FYLLEFERIE MED BARNA

Sommeren er i full gang, og fellesferien er rett rundt hjørnet. Mange av oss går en herlig tid i møte som vi har gledet oss lenge til. Sene sommerkvelder, sydenturer, varme, fri og ikke minst masse kos. For mange foreldre, inngår også alkohol som en del av den kosen ferie innebærer – uansett om den blir tilbrakt på sommerhytta, hjemme i hagen eller på utenlandsferie.

Jeg får en vond klump i magen når jeg tenker tilbake til da jeg selv var på min første utenlandsferie med barna mine for to år siden, det også på sommeren.

Vi var på et fantastisk barnevennlig hotell, og jeg la raskt merke til at for mange var ikke egne barn noen stopper for å dra med seg flere øl fra all inclusive-baren og bort til bassengene og solsengene. Gjerne før klokken 12 på formiddagen. Jeg ville ikke gjort det selv, men jeg dømmer ingen av den grunn bare så det er sagt. Det som ga meg den vonde kumpen i magen var å se barn sitte ved bordene på restauranten med foreldrene sine på kvelden, stille og uttrykksløse, med foreldre som åpenbart hadde fått litt for mye å drikke. Vi var også vitne til en full forelder som sjanglet inn på barne-lekeplassen relativt tidlig på kvelden.

Og for meg har det satt sine spor. For jeg kan ikke annet enn å tenke: Hvordan føles dette for et barn?

For jenta på 6 år?

For lillebror på 4?

Når den tryggeste i hele verden plutselig er helt annerledes. Når man er på et nytt og ukjent sted og trenger noen å lene seg på. Jeg var selv et engstelig barn da jeg var liten, og jeg vet hvor mye den tryggheten kan bety. Det skal jo egentlig ikke være nødvendig å takke foreldrene sine for at de ikke drakk seg sørpings da de tok med deg på ferie som liten, men når jeg tenker (og grøsser) over hvor mange som opplever det får jeg likevel lyst til å takke mine.

Og joda, det er fullt lovlig å kose seg med alkohol foran barna. Men det må også være lov å stille noen kritiske spørsmål og beskrive alkoholens vonde bakside når det anslås at så mange som 90.000 barn opplever at mamma eller pappa drikker for mye. Mørketallene har jeg ikke en gang lyst til å tenke på.

Jeg drikker ikke i nærheten av barna mine når de enda er små. Det er min avgjørelse og den står jeg ved.

Jeg tenker som så:

Hvor mye koster det meg å ikke drikke når jeg har ferie med barna mine? Når vi er ute for å spise? Når vi drar på turer sammen?

Ikke spesielt mye, gitt.

Det handler ikke om at jeg blir full av å ta et glass vin, det handler om prinsippet. Hvorfor må man drikke vin, øl eller i det hele tatt for å kose seg på ferie med barna sine? Det virker som at det er mange der ute som ikke kan kose seg og slappe av uten å drikke, og det synes jeg i så fall er ganske trist!

Det skal være lov og kose seg i ferien sin, og man skal få ta egne valg. Jeg har full forståelse for at alle ikke velger som meg. Men må vi faktisk tenke over at de 90 000 barna har foreldre, og at de barna ikke bare er tall fra en statistikk.

God sommer, og del gjerne videre 🙏

11 kommentarer
    1. Selv husker jeg at jeg faktisk ble overrasket da de julekampanjene som går på den forandringen alkoholen gjør på de voksne kom. Grunnen er helt enkelt at jeg er blandt de heldige som fikk vokse opp med foreldre som ikke drakk seg fulle i mitt nærvær, slik at den første lille endringen det her ble/blir satt fingren på for meg faktisk representerer noe av det tryggeste og kosligste fra barndommen.. Med rommet inntil kjøkkenet, var lyden av isbiter i glass og snax helt i skåler på fredagskvelden ensbetydende med at jeg spratt ut av sengen. Disse tingene, som for så mange unger desverre representerer uhygge, representerte for meg en avslappet, laid-back og kos familiestemning.. <3

    2. Enda en grunn til å ikke drikke med barn tilstede er hva hvis det skjer noe? Jeg er alenemamma, og hva om gutten plutselig blir syk en kveld og vi må på legevakten, men nei det går ikke.. Fordi mamma har drukket.. Derfor holder jeg meg alltid unna alkohol når han er hos meg, men vet aldri.

      1. Christine, det er flere som.svarte meg at det er helt ok å dra på legevakta med ungen om en drukket. Ei kristen dame skrev at hun har ikke bil allikevel så no.prob. hu skjenker et par glass i seg og det gir hun «ingen promille»

    3. Har mange triste minner fra barndommen pga pappa drakk ganske ofte, og ble så og si alltid påvirket av alkoholen. Han var i grunn en trygg og veldig god pappa, men jeg opplevde han som en annen etter inntak av alkohol. Gruet meg alltid til helger, ferier og jul. Drikker ikke foran barna mine, kommer aldri til å gjøre det, og har tatt samme valg som deg. Det koster meg ingenting! Og jeg ønsker de en trygg oppvekst, uten slike hendelser jeg opplevde som liten.

    4. Du skriver: “Og joda, det er fullt lovlig å kose seg med alkohol foran barna”.

      Der må jeg bare si meg helt uenig. Jeg har ikke barn selv, men kjenner jeg blir provosert når jeg ser voksne mennesker drikke alkohol mens det er små barn tilstede. Selv om det så bare er et glass vin. Jeg tenker litt slik: HVA er det som gjør at man ikke kan vente med alkoholen til barna ikke er tilstede? Kan man ikke “kose seg” med et glass brus isteden? “Slappe av” med en is i varmen? “Roe nervene” med et par enkle pusteøvelser? Jeg høres sikkert helt dust ut nå, men for meg er det ingen unnskyldning for å drikke alkohol foran barna.

    5. Barn har ikke vondt av at foreldrene drikker, men et par glass, det gjør også at barna blir tryggere og mer bevisst på dette selv når de er voksene, Men og drikke seg drita er helt uaktuelt

      1. Har du kilder på dette? Så vidt meg bekjent er det ingenting som underbygger det du skriver her angående at barna blir mer bevisste og trygge, fordi de har foreldre som har tatt et par glass med barna tilstede i løpet av barndommen.

        1. Tror ikke jeg noe på dette heller. Jeg er trygg og bevisst pga avholdsforeldre. Tror om de satt og sippet der så skulle jeg startet å drikke ganske tidlig.

    6. Jeg fikk masse preik og kjefting da jeg skrev om mine avholdsforeldre og at jeg er takknemlig for at de aldri drakk. Så kom det haug med folk som begynte å preike og si at barna ikke tar skade av å se meg med glass i handa. Halo da, min jenta er 12 og jeg er avholds. Null alkohol i nærheten av henne. Som du fint skriver «av prinsipp».

      Ja det er trist at så mange folk i Norge må ruse seg så om med et glass for å slappe av! Deler gjerne dette innlegget på fb hos meg

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg