IKKE SÅ LITEN LENGER

For en dag! Har hatt masse kvalitetstid med minstemann i dag og vi har hatt det så koselig. Han har også hatt sin aller første tannlegetime i dag! Jeg skulle egentlig ha to fag på skolen i dag, men første økt ble “avlyst” da læreren skulle bort på et møte – og den andre timen foregikk akkurat da Noah hadde tannlegetime, så da ble det ingen skole på meg i dag.

Tannlegetimen gikk kjempebra, han hadde selvsagt null hull og tannlegen var kjempefornøyd. Og det er jo alltid fint! Noah fikk derfor velge seg en leke, siden han hadde vært så flink, og da valgte han jammen meg en liten tannkremtube, istedenfor en av de mange lekene.. Det er gutten min, det. Haha! Vi gir jo ikke en gang barna våre lørdagsgodt, fordi vi mener at summen av sukker og sukkerholdige produkter blir så stor uansett. Bursdager her og der, så er det plutselig påske, så er det plutselig jul og sommerferie, og så blir det litt, nei, en del sukker. Det samme når de drar på besøk til besteforeldrene sine, så derfor har vi bare valgt bort lørdagsgodt og tilbyr heller mat vi vet de liker ekstra godt, samt ekstra med frukt. Hvordan gjør dere andre med små barn det? Lørdagsgodt eller ikke? Tannlegen lo litt og sa at vi var strengere enn hun var, men jeg synes jo egentlig det er ganske fornuftig, spesielt med tanke på at guttene enda “bare” er 3 og 4 år.

– En ganske nyfødt Noah høsten for akkurat 3 år siden –

Så med første tannlegetime med minstemann unnagjort bør jeg vel snart innse at han ikke er så liten lenger, han heller. Gleder meg så til å se barna vokse opp, og prøver å ikke glemme at det er akkurat det jeg gjør nå også. Bittelitt. Hver eneste dag.

9 kommentarer
    1. Gir heller ikke godteri, eldste er 5 år 🙂 Får lov å spise kake i bursdag og sånne anledninger da! Her får barna heldigvis premie av tannlegen uansett hvor «flinke» de har vært (vil ikke kalle deg flink eller ikke flink, om barnet ikke samarbeider er han/hun kanskje redd f.eks) eller hvordan tenner er (er jo ikke barnets skyld om foreldrene pusser dårlig, om foreldrene gir dårlig mat eller om barnet har sykdom som gir lettere hull).

    2. Her får jentungen på 4 ein liten påsa med godteri ho velger sjølv ca 5 ting, for detta syns ho er stas. Ender alltid med at ho sutter litt på ein beta, så legg ho det vekk. Da er det liksom ikkje så interessant lenger. Så ho har tilgang på godteri, men tek det ikkje. Så da er eg fornøgd 😊🍭🍬🍫

    3. Syns ikke dere er så strenge med sukker jeg. De får jo DEN suklerbomba til FROKOST på bursdagen. Jeg syns det er helt bak mål. Hvorfor heller ikke servere sunn frokost og noe godt til etter middag? Regner med at du bortforklarer deg her, og det er helt greit. Men å si at dere er strenge fordi dere ikke gir lørdagsgodt blir feil når de får godteri og kaker til frokost på bursdagen. Bursdag er vel og bra – men er ingen som har godt av godteri til frokost uansett.

      1. Bortforklare? Hva mener du når du sier det? Jeg synes jeg er flink til å svare saklig og ordentlig på alle kommentarene jeg svarer på, jeg.

        Bursdag er èn dag i året. Lørdag er en ukedag hver eneste uke året gjennom: Utenom bursdager, jul og påske serverer vi ikke godteri til barna våre. Det er til sammen tre ganger i året, og det synes jeg ikke er mye i det hele tatt. Om du synes det, er det helt i orden og da respekterer jeg det, så får vi bare være uenige.

        Barna får alltid en “ordentlig” frokost før vi serverer bolle, kjeks og juiceboks. Feks på Noah sin bursdag nå nylig, spiste han en god porsjon med hjemmelaget havregrøt før vi serverte bursdagsfrokosten. Dette skrev jeg også i blogginnlegget. Og jeg har aldri opplevd at barna har spist opp hele “sukker”frokosten heller. Det er sånt man kanskje ikke tenker over når man ser bildene på bloggen av bursdagsfrokosten, så det kan jo være greit å nevne 🙂

        1. Haha, huff, Marianne.. Må si meg helt uenig med deg. Lurer nesten på om kommentaren er en bløff?

          Det gjør virkelig ingen verdens ting å få boller og kjeks etter frokost på en bursdag! Kom igjen da. For et hysterisk samfunn det har blitt. Det at familien ikke serverer godteriskåla hver uke, gjør at samlet inntak av sukker trolig blir mye mindre enn hos mange andre. Når det er sagt, er ikke sukker gift, og det må virkelig være lov en gang i blant!

          Ikke ha dårlig samvittighet, Jessica. Gi de godteri ved de anledningene du nevner, det er helt uproblematisk. Og skal ungene ”nektes” alt med sukker, tror jeg man kan risikere at de får et anstrengt forhold til mat. Gyldne middelvei 🙂

          1. Absolutt ikke en bløff nei. Og jeg har aldri nevnt noe om at barna til Jessica får for mye sukker. Jeg syns bare ikke ho har noen grunn til å fremstå som streng på godteri når de får det i store mengder til frokost på bursdagen sin. En kjærlighet på pinne hver lørdag er ikke akkurat drøye mengder det heller. Men personlig syns ikke jeg godteri og kaker har noe på frokostbordet å gjøre for små barn. Er lov å være uenig eller…? Jeg har ikke sagt at noe er rett eller galt – jeg har bare sagt at jeg ikke synes Jessica er_spesielt_ streng.

    4. Jeg synes det er fornuftig å ikke starte med lørdagsgodt så tidlig, det kommer nok ved skolealder når de hører om det fra andre . Vi starta for tidlig til første mann og da følger jo andremann på 🤣🤣

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg