JEG ER I SJOKK

Etter at jeg skrev noe om dette på Snapchat her om dagen, forsto jeg at det var noe som vakte enormt med engasjement: og det med god grunn, spør du meg. Derfor tenkte jeg å si noe om det også her på bloggen.

Bare det siste halvåret har det dukket opp samtlige saker hvor bloggere/influencere er på kant med loven. Første ut var den voldsdømte bloggeren som ble dømt for vold ikke bare en gang, men to, og som derfor må sone 90 dager i fengsel. Den kvinnelige toppbloggeren hadde blant annet kastet et glass i ansiktet på en mann på en fest i 2018, slik at han måtte sy flere sting. Andre gangen hadde hun mistet besinnelsen mot en taxisjåfør og bitt, slått og spyttet på han. Taxisjåføren uttalte i retten at han “aldri hadde opplevd en kvinne som var så voldelig som tiltalte

Deretter fulgte Carl-Aksel svindelsaken tett på i høst, hvor det kom frem at realityprofil Carl Aksel Jansen hadde svindlet unge mennesker for flere millioner kroner, ved å lure til seg Bank-id’en til samtlige unge ofre, og deretter tatt opp dyre forbrukslån i deres navn. Han er altså dømt for bedrageri, og må også forberede seg på fengsel – skal vi tro sakene som har dukket opp i media i kjølvannet av forbrytelsene han har begått.

Nå den siste uken har det dukket opp nok en sak om en influencer i nyhetsbildet som har vekket stor interesse. En annen reality-profil, kjent fra blant annet Paradise Hotel, har blitt dømt for voldtekt. Vedkommende dømmes til nesten 4 års fengsel (3 år og 10 måneder) Jeg så en artikkel om hvem dette var, men nå finner jeg ikke igjen denne artikkelen og velger derfor å ikke skrive navn for utelukke at jeg gjør noe galt (i tilfelle det ikke er lov å angi navn) noe jeg, i grunn, finner litt provoserende – men det skal jeg ikke gå så veldig inn på nå tror jeg.

Det jeg imidlertid skal si noe om, er en upopulær mening jeg har: Folk som gang på gang blir dømt for vold, svindel eller hva enn – burde ikke få lov til å drive eksempelvis en stor youtubekanal, blogg/Instagram eller lignende, for tusenvis av 12 år gamle følgere.

Med mange følgere på sosiale medier følger det også med et stort ansvar, enten du liker det eller ei, og det er det tydeligvis noen som ikke klarer å håndtere.

Vi som er foreldre kan jo også bare spørre oss selv om vi ville likt det dersom døtrene/sønnene våre så på favorittyoutuberen sin hver dag, og det omsider viser seg at vedkommende er blitt dømt for vold to ganger. Rollemodellen sin, det.

Jeg er ikke spesielt tilhenger av å dømme noen, selv om man kanskje har gjort en feil og angrer på det. Men dette er snakk om ganske grove forbrytelser, to av dem har også gjort samme type forbrytelse mer enn èn gang, og da kjenner jeg at jeg sliter litt med å finne unnskyldninger på deres vegne.

Jeg er så i sjokk etter overnevnte saker at jeg sliter faktisk litt med å finne ord. Tankene mine går selvfølgelig til ofrene i disse sakene ♥ Jeg blir også forbanna, flau og ekstremt oppgitt over hva enkelte mennesker, influencer eller ei, er i stand til å gjøre mot andre. Det gjør rett og slett vondt å tenke på..

1 kommentar
    1. Selv de som har blitt dømt for kriminelle handlinger har rett på ytringsfrihet. Å mene og si at denne gruppen ikke bør få lov til å ytre seg i sosiale medier er veldig ignorant. Som du sier selv så har influencere mye påvirkning på publikumet sitt, og da bør du bruke din stemme på en annen måte en slik du gjør nå. Jeg er på alle måter enig i at handlingene til disse personene er forkastelige, men deres rett til å ytre seg skal vernes på samme måte som den gjør for deg og meg 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg