HVORDAN ER OVERGANGEN FRA TO TIL TRE BARN?

Sist gang jeg ble gravid ante jeg ikke hva som ventet meg da jeg skulle få andremann. Det kom såpass brått på oss begge, så jeg gikk jo egentlig første halvdel av svangerskapet og prøvde å få det til å gå opp for meg at jeg faktisk skulle bli tobarnsmamma. Og til tross for at det var et meget høyt stress- og temponivå her hjemme en periode da minstemann hadde kolikk i to måneder, så følte vi absolutt at overgangen fra ett til to barn gikk overraskende greit. Sett bort i fra kolikken, altså. Det var helvete på jord. Men vi følte absolutt ikke at to var som ti, som vi ble fortalte gang på gang i løpet av mitt andre svangerskap. Nei, to føltes mer som.. to. Dobbelt så mye som en, men ikke noe mer enn det.

Selv om vi vet at eventuelt nytt barn også kan få kolikk, og at jeg helt sikkert kommer til å slite enda mer med arret mitt etter et nytt keisersnitt – så er vi jo fremdeles i tankeboksen med å få et nytt barn og eventuelt når. Det er rart det der, hvor mye man glemmer – for er det en ting jeg var sikker på da vi hadde en kolikkbaby så var det at vi aldri i verden skulle ha et barn til.

Det er selvfølgelig ikke snakk om gi Leo og Noah et nytt lillesøsken helt enda – men vi er ganske sikre på at vi ikke ønsker å vente i alt for mange år. Samtidig vil vi føle at vi har kommet oss langt forbi pausen/bruddet vi hadde, og føle oss sikre på at det er oss to resten av livet. Så sikre man kan, i hvert fall. Det er veldig viktig for oss ♥ Heldigvis har vi sjeldent hatt det bedre enn etter vi fant tilbake til hverandre. Vi lever jo et skikkelig fint og godt liv sammen alle fire her hjemme, synes jeg!

Videregående skal også fullføres nå som jeg er så godt i gang, og jeg er ikke spesielt bekymret for om jeg kommer til å klare å fullføre videre utdanning med to barn, ei heller tre. Blir det tøffere med et barn til? Helt sikkert! Kommer jeg til å klare det? Uten tvil. Spesielt med tanke på at studiene som jeg har valgt ut er ganske tøffe studier. Som jeg har sagt helt siden jeg startet bloggen kommer jeg til å ta høyere utdanning på minst fem år, og da er jeg nesten tretti år før jeg er ferdig utdannet. Jeg kan si allerede nå at det ikke blir aktuelt å vente til jeg er over 30 år med å få sistemann. Jeg forventer ikke at alle nødvendigvis må være enige eller mene det samme som oss når det kommer til dette – men til syvende og sist er dette vårt valg.

Det blir jo ikke helt rettferdig ovenfor meg selv eller andre dersom jeg skal leve etter hva andre mennesker synes, vi må jo kjenne etter hva som blir mest riktig for oss. De som fremdeles tviler på at jeg vil utdanne meg videre, får tvile så mye de vil. Jeg har allerede bevist nok, at jeg er fullt kapabel til å gå på skole og samtidig ha barn. Blir det 1000 ganger tøffere med universitetet enn med videregående? Så klart! Og det vil jeg være helt klar for når den tid kommer. Jeg gleder meg, faktisk.

Det mange av de som har kritisert meg de siste årene for skolegang og diverse ser ut til å glemme, er at livet er mer enn skole og  utdanning. Det betyr ikke at jeg ikke sier det er viktig, fordi for meg er skole og utdanning ekstremt viktig. Noe jeg føler jeg har vist det siste året. Det betyr for øvrig ikke at det ikke finnes andre ting her i livet som kan være vel så viktig.

NÅ skal jeg komme meg til poenget her dere 😂 Jeg har noen spørsmål til dere med tre (eller flere) barn. Hvordan var overgangen til tre barn? Jeg er helt klar over at det sikkert er ekstremt individuelt, men kanskje noen av svarene jeg kan få her kan gi meg et lite innblikk. Er overgangen fra ett til to barn størst, eller har dere følt at det var overgangen til tre barn? Er alle gode ting tre?

Sett at man har gode rutiner på legging, morgener, og hverdagen i seg selv – er overgangen fremdeles enorm, eller går det seg til sakte men sikkert? Jeg forstår jo at enkel matematikk fortsatt sier at to voksne bare har fire armer til sammen, og at tre barn tilsvarer at man er flere barn enn voksne. Sett at man fremdeles har gode turinter, velter det fremdeles lasset fullstendig?

Vi er veldig åpne om at vi kun ønsker det beste for barna våre, og at vi ønsker å kunne følge dem skikkelig opp, gjøre en veldig god jobb som foreldre og føle at vi har tid til å møte alle barne våre der de er – når det kommer til utvikling. Jeg forstår at jeg kanskje søker etter et svar jeg aldri kan få, nemlig hvordan det vil bli med ett til barn for vår del – men jeg tenkte like gjerne kunne høre med dere blogglesere. For veldig ofte har mange av dere fine og kloke tanker om ting som dette, som jeg helt sikkert kan få noe ut av!

Ha en fortsatt veldig fin mandag ♥

20 kommentarer
    1. Har selv fire barn og overgangen var aller størst fra en til to syns jeg. 🙂 lykke til,dette klarer dere 🙂

    2. Jeg må bare si at vgs er grunnutdanning. Når du kommer på universitetet og studerer noe du brenner for så føles ikke det å jobbe med skole som å jobbe. Det er bare interessant og spennende. Og du styrer tiden din mye mer selv som student enn arbeidstaker. Du kan også ta permisjon fra studiene.

    3. Synes overgangen var størst fra 1 til 2. Har 3 barn på 3,5 år og synes det å bli 3 barnsmor gjorde familien komplett på en fantastisk måte. Eneste gangene jeg har følt det kan merkes at det er 3 og ikke 2 barn er om de er syke samtidlig, Da føler jeg at jeg mangler en arm og plass i fanget til kos, men plass lager man på et vis uansett.

    4. Jeg fikk 3 barn på litt under fire år. Synes helt klart at overgangen fra en til to var størst. Var liksom ikke noe sak å gå fra to til tre😊vil legge til at jeg synes du virker som en superflink mamma og barna dine er virkelig heldige som har deg❤️

    5. Fikk nr 2 da første var 15 mnd. Det var mye tyngre enn da nr 3 kom. Da var de to eldste 4 og nesten 3. Har nesten ikke merka at tredje kom.

    6. Jeg synes overgangen fra 2 til 3 var størst. Men dette kommer nok av alderen på barna (og meg selv). Jeg var 24år første gang, og 30 år andre gang, og 32 nå siste gang. Så første barnet var hele 6år da nr 2 ble født. Hun var så selvstendig, så det var i grunn null stress. Men da nr 3 entret verden (og nr 2 bare var 14mnd), da ble livet litt mer kaos 😅 Men ville absolutt ikke vært foruten. Nå er eldste 9, mellomste 2,5år og yngste straks 1,5år gammel. Innimellom føles det som vi er en kaosfamilie, og tidsklemma tar oss stadig, men vi er komplett. Tror nok det har mye å si på alderen på barna hva som er “lettest”. Jeg synes småbarnslivet til tider er svært krevende, men herlighet så masse kjærlighet vi har 💖

    7. Lurer på det samme selv 🙂 Synes det vanskeligste er å vite hvilken aldersforskjell som er optimal 🙂 Jeg tenker i alle fall at det er kjekt at man enten har god hjelp eller at barna er litt selvstendige ved keisersnitt. Vet dine to er tette, men jeg er veldig glad for at min eldste kledde på seg og gikk på do og ordnet mye selv da jeg ikke kunne bære så mye og var dårlig.. Synes det er vemodig at evt neste barn blir siste her, da blir det sterilisering ved keisersnitt.. Så har ikke svar på det du spør om, for er i samme båt selv! Men følger med kommentarfeltet for å få tips!
      Tror uansett ikke det er noe verre å jobbe med barn enn å studere med barn..

      1. Her lurer jeg også på det samme som deg angående aldersforskjell. Føler alle sier så mye forskjell og at det rett og slett bare er noe man må finne ut av selv. Men det er jo såklart fordeler og ulemper med nesten alle aldersforskjeller – kan jeg tenke meg 🙂
        Ja, det med at barna er noe selvstendige når man skal gjennom et keisersnitt tenker helt klart jeg også. Det er nok en stor fordel! Og skjønner veldig godt at du var glad for at din eldste klarte dobesøk og ligenende på egenhånd.

        Deler absolutt tankene dine med at det blir vemodig neste gang, siden det blir siste. Det er det for oss også, og det er både rart og trist. Kommer sikkert til å gå hele neste svangerskap og forsøke å nyte alt til det absolutt fulle av den grunn. <3

    8. Jeg har selv to gutter på 6 og 4 år, det er 20 mnd mellom de.. Var alltid veldig sikker på at vi skulle ha en til, men underveis fant vi ut at to stk er akkurat perfekt for oss. Det er noe man må kjenne på selv 🙂 Jeg har alltid tenkt, selvom det høres pessimistisk ut, at man aldri bør ha flere barn enn man klarer å ta vare på selv, hvis noe skal skje med partneren sin. Det viktigste er at man tar ett valg som er rett for seg og sin familie.

    9. Størst overgang mellom 1 og 2 og når nr 4 kom, så var han en attpåklatt med storesøsken på 12, 8og 6. Og no e attpåklatten snart 11 og storesøsknene 23, 19 og 17..

    10. Anbefaler å høre podcasten til Foreldrerådet (i tilfelle du ikke har hørt den enda)! Såå mange gode råd og tanker. De hadde nylig en episode som handler om det, ‘burde man få flere barn?’. Gir mange gode innspill og tanker man kanskje ikke har tenkt på selv 😊

    11. Overgangen fra 0 til 1 var størst. Alt var nytt.
      Overgangen fra 1 – 2 var også stor, for da skal man lære å dele på kjærligheten til barna. Ikke at det var noe problem, men det var nytt. Å elske noen like høyt.
      Overgangen fra 2 til 3 syns jeg var absolutt best. Tredjemann passer så godt inn i gjengen og det føltes egentlig bare naturlig. Men spør meg gjerne igjen når tredjemann er oppe og går, for da er jeg spent på hvordan man takler tre stk. haha!

    12. Jeg syns overgangen fra 1 til 2 var størst. Nummer 3 har bare «sklidd» inn i rutinene. Vi fikk 2 gutter først og nummer 3 ble en jente, så det er vel ingen hemmelighet at det nok var med på å gjøre overgangen litt ekstra enkel.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg