å gjøre.

    5. Du styrer det sikkert ikke, men øverst på siden er det reklame for coop grill perfekt kjøtt produkter når man leser bloggen din på mobil. Ble liksom så “komisk malplassert” over innlegget ditt om at du ikke spiser kjøtt 😉

      1. Det er fordi du har vært inne på sider som inneholder pølser/kjøtt/Coop, etc;) Jeg får opp Get Inspired og Zalando.

    6. Dere vegetar-raringer glemmer noe viktig. Den eneste grunnen til at dere klarer å overleve på høy og planterester, er at dere ikke jobber. Vi som jobber hardt og løfter tungt hele dagen klarer ikke å overleve på grønnsaker og høy, det er umulig. Hvis jeg spiste det samme som dere, så hadde jeg vært ferdig klokken 9 på morgenen, jeg hadde ikke klart mer.

      Igår så løftet jeg ca. 40-50 tonn tilsammen. Hard jobbing ute i vær og vind. Noen synes det høres mye ut, men du kan enkelt løfte 100 kilo 10 ganger på under ett minutt. Da har du allerede løftet ett tonn, Så 40-50 tonn er ikke mye i løpet av en dag. Jeg hadde aldri klart det hvis jeg ikke spiste kjøtt og ordentlig mat. Det er ikke mulig, jeg hadde blitt skjelven i knærne etter noen få timer.

      Så når dere blir så sure fordi folk kritiserer maten deres, så husk at dere ikke jobber. Dere trenger ikke energi eller styrke. Derfor klarer dere å overleve. Men andre folk må jobbe og de må ha mat. Og forresten, mennesker er kjøtteter. Det glemmer dere. Vi er ikke kaniner, vi er kjøttetere. Det har vi bestandig vært og det er ikke mulig å forandre det. Magene deres er designet for å håndtere kjøtt men dere tvinger dere selv til å spise ugress og dritt. Det er ikke sunt.

      1. Jeg jobber 30 timer i uken i tillegg til at jeg går siste året på videregående, driver eget foretak og har to barn 🙂 Så den der “du jobber ikke”-greia di holder ikke mål.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg