DETTE STEMMER JEG VED VALGET!

For et par år siden valgte jeg å holde det hemmelig hva jeg stemte, men nå tenkte jeg at jeg kunne svare litt på det da jeg kjenner meg mye tryggere på hva slags saker som er viktige for meg, og politikk generelt. Jeg er fullstendig klar over at det “bare” er lokalvalg som foregår nå (fremdeles like viktig å bruke stemmeretten sin, da) men jeg tenkte jeg kunne skrive litt mer om hvor jeg står politisk uansett.

Jeg kommer til å stemme Miljøpartiet ved lokalvalget nå i år, og ved neste valg i (så fremt det ikke har skjedd noen store endringer, såklart). Ikke fordi jeg er enig i absolutt alt de mener, men fordi jeg mener de har fantastisk politikk på flere områder: blant annet barsel, barnehage- og skole, abort, psykisk helsehjelp (spes rettet til ungdom), altså.. Jeg kunne faktisk nevnt i fleng.

Noen viktige saker for meg er at kontantstøtten skal beholdes fordi det i større grad gir valgfrihet når det kommer til å vente med å sende små barn i barnehage, dersom man ønsker det. For det er helt tragisk at de som er svakere stilt økonomisk i samfunnet vårt skal måtte bli indirekte tvunget til tidligere barnehagestart enn de er klare for av den grunn at økonomien ikke strekker til, når vi lever i verdens rikeste land. Dette løser jo åpenbart ikke hele problemet, men er som sagt med på å gi større valgfrihet enn uten kontantstøtte – og det betyr noe.

Noe annet som er viktig for meg er at jeg ikke synes noe om privatisering av barnehage/eldresenter. Dette er jo ikke en sak som er svart hvitt naturligvis, da det åpenbart finnes fordeler med å gjøre det også – for det finnes uten den minste tvil mye bra privat tjenesteyting, altså uten tvil. Personlig mener jeg likevel det er betenkelig om selskaper skaper profitt ved dårligere bemanning, lønns-, pensjons- og arbeidsforhold.

Andre viktige saker for meg er retten til å elske den man vil, og retten til å bestemme over egen kropp ved å ta abort. I tillegg fører MDG en viktig politikk angående å redusere barnefattigdom, som virkelig er noe som angår oss alle.

Og unnskyld meg, så må jeg bare si at jeg blir direkte flau på vegne av alle som velger parti etter hva de mener i bompenge-saken. Ikke fordi det ikke er viktig (for det er det jo – spesielt for de det går hardest utover, som gjerne er de med minst penger og som ikke har annet valg enn å kjøre bil inn og ut av Oslo hver dag til jobb/levere i bhg osv – altså ikke de som syter mest fordi de frivillig kjører mye bil) men fordi det, velger å sitere søstra mi her: blir som å sitte i et fly som krasjer og fokusere på at neglen din har brekt. Det blir en veldig, ja, hva skal jeg si.. Smal sak, sammenlignet med klimakrisen vi står oppe i nå.

Og så må jeg bare nevne de som ikke klarer å ta klimakrisen på alvor, eller som ikke tror på det. Ja, la oss bare late som at den ikke finnes og at det er “fake news”: Det verste som kan skje dersom vi tar klimakrisen på alvor er at vi klarer å rydde litt opp på planeten vår og i havet vårt. Og det verste som kan skje hvis vi ikke tar det på alvor? I ytterste konsekvens: At dyre- og menneskeliv på jorden dør. Trenger vi alvorlig talt å diskutere dette?

Og siden det ikke er lov å snakke om klima og oppfordre til å tenke på klimakrisen og hva man kan gjøre for miljøet uten å være “perfekt” selv så tror jeg faktisk for en gangs skyld at jeg er en ganske god kandidat???? Haha! Ikke har vi bil, ikke tar jeg noe særlig fly (har flydd èn gang de siste 6 årene), ikke spiser jeg kjøtt og jeg lever tilnærmet plantebasert, jeg kjøper heller ikke noe særlig klær lenger, slik jeg gjorde for et par år tilbake, og hvis jeg først reiser bruker jeg så og si utelukkende kollektiv transport som buss og tog. Det eneste som må være mulig å ta meg på er at jeg vasker en del klær.. Grunnet små barn i hus. For øvrig med miljøvennlig vaskemiddel, da. Haha. Og at jeg har fått to barn, åpenbart.

Håper dette blogginnlegget var noe dere likte å lese om, politikk er veldig viktig og noe alle burde ta seg tid til å sette seg litt inn i. Det angår oss alle, på alle måter. Og om du er usikker, stem heller blankt enn å la være. Det er en stemme det også, og ikke minst et ganske tydelig og viktig signal..

6 kommentarer
    1. Enig i nesten alt du sier utenom det me privatisering. Det hadde aldri vært nok barnehageplasser om det ikke var for private barnehager. Arbeider i en selv og vi har ikke dårligere bemanning (nå er det jo også kommet bemanningsnorm som sier hvor mange det SKAL være per barn), heller ikke dårliger lønn/pensjon, vi har vell heller bedre (ikke at det er riktig heller). Men jeg har alltid tenkt om de fleste private foretak, at om deg ikke hadde funnes så hadde køene vært enda lengre i det offentlige. Og alle som har vært innom helsevesenet vet at ting tar enormt med tid. Feks å få tatt en MR, CT o.l.

    2. Det er ikke stortingsvalg neste år. Stortingsvalget er hvert 4. år og det samme er kommune- og fylkestingsvalget. Så det er valg annethvert år. Storting i 2017, 2021, 2025… Kommune- og fylkesting i 2019, 2023, 2027…

      Samme som med OL. Sommer- og vinter-OL hvert fjerde år, men med rullering som gjør at det arrangeres et OL annethvert år.

      1. Jeg er fullstendig klar over at stortingsvalget er hvert 4 år altså, det kan jeg huske at jeg lærte i første klasse – så jeg surret nok bare med datoene, antakeligvis fordi jeg fulgte nøye med på presidentvalget i 2016 og da tenkte at valget her i Norge var samme år. Men det var jo selvfølgelig i 2017, så beklager feilen min!

    3. Fint at du er åpen om dette, selvom jeg ikke er helt enig politisk. Som noen nevnte over her så er det ikke valg før om 2 år, med mindre du tenker på presidentvalget i USA. Det er neste år👐🏻👐🏻

      1. Heldigvis er det presidentvalg i USA neste år! Da kan man jo håpe på et bytte, men jeg tror nok det er store sjanser for at Trump faktisk blir gjenvalgt…

    4. Enig med mye av det du skriver 🙂 Men ikke enig i det med privatisering. Hadde det ikke vært for at enkeltpersoner gikk inn og startet opp for seg selv, hadde det både vært mangel på tilbud – og tilbudene hadde vært dårligere. Det er jo slik at konkurranse blant aktører er med på å skape positiv utvikling. 🙂

      Ellers er jeg HELT enig når det gjelder bompenger VS klima. Det er faktisk så flaut hvor nærsynte og korttenkte mange er. 🙁

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg