ET SVAR PÅ NOE MANGE HAR LURT PÅ!

Hei dere! Nå er det kun en times tid til jeg er fremme hjemme i Larvik igjen og jeg gleder meg masse til å komme frem. Dagen i dag har blitt brukt til å tilbringe tid med venner og familie, og bare slappe av. Og spise mye mat. Haha! Jeg er litt stresset for den nye uken som starter i morgen, fordi jeg har utrolig mye skolearbeid som jeg må jobbe med gjennom hele uken. Det kommer nok til å gå fint, men jeg kjenner meg fremdeles litt stressa og vet at jeg har mye jobb foran meg. Tenk at det bare er 2 måneder til jeg blir trukket opp i eksamen! Hjelp.

I dag tenkte jeg å svare på et ganske ofte stilt spørsmål som jeg nok en gang fikk her om dagen: Nemlig om hvorfor barna mine ikke spiser vegansk mat, slik jeg gjør.

Noen lurer også på om det egentlig er mulig for et barn å spise helvegansk, og få i seg alle næringsstoffene de trenger? Jeg forstår godt at noen lurer på det – all den tid det har blitt publisert flere nyhetssaker de siste årene hvor det står at barn har dødd av å følge et vegansk kosthold. Og når man først leser artikkelen, så skjønner man det ikke handler om vegansk kosthold, men ren feilernæring. Når det til og med står på Helsedirektoratet sine nettsider at man fint kan få i seg alt man trenger med et plantebasert kosthold, så tenker jeg at man kan ta dem på ordet. Vegansk og vegetarisk kosthold er ikke farlig så lenge man vet hva man driver med når man skal sette sammen et kosthold. Har man ikke peiling handler det ikke om vegansk kosthold lenger, men som sagt om feilernæring.

Det er altså mulig for et barn å spise helvegansk og likevel få i seg alle næringsstoffer de trenger, men da er det jo alfa omega at mor/far har nok kunnskap om emnet siden barn er prisgitt sine foreldre. Personlig ville aldri gjort dette om jeg ikke hadde snakket med en ernæringsfysiolog først – men det er også flere andre grunner til at jeg har tatt valget om at barna mine ikke skal spise utelukkende vegansk.

For det første handler det om at jeg ønsker at de skal få bestemme selv og ta det valget når de er gamle nok til å kunne forstå hva det innebærer. Det hadde vært enkelt for meg å si at “dette skal jeg som mor bestemme for dem fordi jeg er den voksne” men jeg føler ikke at det er mitt valg å ta.

En ting er at man tar hensyn til helseaspektet når det kommer til feks å spise kjøtt ved å ikke servere barna sine kjøtt hver eneste dag, i og med at det er ganske kjent at inntak av bearbeidet kjøtt øker risikoen for hjerte og karsykdommer, og blant annet kreft.  For ikke å snakke om hvor mye det skader miljøet (men det er en annen sak) men utover det, ønsker jeg at barna mine vokser opp med å kjenne etter selv. Spør de meg om matindustrien, om hvorfor jeg ikke spiser kjøtt, om hvorfor jeg tok valget om å kutte ut, så vil de få ærlige svar – men de er ikke en forlengelse av meg, de er egne individer og de skal få ta egne valg.

For det andre handler det også om at det ikke er alle alternative matvarer de liker (de har aldri testet ut å være veganere altså – men de har jo fått smake på mye av min mat og jeg har sett hva de har likt og ikke) jeg som er voksen vet at siden jeg ikke spiser kjøtt, så må jeg få i meg nok jern på andre måter – og kan da velge å spise ekstra mye av jernrike veganske produkter: for eksempel grønnkål, bønner, og grønne linser for å nevne noe. Barna mine er ikke veldig glade i verken bønner elle grønnkål – i hvert fall ikke i den grad at de kunne spist såpass mye at det hadde holdt til hva kroppene deres trenger hver dag. Slik er det med andre næringsstoffer og vitaminer også – og det blir vanskelig å erstatte en viktig matkilde i kostholdet deres dersom de ikke liker det som er alternativet. Jeg er ikke villig til å ta noen sjanser med barna mine, eller at de skal risikere å bli feilernærte  – så derfor ble det løsningen.

Håper dette var oppklarende. Ha en veldig fin avslutning på helgen deres!

6 kommentarer
    1. Barna mine på straks 4 og 6 år er vegetarianere og har aldri spist kjøtt. Friskere og sunnere barn skal man se langt etter. Sjeldent syke. Finnes masse gode alternativer til kjøtt nå for tiden ✌️ Men, skal man være veganer må man være enda mer påpasselig. Alle velger det de mener er rett for seg og sine barn 🙂 Min tankegang er at de skal få velge selv når de er store nok til å ta ett informert valg. Når jeg føler det er feil å spise kjøtt pga dyrevelferd, miljø osv så vil jeg heller ikke la barna mine spise det, før det er ett bevisst valg.

        1. Mange er skeptiske til å la barna ikke spise kjøtt, og etter å ha hørt ca 100 ganger om barna får alt de trenger osv, så føltes det bare naturlig å nevne. Alt er individuelt, såklart.

          Kjøtt er en stor grunn til at mennesker kommer til å bli resistente mot antibiotika for eksempel.

          1. Mamma til to
            Seriøst? Hadde vært fint om du dokumenterte påstanden om at kjøtt fører til antibiotikaresistens. Norge er et av de landene som bruker aller minst antibiotika i dyreholdet. Det er strenge regler for tilbakehold av kjøtt og melk fra dyr som har fått antibiotika.
            Dyrevelferden i Norge er veldig god. Feks har du ikke lov å transportere en ku de siste tre uker før forventet kalving. Damer derimot, de kan og blir transportert lange avstander mens de er i fødsel og føder innimellom både i vanlig personbil og i ambulanse.
            Det kritiseres at kalven ikke får gå sammen med kua til den er årsgammel, men en årsgammel kalv er faktisk voksen og kan bli mor selv.
            Jeg har derimot ikke sett en eneste mor som sier at hun ikke vil ha ettåringen i barnehage, eller treåringen, om vi skal sammenlikne med kyr.
            Mine barn er vokst opp med et variert kosthold. De har alltid vært sunne og friske, de har heller ikke måtte ta vitamintilskudd fordi de har fått det de trenger gjennom et sunt, variert kosthold. Jeg synes det er flott at Jessica ikke tar valg for sine barn men lar de spise alt. Det viser en bevisst mamma som ikke tar valg for barna sine men overlater det til dem når de blir større og forstår mer.
            Jeg har ingenting mot hverken veganere eller vegetarianere, enhver må få gjøre som de ønsker. Men jeg forventer og at påstander som de du kommer med blir dokumentert.

    2. De kan jo få kosttilskudd for det de trenger. Jeg dømmer deg ikke altså. Du er en super mor med et supert hjerte 😊

    3. Jeg har enormt stor respekt for at du ikke gir barna dine vegansk kosthold, at de skal få ta det valget selv når de blir gamle nok og forstår hva det innebærer! Du er en utrolig klok, reflektert og moden person for din alder! Ikke la noen mobbe og presse deg til og gi barna dine vegansk kosthold før de eventuelt velger det selv og er gamle/modne nok til og ta det valget selv. Respekt!

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg