EN LITEN ALVORSPRAT

Det var triste nyheter 1. juledag om Ari Behns død. Og på en eller annen måte, uavhengig av om man kjente så godt til han eller ei, så tror jeg hans død gikk inn på veldig mange av oss.

Virket alltid som en god mann, livsglad, morsom var han dessuten også.

En vellykket mann, sett utenfra. Tjente gode penger, suksessfull forfatter, og var til og med gift med prinsessen i mange år.

Brått kommer påminnelsen om at man aldri vet hva noen går gjennom, og den treffer oss alle.

Nå er tiden for å tenke seg om. Om hva man velger å si om andre, og om hva man velger å skrive om andre. Andre som man egentlig ikke vet noe om, annet enn hva kanskje en eller annen journalist fra VG har funnet ut at er en klikkvennlig tittel på en ellers ubrukelig nyhetsartikkel.

Nå er tiden for å bry seg.

PS: Det er ikke sånn at noen velger å avslutte livet sitt. Det er sånn at noen oppdager at de ikke klarer å leve livet sitt lenger. Stor forskjell.

12 kommentarer
    1. Tusen takk for de ordene du skrev på slutten! Det er så viktig å huske på! Håper andre også klarer å se det slik. Ønsker deg og dine en fin romjul videre🎄

    2. Kloke ord! Ja, at livet kan bli for smertefullt og døden føles som et alternativ for å slippe, det tror jeg mange av oss fikk tett innpå oss nå. Selv om ikke jeg heller kjente ham personlig, så føles det som om hele Norge har mistet Ari Behn. Det beste man kan gjøre for de som står igjen og har mistet pappa, sønn, bror og onkel er nok å ‘simply share their grief’ og vise hvilken betydning han har hatt for så mange. Han har satt spor etter seg og bidratt også for mitt syn på en del ting. Jeg har vært glad for at han fins, at han har vært åpen og vist at både sårbarhet og stor styrke går hånd i hånd. Mest av alt håper jeg åpenheten rundt denne tragedien skal bidra til at vi alle forstår at psykiske lidelser rammer alle typer mennesker, også de produktive, de vi ser opp til, ja, noen av de beste blant oss. Det er hverken svakt, skammelig eller grunn til tenke at psykiske lidelser er så annerledes enn fysiske lidelser; vi kan i svært liten grad velge våre sykdommer. Syns det er veldig fint at du minnes ham på bloggen<3

    3. Men å si at han var livsglad er ikke helt sant. Han var åpen om dype dype dype depresjoner i mange år, og sa selv at det ble verre og verre og flere ganger ønsket å dø. Så at han var livsglad stemmer ikke helt. Dessverre. Forferdelig triste nyheter. Jeg tenker på det hele tiden, de stakkars barna og øvrig familie 🙁 syns det er kjempefint at familien er åpne om dødsårsaken og at det setter fokus på psykisk helse <3

      1. Nåja, han virket livsglad tross at han var åpen om at han hadde psykiske problemer. Det er i hvert fall slik jeg husker han. <3 Glad og fargerik mann.
        Helt enig med deg om at det er utrolig fint at familien valgte å være åpen om dødsårsak, ja!

    4. Hei. Jeg er enig med Jessica.. han opplevdes som livsglad.. å man kan elske livet selvom man har perioder man er svært depressiv! Jeg er selv 2 barnemor, svært livsglad, lever med mye galgen humor og elsker livet mitt… men i perioder i livet mitt er jeg deprimert,heldigvis har jeg familie,venner og helsevesen som hjelper meg igjennom de periodene.
      Du er ei reflektert jente Jessica. De er heldige de som har deg i livet sitt❤

    5. Kloke ord, Jessica. Tror det satt en liten tankevekker i hele Norges land når beskjeden om Behns bortgang kom 1.juledag. Viktig å huske oppi alt dette at det sitter en sørgende familie, noen har mistet sin sønn, bror, far, kjæreste og venn. Flott at du setter ord på dette, og skriver om temaet på bloggen din.

      Mental helse er så uendelig viktig å sette ord på, og snakke om. For som du sier, man kan ikke se utenfra at noen har det vondt. Til og med de mest suksessrike menneskene, som utad kan virke som har alt (her Behn), så er realiteten ikke alltid slik. Så takk igjen, for at du også setter ord på det.

      Ønsker deg og familien din en god romjul videre❤️

    6. Er bra du kan dette så godt Marianne. Og at du kan opplyse oss om at Jessica ikke snakker sant🤣god jul

    7. så kloke ord.

      Ja jeg fikk sjokk når jeg våknet 2 juledag, fikk det ikke med meg 1 juledag, det var veldig vondt selvom ikke jeg kjente han personlig,men det vekker vonde minner, har et par venner som har tatt selvmord + farfaren min som jeg aldri fikk ble kjent med,men jeg vet det.

      Vondt og tenkte på at barna hans ikke får så veldig fin jul noe gang igjen, først og fremst veldig trist for de 3.

      og NÅ må Norge faktisk få opp øyne er dessverre altfor mange som velger dette, og det er for lite fokus på mental helse og tilbudet her i lands er heller ikke godt nok

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg