EN LITEN ALVORSPRAT!

God fredagskveld alle sammen! Det er så deilig med helg nå etter en mildt sagt hektisk uke. Det meste har blitt prioritert før bloggen denne uken, så det kjenner jeg at jeg har litt dårlig samvittighet for. Likevel, sånn måtte det bare bli. Jeg får helt vondt i sjela de dagene jeg rett og slett ikke rekker å oppdatere bloggen – men heldigvis er dere alltid så forståelsesfulle og det betyr hele verden for meg. De siste dagene har jeg jobbet med fremføring i engelsk jeg hadde tidligere denne uken, og en kjemiprøve jeg hadde i dag. Faktisk sov jeg knapt i natt, men jeg sluttet heldigvis tidlig på skolen og kunne gå rett hjem og legge meg etter mange dagers øving. Luksus, faktisk, at jeg kunne gjøre det. Etter å ha sovet en time sto jeg opp og fikk høre litt om dagen til Fredrik og Noah som hadde vært på kontroll hos helsestasjonen, hvilket hadde gått veldig fint. Åh, ble nesten litt trist av at jeg ikke hadde mulighet til å bli med dit selv, i og med at jeg var på skolen! Helsestasjonen vår og helsesøsteren vår har fulgt oss helt siden vi fikk Leo, mer hyggelige og flotte mennesker skal du lete lenge etter.

Så var det denne overskriften, da. Jeg hadde jo en liten rant på Snapchat i går etter at jeg hadde hatt en kort pause fra lesingen og sett en episode av Helsekontrollen på TV2. Jeg fikk helt vanvittig mange meldinger på hva jeg hadde lagt ut (både kritikk og ros) og det var også ganske mange som ikke hørte hva jeg sa, grunnet dårlig lyd på mikrofonen på telefonen min, så derfor tenkte jeg at jeg kunne oppsummere litt her på bloggen også.

Først av alt vil jeg bare si: Hjelpes meg så glad jeg er for at jeg aldri takker ja til å markedsføre produkter/og eller tjenester jeg ikke kan stå inne for! Jeg så på helsekontrollen i går, hvor noe av temaet var et par firmaer som er kjente for å selge det som ofte refereres til som “Bloggerpiller”. Disse pillene kan være til forskjellige ting, noen skal visstnok gjøre huden din mye finere, andre skal gjøre håret ditt tykt og glansfullt. I grunn underdriver jeg nå, for i følge firmaene selv og bloggerne som markedsfører dem – er det nesten ikke måte på hvor mye disse ulike pillene skal gjøre for deg. Helsekontrollen skulle altså teste noen hårpiller på ulike testpersoner, og resultatene var ikke akkurat overveldende. Ikke noe overraskende for min del, da flere studier viser at slike produkter rett og slett ikke fungerer. Men det blir i grunn hysjet ned og uansett borte i mengden markedsføring av produktene fra influencere.

Men så stopper det ikke der, for firmaet som eier disse hårpillene klarer altså underveis å uttale til Tv2.no at de til tross for at de har hatt kommersielle samarbeid med flere ulike bloggere/influencere, påstår at “bloggerne har stått fritt til å uttale seg om effektene av produktet”. Selvsagt, for hvilke firmaer er det ikke som velvillig betaler i dyre dommer for dårlig omtale? Nei, ærlig talt. Kutt ut da, dette blir rett og slett for dumt. Jeg synes det er trist at det er bloggere her i Norge som er villige til å selge leserne sine slikt tull, bare man selv får betalt. Jeg ser åpenbart ikke bort i fra et enkelte bloggere faktisk liker slike produkter og derfor ikke har noen problem med å fronte dem, men det fremstår for meg uansett ganske uheldig når produktene og deres virkning blir regelrett slaktet i alle studier. Men men. Money talks, dessverre.

Sorry altså, men jeg er en oppriktig person og kjenner bare at jeg blir voldsomt engasjert og sint når folk lyver. Derfor vil jeg bruke min stemme (som for øvrig har fått tilbud av flere slike firmaer og glatt takket n-e-i) og råde alle mine følgere og alle andre som leser dette, til å ikke kjøpe “bloggerpiller”. Har du problemer med håret ditt, ønsker tips til tykkere og sunnere hår etc – snakk med en frisør! Har du problemer med uren hud eller huden din generelt, ta det med legen din (eventuelt hudpleier!)

Det var den alvorspraten! Det har vært en nydelig kveld her i Larvik i dag med 20 (!!) varmegrader. Hjelpes meg så godt, og enda bedre er det å vite at jeg har helgen med familien min i vente!

God helg, og god klem!

2 kommentarer
    1. Setter pris på at du tar opp dette, for som leser er det lett å føle at dette er noe man trenger! 🙂 Fint at du er en av de ytterst få som ikke reklamerer for dette.

      En blogger jeg følger reklamerer hyppig for et produkt som består av små (suuuperdyre) poser med pulver man skal få i seg hver dag for å få fin hud. Jeg gjorde litt undersøkelse på produktet, og fant ut av at det bestod av 100% kollagen, som man kan få kjøpt i kilosposer for en brøkdel av prisen. Tidenes salgstriks! Jeg skrev en helt og holdent hyggelig tilbakemelding på et av reklameinnleggene til bloggeren, der jeg informerte om dette. Innhold, pris.. Absolutt helt konstruktiv tilbakemelding. Og hva skjedde? Hun godkjente ikke kommentaren min. Spurte to ytterligere ganger om hvorfor, men disse kommentarene ble heller ikke godtkjent. Kjente jeg ble helt paff og skuffet. Som leser innbiller man seg jo at man har en ærlig kommunikasjon. Og denne bloggeren virket jordnær og fornuftig. Men nei, slik som Supporterfrue så fint belyste i et innlegg, så vil mange bloggere bare sile ut alt av meninger som ikke samsvarer med deres egne, nesten litt korrupt…. 😮

      Takk (!!) i alle fall, for at du ikke siler ut alt av tilbakemeldinger OG for at du ikke reklamerer for all verdens vidunderpiller.

      1. Så flott å høre at du satt pris på dette! Det du forteller om her er det, dessverre, mange bloggere som holder på med. Det er så feigt og urettferdig at jeg kjenner jeg blir irritert når jeg hører om det. Supporterfrue sa det så veldig riktig, ja! Helt enig med henne, det er på grensen til latterlig.

        Jeg tenker at hvis du ser deg nødt til å slette kritiske kommentarer under et reklameinnlegg, fordi de ikke tåler dagens lys, så burde du kanskje som blogger ha revurdert det kommersielle samarbeidet i første omgang. Men igjen, money talks – og noen tenker tydeligvis at det er verdt det? Forbanna synd, men glad for å kunne skrive litt om dette slik at dere som leser dette er OBS!

        Og takk for at du tok deg tid til å kommentere 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg