JEG FIKK IGJEN EN HALV MILLION KRONER PÅ SKATTEN!

Dette skrev jeg for to år siden i dag, men det er like aktuelt den dag i dag – og derfor valgte jeg å dele det med dere på nytt!

I dag da jeg våknet sjekket jeg bankkontoen min, og jeg hadde i likhet med en stor andel av Norges befolkning fått igjen penger på skatten. 7000 kroner hadde tikket inn på kontoen min. Men det er jo ikke nærheten av beløpet jeg skriver, så hva mener jeg egentlig når jeg skriver at jeg fikk igjen en halv million kroner på skatten?


Jo:

Gratis keisersnitt på sykehuset da sønnen min skulle bli født i oktober fordi det ble medisinsk nødvendig, flere sykehusbesøk tidlig og senere i graviditeten og mer enn 10 ultralydundersøkelser og øvrig oppfølging i svangerskapet, gratis sykehusbesøk med barna når de har vært syke, gratis legebesøk til barna, tannlege til meg selv og barna.

For ikke å snakke om kontantstøtte til min første sønn i et halvt år før han startet i barnhagen, barnetrygden, og ikke minst barnehage i seg selv – som vi foreldre bare betaler en brøkdel av hva egentlig koster!

Barselpermisjon og foreldrepenger, fødsel/keisersnitt, sykepenger… Jeg nevner i fleng! De fleste av oss nyter godt av det mer enn vi betaler i skatt! Så før du klager over at du ikke fikk igjen noe på skatten eller på å måtte betale skatt generelt, sett deg ned og tenk på hvor mye du også faktisk har fått igjen i året som gikk. For jeg er ganske sikker på at du har fått igjen mange tusen du også, om du bare ser litt annerledes på det!

14 kommentarer
    1. Så utrulig godt skrevet 🙂

      Jeg fikk igjen sykt mye mer enn hva jeg hadde trodd jeg skulle få, men når jeg ser de pengen å hva jeg egentlig fikk igjen så var faktisk pengene bare en bonus i forhold til hva man egentlig fikk igjen. Som du sier, gratis sykehus osv osv det kan vi prise oss lykkelige for at vi ENDA har i Norge. For hvem vet hva som skjer i fremtiden, kanskje vi ikke er så heldige lenger.

      1. Tusen takk Katharina! Det du sier her er så viktig, og er noe jeg har tenkt på veldig mange ganger <3 Det er lett å forbanne seg over alt man må betale av skatt, men når man ser hva man egentlig får igjen så kjenner man hvor heldig man faktisk er.

    2. Enig med du 🙂
      Sykehusene ser (dessverre) ikke på fødselsangst som medisinsk begrunnet, men «eget ønske». Selv om jeg er enig at det er en medisinsk grunn (at både fysiske og psykiske grunner kan være medisinske grunner).. Uansett så er det jo topp at man kan få det der det er nødvendig! Og heier på deg som er åpen om psykisk lidelse!

      1. Hei du, og tusen takk for en skikkelig koselig og oppmuntrende kommentar – det setter jeg så stor pris på! <3

        Sykehuset mitt så på min fødselsangst som såpass alvorlig at den er oppført som medisinsk grunnlag, så kanskje det kommer an på hvilket sykehus man er på?

    3. Ikke minst skole, veiene vi kjører på, kollektivtransport, lege og sykehusbesøk, sykepenger når vi er sykemeldt, politikere som gjør landet til et godt sted å leve osv😄

    4. Veldig godt poeng i dette innlegget😄 Og overskriften gjorde meg nysgjerrig, så du er en kreativ og flink skribent👏🏻👏🏻👏🏻
      God helg!

    5. Jeg er 30 år, aldri vært innlagt på sykehus, aldri vært gravid/fått barn, aldri hatt behov for å ringe et nødnummer for hjelp, vært i jobb siden jeg var 15 uten å hatt en eneste sykedag, så jeg har heller aldri fått en krone fra nav. Si meg, hva har jeg fått igjen for skattepengene med unntak av gratis tannlege til jeg ble 18?

      1. Enn om du plutselig må på sykehus i morgen da? Eller at du en gang blir langtidssykmeldt? Får håpe pipa får en annen låt da…

    6. Kjære Lana, for en merkelig kommentar!
      Er du ikke enig i at skattepengene vi betaler er vell verdt det? Kanskje har du noen i familien som er syke, noen du er glad i som har blitt mamma, venner som tar høyere utdannelse, en kollega som kjører på veiene, en bestemor på sykehjem.
      Er du ikke glad for at de rundt deg har disse mulighetene? Godene?

      Vi drikker rent vann, og har en helt RÅ infrastruktur, er du ikke takknemlig for det?

      Den gangen du står ovenfor en sykdom, eller et knukket bein på fjelltur, så skal du se at skattepengene du har betalt hele LIVET ditt, bare er en fis, i forhold til kostnadene det blir.
      Tenk deg hvor mange mennesker som skal se til at du skal klare deg gjennom et brudd/sykdom/graviditet!

      Håper du ikke tenkte deg godt om, da du skrev den kommentaren. Jeg fikk smell, men betaler gledelig min del tilbake 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg