JEG VIL FORTELLE AT BABYEN ER BLITT FØDT!

Dette blogginnlegget skrev jeg helt i oppstarten av bloggen min, og siden dette fremdeles er like høyaktuelt da som nå – velger jeg å publisere det på nytt, for alle de nye lesere og følgere jeg har fått siden den gang!

“Jeg vil fortelle at babyen er blitt født” Leser jeg på Babyverden.no, og jeg kjenner meg veldig igjen. (Innlegget kan leses HER)

Jeg var veldig bekymret for om noen andre enn Fredrik og meg skulle rekke å annonsere barna våres ankomst før vi rakk å gjøre det selv.  Mange mødre jeg hadde snakket med under graviditeten sa at jeg burde stenge veggen min på Facebook slik at jeg skulle være sikker på at ingen delte den store nyheten før jeg rakk å gjøre det selv. “Stenge den for innlegg”? tenkte jeg. Er ikke det litt vel drastisk? Det bør da virkelig ikke være nødvendig.

Det er vel ingen som er så respektløse at de poster bilder av noen andres barn før foreldrene rekker å gjøre det selv, og før de har fått beskjed om at det er greit?

For å si det sånn; jeg tok veldig feil.

Det handler om respekt. Å få barn er for mange noe av det største man opplever gjennom livet. Selvsagt vil mange annonsere dette selv, først, for alle kjente og kjære!

Nei, det er ikke verdens undergang.

Og ja, livet går selvsagt videre dersom noen rekker å gjøre det før deg.

Men likevel: Man poster ikke bilder av andres barn, og i hvert fall ikke noens nyfødte baby, før foreldrene har gjort dette selv eller gitt beskjed om at det er OK! Unnskyld meg altså, men jeg tipper man trenger veldig få hjerneceller for å forstå dette. Det skal ikke mer til enn å tenke seg om to ganger.

Det samme gjelder for øvrig å gratulere noen gjennom Facebook med graviditeten før vedkommende har “gått ut” med det selv. Respektløst og veldig lite gjennomtenkt.

En god huskeregel er: Har ikke vedkommende sagt at det er greit at du poster gratulasjon eller bilde av den nyfødte babyen til vedkommende på Facebook eller andre sosiale medier? Da lar du rett og slett bare være! 😉

Klikk gjerne på “Del”-knappen under dette blogginnlegget for å spre det videre!

4 kommentarer
      1. Å stenge veggen for å være helt sikker på at noen andre ikke deler den store nyheten om at ens eget barn er kommet til verden, til alle nære og kjære? Ja, jeg synes det var drastisk å måtte gjøre det. Kontekst har en del å si her.

    1. er faktisk helt enig i at foreldrene skal fortelle først 🙂 her fortalte pappan det først, så bestemor, synes det var helt greit for verken jeg eller babyen var i form før en uke etterpå, jeg la ikke noe ut før 1 uke etterpå

    Legg igjen en kommentar

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg