DET ER IKKE TIL Å TRO!

Abort er et hett tema om dagen, spesielt med tanke på USA og den særs kontroversielle lovendringen  som nylig ble vedtatt i delstaten Alabama. Tja, hvor skal man egentlig begynne? Det er jo verdt en tanke at leger i delstaten som velger å trosse loven og utføre abort på kvinner som ønsker det, risikerer å møte samme fengselsstraff som voldtekts- og drapsmenn så lenge denne loven herjer. La oss ta et sekund til å tenke over det, og hvor hinsides det egentlig er.

Det første jeg tenkte da lovendringen dukket opp på diverse nyhetssider forrige uke var “Hvordan i alle dager har dette skjedd?” det var riktig nok før jeg så bildet av de 25 mennene i delstatsforsamlingen som hadde stemt ja til lovendringen, og at de 4 eneste kvinnene i forsamlingen, sammen med 2 andre menn, følgelig hadde stemt nei.

Igjen må vi ta et sekund og tenke over hva dette egentlig innebærer. Her sitter det altså tidenes gjeng med menn som pusher 50 og bestemmer hva kvinner skal få lov til å gjøre med kroppene sine. Mennesker som definitivt ikke har noen livmor, og som er i null posisjon til å kunne si noe om hvordan det er.
På toppen av det hele har vi presidenten i USA som slår seg løs på Twitter og stolt proklamerer at han er “pro-life” (Mot abort – på godt norsk) men at det for han finnes tre unntak: Når barnet er blitt unnfanget ved voldtekt, incest eller når mors liv og helse står i fare. Presidentens oppdateringer er ikke bare latterlig dumme, de faller også på sin egen urimelighet. Om vi skal følge hans tankegang: Er ikke barnet som er blitt unnfanget ved voldtekt og incest like uskyldig som det barnet som ikke er blitt unnfanget ved samme omstendigheter? Ja?

Nå kan vi ta et par sekunder og la det synke inn også.

Personlig er jeg for at kvinner skal kunne bestemme over sin egen kropp. Abort kan være riktig, men også feil – på samme måte som at å beholde barnet kan være riktig, men også feil. Jeg klarer riktig nok å være bevisst på at det ikke er jeg som sitter på fasiten over hva som er riktig for andre mennesker, og at jeg ikke har noen rett til å bestemme over andre menneskers kropp – noe en gjeng med gråhårede menn i Alabama muligens kunne hatt godt av å tenke litt på også.

Skulle jo faktisk tatt seg ut om det var motsatt og menn kunne bli gravide, og det satt 25 kvinner i en forsamling og stemte ja til å bestemme over hvorvidt menn skulle ha rett til å bestemme over sin kropp. Bare nevner det.

Fakta er; Vi kan endre abortloven, også her i Norge. Vi kan nekte kvinner å bestemme over sin egen kropp. Men det vil fortsatt være kvinner som vil forsøke å utføre en abort, lovlig eller ikke. Så da har vi valget, enten er det lovlig og det blir gjort på en skånsom måte på sykehuset under kontrollerte forhold, eller, vi kan nekte å utføre abort i Norge og resultatet vil bli at kvinner vil dø i forsøket.

4 kommentarer
    1. Kommer ikke til å skrive hva jeg personlig syns om abort. Men sikkert ikke vanskelig skjønne.
      Trump er en kødd. Det er det jeg gidder å bruke på han!
      Men det syns jeg jammen Kjell Inge Ropstad er også. Selger sjela for å sitte i regjering. Og det på grunn av
      abortloven. Og nå som endelig Knut Arild Hareide hadde grodd baller!
      Er som et gufs fra en gammel fortid, som våre mødre og bestemødre kjempet innbitt for.

    2. Fantastisk, og ikke minst utrolig viktig at nettopp DU, som en representant for de som faktisk tok det [jeg antar] tøffe valget å fullføre tenåringsgraviditeten for så selv å oppdra barnet, så klart evner å se nødvendigheten i det å kunne velge det motsatte..
      Atter en gang avslører du at du innehar en visdom hinsides det alderen din skulle tilsi, hvilket i mine øyne gjør deg helt perfekt i rollen som ‘influencer’ for unge anno 2019 <3

    3. Jeg er absolutt FOR selvbestemt abort, og jeg mener helt klart at disse lovendringene som nå er satt i gang er helt forkastelig. Dessverre føler jeg at det i USA er enten eller. Enten er det tillatt med abort ekstremt langt ut i svangerskapet, eller så er det bare forbudt. Burde alle kvinner har rett på å bestemme over sin egen kropp? Uten tvil! Men i noen stater er det tillatt med abort frem til fosteret/babyen er levedyktig, i andre stater er det INGEN grense på hvor langt ut i svangerskapet man kan utføre abort. Hvorfor har de så problemer med å finne en gyllen middelvei?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg