DET ER HELT VANVITTIG!

Hei, dere! Beklager en halvsen bloggoppdatering denne fine fredagskvelden rett før jul – jeg kommer til å oppdatere som normalt i julen altså, nå har jeg ikke skolen å tenke på – så det vil jo bli mildt sagt mye lettere å oppdatere som før!

Noah sovnet på fanget mitt litt tidligere i kveld, og Leo la seg for en og en halv time siden – litt senere enn vanlig naturligvis, men det er lov i juleferien. Jeg er nå ferdig med alle julegaver, og stresset med å løpe rundt på kjøpesenterne som er fullstappet med folk (Jeg er veldig glad i mennesker generelt, men det er bare noe med stappfulle steder som gjør meg helt klaustrofobisk!) som er minst like stressa som meg, nå fire dager før jul. Heldigvis er det et helt år til neste gang nå! Haha! Ikke misforstå altså, som jeg har snakket om tidligere er jeg veldig glad i å kjøpe gaver til de jeg er glad i, men det er et stress å få unnagjort alt til jul: spesielt i siste liten, og når det er så mye å få unnagjort også. En liten funfact: Jeg ble ferdig med julegaver på eksakt samme dato i år, som i fjor. Jeg tenker hvert år at i år, skal jeg jammen meg bli ferdig tidligere. Blir jeg noen gang det? Nope.

Men julegaver, ja. Det tenkte jeg å skrive litt om i dag. Det er så trist at vi går over til at julen tilsynelatende i så stor grad skal handle om det materielle. I nyhetene leser jeg om nordmenn som kjøper julegaver på kreditt (!!!) og nettsider, butikker og kjeder som reklamerer for julegaver i 7000-kroners klassen og oppover. Altså, ærlig talt. Hvem bruker 7000 kroner PER julegave? Sånn jeg oppfatter det etter å ha sett på tallene for gjennomsnittslønningene i Norge: så kan vel det umulig være så veldig vanlig?

For all del: jeg kjøper gjerne dyre julegaver selv – og jeg unner de som har så mye å kjøpe julegaver for, å gjøre det – men samtidig har jeg innfunnet meg med at jeg aldri vil kunne kjøpe julegaver som i min oppfatning noen gang vil kunne være representative for hva de som skal få gavene betyr for meg og hvilken verdi de har for meg. For det er ingen gave som kan det!

Dessuten synes jeg veldig mange kjeder og butikker reklamerer for helt ville julegavepriser. Ny mobil for 8000 kroner, ny pc til 12 000, og så reklameres det for som “den perfekte julegave” og “julegavetips”? Det er uten tvil med på å normalisere dette vanvittige forbruket.

Joda, julegaver er koselig både å gi og få. Men oppe i denne vanvittige kjøpefesten, tror jeg det kan være lurt å minne seg selv litt på hva julen faktisk egentlig handler om – for jeg er ganske sikker på at det ikke er gavene ❤️

5 kommentarer
    1. Håper for Guds skyld at når det er snakk om flere som går sammen på så dyre julegaver! F. Eks. Besteforeldrene mine får ny TV til jul, men det får de fra alle 5 barna sine til samme 😊 da går det putselig an!

      Men vet nok at dette ikke alltid er tilfelle, da jeg har flere venninner som har fått f eks ny Mac eller iPhone til jul av sine foreldre.

    2. Hørte på radioen her om dagen at kvinner “generelt” (basert på undersøkelser, så er jo ikke alle så klart) mener at partneren skal få gave av en verdi på 2.250 kr. Og mennene mener at damene deres skal få for 2.030 kr.
      Helt sykt 🙈 vi kjøper for kanskje 600 kr til de nærmeste, selvom vi sitter med to relativt gode lønninger til sammen. Men jeg har aldri skjønt poenget med så dyre gaver. Men det ser vel pent ut på blogger/instagram/Facebook osv antar jeg 🤪😅

    3. Heldigvis begynner de fleste å være enige om at hjemmelagde julegaver er de beste 😊 jeg tror at de butikkene som selger de skyhøye julegavene begynner å føle seg truet av trenden med brukte og hjemmelagde gaver, og dermed prøver de å normalisere kjøpen av dyre gaver. Selv om en reklame får noe til å virke normalt så betyr det ikke at det er det, men det er reklamen sin oppgave å få deg til å tenke at det er det.

      Istedenfor å belyse at noen kjøper svindyre gaver, bør vi heller promotere og inspirere til fine og billigere brukte eller hjemmelagde gaver! (Hjemmelagde gaver kan også være kjøpt av noen andre som har lagd det, man trenger ikke å lage selv)

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg