FILMENE DU BØR SE MED BARNA I JULEN!

God kveld dere! Her kommer et litt forsinket blogginnlegg om filmer dere kan se med barna i julen. Jeg tok med litt av alt, så det skal finnes noe som passer for dere som har både yngre, og litt større barn. Å se filmer i julen med barna i sofaen i pysj og med julestrømpe og kakao lett tilgjengelig, er virkelig noe av det hyggeligste som finnes! Ps: Kilder til bildene brukt i dette blogginnlegget, er lagt inn som link i bildene. Jeg laget en slik oversikt i fjor også, men nå har jeg altså oppdatert den skikkelig – så jeg håper dere kan få noe ut av dette blogginnlegget og at dere liker det ♥

Gubben og katten: Tidenes gladeste jul

Hvor du kan se den: Viaplay

Aldersgrense: Tillatt for alle!

Jeg husker alltid at jeg hadde bøkene om Gubben og katten hjemme da jeg var liten. Jeg var veldig glad i bøkene, så det er utrolig gøy at de ulike historiene nå er blitt filmatisert. I denne filmen møter vi Pettersen og katten Findus. Pettersen har lovet Findus tidenes beste julefeiring – men har ikke helt hellet med seg. Katten Findus blir redd for at det kan ende opp med å ikke bli noen julefeiring i det hele tatt, og prøver å arrangere noe på egenhånd. Veldig herlig julefilm, pluss for at de minste også kan være med å se.

Charlie og Sjokoladefabrikken

Hvor du kan se den: Netflix

Aldersgrense: Denne er anbefalt fra 7+

Jeg vet ikke hvorfor jeg alltid har forbundet denne så voldsomt med julen, og at den ene gangen jeg har sett den i året alltid har vært i julen. Det er uansett en skikkelig familiefilm, og den er i grunn både morsom og fin. Johnny Depp er som alltid fantastisk, denne gangen i sin rolle som Willy Wonka – og filmen handler i korte trekk om at Wonka innser at han begynner å bli gammel, og at han dermed trenger en arving til sjokoladefabrikken sin. Han velger derfor å legge ved 10 gullbilletter i ulike sjokolader som han selger verden over: De som finner gullbillettene, får tilbringe en hel dag inne i Wonkas fabrikk sammen med hovedpersonen selv. Derfra skal Wonka finne ut hvem som egner seg best som arving – og det gjør han omsider også. Anbefales!

The Christmas Chronicles

Hvor du kan se den: Netflix, Viaplay

Aldersgrense: Denne er anbefalt fra 7+

Jeg ville ikke sett denne med de minste barna, tross at den fint kan stå på i bakgrunnen. Jeg måtte likevel ha den med, da den er så utrolig morsom og fin! Jada, plottet er standar – ettersom den handler om to barn som må redde julen. Likevel skiller den seg ut på en veldig positiv og overraskende måte – ulikt de fleste andre julefilmer jeg har sett. Se den i julen, så forstår du hva jeg mener!

Jul i vennebyen

Hvor du kan se den: Netflix

Aldersgrense: Tillatt for alle

Julen har kommet til vennebyen, og barna er spente på om nissen kommer i år. “Apa” er ekstra spent, som har fått en oppgave i å være nisse – men det er flere i vennebyen som også vil være nisse i år. En koselig julefilm for de minste! Pluss for at den ikke er så veldig lang, og varer bare en halvtime. Akkurat passe lengde, synes både jeg og barna.

Mikkes jul i Andeby

Hvor du kan se den: Viaplay

Aldersgrense: Tillatt for alle

En av mine favoritter! Kan huske å ha sett denne siden jeg var veldig liten, hvilket gir mening ettersom den kom ut da jeg var bare 6 år gammel. Denne må jeg se hvert år, og jeg vet at den pleier å gå på tv på julaften – men jeg ser den gjerne igjen og igjen med barna – som for øvrig elsker den! Anbefales, de minste kan dessuten også se den. I “Mikkes jul i Andeby” får vi høre flere ulike historier fra Mikke-universet: Minnie og Dolly småkrangler på kunstløpskøyter – Ole, dole og Doffen drar til Nordpolen, Donald ødelegger julestemningen for halve byen, og Pluto rømmer fra Andeby. En julefilm som virkelig gir julestemning og som passer for hele familien!

A Christmas carol

Hvor du kan se den: Viaplay

Aldersgrense: Anbefalt fra 7 år

En klassisk historie jeg tror de aller fleste har et forhold til: I Disney-drakt. Ebenezer Scrooge er en gammel, bitter, og gjerrig mann. Han behandler alle rundt seg dårlig, til og med de syke og svake. Men en dag får han besøk av tre julespøkelser fra både fortid, nåtid og fremtid, og forhåpentligvis får han seg en oppvekker før julaften er et faktum.

Mikke mus og vennene hans feirer jul

Hvor du kan se den: Viaplay

Aldersgrense: Tillatt for alle

Flere fine fortellinger i samme film, om Mikke og vennene hans som feirer jul. Dette er også et barndomsminne fra julen som jeg kan huske, da denne filmen kom ut i 1999, og jeg derfor har sett den jevnt gjennom hele oppveksten min i julehøytiden. Jeg så den sammen med guttene mine her om dagen og det var så nostalgisk, fint og koselig på samme tid. Skikkelig julefilm som får deg i julestemning!

Grinchen

Hvor du kan se den: Viaplay

Aldersgrense: anbefalt fra 7 år

Nå blir det skikkelig julefilm-bonanza her – men det får bare gå! Grinchen spilles av fantastiske Jim Carrey. Grinchen, det grønne monsteret, hater julen. Han forbyr den, og bestemmer seg en gang for alle å gjøre slutt på den ved å stjele julen fra den lille landsbyen som ligger i nærheten. Men så møter han Cindy, en ung jente som elsker julen mer enn noe annet.. Utrolig koselig familiefilm!

Frost

Hvor du kan se den: Tv2sumo

Aldersgrense: Anbefalt fra 9 år (vi har valgt å løse det med å spole over skumle partier, da store deler av filmen er både fin og barnevennlig!)

Frost var en av Disneys største suksesser, og til tross for at vi alle kanskje fikk litt nok av “Let it go” for flere år siden allerede, er filmen både fin og bra laget. Frost handler prinsessene Anna og Elsa, hvor sistnevnte har magiske krefter som kan mane frem både snø og is. Hun har derfor valgt å isolere seg fra verdenen rundt, men når hjembyen blir forhekset ser ikke Anna noen andre muligheter enn å oppsøke Elsa for at de sammen skal få reddet byen deres.

Ellers er det for eldre barn verdt å nevne at alle Harry-potter filmene ligger på Tv2sumo og at samtlige av disse absolutt er fine filmer å se i julen, at Love Actually ligger på Netflix, og at Alene hjemme 1&2 ligger på Viaplay 🎅🏼 Og har dere forslag til flere andre fine julefilmer, så legg gjerne igjen en kommentar så vi alle kan få de med oss! Nyt det som er igjen av kvelden – vi snakkes mer i morgen!

4 kommentarer
    1. hvis du vil se grinchen med guttene så er det laga en fin tegnefilm versjon i 2018, litt mindre skummel. Tror det var Netflix den lå på 👍

      1. Å, så utrolig fint at du tipset om dette! Den Grinchen filmen jeg tipset om i dette blogginnlegget har jo som skrevet aldersgrense 7 år – så da kan vi jo se den animerte istedenfor med barna! Takk skal du ha 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg