DET MÅ TA EN SLUTT!

God søndag alle sammen!

I dag tenkte jeg at jeg skulle åpne meg og fortelle dere litt om hvordan jeg egentlig har det for tiden. Og ikke misforstå: Jeg har det egentlig ganske fint for tiden.

Likevel, har jeg definitivt en innrømmelse å komme med. Som sitter utrolig langt inne.

Som dere antakeligvis har lagt merke til har det siste året vært mye. Både stressende, krevende, og veldig lærerikt – jeg er straks halvveis i videregående og det er mye jobb å gjøre det så bra som jeg ønsker å gjøre det, jeg har jobbet utrolig mye (selv om jeg har bloggkontrakt med Egmont, gjør jeg så og si alt av jobben med bloggen selv) det er også en slags fulltidsjobb å være mamma – selv om jeg selvfølgelig (!) ikke ser på mammarollen som en jobb. Det hadde i så fall vært verdens fineste og beste jobb, med verdens herligste to sjefer. Til tross for at det å være mamma også tidvis er krevende. Det er ikke lenger voldsomt lenge til Leo begynner på skolen, og både Fredrik og jeg er utrolig opptatt av å følge opp guttene på best mulig måte, lære dem nye ting, og å være den beste forelderen vi kan være for dem. På alle mulige måter.

Jeg setter høyre kav til meg selv, noe dere antakeligvis allerede vet. Hjemmelaget mat hver eneste dag (da ofte 2, noen ganger også 3 middager, selv om jeg prøver å gjøre det enklest mulig for meg selv) vi har et ekstremt kresent barn, en veganer (meg) og da en tredje middag til de to andre familiemedlemmene i den lille familien vår. Trening flere ganger i uken for min del, helst hver dag. Barn som skal leveres i barnehagen, barn som skal hentes. Og vi har jo ikke bil, et bevisst valg fra vår side som vi står ved – men som selvfølgelig gjør enkelte ting noe mer utfordrende. Ofte går jeg derfor opp mot 20 000 skritt på en enkelt, vanlig dag.

Lite søvn, barn som er våkne om natten, sene kvelder, og en god del press og forventninger jeg har til meg selv.

Jeg har stresset for mye og presset meg selv til det ytterste, og blitt fysisk syk. Ikke syk som i forkjølet, hodepine eller den slags – men skikkelig syk, som et resultat av, blant annet, alt stresset jeg har utsatt meg selv for. Jeg har vært hos lege og fått medisiner som jeg må gå på over en lengre periode, og skjønner at jeg er nødt til å roe ned. Jeg orker ikke å gå inn i detaljer, for jeg synes rett og slett at det blir for privat – men det er viktig for meg at dere vet dette. Jeg kan ikke fortsette som jeg har gjort, så det er nødt til å ta slutt.

Jeg vet at jeg har presset meg selv lenge nå, men jeg har tenkt at jeg er ung og at kroppen min takler det, at det går bra og hele den pakka der. Jeg trodde aldri at man faktisk kunne bli fysisk syk av dette. Det eneste jeg har tenkt over er at det kanskje, muligens kunne gå noe utover psyken min, men den vet jeg er sterk og det har virkelig ikke vært noe problem. Ante heller ikke at man kunne bli så syk av stress og det kjøret jeg har holdt på med, selv om jeg så klart har visst at det ikke har vært helt bra.

Hvor hardt dette vil ramme bloggen, er jeg noe usikker på, men jeg er nødt til å lytte til kroppen min da jeg risikerer å bli verre om jeg ikke tar tak nå. Og da kan det faktisk bli ganske alvorlig. Så jeg vil selvsagt fortsette å blogge, men jeg må først og fremst legge opp dagene mine på en helt ny måte, og ikke stresse dersom jeg ikke får blogget en dag her og der. Jeg kan rett og slett ikke stresse, noe jeg ikke helt vet hvordan jeg skal klare å unngå. Tips mottas derfor med stor takk. Haha ♥

Tusen takk for at dere leser. Dette er et stort nederlag for meg, men når det først er skjedd ønsket jeg å være ærlig.

10 kommentarer
    1. Tips:
      1 aksepter at maten ikke må være 100 % fra bunnen av. og lag maks 2 middager.
      2. at man ikke alltid må være perfekt, aksepetere at noe er midt på 3 å at det er ok.
      3. ikke still for store krav til treningen du beveger deg nok med barn. 1 gang i uken godt nok om du tenke styrke.
      4. du er nok mer enn god nok som mor å de får nok bra oppfølging.
      5. snakk med fredrik hvordan dere kan dele på ting å så slipp taket selv så kan du bruke den energien på skole istedenfor.
      6. slipp litt kontroll.
      7. ikke vær så streng med deg selv, (virke slik utfra det du skriver)
      8. Slapp av en dag i uken.
      9. snakk med psykolog kanskje?
      10. lag en plan følg den, struktur blir mindre stress av.

      Håper det var noe til hjelp

    2. og kanskje blogg 1 dag i uken eventuelt skrive mange innlegg da. slik at du ikke trenger å blogge resten av uke men ber de publiseres utover. Så er fokuset på jobb den ene dagen. resten skole og familie

    3. Har du lest “sjarmen med tarmen”? Du har sikkert ikke lyst å ha enda mer på to do lista di, men den boka beskriver så tydelig hvordan man kan bli fysisk syk av stress, hvordan hode og kropp henger sammen. Den forklarer det så lett og interessant. Jeg hørte den på lydbok.

      Du må nok kanskje budsjettere energien din og det du må gjøre på en annen måte, ja.
      Du er sterk, men du er bare menneske, og det kan ingen holde imot deg.

      For meg funker ikke følgende tips, men ang maten så vet jeg at andre har nytte av å ha en matlagedag i uka der de lager all mat for resten av uka til hele familien. Så putter de alt i kjøleskap og fryser og har det mer eller mindre klart til spisetid resten av uka. Det er noe man kan gjøre sammen.

    4. Når man har blitt sjuk pga stress, så skyldes det faktisk psyken, uansett hvordan man vrir og vender på det.

      1. Nei, det stemmer ikke. Er akkurat dette jeg også ble overrasket over, som jeg jo skriver i blogginnlegget mitt. Har fått samme beskjeden av to leger, så må nok stole på det jeg har fått høre av legene jeg har snakket med – som tross alt er blitt leger over mange års utdannelse. 🙂

    5. 💗 unn deg selv å hvile og hente deg inn igjen.
      Det går ikke an å være superwoman over lengre tid, du er verdens beste mamma, kjæreste, datter, søster, venninne for dine egne. Vær den beste Jessica for deg selv!
      Klem fra ei på 44 som har vært der du er nå 💗

    6. Hei Jessica😊 jeg ble utbrent for ett år siden.. eller møtte veggen.. tilstanden har vel flere navn😐 jeg slet heller ikke med psyken så er enig med deg… men etter en stund hvor jeg var fysisk dårlig å ikke klarte gjøre stort annet enn sofaen så fikk det utover psyken min desverre.. ble deprimert og fikk angst! Men med god hjelp fra ett flott helsevesen kom jeg meg igjennom. Det fysiske henger fortsatt i endel.. fort sliten ol.. men psykisk er mye bedre😊

      1. Hei du! Så vondt å høre, Maren 🙁 Skjønner at det må ha vært helt forferdelig.. Helsevesenet må jeg også få skryte av, de har vært veldig flinke med meg også. Uansett godt å høre at om du ikke er helt i mål (For det skjønner jeg kan ta litt tid) at du i hvert fall er noe bedre <3 Håper du blir helt bra snarest mulig! Og hjertelig takk for at du ville dele <3

    7. Å en ting til… til Laila 😊hvordan kan du være så bastant på det du skriver? Har du en helsefaglig bakgrunn?

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg