ET STORT SAVN!

En ting dere kanskje ikke vet om meg, er at jeg har overraskende god langtidshukommelse. Verre med kortidshukommelsen. Husker for eksempel ikke hva jeg hadde på meg dagen før i går, men husker godt hva jeg spiste til middag 20 juni 2014. Forstå det den som kan.

Jeg kan huske mange ting fra barndommen fra jeg var nokså liten: Hvordan jeg så ut på barnehagebildet mitt, antrekket mitt første skoledag i 2004, samt flere hendelser fra jeg var veldig liten. Jeg kan beskrive hvordan det så ut på det første stedet jeg bodde, og da mener mamma bestemt at jeg ikke var mer enn 2 år gammel. Jeg tror for all del (!) ikke at verken det faktum at jeg har en god hukommelse er unik, eller at jeg er noe unik – men det er jo egentlig ganske morsomt!

En ting jeg imidlertid tror de fleste egentlig husker, men kanskje har glemt litt, er snacks, mat og godteri som ble solgt da man var liten, men som ikke selges lenger! Derfor måtte jeg bare vise dere hva jeg fant da jeg lette på nett etter mine favoritter fra da jeg var liten ♥ Husket så mye at jeg måtte nesten begrense meg. Blir nesten litt sint for at enkelte ting ikke selges lenger, men minnene er heldigvis evige. Haha! Har SÅ mange gode minner knyttet til alt sånt fra barndommen, vil tro jeg ikke er den eneste.

♥ Dinosaur-kjeks!! Det MÅ da være flere enn meg som husker denne godt. Elsket den! ♥ Dots-kjeks, ikke like lenge siden (tror 2009-2010?) god den også!

♥ Sjoko Kirsj – vaniljeis med kirsebærsaus og sjokolade i. Var verdens beste is, hvorfor i alle dager fjerner de alt som er så himla godt? Haha. Sist gang jeg spiste denne gikk jeg trolig på barneskolen, må ha vært 2-3klasse. ♥ Bergene Melk, kom som utfordrer til Freia men klarte seg dessverre ikke så lenge. Synd, var veldig god slik jeg husker den.

♥ Cheddar popcorn!! Tror ikke dere aner hvor mye jeg spiste av denne. Tipper det også var omkring 2009. Hadde den alltid med på overnattingsbesøk til venninnene mine, haha. ♥ Melkedrøm tror jeg de fleste husker, var freia melkesjokolade som hadde alskens fyll. Den aller beste hadde bringebæryoghurt-fyll.

♥ MER-drikke! Fantes i både eple og bringebærsmak, om jeg ikke tar helt feil. ♥ 40-60 (Flere enn meg som husker reklamefilmen til denne friskt i minne? Haha!) Var en blanding av juice og vann. Utrolig god!

♥ Fruitz-iskrem, smoothieis med yoghurtfyll eller noe i den duren. Var en sommeris som jeg elsket! ♥ Lion frokostblanding, stort sett bestående av sukker selvfølgelig, men kan fremdeles kjenne smaken av den om jeg tenker på den.

♥ Lakriskuler fra Malaco – herregud så gode de var!! Det var favorittgodteriet mitt så lenge de var å oppdrive, før de gikk ut av sortimentet.. ♥ SMINT tror jeg vi alle husker, det var en type pastill med smak av blåbær og bringebær. ♥ Extra pastiller med smak av jordbær og rabarbara – vet ikke hvorfor jeg husker disse spesielt godt, egentlig. Haha!

♥ Små fargerike spøkelsesis, var saftis med et lag av typ godteri rundt (hvis dere skjønner hva jeg mener) og hadde alltid blå ispinner i plast. Disse fant jeg faktisk da jeg var i Spania i 2017, så bildet til venstre her er mitt eget (hvis noen skulle lure på opphavsrett til bilder osv) ♥ Mobil-iskremen til Hennig Olsen!! Denne husker jeg kanskje spesielt godt fordi søsteren min alltid valgte denne når vi fikk is av foreldrene våre.

♥ Ole brumm-iskrem! Beklager det elendige bildet, men det var faktisk det eneste jeg fant etter å ha saumfart hele internett og Google. Den var så god, hadde typ kakao-sjokoladesmak i midten. ♥ Timon og Pumba is! INGEN jeg snakker med husker denne når jeg forteller om den, men nå fant jeg i hvert fall bilde av den også. Det var en type saftis med gelegodteri inni!

♥ Disney-sjokolade! Den aller beste. ♥ Kaptein Sabeltann is – denne har jeg sett at de har prøvd å relansere, men det blir liksom ikke det samme når figuren ikke er Kaptein Sabeltann. Haha. Denne smakte cola og sitron eller noe i den duren.

Jeg husker også spesielt godt en type chips (?) som var barnevennlig og smakte ketchup – husker til og med motivet utenpå pakken, men finner ingen bilder av det noen steder på nett. Håper dere også kjente litt på nostalgien nå, og at det ikke bare er jeg som savner X-antall produkter fra butikkhyllene! Ha en fin fredagskveld videre, alle sammen.

11 kommentarer
    1. Både dinosaurkjeks og lion frokostblanding fåes å kjøpt i Sverige 💚

      I sommer begynte de å selge Kaptein Sabeltann is igjen, men mye mulig det var for en begrenset periode. Måtte selv spise den isen noen ganger i sommer, fikk flashbacks til barndommen fra første bit

    2. Bergene melk sjokoladen finnes enda, de har bare byttet farge på pakningen 🙂 Å popcorn med cheddar får du kjøpt i sverige 🙂

    3. Dinosaurkjeksene finnes mange steder i utlandet, blant annet Sverige 🙂 Og de must lakriskulene selger de i smågodt løsvekt hylla på godteslottet på Bislet i Oslo 😀

    4. Vet ikke om de heter det samme, men smaker det samme😍 De er såå gode, ble så glad når jeg fant dem!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg