JEG SVARER PÅ KRITIKKEN RUNDT VALGET MITT!

God kveld alle sammen! Her er jeg dødssliten etter en lang, men veldig koselig dag. Jeg beklager at jeg ikke har fått ut et ekstra blogginnlegg i dag, slik jeg håpet på – men den ene gutten min er ikke helt i form, og har trengt meg litt ekstra i dag. Derfor bestemte jeg meg for å ligge heelt unna pcen, helt til han sov godt i senga si.

I dag tenkte jeg å skrive litt om hva jeg vil svare på kritikken som har møtt meg helt siden jeg sluttet å spise kjøtt for ganske nøyaktig ett år siden. Håper dette blogginnlegget kan forklare litt bedre hvorfor jeg spiser den kosten jeg gjør. Og så vil jeg også bare si at jeg heier på alle som prøver, selv om man ikke er vegetarianer eller veganer. Et kjøttfritt måltid i uken, teste ut nye vegetar eller veganske produkter (det har jo kommet så mye i hyllene nå!) eller kutter ned på kjøttinntaket generelt. Man må ikke gå “all in” for å gjøre noe bra for dyrene og miljøet vårt 💚

“Litt rart at veganere absolutt skal ha smak/tekstur/formen til kjøttprodukter om dere er så i mot kjøtt?!” – Men altså.. Det handler da vitterlig ikke om at man som veganer eller vegetarianer ikke liker smaken av kjøtt? Da jeg spiste kjøtt elsket jeg det, jeg har ikke sluttet å spise kjøtt fordi jeg ikke liker smaken av det. Det handler om det moralske og etiske aspektet rundt det å spise kjøtt – nå kan jeg selvfølgelig bare snakke på eget vegne: Og for meg, er det ikke etisk riktig. Jeg synes det er feil at dyr skal måtte dø for at jeg skal få spise kjøtt – når jeg kan spise så mye annen god mat, og få i meg alt jeg trenger av næringsstoffer kroppen min trenger.

Dessuten er det på den måten mye enklere å vite hvilket bruksområde kjøtterstatningen har, om det kalles vegetar/vegansk-pølse, så vet man akkurat hva man kan bruke det til. Da blir kanskje overgangen fra å være kjøtt-eter, til å spise vegansk eller vegetarisk lettere fordi man kan spise mat som ligner den man spiste før, og som man gjerne er kjent med.

“Du er så ekstrem!” – Jeg har vel kun hørt dette en gang, men jeg tar det med likevel da jeg vet det er noe mange veganere får høre. Jeg har prøvd å reflektere meg rundt til hvordan jeg kan oppfattes “ekstrem” uten å lykkes. På en måte kan jeg selvsagt forstå at det kan virke ekstremt for noen som føler at de ikke kan leve uten kjøtt, egg og melk i kosten sin – at jeg både kutter det ut, og snakker varmt om det. Jeg ønsker for øvrig IKKE å prakke mitt valg på andre, og jeg viser alltid respekt ovenfor de som er av en annen oppfatning enn jeg er – jeg hater ingen som spiser kjøtt, og alle må ta sine egne valg. Man må gi respekt, for å få respekt. Men hvordan er det egentlig “ekstremt” at jeg personlig velger å spise andre ting som ingen levende vesener må dø for at jeg skal kunne spise? Hvorfor er det ekstremt at jeg fint kan ofre det å spise kjøtt, for at jeg skal kunne bidra til at litt færre dyr må dø utelukkende på grunn av matinntaket til mennesker? Det samme gjelder miljøaspektet. Det som forurenser mest totalt i hele verden, er kjøttproduksjon. Jeg gjør noe bra for miljøet og dyrene, men er ekstrem?Hadde skjønt det om jeg hadde prakket mitt valg på andre og generelt vært respektløs, men det kan jeg virkelig ikke si at jeg er.

“Ja, du spiser kanskje mer miljøvennlig når du ikke spiser kjøtt – men er det ikke bedre å spise lokalt kjøtt, enn grønnsaker som har blitt fraktet rundt halve kloden – og forurensingen som følger med det?” – Helt fair spørsmål, som svar velger jeg å henvise til Faktisk.no sitt svar på samme utsagn: “Selv om avokadoen fraktes med båt over halve kloden, er det mye mer klimavennlig å spise chilensk avokado enn å spise norsk lokalprodusert storfekjøtt, konkluderer Faktisk.no.”

“Jeg har lest at planter også kan føle smerte, og at de blir spist. Hva skal du spise nå, du som er veganer og ikke vil bidra til lidelse?” – For meg er dette et spørsmål som fordummer hele debatten, men jeg skal ta dere som har spurt om dette på alvor og svare likevel. Hvor mye smerte føler en plante? Begrenset, tatt i betraktning at den ikke har en hjerne eller et sentralnervesystem. Ja, noen planter kan reagere på å bli tatt på, men det blir samme type mekanisk respons som at plantene vender seg mot sola for å få mest mulig ut av sollyset. Uansett hvordan man vrir og vender på det, så er det for meg en tydelig forskjell på en plante, og feks en ku, sau, eller gris.

“Mennesker har alltid spist kjøtt, det er sånn det skal være” – Det at det alltid har vært sånn, er ikke for meg et argument som holder vann for at det er sånn det burde være. Satt på spissen (merk!) er det mye vi mennesker gjorde mot blant annet medmennesker i fortiden som vi alltid hadde gjort, men det betyr ikke nødvendigvis at det var riktig.

“Elsker du virkelig dyr så mye?!” – Jeg er for all del veldig glad i dyr, men jeg tror ikke jeg mer glad i dyr enn andre rundt meg – og det at jeg liker dyr, er ikke grunnen alene til at jeg har valgt å la være å spise dem. Jeg forstår at det er noen tradisjoner som sitter i oss fra langt tilbake i tid, og at blant annet hunder er ansett som kjæledyr. På samme tid, blir utallige griser (som er ansett som å være minst like smarte som hunder) drept/slaktet – hva enn du kaller det, hvert eneste år. Jeg kan godt innrømme at jeg ikke har det samme forholdet til griser, som jeg har til hunder. Jeg har selv hatt hund som kjæledyr og synes de er fantastiske fine skapninger. Men selv om vi er vant til tanken om at griser ikke er kjæledyr, så trenger de ikke være det for at man skal anerkjenne at de er levende skapninger (som har et sentralnervesystem) og som føler smerte på samme måte som hunder gjør. Som føler glede, og som kan bli triste. Griser blir også glade når de får noe å spise, og når de får kontakt med nabogrisen på gården – sier Forskning.no. Dette var noe av det første jeg tenkte da jeg holdt på å gå over til et vegansk kosthold, og fremdeles gjorde mye research: Jeg vet at jeg aldri ville spist en hund, jeg blir kvalm bare av tanken. Hvorfor skal jeg da spise en gris? Fordi “det har vi alltid gjort” eller fordi de ikke er kjæledyr, men mat? For meg er ikke det et argument som holder vann. Men igjen, det er meg – det kan godt være andre opplever det annerledes.

Jeg forstår absolutt at det er rart, nytt og kanskje uvant for de som ikke har en veganer eller vegetarianer i familien – og så får man det en dag plutselig. Men med respekt så kommer man langt, og det er ingen som krever at man som utenforstående MÅ forstå hvorfor noen velger å bli vegetarianere eller veganere, men for begge parter burde minimumskrav være å vise respekt. Jeg har tatt mitt valg, du har tatt ditt. Jeg vil ikke spise kjøtt, men jeg går ikke rundt og proklamerer dette høyt til en hver tid ovenfor de som spiser kjøtt. På samme måte mener jeg at man burde klare å ta hensyn til den andre parten, uansett hvem det er. 

Jeg kjenner meg virkelig ikke igjen i det bildet som media spesielt maler av veganere. Det finnes de som “drar den for langt” i alle menneskegrupper (selv om ikke liker å tanken med å sette mennesker i bås – så forstår dere forhåpentligvis hvor jeg vil hen) man kan faktisk ikke definere en hel gruppe mennesker på bakgrunn av noen som opptrer respektløst. Mener jeg da. Haha! Ønsker dere alle en god helg, og håper dere har det bra ❤️

10 kommentarer
    1. Jeg har ingenting mot det at du er veganer, selv om jeg selvfølgelig ikke hadde gått for et sånt valg. Likevel så skjønner jeg kritikken mot deg. Jeg tror ikke det isolert sett handler om at du har gjort sånn eller slik, men jeg tror det handler om at du oppleves veldig bastant og direkte i meningene dine. Du skriver ord som ”skal” og ikke ”bør”. Bare det ytrer om at du vil opp og fram. Det er for så vidt vel og bra det, men noen ganger tror jeg du nesten oppleves litt for provoserende på folk, og det virker litt som om det kun er dine meninger som er de rette. Jeg ser også måten du svarer på i kommentarfeltet, og det er for meg litt slik at du bortforklarer ting og sier du ikke forstår. Jeg får da litt inntrykk av at du ikke forstår kritikken, men automatisk inntar en offerrolle. I alle fall er det hva jeg tenker. Mye mulig du har et annet syn på det, men du mister meg i mye av argumentasjonen og formuleringene dine!

      1. Så utrolig fint at du sier ifra, på en sånn ryddig og ordentlig måte 🙂

        Jeg prøver mitt virkelig beste å ikke være bastant, så jeg synes det er så utrolig kjedelig å høre at jeg oppfattes slik. Det er mulig jeg ikke ser det selv, så kunne du vist meg i type hvilke formuleringer du opplever meg bastant? Så får jeg endret på det – det er jo ikke sånn jeg ønsker å fremstå i det hele tatt.

        Når jeg oppleves sånn, forstår jeg selvsagt at det virker som at mine meninger er de eneste rette. Men det mener jeg virkelig ikke, altså. Jeg synes helt ærlig det er skikkelig vanskelig å vite hvordan jeg kan formulere meg på best mulig måte skriftlig her på bloggen slik at jeg oppleves som den jeg er.

    2. Hvis man kun ser på vegansk/ikke-vegansk kosthold i ett ernærings- og helseperspektiv, så er det klart at et ikke-vegansk kosthold gir mer mening. Spiser man vegansk, er det viktig å ta flere ulike kosttilskudd for å få i seg tilstrekkelig med for eksempel D- og K12 vitaminer. Derfor gir det mer mening i ett kostholdsperspektiv å spise kjøtt. Dette er et tema som er åpent for diskusjon.

      Når det gjelder veganisme og miljø og etikk, så kan vel alle være enige om at det finnes ett riktig svar? Det er helt klart at et vegansk kosthold er mer etisk riktig når vi har alternativer på markedet som gjør det mulig for oss å få i oss alt vi trenger av vitaminer og ernæring uten å spise dyr. I tillegg er kjøtt en miljøvertsting, så her går det vell heller ikke an å argumentere hva som er rett eller galt?

      Jeg synes ikke at Jessica er bastant i meningene sine i det hele tatt på bloggen. Hun er veldig åpen til andres meninger, og når det gjelder dette temaet er hun heller litt beskjeden. Og siden dette innlegget kun tok opp temaet om vegansk diett rundt etikk og dyr, så vil jeg påstå at det finnes ett riktig svar. Dette temaet er ikke åpent for diskusjon.

      Så siden du «M» selvfølgelig ikke ville gått for et sånt valg, så vil jeg anbefale at du lar vær å kritisere andres meninger når du er så bastant på din egen mening, og ikke er villig til å lære om hvorfor andre tar dette valget.

      1. Det eneste kostilskuddet veganere MÅ ta er B12 🙂 Er ikke uvanlig å ha mangler på for eksempel D vitamin som du nevner heller, men dette gjelder ikke kun for veganere, men mange som lever i land som Norge hvor det ikke er så mye sol 🙂

      2. Lene: Interessant at du starter en diskusjon i kommentarfeltet. Beklager dersom jeg tråkket deg på tærne eller det virket som jeg var ute etter å ta noen. Det er ikke min intensjon. Vi velger som vi vil, men det er ikke alltid at det er lett å forstå for andre som har tatt et annet valg! 🙂 Og hvorvidt du mener det er gjenstand for debatt eller ei, får være opp til deg. Selv er jeg såpass allergisk, kresen og ernæringsmessig ”nede” at et slikt kosthold ville ødelagt meg enda mer. Beklager det!

        Ha en fin dag!

    3. Eg respekterer og aksepterer dine valg. Du er mye bedre og flinkere enn mange andre som må dra det ene mer vulgære argumentet etter det andre om hvorfor man ikkje skal spise kjøtt og at man spiser like bla bla.
      Noen av oss kan ikkje være vegetarianere av medisinske grunner og er avhenging av animalske kilder og trenger ikkje ha vemmelige kommentarer trykket opp i ansiktet i alle feeder på sosiale mediaer mm.
      Enig at det finnes mange veganske og vegetarianske tilbud i dag, mitt problem er allergi mot soya og at eg blir ofte dårlig av mye bønner og linser og uten animalsk protein raser eg ned i vekt. Nå har vi testet dette ut nok gansker til at eg ikkje er intressert i å sette mitt helse på spill.
      Eg takker alle dyr for maten og vet og at om alle ble vegetarianere i morgen ville vi slitt. Så kjøttproduksjonen må NED ikkje avvikles over natten. Det er ikkje mulig.
      Eg prøver å spise etisk mulig og ønsker at butikker skal kunne gi bort mat enn å kaste den så flere kan spise og ingen gå sulten. I USA kaster de mat som har flere år før de går ut på dato…helt sykt.
      Eller syns eg at å støtte lokalt er best, loka grønnsaker og frukt så langt det lar seg gjøre. Man dyrker jo ikkje alle frukt og grønnsaker i Norge. Og Avokado ødelegger faktisk miljøet der de dyrker det i Chile, folk nektes drikkevann fordi det skal benyttes til avokado dyrking. Så selvom flygingen ikkje ødelegger miljøet så gjør dyrkingen det. Så ikkje spise avokado fra Chile. https://www.dagbladet.no/mat/avokado-fjernes-fra-danske-butikker-etter-avsloringer—matte-ta-affaere/67434012

    4. Tusen takk for svar, Jessica! Jeg skal prøve å kommentere de gangene jeg ser det, og jeg takker for at du er ydmyk og tar til deg kritikken og er villig til å bedre dette. Det sier mye om deg. Ofte er det ikke så lett å legge merke til hvordan en selv opptrer, men hvordan andre opptrer. Jeg har også fått erfare det.

      Ønsker deg en god dag!

    5. Er det noen grunn til at du har valgt å bli veganer fremfor vegetarianer eller pescetarianer? Jeg sluttet selv å spise kjøtt for et par måneder siden, og vurderer etterhvert å bli vegetarianer, men føler ikke noe etisk eller moralsk behov for å bli veganer.

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg